Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА
ДРУГИЙ ПЕНСІЙНИЙ РІВЕНЬ:
ЯК? КОЛИ? СКІЛЬКИ?
Нині чимало дискутують у суспільстві з приводу впровадження накопичувальної системи — другого пенсійного рівня. Не стало винятком засідання координаційного центру з пенсійної реформи, що відбулося в Міністерстві праці та соціальної політики України.
Передбачається, що до накопичувального фонду спрямовуватимуть не всі 32% нарахувань на зарплату кожного працівника, а лише частину (спочатку меншу, яка потім зростатиме), вилучаючи її із солідарної системи. Учасниками системи зможуть стати лише особи, не старші 40 років (хто народився до 1 січня 1969 р.), аби вони встигли зібрати собі кошти на пенсію. Ці гроші треба інвестувати чи то в банківські депозити й державні цінні папери, чи то в іпотечні, муніципальні папери, акції та облігації підприємств, аби вони приносили дохід і, отже, сприяли збільшенню пенсій клієнтів.
У прикінцевих положеннях Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» йдеться, що ухвалення закону про спрямування частини страхових внесків до НФ здійснюється лише за умови економічного зростання протягом двох останніх років, якщо в кожному з них ВВП зростав не менш як на 2% порівняно з попереднім роком. Страхові внески до НФ перераховуватимуть за одночасного підвищення заробітної плати застрахованій особі та після виконання таких умов: забезпечення виплати пенсій у солідарній системі в розмірі, передбаченому ч. ІІІ ст. 46 Конституції України, тобто не нижче від прожиткового мінімуму; створення інституційних компонентів функціонування накопичувальної системи персоніфікованого обліку та системи автоматизованого звітування, програмно-технічного комплексу для системи збирання страхових внесків, проведення тендерів і укладення договорів із компаніями з управління активами, зберігачем і аудитором НФ тощо. Йдеться також про ще один важливий момент: набуття досвіду роботи системи недержавного пенсійного забезпечення.
Та, як відомо, через пробуксовування з різних причин пенсійної реформи варто достеменно визначити, яку частину відраховувати, і коли починати, аби не поставити під удар солідарну пенсійну систему, забравши в неї зайві фінанси, та й не забути подбати про клієнта, щоб він устиг накопичити кошти на пенсію. Уряд пропонує, починаючи з 2009 р. поступово збільшувати ставку відрахувань: у 2009 р. — 2%, у 2010 — 3, у 2011 — 4 і
т. д. — до 7% у 2014 р.
Експерти Світового банку наголошують: і рік вибраний невдало, і ставки (невідомо, яка у нас буде фіскальна політика). Починати слід із 4%, інакше накопичення буде неефективним. А найкраще відразу 7%, як це роблять у деяких країнах. При цьому посилаються на досвід наших сусідів, зокрема Хорватії та Угорщини, які зі своєю «поступовістю» не зрушили справу з місця.
Кажуть також, що ця справа — впровадження накопичувального рівня — надто дорога. Адже тут слід, як передбачено законом, створити науково-технічний комплекс для збирання внесків, і систему інформування клієнта про стан його рахунку, і запровадження системи персоніфікованого обліку внесків, сумісної з базою даних застрахованих осіб і системою автоматизованої звітності, й проведення тендерів із відбору радника з інвестиційних питань компаній з управління активами, банками — зберігача й аудитора накопичувального фонду. В яку копієчку це стане бюджету, поки що не кажуть. Хоча певні припущення можна зробити. Скажімо, Мінфін має намір виділити наступного року 200 млн грн (на основі повернення) лише на створення системи недержавного пенсійного фонду бюджетників. Певна річ, що всіх учасників НФ в Україні буде в кілька разів більше, ніж у бюджетників.
Голова Пенсійного фонду Борис Зайчук вважає за необхідне створити робочу групу, щоб опрацювати цей документ і передбачити механізм і час його запровадження.
І останнє: в світі існує лише два НФ на зразок того, що створюється в Україні,— у Болівії й Сінгапурі. Як мовиться, будемо третіми? Бо світ іде все-таки шляхом сприяння розвитку недержавного пенсійного забезпечення. Але я розумію, чому ми пішли цим шляхом. У нас вельми туго йдуть справи з недержавним пенсійним забезпеченням. Та й коштів у людей бракує.
також у паперовій версії
читайте:
- НОТАЦІЯ ПРО ДОТАЦІЮ
- ГРАБІЖНИЦЬКІ ТАРИФИ
- ЧОМУ РОЗЛУЧАЮТЬСЯ ДВОЄ...
- ПЛАТИТИМУТЬ ЧИ НЕ ПЛАТИТИМУТЬ?
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».