Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
ЕКОНОМІКА
ГУБИТЬ ЛЮДЕЙ НЕ ПИВО?
Нині, як свідчить статистика, в Україні активно розвивається пивоварна галузь. Вітчизняні підприємства випускають 400 сортів пінистого напою. Торік зварили його 267,3 млн декалітрів, це на 29 млн дал більше, ніж у 2005 році. Цьогоріч пивовари мають намір виготовити понад 270 млн дал пінного напою. Впродовж останніх шести років у шість разів скоротився імпорт пива, а його експорт із кожним роком зростає — торік за кордоном продали 28 млн дал за 81647 тис. дол. (на 17% більше, ніж у 2005 році). Збільшується випуск ліцензійного пива, що теж дає змогу нарощувати обсяги експорту.
На вітчизняних теренах лідерство утримує національне об’єднання «Оболонь» — один із найпотужніших пивних заводів Європи, що працює на національному капіталі. За нинішніх півроку «Оболонь» випустила 53,8 млн дал пива і заволоділа 30,8% ринку.
Компанія «САН Інтербрю Україна», котра об’єднує три великі вітчизняні підприємства (ЗАТ «Чернігівський пивкомбінат «Десна», ВАТ «Пивзавод «Рогань» та ВАТ «Миколаївський пивзавод «Янтар»), виготовила 50 млн дал пива і захопила 36,8% ринку. Та «Оболонь» дає більше пива на експорт — майже 80%. Іноземці брали б більше, але в зарубіжних країнах діють спеціальні механізми захисту внутрішнього ринку.
До числа лідерів входить група заводів Baltic Beverages Holding, розташованих у Запоріжжі, Києві, Львові. До речі, київський завод був збудований за новими європейськими технологіями чотири роки тому. Нині кожен охочий по телефону може записатися на безплатну екскурсію, ознайомитись із технологією виробництва пива і взяти участь у його дегустації. Торік підприємства компанії заплатили понад 200 млн грн податків до українського держбюджету.
Згідно зі статистикою, 52% вітчизняного пива випускають у скляних пляшках, 40 — у пластикових і кеглях, 8% — у банках. Минулого року на душу населення припадало по 55 л пива. Цьогоріч пивовари сподіваються довести цей показник до 60 л.
Як відомо, основною сировиною для виготовлення пінистого напою є солод і хмелепродукти. Аби задовольнити потреби пивоварної галузі, необхідно 67 тис. т хмелю та близько 1 млн т ячменю. На жаль, вітчизняного хмелю в цих обсягах є лише 13%, та і його якість не завжди відповідає запитам великих підприємств, які не працюють на шишковому хмелі, а використовують його гранули. Тож доводиться купувати хмелепродукти за кордоном — у Німеччині, Чехії, Франції.
Стосовно ячменю, то щороку в Україні його збирали 10 млн т, із них 2 млн т — пивоварного, чого цілком вистачало пивній галузі. Проте нинішня погода негативно позначилась на якості ячменю — у ньому побільшало білка. Це потребуватиме від пивоварів неабияких зусиль, аби перетворити ячмінь на хороший солод і зварити смачне пиво. Зростають і ціни на ячмінь, вони перевищили 1500 грн за тонну (торік — 750 грн). Не стоїть на місці й вартість вітчизняного хмелю. Житомирські виробники вже просять 900 грн за тонну. Як стверджують експерти, це призведе до подорожчання пива.
Пиво, запевняють його виробники,— благородний напій, що впродовж тисячоліть є важливим компонентом харчового раціону людини. Його, до речі, винайшли стародавні єгиптяни, але фільтрувати так і не навчились, тому пиво пили через соломинку. Більшість українців зазвичай п’ють його вдома. Та, на жаль, звичною стала картина, коли молоді люди, навіть юні мами, пиво п’ють на вулицях, у парках і скверах. За кордоном цього не побачиш, бо за такі манери доведеться заплатити штраф чи отримати попередження від полісмена.
Пивовари «за» підвищення культури споживання пива. Так, за словами генерального директора ВАТ «САН Інтербрю Україна» Людмили Наконечної, компанія вклала в цю справу 300 млн грн, зокрема 40 млн грн у відкриття пивних барів, кав’ярень, ресторанів. А 2003 року відкрила «Пивну академію» — спеціалізований центр навчання барменів. Результат його роботи — 120 дипломованих барменів. Експрес-курс пройшли також понад 30 дистриб’юторів з усієї України. В академії щороку проводиться конкурс барменів. Його переможці беруть участь у міжнародному конкурсі, що проходить у Брюсселі. Впродовж останніх трьох років наші посланці посідають другі-треті призові місця і закордонний досвід поширюють у пивному бізнесі.
«САН Інтербрю Україна» першою запустила спеціальну «гарячу лінію», що працює 24 години на добу і на якій можна поставити будь-яке запитання про технологію виробництва пива, його якість, навіть продукцію конкурентів. До речі, її номер 8/800-50-400-50.
Торік компанія започаткувала спільний проект із Міносвіти України, до якого входять загальноосвітні програми для учнів шкіл та їхніх батьків. Головний акцент — неприпустимість вживання алкогольних напоїв неповнолітніми. Компанія втілює кілька спільних проектів із фондом братів Кличків. Зокрема, щодо підтримки студентів, котрі обрали не зовсім популярні нині професії, приміром, пов’язані з природничими науками. Вкладає компанія кошти у розвиток професійного й масового спорту. Так, бренд «Чернігівське» став офіційним спонсором чемпіонату України з футболу сезону 2007–2008 років і чемпіонату України з пляжного футболу, що набуває популярності в нашій країні.
Акціонери «Оболоні», за словами голови наглядової ради Сергія Голощаневича, мають намір надалі розвивати пивний бізнес в Україні, хоча є й певні закордонні плани. Відтоді, як на початку 1990-х підприємство стало акціонерним товариством, тут жодного разу не було спаду виробництва й затримок у виплаті заробітної плати. До того ж, щороку акціонерам виплачують дивіденди. А «оболонські» пенсіонери отримують такі самі пільги, як і працівники підприємства — їм надають матеріальну допомогу на оздоровлення.
«Оболонь» займається і доброчинністю: підтримує чотири дитячих будинки сімейного типу, де виховується 53 дитини; допомогає дитячій спортивній школі «Зеніт», яку відвідують 550 дітей і підлітків від 7 до 17 років.
За словами голови наглядової ради ЗАТ «Укрпиво» Петра Перетятька, для українських пивоварів вступ України до СОТ неприємностей не принесе. Всі підприємства готові до цього, бо давно працюють за міжнародними стандартами якості, можуть збільшити експорт своєї продукції й успішно торгувати на закордонних ринках.
Пиво, наголошують його виробники, виготовляють з натуральних, безпечних для здоров’я людини інгредієнтів — ячмінного солоду, хмелю, дріжджів і води. Ці компоненти становлять невід’ємну частину здорового, збалансованого харчового раціону. За статистичними даними СВМС (Асоціації пивоварних компаній Європи), люди, котрі помірно вживають пиво, менше від інших наражаються на ризик виникнення серцево-судинних захворювань. Помірне вживання пива забезпечує організм потрібними вітамінами та мінералами, запевняють пивовари. Високий вміст калію і трохи соди — один із оптимальних балансів для людей з нормальним або зниженим артеріальним тиском. Також вітаміни групи В (В6 і В9), що містяться в напої, забезпечують додатковий захист від хвороб серцево-судинної системи. Завдяки низькому вмісту кальцію та високому вмісту магнію пиво може відігравати важливу роль у запобіганні утворенню каменів у жовчному міхурі та нирках. Проте за умови його помірного вживання. Пиво не містить жирів чи холестерину, в ньому мало цукру. Тут стільки ж калорій, як і у безалкогольних напоях. Помірне вживання, на думку експертів СВМС, це три-чотири бокали по 0,33 л на добу. Нічого собі!
Але чи буде вживання пива помірним, коли пивовари вдаються до активної, навіть агресивної реклами свого продукту? Та ще й долучають до неї відомих спортсменів. Як тут встояти підліткам, адже так хочеться бути схожими на своїх кумирів.
В Україні є закон, яким забороняється продавати пиво неповнолітнім. Але працівники торгівлі його не дотримуються. Тож чи не час державі навести лад у цій справі — притягувати до відповідальності порушників-торговців, обмежити пивну рекламу. Адже пиво, як кажуть медики, не такий вже безпечний напій — може зруйнувати печінку і призвести до алкоголізму ціле покоління, яке повірило настирливій рекламі. Тоді ні високооплачуваними робочими місцями у пивній галузі, ні податками від підприємств, ні їхньою доброчинністю не компенсувати величезних втрат для громадян і країни.
Олена КОСЕНКО
також у паперовій версії
читайте:
- МАЙБУТНЄ — В НАДІЙНИХ РУКАХ
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».