Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
УКРАЇНА І СВІТ
НОВЕ ЖИТТЯ КАНАЛУ
Наприкінці жовтня жителі Панами на референдумі вирішили розбудовувати Панамський канал, оскільки, як зазначає світова преса, в епоху глобалізації гігантські судна вже не поміщаються в цій знаменитій водній артерії. Англійська газета «Файненшел таймс» розповідає про плани розбудови каналу, який відіграє надзвичайно важливу роль у взаємодії і співпраці Заходу і Сходу.
Коли 15 серпня 1914 року судно «Анкон» вперше пройшло цим шляхом з одного океану в інший, якраз вибухнула Перша світова війна, тож, звісно, особливо урочисто цієї події не святкували, хоча більшість фахівців розуміли, що переоцінити її значення для всієї північної півкулі просто неможливо.
На той час канал міг прийняти будь-який корабель, який плавав у міжнародних водах. Так тривало до початку 1990-х років, але протягом останнього десятиріччя з’явилось стільки великих суден, що нині половина контейнеровозів не може пройти Панамським каналом, який до того ж сильно перевантажено: якщо капітан корабля заздалегідь не потурбувався про проходження каналу, йому доведеться чекати своєї черги кілька днів.
Позитивний висновок референдуму означає, що реконструйований канал вступить в експлуатацію приблизно у 2014 році, тобто через сто років після відкриття. Ним уперше зможуть проходити кораблі завдовжки понад 295 метрів і завширшки 33 метри. Контейнеровози, площа яких дорівнює п’ятьом футбольним полям, зможуть, заощаджуючи час і кошти, скоротити собі шлях до порту призначення завдяки центральноамериканському каналу. Це означатиме транспортну революцію, рівну за значенням прокладанню каналу в минулому столітті.
У розмові з журналістами керівник державної транспортної агенції «Panama Canal Authority» зазначив, що протягом кількох останніх років, відколи Китай вступив у Світову організацію торгівлі, рух на морях пожвавився в кілька разів. Якщо канал не модернізувати, то він скоро втратить своє значення, бо судновласники шукатимуть інших шляхів зменшення вартості морських перевезень. Об’єднання азійських виробничих центрів зі східним узбережжям Сполучених Штатів, де живе значна частина світових споживачів, є найсуттєвішим для світової економіки. На реконструкцію каналу чекають не тільки гігантські контейнеровози, а й кораблі-рефрижератори, величезні пасажирські круїзні і суховантажні кораблі.
Вузьке місце каналу становлять шлюзи і 14-кілометровий відтинок під назвою Кулебра Кут. Решта водного шляху — це великі штучні озера, які не створюють проблем у проходженні кораблів. Першим судном, яке не змогло пройти Панамський канал, був легендарний трансатлантичний «Куїн Мері», спущений на воду в 1936 році.
Мореплавні компанії старанно намагалися не замовляти в суднобудівників занадто великих кораблів. Лише економічна трансформація впродовж останніх 15 років призвела до того, що будуватись стали все більші судна, бо судновласники не могли нехтувати закони економіки. Змінились і типи суден, які долають центральноамериканський перешийок. Нині це переважно контейнеровози з товарами, виробленими в Азії, які крокують у такі порти, як Саванна, Джорджія, Нью-Йорк. Вони замінили суховантажні судна з зерном із західного узбережжя Південної Америки до східних портів Сполучених Штатів.
Модернізація каналу дасть змогу пропускати кораблі з удвічі більшою тоннажністю, ніж нині. У проекті передбачено кошторис перебудови і модернізації на суму 5,25 мільярда доларів. Ці гроші протягом наступних років користувачі сплачуватимуть за проходження каналом. Згодом модернізація має охопити й порти призначення в Сполучених Штатах та інших країнах. Значна їхня частина не пристосована до прийому надвеликих кораблів. Будуть потрібні нові портові крани і поглиблення водних басейнів. Цим, поза сумнівом, скористаються такі країни, як Японія і Південна Корея. Вони зможуть застосовувати більші кораблі для транспортування зрідженого газу, від якого сильно залежить їхня економіка. Найбільшим танкерам легше буде доправляти паливо з Карибського регіону в Південно-Східну Азію. Імовірно, що це призведе й до змін у суднобудуванні, оскільки судновласники замовлятимуть дедалі більші кораблі.
Але все це станеться лише після 2014 року, а тим часом, за розрахунковими прогнозами, протягом найближчих восьми років спостерігатиметься значний дефіцит пропускної спроможності центральноамериканської водної артерії. Рух суден неухильно зростає. На думку фахівця, за умов 7–8% зростання торгового обороту між басейнами Тихого і Атлантичного океанів канал перестане задовольняти потреби вже за 2–3 роки. Останнім часом середньорічне збільшення динаміки товарообігу в цьому регіоні не раз перевищувало двоцифрові величини. Тому, як припускають експерти «Файненшел Таймс», частина суден з Азії буде спрямована в Суецький канал, який не має шлюзів. Інша частина заходитиме в західні порти США, які відновлять своє значення у світовій торгівлі.
Отже, модернізація Панамського каналу неминуча, якщо панамці не хочуть, аби він втратив своє значення у світовому судноплавстві і перестав бути важливим елементом економіки держави.
За матеріалами іноземної преси підготував Євген ПЕТРЕНКО
також у паперовій версії
читайте:
- БУШ ЗАВЕРШИВ
АЗІЙСЬКЕ ТУРНЕ
- БАГАТЕ Й СТРАЖДЕННЕ КОНГО ОЧІКУЄ МИРУ
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».