Головна
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
Головні новини
За пенсіями до ПФ звернулося 64 тис.переселенців У зв’язку з переїздом через воєнні дії на ... (12 Жов 2014)
Добра воля Не­що­дав­но бу­ли ... (12 Жов 2014)
Як Москва сама себе висікла 7 сеп­ня уряд Ро­сії на ... (12 Жов 2014)
Турецький Кіссінджер іде вгору Ре­джеп Та­йп Е­до­ган ... (12 Жов 2014)
Союз держав-ізгоїв У Мос­кві дня­ми ... (12 Жов 2014)
Активізація дипломатичних маневрів навколо Ураїни Чергове загострення військово-політичного ... (12 Жов 2014)
План Путіна Пе­зи­дент о­сії ... (12 Жов 2014)
Штайнмаєр вважає Порошенка й Путіна відповідальними за ... Міністр закордонних справ Німеччини ... (12 Жов 2014)
УКРАЇНА – НАТО Учо­ра в Уель­сі ... (12 Жов 2014)
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЛЮДИНА І ПРАВО
ЯК ЗАПОБІГТИ ТРАВМАТИЗМУ НА АВТОТРАНСПОРТІ
Як свідчить статистика, в Україні кожні 12 хвилин стається автопригода, майже кожні півтори години в ДТП гине людина. У середньому за добу жертвами автокатастроф стають 20 людей, дістають травми 130 учасників дорожнього руху. Здебільшого такі випадки трапляються через несвоєчасний медичний огляд водіїв та керування транспортним засобом з медичною довідкою, термін якої давно збіг.

Про те, яких заходів слід вжити для профілактики травматизму на транспорті, розповідає виконувач обов’язків начальника управління організації профілактичних заходів та страхових експертиз виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Анатолій Пшеничко.
— Нині в Україні виникла складна ситуація на підприємствах, де на балансі є транспортні засоби, але немає штатного водія. Як правило, керівники підприємства наказом визначають коло працівників, які мають право керувати автомобілем лише за наявності посвідчення водія відповідної категорії. Однак виникає запитання: чи зобов’язані вони проходити медичний огляд?
Відповідно до статті 169 Кодексу законів про працю власник або уповноважений ним орган зобов’язаний коштом підприємства організувати попередній (під час працевлаштування) та періодичні (протягом трудової діяльності) медичні огляди працівників, зайнятих на важких роботах, на роботах із шкідливими та небезпечними умовами праці або на таких, які потребують професійного добору, а також щорічні обов’язкові медичні огляди осіб віком до 21 року. Статтею 17 Закону України «Про охорону праці» від 21.11. 2002 року № 229-ІV передбачено обов’язкове проведення медичних оглядів працівників певних категорій за коштом роботодавця. Положення про медичний огляд працівників певних категорій затверджено наказом № 45 МОЗ України від 31.03. 94, у якому міститься перелік професій, працівники яких підлягають медичному огляду. У цьому переліку є й професія водія.
В Законі України «Про дорожній рух» від 30.06. 93 № 3353-ХІІ (зі змінами та доповненнями) зазначено, що для медичного контролю обслуговування водіїв та їхнього оздоровлення підприємства, установи, незалежно від форм власності та господарювання за чисельності водіїв 100 і більше чоловік, створюють відомчі спеціалізовані медичні та оздоровчі пункти, поліклінічні відділення, які працюють на підставі обов’язкової ліцензії на медичну практику. Якщо на підприємстві кількість водіїв менша, ніж 100 осіб, керівник зобов’язаний укласти договір на проходження водіями медичних оглядів (щозмінних передрейсових (післярейсових), періодичних, попередніх, позачергових) з територіальними закладами охорони здоров’я чи підприємствами, які мають ліцензії на медичну практику.
Судячи з положень зазначених законів, підприємствам не потрібно створювати медпункт для медоглядів працівників, які суміщають свою посаду з посадою водія, але все ж таки цим працівникам, так званим кандидатам у водії, медичний огляд проходити необхідно. Оскільки працівник за штатним розкладом підприємства не є водієм, то до нього слід застосовувати вимоги, передбачені законодавством як до кандидата у водії.
У цьому випадку треба керуватися «Положенням про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів», затвердженим спільним наказом МОЗ та МЗС України від 05.06 2000 року № 124/345, згідно з пунктом 1.2, якою кандидати у водії для отримання права на керування транспортом відповідної категорії підлягають попередньому медичному огляду. Порядок проведення даного огляду визначено у розділі ІІ цього документа.
Крім того, пунктом 2.9 положення передбачено, що попередній медичний огляд здійснюється коштом замовника. Висновки лікарів фіксуються в медичній картці огляду водія (кандидата у водії) транспорту (форма № 142-0-облікова) та в журналі комісії з медичних оглядів водіїв для визначення їхньої придатності до керування транспортними засобами (форма № 144-0), затверджених наказом МОЗ України № 339 від 28.11.97.
Стосовно водіїв, зарахованих у штат підприємства, то вони мають проходити щозмінні передрейсові та періодичні огляди. Згідно з пунктом 3.9 згаданого положення, періодичний огляд водіїв відбувається коштом підприємства, порядок та терміни періодичного огляду визначено у розділі 3 цього документа.
Після попереднього та періодичного медичних оглядів видається єдиний документ — медична довідка (форма 083/0), у якій визначається здатність особи керувати відповідною категорією транспортних засобів, а також на який термін дійсний документ.
Таким чином, підприємство зобов’язане подбати про медогляд усіх працівників, які згідно з наказом мають доступ до керування транспортним засобом, незалежно від того, штатні це водії чи сумісники. Наявність медичної довідки відповідного зразка свідчить про дозвіл на керування відповідною категорією транспорту згідно із затвердженим наказом МОЗ України № 229 від 24.12. 1999 року переліком захворювань і вад, за яких особа не може бути допущена до керування транспортним засобом.
Однак не всі підприємства дотримуються викладених вище вимог, а це може призвести до травмування водіїв та інших учасників дорожнього руху. Своїми діями керівники підприємств піддають ризику життя, здоров’я та безпеку й водіїв, й інших громадян. За недотримання норм законодавства в цій сфері в разі настання страхового випадку підприємство несе відповідальність, зокрема матеріальну.
Отже, основними пріоритетами наглядової діяльності на автомобільному транспорті, пов’язаними з виробництвом, є посилення нагляду за станом безпеки та охорони праці, здійснення цільових обстежень підприємств щодо їхньої готовності до безпечного проведення сезонних перевезень вантажів та пасажирів.

Прес-служба фонду
також у паперовій версії читайте:
  • БІЛЕ РАБСТВО

назад »»»


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».