Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА
ПОГОДИННА ОПЛАТА ПРАЦІ: ГАРАНТІЇ Й РЕАЛІЇ
Уряд схвалив законопроект «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України та Закону України «Про оплату праці», розроблений Міністерством праці та соціальної політики. На його необхідності наполягали профспілки, інші громадські організації. Що це дає трудівникам?
— Запровадження такого соціального стандарту, як погодинна мінімальна заробітна плата,— каже директор Департаменту з питань державного регулювання заробітної плати та умов оплати праці Міністерства праці та соціальної політики Олександр Товстенко,— більш ніж актуальне. Воно найперше викликане змінами на ринку праці. Наші співвітчизники нерідко працюють неповний робочий день чи тиждень, потерпають від неконтрольованої та надурочної праці, без відповідної винагороди, що є, власне, експлуатацією.
Чинним законодавством передбачено норми, що дають змогу підприємствам, за потреби, вдаватися до погодинної системи оплати праці. Скажімо, вона застосовується в сфері надання послуг, на тимчасових одноразових, допоміжних, ремонтно-будівельних чи транспортних роботах. Особливо прийнятна почасова оплата для жінок із малолітніми дітьми, молоді, котра поєднує роботу з навчанням, людей, що мають обмежені фізичні можливості і хочуть працювати неповний робочий день.
Отже, де-факто ця форма оплати вже діє. Водночас на підприємствах маємо різну тривалість робочого часу по місяцях, а відтак різну розрахункову величину погодинної мінімальної заробітної плати. Тому назріла нагальна потреба впорядкувати цей процес, зокрема запровадити у законодавче поле поняття погодинної мінімальної заробітної плати і передбачити певні гарантії для людей, які працюють за такою системою.
Тим-то уряд вирішив закріпити цю норму на рівні закону. Новий законопроект покликаний визначити в Законі «Про оплату праці» та КЗпП України основні засади мінімальної погодинної заробітної плати. Її розмір, як і розмір місячної мінімальної зарплати, встановлюватиметься одночасно і обов’язково — з урахуванням прожиткового мінімуму, загального рівня середньої заробітної плати, рівня зайнятості та інших економічних чинників. Погодинний розмір мінімальної заробітної плати передбачається визначати, виходячи з місячного розміру мінімальної заробітної плати та середньомісячної тривалості робочого часу (за 40-годинного робочого тижня).
Розмір мінімальної погодинної заробітної плати встановлюватиметься за тим самим порядком, що й мінімальної місячної зарплати, тобто Верховною Радою за поданням Кабінету Міністрів України. Це передбачено чинною редакцією ст. 10 Закону «Про оплату праці».
Ви резонно запитаєте, чи обов’язково усім без винятку переходити на погодинну систему оплати праці? Право вибору залишається за роботодавцем і найманим працівником. Одначе до безперечних переваг погодинної системи оплати праці варто віднести те, що вона забезпечує однаковий для всіх працюючих соціальний захист, незалежно від того, зайняті вони повний чи скорочений робочий день. І ще передбачає контроль за дотриманням трудового законодавства з боку державних органів і працівників.
Установлення на державному рівні розміру мінімальної погодинної заробітної плати посилить соціальний захист людей ще й тому, що законопроект доповнює чинне законодавство новими нормами. Так, запровадження мінімальної погодинної заробітної плати жодним чином не вплине на зменшення норми тривалості робочого часу. Адже КЗпП (ст. 50) передбачена можливість підприємства під час укладання колективного договору встановлювати меншу норму тривалості робочого часу. А ст. 85 КЗпП пропонується доповнити нормою, за якою перегляд у бік збільшення розміру місячної й погодинної мінімальної заробітної плати не зможе стати підставою для підвищення тривалості праці.
Певна річ, що працівникам такий закон потрібен. А роботодавцям?
Більшість з них ставляться до нього позитивно. Бо вони не завжди зацікавлені в укладенні безстрокових трудових угод з місячною гарантією. Для них є прийнятнішою гнучка та ефективна погодинна система найму робочої сили з відповідною системою оплати праці.
Розробляючи законопроект, уряд врахував пропозиції Федерації профспілок України. Однак не всі. Нині економічна ситуація в державі, кажуть чиновники, не дає змоги встановити розмір мінімальної зарплати на рівні 100 і більше відсотків прожиткового мінімуму. Хоча ст. 9 законопроекту передбачено таку можливість, але за фінансової спроможності бюджетів і підприємств. Інакше кажучи, це може й буде, але не зараз.
Поки передбачається, що погодинна мінімальна зарплата визначатиметься діленням місячного розміру мінімальної заробітної плати на середньомісячну тривалість робочого часу. Скажімо, станом на грудень 2006 року за місячної мінімальної зарплати 400 грн і середньомісячної тривалості робочого часу 166,2 години, погодинна мінімальна заробітна плата становила б 2,41 грн. Це мінімум, нижче якого оплата праці за виконану годинну її норму не може бути.
Щодо мінімальних стандартів у європейських країнах, то в більшості з них зарплату «заморожують» на певному рівні.
Держави ЄС можна розподілити на три групи: в країнах Бенілюксу цей стандарт становить 7,8 євро на годину, Південної Європи — 2,6–3,9 євро, а новачків ЄС — 0,5–1,56 євро на годину.
Так, поки ми відставатимемо від норм погодинної оплати від держав ЄС. Але в Україні мінімальна заробітна плата — це тільки її тарифна частина. До неї не входять різні види доплати, надбавки чи премії, що виплачують додатково. А в європейських країнах такі виплати зазвичай входять до мінімальної зарплати.
також у паперовій версії
читайте:
- ДАЙТЕ РОБОТУ ІНВАЛІДАМ!
- ТАРИФІКАЦІЯ ПО-КИЇВСЬКОМУ
- СКІЛЬКИ
КОШТУВАТИМЕ ГАЗ ДЛЯ НАС
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».