Головна
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
Головні новини
За пенсіями до ПФ звернулося 64 тис.переселенців У зв’язку з переїздом через воєнні дії на ... (12 Жов 2014)
Добра воля Не­що­дав­но бу­ли ... (12 Жов 2014)
Як Москва сама себе висікла 7 сеп­ня уряд Ро­сії на ... (12 Жов 2014)
Турецький Кіссінджер іде вгору Ре­джеп Та­йп Е­до­ган ... (12 Жов 2014)
Союз держав-ізгоїв У Мос­кві дня­ми ... (12 Жов 2014)
Активізація дипломатичних маневрів навколо Ураїни Чергове загострення військово-політичного ... (12 Жов 2014)
План Путіна Пе­зи­дент о­сії ... (12 Жов 2014)
Штайнмаєр вважає Порошенка й Путіна відповідальними за ... Міністр закордонних справ Німеччини ... (12 Жов 2014)
УКРАЇНА – НАТО Учо­ра в Уель­сі ... (12 Жов 2014)
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЕКОНОМІКА
НА АВТОРИНКУ ЗМЕНШЕННЯ ЦІН НЕ ПЕРЕДБАЧАЄТЬСЯ

Обсяги продажу автомобілів в Україні зростають неймовірними темпами. Торік громадяни купили 371 тисячу лише нових автівок, завдяки чому наша держава посіла восьме за кількістю придбаних авто місце в Європі. Цього року, за висновками експертів, має непогані шанси вибороти шосту сходинку європейського п'єдесталу автопродажу.

У січні й першій половині лютого своїх власників уже знайшли понад 30 тисяч легковиків. Обсяг реалізації від початку року зріс більш ніж на третину. Дедалі частіше автолюбителі купують нову техніку, якщо ж обирають автосекондхенд, то переважно це іномарки виробництва провідних європейських концернів у прекрасному стані не старше 10 років. Перспектива вступу України до Світової організації торгівлі відкриває нові, абсолютно унікальні можливості придбати якісний автомобіль за помірною ціною.
Проте, за словами генерального директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олега Назаренка, очікувати на можливе зниження цін нині не варто, оскільки термін вступу України до СОТ наразі точно не визначений, а якщо зменшиться імпортне мито, відпускну ціну можуть підвищити виробники. За оптимістичними прогнозами, вступити до світового трейд-клубу Україна зможе в серпні-вересні. Умовами вступу передбачено зниження мита на імпорт автомобілів з 25 до 10 відсотків. Очевидно, що імпортерам та офіційним дилерам зменшення цін справді невигідне, адже з кожного проданого автомобіля вони мають 15–20 відсотків доходу. Офіційні імпортери запевняють, що в Україні автомобілі дешевшими не стануть навіть після вступу до СОТ, адже досвід Польщі, Угорщини, Словаччини та Чехії засвідчив, що ціни на автомобілі через зменшення ввізного мита на них не змінювалися. Таку цінову політику виробники мотивують тим, що для кожного ринку є певна ціна товару, котра визначається купівельною спроможністю споживачів. Але в умовах жорсткої конкуренції на авторинку саме офіційні імпортери можуть зазнати втрат від такої цінової політики. До того ж держава не зацікавлена втрачати надходження до бюджету через зменшення мита, якщо ціна на автомобілі не зменшиться.
Усі чудово знають, що так звані «сірі» імпортери, котрі не мають власного сервісу для іномарок та не надають гарантій, користаються стабільним попитом на автомобілі без «кришталево чистої» історії. Завдяки меншим витратам, вони продають машини значно дешевше, їхній прибуток залежить від обсягів продажу, тому вони зацікавлені зменшити ціну і збільшити обсяги реалізації. За висновками експертів, є принаймні десять різних схем для ухилення від сплати мита та податку на додану вартість для ввезення автомобіля на митну територію. Одна з найпоширеніших — це розукомплектування нової машин за кордоном і розмитнення окремих частин — кузовів, двигунів та запчастин до них, підвісок, коліс, мостів, мито на які становить п'ять відсотків від їхньої вартості. В Україні ці «запчастини» знову збирають в єдине ціле, і таким чином «сірі» імпортери уникають необхідності додатково сплачувати третину вартості нового автомобіля за умови легального імпорту. Звісно, належних виробничих, технічних умов і ліцензій від виробників на такі маніпуляції з новою машиною «сірі» імпортери не мають, проте прибуток виправдовує всі витрати, а для виробників реалізація товару — це головна умова, тому вони не дуже переймаються, якими шляхами їхні автомобілі потрапляють до кінцевих споживачів.
Інші поширені види мінімізації митної вартості — заниження ціни автівки чи зміна її коду з класу легкового автомобіля, з яких стягується мито, на комерційний транспорт, що не потребує розмитнення. Дуже часто автомобілі, які завозять як транзитний товар, насправді реалізують на внутрішньому ринку. За статистикою, в Україну імпортують на чверть менше нових автомобілів, ніж реєструють у момент перетину кордону. Тобто, щонайменше 25 відсотків усіх імпортних автомобілів ввозиться за «сірими» схемами або просто контрабандою без будь-якого розмитнення.
Проте на ринку є ще вітчизняні виробники, для яких відкриття кордонів перед імпортними автомобілями означатиме неминуче банкрутство. Вони прагнуть збільшити ввізне мито до 32 відсотків на час перехідного періоду терміном від трьох до п'ятьох років, залишивши таким чином для своєї продукції на внутрішньому авторинку нішу нижнього і середнього цінового сегменту. Нині Міністерство економіки та Мінпромполітики вивчають пропозиції виробничників, які мають бути оформлені у вигляді законопроекту, що передбачатиме пільги для всього машинобудівного комплексу, зокрема для авто-, авіа- та суднобудівних підприємств. Якщо таке «драконівське» мито запровадять, це якось компенсує вітчизняним підприємствам втрати від скасування пільг на сплату податку на прибуток та податку на додану вартість у 2005 році. Ці пільги були передбачені законом про стимулювання автовиробництва.
Та чи може врятувати державний протекціонізм від конкуренції з іноземними виробниками? Очевидно, що частка «сірого» імпорту іномарок зросте вдвічі, адже якщо є попит, є й економічні підстави для його цілковитого задоволення. За висновками експертів, головні причини «сірого» імпорту — високе мито, недосконале законодавство і рівень рентабельності цього бізнесу. Якщо є економічна мотивація, зупинити нелегальний імпорт або контрабанду практично неможливо. Стимулом до легального імпорту може бути лише прозоре правове поле та помірковані митні ставки.
Зважаючи на те, що на вітчизняних підприємствах здебільшого з готових вузлів та агрегатів збирають таки самі іномарки — «Chevrolet», «Daewoo», «Skoda», «Opel», конкуренція неминуче загострюватиметься. Саме в ніші дешевих автомобілів у цьому році може з'явитися новий потужний конкурент — китайські автомобілі різних класів. Нині якість цієї продукції для вибагливих покупців є недостатньою, але для людей, котрим потрібен засіб пересування, а не витвір технологічного мистецтва на чотирьох колесах, прості, функціональні і, найголовніше, дешеві моделі можуть припасти до смаку.
Для налагодження виробництва якісних автомобілів в Україні підприємствам необхідні нові технології й устаткування, які можна імпортувати, сплативши 20 відсотків мита. Нині, за словами промисловців, рентабельність автовиробництва становить 6–8 відсотків. Цих прибутків на інновації та новітні технології не вистачає. Заступник голови правління корпорації «УкрАвто» Олег Папашев вважає, що держава має скасувати мито на імпорт технологій, технічної документації та обладнання, що належать до статутного фонду підприємства. У Європі мита на імпорт технологій та обладнання для автовиробників немає, тому українські підприємства працюють у нерівних конкурентних умовах.
У сегменті «народного автомобіля» на європейському ринку незабаром з'являться нові гравці. Південнокорейські компанії «КІА» та «Hundai» будують у Чехії і Словаччині два заводи потужністю 300 тисяч автомобілів щороку кожний. Корейці обрали для спорудження нових заводів не Україну, а держави, що є членами Євросоюзу. Це показник справжньої інвестиційної привабливості нашої держави. Здебільшого Україну розглядають не як потенційне джерело капіталовкладення для запуску якогось нового виробництва, а як великий ринок збуту своєї продукції. Очевидно, досвід співпраці «Daewoo» та Запорізького автозаводу здався інвесторам не надто переконливим. На той час вітчизняні підприємства мали всі преференції, але цілковито релізувати їх не змогли. Отже, стимулювання або пільги для виробників не завжди гарантують потрібний результат. Навіть якщо виробництво автомобілів класу «Таврія» цілком звільнити від сплати податків, це не означатиме, що їхня конкурентоспроможність на ринку зросте.
Через високий попит на нові машини автоімпортери та виробники принаймні до літа не планують знижувати ціни на внутрішньому ринку. Незважаючи на високу конкуренцію, вони не хочуть втрачати свій прибуток, але через таку цінову політику можуть втратити свою частку на ринку, віддавши її китайським конкурентам які, за висновками дослідників, лише впродовж минулого року на українському ринку опанували один відсоток продажу нових автомобілів. Якщо такі темпи просування продукції китайського автопрому триватимуть, у поточному році може бути реалізовано вже 5–6 тисяч машин з Піднебесної, котра щороку збільшує виробництво валового внутрішнього продукту на 20 відсотків.

Роман ПІДВИСОЦЬКИЙ
також у паперовій версії читайте:
  • КОРАБЕЛИ НАРОЩУЮТЬ ВИРОБНИЦТВО
  • АГРАРНІ РЕГІОНИ ВИРОБЛЯТИМУТЬ БІОПАЛЬНЕ
  • ЛІДЕР УТРИМУЄ ПОЗИЦІЮ

назад »»»


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».