Шановні читачі! 15 червня 2018 року газеті "Демократична Україна"
(до жовтня 1991р. - "Радянська Україна") виповнилося 100 років!
На початку грудня російська Держдума ухвалила державний бюджет на 2016 рік. Його основні засади досить оптимістичні, якщо врахувати масштаб економічних проблем Росії. Бюджет може зазнати у 2016 році значних змін, передовсім чергового скорочення витрат. Їх динаміка буде значною мірою визначатися виборчим календарем на 2016–2018 роки.
Пріоритетне ставлення до витрат на безпеку і оборону та соціальну політику вказує на намір збереження Кремлем нинішнього курсу у закордонній і внутрішній політиці. Влада все ще має «подушку безпеки» у формі можливостей отримання додаткових доходів і скорочення витрат, але, очевидно, що ухвалений бюджет знизить перспективу виходу з кризи.
Фундаментальна для планування бюджету Росії середньорічна ціна нафти визначена на рівні 50 доларів за барель. Кількість чинників, які впливають у короткій і середній перспективі на динаміку цін на нафту, ускладнює прогнозування, однак ця ціна здається занадто оптимістичною на тлі нинішнього рівня ціни нафти Urals (приблизно 40 доларів за барель) та обережних прогнозів російського міністерства фінансів, яке допускає зниження ціни на нафту нижче 40 доларів за барель.
Поточний рік є доленосним для політичного розвитку США. На початку листопада мають відбутися чергові президентські вибори. Наприкінці лютого стартують праймеріз (попередні) вибори кандидатів від Демократичної і Республіканської партій США.
Колишній державний секретар США Гілларі Клінтон вже фактично є переможницею перегонів за право бути висунутою на посаду президента США від Демократичної партії. У неї немає достойного суперника. Утім, на політичні перспективи Гілларі Клінтон впливають дії її колишнього шефа — президента США Барака Обами.
Зокрема, важливою є спроба Обами вплинути на стан справ у сфері вільного обігу вогнепальної зброї. Аргументація посилення контролю над обігом зброї ґрунтується на частоті її використання психічнохворими і терористами.
Перші тижні 2016 року позначилися сумними рекордами на фондових біржах. Китай у спробі валютно-монетарного стимулювання розвитку своєї економіки досить різко девальвував курс своєї національної грошової одиниці — юаня до американського долара.
Очікуваного пожвавлення ділової активності на тлі економічного занепаду в інших світових економічних центрах так і не сталось, але китайське рішення спровокувало «ефект доміно» на інших фондових біржах.
У підсумку довелося переривати торги акціями, аби збити лихоманку продажів та знецінення цінних паперів. Попри ці адміністративні рішення, негативна біржова лихоманка стала рекордною впродовж усієї історії статистичних спостережень за біржею. Ця ситуація стала лише віддзеркаленням непевних очікувань, яка склалась у світовій економіці.
Одночасно з північнокорейським термоядерним випробуванням набирає обертів чергова фаза близькосхідної кризи. Влада Саудівської Аравії 3 січня 2016 року стратила духовного лідера місцевих шиїтів Ан-Німра. Реакція на ці дії була цілком прогнозованою.
Масові заворушення за участі шиїтів сталися у Саудівській Аравії, Бахрейні, Ємені, Ірані. У Тегерані натовп напав на саудівське посольство. Упродовж тижня силам безпеки в більшості ісламських країн вдалося придушити найбільш емоційну й радикальну стадію шиїтських протестів. Однак загальна політична ситуація в регіоні ще більше погіршилась.
Радикально посилюється напруженість у відносинах між Саудівською Аравією та Іраном. Саудівська Аравія ініціювала колективні дії інших сунітських монархій Перської затоки проти шиїтського Ірану. Символом цього конфлікту стало визнання обома сторонами неможливості прямого військового протистояння, тому іранці і саудівці з’ясовують стосунки в сирійській війні «за дорученням».
Розпочався рік головування Німеччини в Організації з безпеки і співробітництва в Європі (ОБСЄ). Одночасно Україна на два найближчі роки стала непостійним членом Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй (ООН). Звичайно, це розширює дипломатичні можливості для врегулювання конфлікту на Донбасі.
Німецькі політики, які вдома опинилися під негативним тиском громадськості через новорічну скандальну поведінку молодиків-біженців у багатьох німецьких містах та неспроможність поліції не допустити цього, більш оптимістично налаштовані щодо позитивного впливу ФРН на міжнародній арені.
Однак будь-яке врегулювання неможливе без доброї волі учасників протистояння. Формальне продовження на 2016 рік періоду виконання Мінських угод 2015 року залишило незмінними непогоджені питання замирення. Серед них — стабільне дотримання припинення вогню, яке періодично порушується переважно військовими «ДНР–ЛНР», обмін полоненими за принципом «всіх на всіх». Ще минулого року від виконання цих вимог залежала реалізація наступних політичних положень Мінських угод, однак відтоді помітних позитивних зрушень так і не відбулося.
КРЕМЛЬ НЕ МОЖЕ «ЗАМОРОЗИТИ» ВІЙНУ НА ДОНБАСІ
Про приліт Бориса Гризлова — представника Росії у мінській контактній групі — до Києва було вкрай мало офіційної інформації, сказати б — ніякої.
Можна було б легко уявити, що Гризлов привіз українській стороні пропозицію, викладену того ж дня Володимиром Путіним в інтерв’ю німецькій газеті Bild, а саме: спочатку закріплення в Конституції України особливого (автономного? федеративного?) статусу Донбасу, вибори і амністія, і лише потім Росія віддасть Україні контроль над її кордоном.
Пропозиція, яка радше схожа на ультиматум. Власне, так дехто у нас і прокоментував приліт Гризлова — мовляв, привіз ультиматум Путіна.
Однак зовсім не обов’язково публічні заяви Путіна один в один повторюються на неофіційних переговорах, задля яких посланець Кремля прибув до Києва. Власне, якби так було цього разу, тоді навіщо взагалі прилітати? Висловив свій ультиматум — і чекай на відповідь (приміром, на приліт українського міністра закордонних справ до Москви), як-то кажуть — м’яч тепер на полі суперника. Тож, схоже, Гризлов привіз до Києва все-таки трохи іншу інформацію, яку, звісно, Путін не оприлюднює заздалегідь або не оприлюднить ніколи.
Різдвяно-новорічний цикл свят майже завершився. Перші дні 2016 року для нашої держави минули відносно спокійно і без особливих несподіванок. Звичайно, ключові події року ще попереду, причому ситуація як у нашій державі, так і за її межами, зараз така, що мало хто береться достеменно спрогнозувати навіть найближчі віхи...
І все ж таки в перші дні нового року не завадить, бодай, спробувати зробити невеличкий прогноз. Передусім, спробуймо уявити версію політичного прогнозу-2016, виходячи з тих завдань і проблем, які належить вирішувати українським політикам цього року, і тих факторів і тенденцій у вітчизняній та міжнародній політиці, які будуть впливати на процеси в нашій країні.
Чи не найбільша іронія нинішньої політичної ситуації полягає в тому, що у 2016 році належить вирішувати ті ж завдання і проблеми, що й у 2015-му. Необхідно буде виконувати роботу, не зроблену або не завершену до кінця минулого року. А це означає, що ключова теза торішнього прогнозу, котра зводилася до припущення про затяжну й тривалу фазу нинішніх змін, у своїй більшості, справдилася. Йдеться про реформи, боротьбу з корупцією, встановлення миру в зоні військово-політичного конфлікту на Сході України...
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.ua».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».