Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
КУЛЬТУРА
ХТО І ДЕ
КУПУЄ
КНИЖКИ?
Оприлюднено результати першої хвилі досліджень купівлі книжок в Україні. Вивчалося не читання, а саме купівля, що особливо важливо, насамперед для учасників ринку. Опитано 1000 осіб віком від 15 до 59 років. Проект здійснюється коштом міжнародного фонду «Відродження» за підтримки міністерства закордонних справ Нідерландів. Виконавець проекту — компанія «ГФК «ЮКРЕЙН».
За словами представника міжнародного фонду «Відродження» Ірини Кучми, дослідники спростували два міфи. По-перше, що книжка є дуже цінним продуктом, без якого не можна прожити, оскільки серед причин, з яких книжок не купують, респонденти назвали брак інтересу до них. Другий міф — книжка — це розкіш, тому її не купують. Тільки 19% опитаних відповіли, що не купують через брак коштів.
Скільки ж людей купують книжки? За результатами дослідження, 42% респондентів купували принаймні одну книжку протягом трьох місяців (мається на увазі всі їхні види: художні, дитячі, науково-популярні, довідники тощо, окрім підручників для школи). Половина тих, хто придбав хоч одну книжку, купили насправді не одну, а 2–5 книжок, а от лише одну — 37% людей.
Цікаво було дізнатися, книги якою мовою купують українці. Не важко здогадатися, що в основному це російськомовна література (60% книжок). Частка україномовних видань становить 38%, решта — іноземна література. Українською купують переважно навчальну (наукову) і дитячу літературу.
Чому ж українці не купують книжок? Найчастіше причина полягає в тому, що немає потреби в них або цікавості до книжок. Таку відповідь дала половина громадян, що купували книжки за останні три місяці (оскільки дослідження проводилося у вересні, то маються на увазі літні місяці). Ще однією причиною є брак грошей, здебільшого на це посилалися люди похилого віку.
Хто ж тоді купує книжки в Україні? Насамперед жінки: 51% жінок купували принаймні одну книжку, тоді як серед чоловіків таких 33 відсотки. Щодо віку та соціального статусу, то найчастіше книжки купує молодь — учні, студенти, наймані працівники, жінки-домогосподарки. Цікавий факт: сімейні купують «скарбниці знань» частіше за неодружених — 53% і 34 відповідно; у селах дещо менше, ніж у місті (35% і 45%). Картина майже однакова в усіх регіонах України, проте найбільше книголюбів — у столиці.
Перевагу українці віддають художній літературі (39% опитаних), на другому місці — навчальна і наукова, словники, енциклопедії (дослідники пояснюють це тим, що опитування проводилося на початку навчального року). Літературу для дітей купували жінки, певніше за все — мами (19%). Цікаво, що для власних бібліотек придбано 76% книжок, для подарунків тільки чотири відсотки.
Де українці купують книжки? Зазвичай у книгарнях (61%) і спеціалізованих супермаркетах, йдеться переважно про дитячу та наукову літературу. На другому місці — «розкладки» на вулицях та інших публічних місцях (метро, вокзали тощо), де здебільшого купують художню літературу. Майже 30% українців придбали свої фоліанти на таких «точках». Купують книжки й у книжкових клубах, продуктових супермаркетах (дитячу літературу) та у видавців.
Коментуючи підсумки дослідження, головний редактор видавництва «Кальварія» Петро Мацкевич підрахував, згідно з одержаними результатами, українці купують близько 30 мільйонів книжок українською за квартал, тоді як торік видано всіх книжок всіма мовами разом з підручниками близько 50 мільйонів.
Представник компанії «ГФК «Юкрейн» Гліб Вишенський пояснив це тим, що перед початком навчального року українці купували багато літератури для вузів, у тому числі й так звані методички, а цю «літературу», як відомо, виготовляють на звичайному ксероксі. Крім того, респонденти могли подати відомості про підручники, які не були об'єктом дослідження. І останній аргумент: офіційна статистика суперечить дійсності, позаяк видавці не кажуть, скільки книжок видали насправді, аби ухилитись від податків. На це Петро Мацкевич заперечив: вітчизняним законодавством, якщо книжка видана в Україні, видавець не сплачує ПДВ з операцій продажу.
Директор мережі «Книжковий супермаркет» Костянтин Тимошенко покритикував дослідників за те, що вони не брали до уваги книжкові ринки, де продається 60–70% примірників з усієї кількості реалізованих книжок. Великі спеціалізовані ринки є в Києві, Одесі, Донецьку, Харкові. Костянтин Тимошенко також піддав сумніву факт, що 61% респондентів купують книжки в книгарнях. На думку директора мережі книжкових супермаркетів в Україні, залишилося дуже мало книгарень (близько 200), аби вони могли продавати таку кількість книжок. Окрім цього, представники видавництва «Кальварія» — Ксенія Сладкевич та Петро Мацкевич відзначили, в Україні поки що немає справжніх книжкових супермаркетів, таких як у Хорватії, Угорщині, тому в наступних дослідженнях не варто розділяти книгарні й книжкові супермаркети.
Ольга ЖИЛА
також у паперовій версії
читайте:
- МАЛЕНЬКІ ЗІРКИ ВЕЛИКОГО ДЖАЗУ
- ЗАГАДКА
ІГОРЯ САВЧЕНКА
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».