Земля і люди
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Субота Сiчень 11, 2025

Шановні читачі! 15 червня 2018 року газеті "Демократична Україна"

(до жовтня 1991р. - "Радянська Україна") виповнилося 100 років!

 

Ней­ро­дер­міт — це хро­ніч­не шкір­не за­хво­рю­ван­ня. Йо­го про­яви — ви­си­пан­ня і силь­ний свер­біж. Як твер­дять ме­ди­ки, на по­яву ней­ро­дер­мі­ту впли­ва­ють не тіль­ки алер­гі­за­ція ор­га­ніз­му, а й різ­ні роз­ла­ди функ­цій нер­во­вої сис­те­ми. Час­то ха­рак­тер­ний алер­гіч­ний ви­сип з’яв­ляє­ть­ся на нер­во­во­му ґрун­ті. Щоб ро­зі­бра­ти­ся у проб­ле­мі де­таль­ні­ше, ми звер­ну­ли­ся до фа­хів­ця — кан­ди­да­та ме­дич­них на­ук Га­ли­ни Гір­ник.

— Нейродерміт зустрічається у всіх країнах світу, уражує людей будь-якої статі і віку. Але все-таки частіше схильність до формування цієї шкірної патології мають жінки та мешканці великих міст. Упродовж останніх років відзначається неухильне зростання захворювання, що пояснюється погіршенням екології, великою кількістю синтетичних матеріалів для пошиття одягу, відмовою від грудного вигодовування тощо.
— Тож які саме причини викликають розвиток нейродерміту?

По­ба­че­не в Ки­єві на ву­ли­ці Лавр­ській, 24, в од­но­му із за­лів Ме­мо­рі­аль­но­го ком­плек­су «На­ціо­наль­ний му­зей іс­то­рії Ве­ли­кої Віт­чиз­ня­ної вій­ни 1941—1945 ро­ків» при­го­ло­мшить. Це — роз­по­відь про жа­ха­ючі по­дії, що від­бу­ва­ли­ся 70 ро­ків то­му на Пів­ден­но­му за­хо­ді Поль­щі при­близ­но в 60км від Кра­ко­ва, не­по­да­лік міс­та Осве­нцім.
Там із 20 трав­ня 1940 р. по 27 січ­ня 1945-го ді­яла од­на з най­біль­ших кон­цен­тра­цій­но-та­бір­них ме­реж, де в «по-на­уко­во­му» ор­га­ні­зо­ва­но­му пек­лі «оста­точ­но ви­рі­шу­ва­ли єв­рей­ське та ци­ган­ське пи­тан­ня». Що там ді­яло­ся, як зну­ща­ли­ся над в’яз­ня­ми смер­ті, роз­по­ві­дає ви­став­ка «Кон­цта­бір Ауш­віц — ук­ра­їн­ський ви­мір: до­слі­джен­ня, до­ку­мен­ти, свід­чен­ня».

Людський попіл постачав "комбінат смерті"
Винятково унікальну експозицію з 300 рідкісних предметів підготували співробітники музею та Українського інституту національної пам’яті. Їм допомогли дніпропетровські колеги з Музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні», а також Центральний державний кінофотофоноархів України імені Г. С. Пшеничного.

Наш спів­роз­мов­ник — Сер­гій Ко­валь, зна­ний в Ук­раї­ні са­ти­рик і гу­мо­рист, май­стер хльос­ткої мі­ні­атю­ри, тво­рець жан­ру в’їд­ли­вих ку­сю­чих пі­ра­ток. У до­роб­ку пись­мен­ни­ка— сот­ні гос­трих, дош­куль­них епі­грам, па­ро­дій, мі­ні-ба­йок, окре­мі з яких увій­шли до за­галь­но­ук­ра­їн­ських шкіль­них під­руч­ни­ків, по­сіб­ни­ків для сту­ден­тів, на­уко­вих збір­ни­ків.

Голова об’єднання сатириків і гумористів КО НСПУ Гриць Гайовий зазначає: «У пересмішницькій творчості Сергій Коваль — тонкий, спостережливий, іронічний аналітик, що вміє помітити особливості творчої манери колеги по перу та ненав’язливо застерегти від смислових, стилістичних огріхів».
Утім, Сергій Коваль давно вже виріс із ролі пересмішника, він сатирично аналізує та узагальнює наше українське сьогодення, небайдуже вказує на суспільні вади та недоліки з єдиною метою — лікувальною. Певно тому він ще подався в царину цілком серйозних наукових досліджень витоків вітчизняної історії, філософії, мови.
З великою приємністю вітаємо пана Сергія Коваля з 75-річчям, бажаємо щастя, здоров’я і нових книжок!

Де­які про­від­ні му­зеї на те­ре­нах ко­лиш­ньо­го СРСР ма­ють осо­бли­ві зі­бран­ня, ві­до­мі му­зей­ни­кам як спец­фон­ди. Їх при­зна­чен­ням бу­ло не збе­ре­жен­ня яки­хось ви­нят­ко­вих тво­рів, а при­хо­ван­ня від люд­ських очей не­ба­жа­них ар­те­фак­тів. Зміс­тов­на ви­став­ка «Спец­фонд 1937–1939», яка від­кри­лась у На­ціо­наль­но­му ху­дож­ньо­му му­зеї Ук­раї­ни, зна­йо­мить гля­да­ча з май­же не­зна­ною тра­гіч­ною сто­рін­кою ук­ра­їн­сько­го мис­тец­тва.

Спеціальний секретний фонд НХМУ (тоді — Державного українського музею) сформувався у 1937–1939 рр. До нього з музеїв Харкова, Одеси, Києва, Полтави, зі спецфондів Української художньої виставки збирали твори тих, хто, на думку партійних ідеологів, «спотворював дійсність» і являв загрозу «новому суспільству».
Більшість імен та творів «ворогів народу», «формалістів», «націоналістів» (саме так формулювалися «провини» митців в інвентарних книгах) на довгі роки було викреслено з історії українського мистецтва. Відправлення робіт до Спецфонду майже завжди означало заслання чи ув’язнення художників, а декому з них та навіть членам їх родин коштувало життя.

Не­що­дав­но жур­на­лу іно­зем­но­го пись­мен­ниц­тва «Все­світ» ви­пов­ни­ло­ся 90 ро­ків. Це — най­ста­рі­ше в Ук­раї­ні лі­те­ра­тур­не ви­дан­ня. Пер­ший но­мер йо­го вий­шов у 1925 ро­ці. За­сно­вни­ком був пись­мен­ник і гро­мад­ський ді­яч Ва­силь Ел­лан-Бла­кит­ний. До складу ре­дак­ції вхо­ди­ли Ми­ко­ла Хви­льо­вий та Олек­сандр Дов­же­нко. Тон­кий ілюс­тро­ва­ний «Все­світ» міс­тив то­ді фо­то­ма­те­рі­али й на­ри­си з усіх кра­їн, тво­ри ук­ра­їн­ських та іно­зем­них ав­то­рів. У 1934 ро­ці в пе­рі­од по­лі­тич­них ре­пре­сій жур­нал був за­кри­тий.

Відродився «Всесвіт» у 1958 році як товстий журнал, повністю присвячений іноземній літературі. Першим повоєнним головним редактором став письменник Олексій Полторацький. Журнал зібрав навколо себе всі кращі перекладацькі сили в Україні, розпочав широку публікацію творів письменників країн народної демократії та Заходу. Приміром, романів М. Дрюона, Р. Мерля, Дж. Голсуорсі, Е. Ремарка, С. Моема та багатьох інших.

Ба­га­то те­ат­раль­них ко­лек­ти­вів вва­жа­ють знач­ним твор­чим до­сяг­нен­ням, як­що ви­ста­ва ви­три­ма­ла сто по­ка­зів, а в Ки­їв­сько­му ака­де­міч­но­му те­ат­рі «Ко­ле­со» не­що­дав­но 350-й раз ві­ді­гра­ли ви­ста­ву «Шан­тра­па».
На по­чат­ку 90-х ро­ків цей спек­такль став зна­ко­вим для «Ко­ле­са», адже це бу­ло не прос­то пер­ше звер­нен­ня ро­сій­сько­мов­но­го те­ат­ру до ук­ра­їн­ської мо­ви, а ще й ін­сце­ні­за­ція ма­ло­ві­до­мо­го тво­ру кла­си­ка ук­ра­їн­ської дра­ма­тур­гії Па­на­са Сак­са­ган­сько­го.

П’єса була написана у 1913 році. Через чотири роки відбулася прем’єра, в якій одну з головних ролей виконувала уславлена Марія Заньковецька. Однак через бурхливі події, що вирували тоді в Україні, «Шантрапі» судилося нещасливе театральне життя. З моменту першої постановки пройшло понад сімдесят років, перш ніж про неї знову згадали.
«Глядачеві завжди цікаво знати, що ж відбувається за кулісами, а вистава «Шантрапа» немов дає нагоду подивитися у щілинку і дізнатися, якими є актори в житті. Крім артистів, Саксаганський яскраво змалював образи антрепренера, декоратора і, зрештою, купця-спонсора. Останній, до речі, персонаж у реаліях сьогодення дуже актуальний.

Пол­тав­ці по­тер­па­ють від квар­тир­них кра­ді­їв. За мі­лі­цей­ською ста­тис­ти­кою 2014 ро­ку, в ре­гіо­ні ско­єно 683 кра­діж­ки з квар­тир та при­ват­них бу­дин­ків, що на 21% біль­ше, ніж 2013 ро­ку. Кіль­кість по­страж­да­лих від «до­муш­ни­ків» на Пол­тав­щи­ні знач­но біль­ша, ніж в ін­ших ре­гіо­нах Ук­раї­ни. У цій не­ве­се­лій гон­ці по­пе­ре­ду Пол­тав­щи­ни ли­ше гус­то­на­се­ле­ні об­лас­ті — Львів­ська, Дніп­ро­пет­ров­ська, Оде­ська, Хар­ків­ська, Лу­ган­ська, До­нець­ка, Він­ниць­ка та міс­то Ки­їв.

Цікаво, що самі міліціонери, коли їх запитують про прогнози щодо подальшої тенденції з квартирними крадіжками в регіоні, не додають оптимізму, а радять порівняти статистику крадіжок, приміром, перших місяців 2015 та минулого років. Цифри свідчать, що злочинів, пов’язаних із квартирними крадіжками в регіоні, не лише не поменшало, а й «трохи» побільшало — до сорока крадіжок щомісяця. Звісно, такі перспективи аж ніяк не задовольняють полтавців, котрі нині живуть у страху повернутися додому і побачити там усе догори дригом, не знайти грошей, цінних речей тощо — усього, що потрапило під руку крадіїв, котрі посеред білого дня вдираються в їхні оселі.

Ко­руп­цію в зе­мель­ній сфе­рі на­зи­ва­ють од­нією з най­біль­ших ви­ра­зок ук­ра­їн­ської еко­но­мі­ки. Тож на­вес­ні ми­ну­ло­го ро­ку фа­хів­ці Асо­ці­ації «Зе­мель­на спіл­ка Ук­раї­ни» за ак­тив­но­го спри­ян­ня про­ек­ту USAID «Аг­ро­Ін­вест» роз­ро­би­ли про­гра­му «10 кро­ків для по­до­лан­ня ко­руп­ції у зе­мель­них від­но­си­нах» і не­вдов­зі пре­зен­ту­ва­ли її гро­мад­сько­сті та за­про­по­ну­ва­ли до роз­гля­ду й під­трим­ки цен­траль­ним ор­га­нам вла­ди.
Чи вда­ло­ся до­сяг­ти від­чут­них ре­зуль­та­тів у ре­алі­за­ції цієї про­гра­ми? Про це йшло­ся під час чер­го­во­го за­сі­дан­ня На­ціо­наль­но­го прес-клу­бу з аг­рар­них та зе­мель­них пи­тань.

Неквапні реформи
Момент підготовки програми був обраний напрочуд вдало. На той час відбулися суттєві зміни в українській владі, які додали сподівань на здійснення швидких та радикальних реформ із користю для країни та її громадян.
З цього почав свій виступ доктор економічних наук, завідувач кафедри землевпорядного проектування Національного університету біоресурсів і природокористування України Андрій Мартин. Проте сподівання авторів програми на отримання позитивних результатів у стислі терміни не виправдалися. За цей час оновився склад Верховної Ради, двічі «перезавантажений» уряд, але справи далі слів не просуваються.

Для по­чат­ку ХХІ сто­річ­чя ха­рак­тер­ні дві важ­ли­ві тен­ден­ції, за­зна­чив на за­сі­дан­ні між­на­род­но­го круг­ло­го сто­лу, ор­га­ні­зо­ва­но­го Цен­тром Ра­зум­ко­ва та Фон­дом ім. Кон­ра­да Аде­на­уера, за­від­увач ка­фед­ри сві­то­во­го гос­по­дар­ства і між­на­род­них від­но­син КНУ ім. Т. Шев­чен­ка Олек­сандр Шнир­ков.

Перша — фрагментація виробничих процесів. Зараз обсяги міжнародної торгівлі включають понад 20 млн видів товарів і послуг. Жодна держава, навіть США, розвинуті європейські країни, Китай, Росія, Україна, справитись із такою номенклатурою не можуть. Тож країни мусять брати участь у міжнародному поділі праці, тобто долучатися до міжнародних, регіональних, субрегіональних виробничих мереж.
Якщо країна бере участь у таких мережах, її економіка є міжнародно інтегрованою. Якщо ні, то вважається периферійною. У міжнародному поділі праці можна брати участь, продаючи сировину (нафту, газ, зерно, цукор). Завдяки цим товарам можна вийти на світовий ринок.

Гір­ко­ту роз­ча­ру­ван­ня та влас­ну без­по­рад­ність пе­ред чи­нов­ниць­кою бай­ду­жіс­тю від­чу­ва­ють муж­ні пол­тав­ці — учас­ни­ки АТО, кот­рі за­хо­ті­ли ско­рис­та­ти­ся сво­їм пра­вом на от­ри­ман­ня зе­мель­ної ді­лян­ки. Пра­ва, яке їм на па­пе­рі га­ран­ту­ва­ла дер­жа­ва, а в жит­ті, як з’ясу­ва­ло­ся, ско­рис­та­ти­ся ним ви­яви­ло­ся ду­же склад­но. Як­що вза­га­лі це ста­не мож­ли­вим...

В окопах другого фронту
У тому, що в обласному центрі далеко не все гаразд із виділенням земельних ділянок воїнам АТО, могли переконатися учасники позачергової сесії Полтавської міськради, яку в Полтаві скликали 30 січня 2015 року. Ще до її початку тих, хто сходився до міськради, зустрічав пікет із плакатами, які закликали владу віддати учасникам АТО земельні ділянки, які держава пообіцяла фронтовикам. Держава пообіцяла і гарантувала, а от чиновники, від яких залежить виділення землі, ховають їхні заяви у довгий ящик.
Утім, пікетом усе не скінчилося. Після того як до сесійній зали не впустили людей у камуфляжній формі, атошники за допомогою одного з депутатів міськради силоміць прорвалися всередину, зім’явши охорону. А там після бурхливих заяв щодо невиправданих зволікань з розглядом їхніх земельних заяв та обурених вигуків у бік президії кремезні чоловіки прорвалися до президії і вже ладні були потягати за петельки полтавського міського голову Олександра Мамая.

Останнi новини


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.ua».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».