Шановні читачі! 15 червня 2018 року газеті "Демократична Україна"
(до жовтня 1991р. - "Радянська Україна") виповнилося 100 років!
У перший місяць 2015-го відбулася — нарешті! — довгоочікувана подія, яка порадувала всіх, кому не байдужа доля вітчизняного авіабудування і авіації: створений у державному підприємстві «Антонов» спільно з його партнерами оперативно-тактичний військово-транспортний літак Ан-70 прийнято на озброення Збройних Сил України.
Таку непересічну подію було скріплено наказом від 13 січня, підписаним міністром оборони генерал-полковником Степаном Полтораком.
А 22 січня з цієї нагоди в Києві відбулася прес-конференція, на якій творців Ан-70 представляв президент — генеральний конструктор ДП «Антонов», академік НАНУ, Герой України Дмитро Ківа, а майбутніх експлуатантів літака — військовий льотчик-випробувач полковник Олександр Пахольченко, заступник начальника Державного науково-випробувального центру Збройних Сил України, який брав безпосередню участь у реалізації програми льотних і спеціальних випробувань Ан-70 (згаданий центр раніше працював у Криму, а після протиправної анексії Росією цієї частини території нашої держави перебазувався в одну з областей на Півночі України).
Фахівці Міжнародної організації праці підрахували: якщо виключити інвалідів з ринку праці, ВВП втратить 7% свого обсягу.
Нині, за даними Мінсоцполітики, в Україні близько 2,8 млн громадян з інвалідністю, в тому числі пенсійного віку, з них 730 985 працює. Серед 1,4 млн інвалідів працездатного віку (жінки від 18 до 55 років, чоловіки— від 18 до 60 років) лише 530,7 тис. є офіційно працевлаштованими, тобто 37%. При цьому із загальної кількості працюючих інвалідів 70,9% мають третю групу інвалідності, 26,2 — другу та 2,9% — першу.
Майже 74% від загальної кількості інвалідів, більшість з яких є першою та другою групою, не залучені до праці, незважаючи на значну кількість нормативно-правових актів у цій сфері. У країнах ЄС у середньому працює 38,1% інвалідів, людей без інвалідності — 67%. Найбільше інвалідів працевлаштовано у Швеції, Данії та Норвегії (48%). У розвинутих країнах на потреби людей з інвалідністю виділяється 1,2% ВВП, зокрема у Швеції — 3,5 та 0,5% ВВП — на заходи активної політики на ринку праці.
Бойові дії на Сході України з часом фактично поставили в рівні умови і військових, і цивільних. Смертельна небезпека однаково підступно чатує як на одних, так і на інших через ведення неоголошеної війни варварськими методами — нищівні обстріли з важкої артилерії та ракетних систем і невеликих населених пунктів, і жилих кварталів великих міст.
Трагічні події під Волновахою та в Маріуполі довели, що під час таких атак найбільше жертв серед мирного населення, бо воно практично незахищене. Перебіг кривавого конфлікту також засвідчив, що плани цивільного захисту населення, які розроблялися в мирний час, так і залишилися на паперах. Їх готували скоріш для начальства, ніж для реального захисту населення.
Якщо завтра війна...
Про здатність місцевої влади організувати захист цивільного люду останніми днями на повний голос заговорили і в Полтаві. Хоча місто, на щастя, поки не фігурує у фронтових зведеннях, але ті з городян, які мислять раціонально, дедалі частіше нагадують чиновникам, що обласний центр уже перебуває в зоні досяжності ракетних установок, які сепаратистам завезли на Донбас. І вимагають конкретних дій для забезпечення безпеки жителів міста на Ворсклі. Зокрема, налагодження надійної системи сповіщення в разі небезпеки та обладнання необхідної кількості бомбосховищ.
2 лютого 2015 року в Пекіні відбулася зустріч міністрів закордонних справ Росії, Китаю та Індії. Зазначена геополітична трикутникова «геометрія» почала формуватися в 1998 році у розпал кризи навколо сербської провінції Косове.
Тодішній російський прем’єр-міністр Євген Примаков ініціював максимальне політичне зближення великих євразійських держав — Китаю, Індії, Росії. Усі вони мали схожі неврегульовані конфлікти, пов’язані з проблемою самовизначення або збереження територіальної цілісності. Росія перебувала в 1998 році на етапі другої чеченської війни, Китай стикався з мусульманським сепаратизмом у Сіньцзян-Уйгурському автономному районі та на Тибеті, Індія також мала хронічну проблему з мусульманами в Кашмірі.
Далі російсько-індійсько-китайський формат стимулював появу декількох міждержавних об’єднань. Зокрема, у вигляді своєрідного російсько-китайського кондомініуму в Центральній Азії утворилася Шанхайська організація співробітництва. Водночас ця ж трійка ініціювала утворення разом із Бразилією та Південно-Африканською Республікою так званого об’єднання БРІКС.
Агресія Росії проти України показала, як сильно майбутнє світу залежить від Володимира Путіна. А від кого і від чого залежить Путін?
Війна Путіна в Україні привела його державу на край економічного занепаду, перетворює Росію у глобального парія. Нині можна, звичайно, демонізувати Путіна. Зрештою, він заслужив на це. Проблема в тому, що президент Росії не тільки злочинець, а й, у певному сенсі, жертва.
Відомий американський совєтолог Джордж Кеннан писав ще в 1947 році: «Увага Москви до закордонних загроз... не випливає з реальних причин, але з необхідності обґрунтування диктаторської влади у країні». Хоча з того часу минуло понад 60 років, не додати не відняти, — Путін у певному сенсі є черговою жертвою цієї логіки, а не її творцем: експансія, розширення впливів — це тільки засіб досягнення мети.
Один із центрів спротиву загостренню санкцій Євросоюзу проти Росії існує в Центральній Європі. Це короткозорість, за яку центральноєвропейські еліти можуть заплатити високу ціну.
Публічні висловлювання лідерів Вишеградської Групи (V4) про «об’єктивність» щодо кризи в Україні (Віктор Орбан), «непотрібність і шкідливість санкцій» (Роберт Фіко) чи «громадянської війни між двома групами українських громадян» (Мілош Земан) свідчать про те, що центральноєвропейські еліти не розуміють ні значення українсько-російського конфлікту, ні теж його загрози для власного регіону. Враховуючи історичний досвід, ця стриманість викликає здивування. Але нині, на жаль, на закордонну політику більше впливає не історія, а економіка.
Складно дивуватись обережній поведінці вишеградської трійки, якщо взяти до уваги хоча б розвиток їх торгових відносин: у 2009–2013 роках відбувся стрибкоподібний ріст продажу товарів і послуг цих країн у Росію — на 25% (Угорщина), 80 (Словаччина) і навіть 130% (Чехія). Злам цього динамічного тренду може принести чималі втрати для їхніх і так проблемних економік.
Якби у відповідь на санкції Євросоюзу Москва, відповідно до своїх погроз, запровадила ембарго на купівлю автомобілів, автомобільних запчастин і електротоварів, воно найбільше вдарило б саме по Чехії, Словаччині та Угорщині — ключовому виробничому хабу для найбільших автомобільних марок. У випадку всіх трьох країн цей сегмент охоплює понад 80% їх експорту в Росію.
Закінчення поточного тижня позначилося проведенням чергової Мюнхенської конференції з проблем безпеки. Не менш символічно, що ця подія збіглася з 70-річчям Кримської (Ялтинської) конференції антигітлерівської коаліції, на якій було вибудовано обриси глобальної системи міжнародних відносин, котра пережила «холодну війну» двох полюсів сили — СРСР і США.
Фундаментом ялтинської системи міжнародних відносин був поділ Європи на «радянську» і «західні сфери впливу» з повним «суверенітетом» гегемона у своїй сфері впливу. Для Німеччини ціною такої стабільності була втрата національної єдності. Саме об’єднання 3 жовтня 1990 року Федеративної Республіки Німеччини та Німецької Демократичної Республіки фактично поховало ялтинську систему міжнародних відносин.
Відтоді на мюнхенських конференціях з питань безпеки її учасники намагаються удосконалити норми і принципи, на яких має вибудовуватися європейська і світова системи безпеки. У її основі лежить принцип колективної оборони, якого дотримується євроатлантична спільнота. Однак військова операція НАТО проти авторитарного сербського режиму Слободана Мілошевича в Косові 1999 року стала вододілом сучасної європейської історії. Визнання незалежності Косова більш як сотнею країн — членів ООН стало приводом для Росії створити з косовського винятку універсальний прецедент для перегляду кордонів у Європі.
5 лютого 2015 року Київ відвідав державний секретар США Джон Керрі. Його візит пройшов у непростих умовах. На Донбасі тривають бої між українськими військовими та підтриманими Росією бойовиками «ДНР» і «ЛНР». За цих обставин у Вашингтоні розгортається жвава дискусія між демократами та республіканцями з приводу достатності американської допомоги Києву у його протистоянні російським імперським зазіханням.
Опозиційні до президента Барака Обами республіканці, які нині контролюють обидві палати конгресу, наполягають на повному виконанні положень американського Акта про підтримку свободи в Україні. Його положення передбачають надання 350 мільйонів доларів допомоги українській армії. Однак досі тривають дискусії з приводу надання летальної зброї Україні.
Здається, Вашингтон звертає увагу на російську пропаганду, яка вустами президента Володимира Путіна назвала українську армію «іноземним легіоном» НАТО, який воює проти інтересів Росії на Донбасі. Ці гіпертрофовані аналогії вже навіть виходять за межі пристойності в інформаційно-психологічній війні. Поки що важко побачити адекватну американську відповідь російській пропаганді. Тому не дивно, що ми не знайдемо «ДНР» — «ЛНР» в офіційному американському списку міжнародних терористичних організацій.
На початку лютого Будапешт відвідала бундесканцлер Ангела Меркель. Вона намагається максимально відновити німецький вплив на малі та середні країни — члени Євросоюзу, особливо ті, де визрівають антиінтеграційні настрої.
З такими проблемами Німеччина вже зіштовхнулася в Греції, де після приходу до влади лівих з партії «Сіріза» Афіни намагаються торгуватися щодо списання більшої частини грецьких боргів. Аналогічні проблеми визрівають в Іспанії, де популістський рух «Подемос» неухильно збільшує свою популярність під гаслами обмеження «диктату Брюсселя» та самостійної економічної політики.
За такого політичного клімату в Євросоюзі візит Ангели Меркель став своєрідною «розвідкою» настроїв угорського керівництва, яке дедалі частіше намагається дистанціюватися від солідарних рішень Європейського Союзу. Два роки тому після проведення конституційної реформи, яка обмежила самостійність угорських суддів, Будапешт був підданий гострій критиці з Брюсселя. У відповідь угорський прем’єр-міністр Віктор Орбан, попри скандал з анексією Росією Криму, почав активно розвивати відносини з Кремлем. Результатом такого курсу стало підписання угоди про будівництво «Россатомом» нової атомної станції в Угорщині, реалізація проекту «Південний потік», критичне ставлення до торговельно-економічних санкцій Євросоюзу щодо Росії.
Юрій Бірюков народився у жовтні 1974 року в Миколаєві. Навчався у Дніпропетровському медичному інституті. Підприємець.
Активний учасник Євромайдану — надавав медичну допомогу постраждалим мітингувальникам. З початком бойових дій на сході країни почав активно допомагати українському війську. Влітку 2014 року Президент України призначив Юрія Бірюкова своїм радником, а з 5жовтня того ж року він радник і міністра оборони України.
Нагороджений орденами «За заслуги» 3-го ступеня та Богдана Хмельницького 3-го ступеня. Одружений. З дружиною Тетяною виховує двох дітей.
— Що змусило Вас, успішного підприємця, зайнятися волонтерською діяльністю? Бійці розповідають, що не раз і не два бачили Вас під обстрілами, в тому числі і в Донецькому аеропорту, серед кіборгів. Не боїтеся так ризикувати власним життям? У Вас же двоє дітей...
— По-перше, мене ніхто не примушував і не примушує бувати там, де стріляють, — каже пан Юрій. — Я самостійно так вирішив, вважаючи, що армії, яка, при всій повазі до інших державних структур, на сьогодні є чи не єдиною структурою, здатною зупинити Путіна, гріх не допомагати. Тим більше, коли ти маєш для цього певні можливості. Скажіть, коли ви переходите вулицю і на ваших очах упала бабуся, яка не в змозі піднятися, ви особисто що робитимете?
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.ua».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».