Шановні читачі! 15 червня 2018 року газеті "Демократична Україна"
(до жовтня 1991р. - "Радянська Україна") виповнилося 100 років!
16 березня 2015 року в Берліні відбулися переговори бундесканцлера Ангели Меркель і Президента України Петра Порошенка. На порядку денному були актуальні проблеми двосторонніх відносин і міжнародного становища. Німеччина докладає зусиль, аби послідовно виконувалися положення Мінських угод щодо замирення на Донбасі.
Це не дивує, адже лише останніми днями Меркель неодноразово висловлювала жаль з приводу того, що нестабільна ситуація у світі є головною перешкодою для активізації розвитку німецької економіки та економіки Європейського Союзу загалом. Частина переважно східнонімецького бізнесу, орієнтованого на Росію, продовжує наполягати на якомога швидшому скасуванню економічних санкцій, від яких вони зазнають відчутних збитків. Утім, це не завадило Німеччині підтримати продовження режиму санкцій проти путінського режиму з боку Європейського Союзу, принаймні, до 15 вересня поточного року.
Не менш значимими є запевнення німецької сторони, що санкції будуть ще більше розширені в разі зриву російською стороною процесу виконання Мінських угод. Реагуючи на це, Кремль зробив пропагандистський хід у вигляді звернення керівництва так званих ДНР і ЛНР до Ангели Меркель з приводу тиску на Київ з метою виконання всіх положень Мінських угод. Пропонується порушити питання фінансової допомоги Україні залежно від виконання конкретних пунктів домовленостей.
Росія 11 березня 2015 року офіційно вийшла з режиму дотримання положень Договору про звичайні види збройних сил у Європі. Цей договір був підписаний у листопаді 1990 року країнами Організації Варшавського договору і країнами Північноатлантичного договору з метою обмеження розміщення звичайних озброєнь уздовж лінії зіткнення двох військових блоків, ліквідації нерівності потенціалів збройних сил та мінімізації ризиків раптового нападу.
Ще 2011 року Росія заявила, що положення договору не виконуватиме і наразі де-юре припинила участь у ньому. Насамперед, це означає, що процес нагромадження російських військ на кордоні України буде неконтрольований. Формально Україні, як і будь-якій іншій державі — учасниці зазначеного договору російська сторона може тепер офіційно відмовити у праві проведення військової інспекції на місці. Положення про моніторинг військової діяльності досі було одним із серйозних досягнень Договору про звичайні види збройних сил у Європі, яке працювало на зміцнення військово-політичної довіри.
Водночас вихід Росії з режиму дотримання положень зазначеного договору означає, що країни НАТО тепер також не зобов’язані інформувати її про проведення передислокацій власних військ і проведення військових маневрів. Але цей принцип паритетності Росія використала з метою нагнітання напруженості у відносинах з НАТО під приводом його «агресивності».
Нещодавно наш лексикон поповнився новим політологічним образом-поняттям: «чорні лебеді». До 1697 року вважалося, що лебеді можуть бути лише білими. Однак голландська експедиція в Австралію, яку очолював Віль де Вламінк, виявила популяцію чорних лебедів. У наші дні «чорний лебідь» — це метафора, що означає поодинокі й важкопрогнозовані події, котрі мають певні наслідки.
«Чорні лебеді» — це не лише негативні події, а й непрогнозовані удачі. З точки зору автора цього терміну Нассіма Талеба, всі значимі наукові відкриття, історичні й політичні події, досягнення науки і мистецтва — все це «чорні лебеді». Отже, як приклади, «чорні лебеді» — це і винайдення Інтернету, і Перша світова війна, і розпад Радянського Союзу, й атака 11 вересня 2001 року. Тобто, йдеться про події важкопрогнозовані, але водночас цілком ймовірні.
Тож що уготовив нам рік 2015-й? Які «чорні лебеді» виринули з-за обрію, і яка риба «на блешню» буде впіймана?
Цими днями офіційний Київ передав Брюсселю звернення до Ради Європейського Союзу з проханням розглянути можливість розгортання міжнародної операції з підтримки миру та стабільності. Схоже, що вітчизняна влада покладає на таку місію неабиякі сподівання. Навіть попри те, що коли місяць тому про можливість звернення до ЄС заговорили вперше на засіданні РНБО, така ідея багатьом здалася несподіваною.
Голова фракції Блоку Петра Порошенка Юрій Луценко прогнозує, що миротворці можуть з’явитися на території окупованого Донбасу за півроку. Хоча поки що непросто сказати, як розгортатимуться подальші події з приводу потенційного направлення контингенту в Україну. Схоже, що в Євросоюзі поки ще немає однозначної позиції щодо цього. Навіть попри те, що для направлення саме такого — поліцейського контингенту ЄС — достатньо лише консенсусного рішення Ради Європейського Союзу.
Тут доречно пригадати, що саме Рада ЄС схвалила влітку минулого року направлення в Україну спеціальної консультативної місії Євросоюзу з питань реформ сектора суспільної безпеки. Вона складається з цивільних представників поліції та судової системи, які допомагають нам у розробці стратегії безпеки й швидкої реалізації реформ у цій сфері.
Упродовж останнього тижня в Україні згадують події річної давнини. Саме в ці дні 2014-го відбувався вирішальний етап кримської окупації. Нині російські агресори на чолі зі своїм президентом настільки знахабніли, що вже не криючись розповідають про підготовку та плани окупації, котрі виношувалися торік. В Україні ж тим часом провідною залишається думка про те, що наша держава та її керівництво не були готовими до анексії.
Загалом рік — це цілком достатній термін, щоб осмислити те, що сталося на Півдні України навесні 2014-го й зробити певні висновки. Однак такі висновки поки що намагаються робити, здебільшого, не політики, а громадські діячі та активісти, котрі минулого року змушені були залишити окупований півострів. Політичні ж діячі при згадці про Крим переважно відмовчуються, наголошуючи на тому, що наразі це питання — не на часі. Тут би спершу з Донбасом розібратися.
Звісно, певна логіка в цьому є. Проте, відклавши на майбутнє з’ясування особистої відповідальності окремих політиків, помилки треба аналізувати вже тепер. Принаймні, для того, щоб не множити їх у майбутньому, та ще й з гарантовано прикрим результатом. Тим більше, що роковини подій у Криму так чи інакше спонукатимуть до роздумів та аналізу.
Як уже було сказано, нині помітна тенденція виправдовувати кримську поразку України раптовістю та несподіваністю російської воєнної інтервенції. Деякі автори патетично вигукують: «Ніхто не передбачав, що РФ нападе на Крим, загарбає та анексує його».
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.ua».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».