Головна
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
Головні новини
За пенсіями до ПФ звернулося 64 тис.переселенців У зв’язку з переїздом через воєнні дії на ... (12 Жов 2014)
Добра воля Не­що­дав­но бу­ли ... (12 Жов 2014)
Як Москва сама себе висікла 7 сеп­ня уряд Ро­сії на ... (12 Жов 2014)
Турецький Кіссінджер іде вгору Ре­джеп Та­йп Е­до­ган ... (12 Жов 2014)
Союз держав-ізгоїв У Мос­кві дня­ми ... (12 Жов 2014)
Активізація дипломатичних маневрів навколо Ураїни Чергове загострення військово-політичного ... (12 Жов 2014)
План Путіна Пе­зи­дент о­сії ... (12 Жов 2014)
Штайнмаєр вважає Порошенка й Путіна відповідальними за ... Міністр закордонних справ Німеччини ... (12 Жов 2014)
УКРАЇНА – НАТО Учо­ра в Уель­сі ... (12 Жов 2014)
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА УКРАЇНА І СВІТ
ЄС ОБИРАЄ МІЖ ГАРМАТАМИ ТА МАСЛОМ
Національні військові бюджети країн — членів ЄС зростають несуттєво, а витрати покриваються за рахунок спільних проектів. Верховний комісар з питань зовнішньої політики і безпеки Хав’єр Солана вважає, що за таких умов Євросоюз ніколи не зможе стати глобальним гравцем на міжнародній арені. На початку 2007 р. витрати на оборону перевищували два відсотки валового внутрішнього продукту лише у незначної меншості країн — членів ЄС. До того ж, відповідно до чинної нормативно-правової бази, Європейський Союз не може прямо фінансувати військові та оборонні проекти.

Мова може йти про «оперативні витрати у межах спільної політики оборони та безпеки», які розподіляються між країнами-членами відповідно до розміру їхніх валових внутрішніх продуктів. Аби за цих умов фінансувати військові операції Євросоюзу, глави держав і урядів 23 лютого 2004 р. ухвалили відповідну постанову. Завдяки цьому було створено так званий механізм «Атена» за ім’ям давньогрецької богині мудрості й військового мистецтва Атени Паллади. Він дає змогу керувати спільними витратами із забезпечення «військових або оборонно-політичних операцій», однак фінансування здійснюється не зі спільного бюджету, а пропорційно країнами-членами. Натомість можна сплачувати Північноатлантичному альянсу за використання його інфраструктури в інтересах Європейського Союзу.
Таким чином, фінансові кошти виводяться з-під громадського контролю. Можливість фінансових оборудок планувалося зняти відповідною статтею конституції ЄС, якою передбачалась можливість формування самостійних військових фондів ЄС, але провал із ратифікацією конституції ускладнив фінансування військових операцій. Тож тепер, якщо військову акцію не вдається замаскувати під миротворчу чи рятувальну, використовується змішане фінансування, наприклад, на програми допомоги зі створення збройних сил африканських країн.
Бюджет Євросоюзу на 2007—2013 рр. збільшив кошти на спільну зовнішню та оборонну політику відразу на 29%, довівши її до 50 млрд євро. Статтею витрат за програмами «Європейський Союз як глобальний партнер» передбачено запровадження європейських стандартів (10,2 млрд євро), сусідство і партнерство (10,6 млрд євро), стабілізацію (2,5 млрд євро), спільну політику безпеки та оборони (1,7 млрд євро). На дослідження в галузі безпеки та оборони виділено 1,6 млрд. євро.
До 2013 року на ці потреби загалом планується використати 18,2 млрд євро. Проте, за оцінками військових експертів, і ці витрати не є достатніми для подолання технічної прірви, яка зростає між рівнями технічного оснащення більшості армій країн Європейського Союзу та армією Сполучених Штатів Америки. Тому, попри критику опозиції, військові витрати держав Євросоюзу надалі зростатимуть.
також у паперовій версії читайте:
  • ОСОБЛИВОСТІ СУСІДСТВА
  • В ОЧІКУВАННІ 11 ВЕРЕСНЯ
  • ПЕРЕМОГА ТАЛІБІВ?

назад »»»


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».