Головна
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
Головні новини
За пенсіями до ПФ звернулося 64 тис.переселенців У зв’язку з переїздом через воєнні дії на ... (12 Жов 2014)
Добра воля Не­що­дав­но бу­ли ... (12 Жов 2014)
Як Москва сама себе висікла 7 сеп­ня уряд Ро­сії на ... (12 Жов 2014)
Турецький Кіссінджер іде вгору Ре­джеп Та­йп Е­до­ган ... (12 Жов 2014)
Союз держав-ізгоїв У Мос­кві дня­ми ... (12 Жов 2014)
Активізація дипломатичних маневрів навколо Ураїни Чергове загострення військово-політичного ... (12 Жов 2014)
План Путіна Пе­зи­дент о­сії ... (12 Жов 2014)
Штайнмаєр вважає Порошенка й Путіна відповідальними за ... Міністр закордонних справ Німеччини ... (12 Жов 2014)
УКРАЇНА – НАТО Учо­ра в Уель­сі ... (12 Жов 2014)
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЕКОНОМІКА
ПОПЕРЕДУ — НОВА «МОБІЛЬНА» ЕРА
Завдяки зручності й практичності мобільний зв’язок став невід’ємним атрибутом сьогодення. Бути «мобільним» нині значно простіше й дешевше, ніж встановлювати в квартирі чи приватному будинку стаціонарний телефон. У віддалених місцевостях мобільний зв’язок оптимально вирішує проблему комунікації, адже прокладати кабелі не завжди економічно доцільно, простіше встановити вежу з приймачем і ретранслятором.

Минулий рік для компаній мобільного зв’язку приніс «золотий дощ» прибутків та значне збільшення кількості абонентів. Оператори заробили 14,5 млрд грн (на 52% більше ніж у 2004 році). Кількість абонентів зросла майже до 30 мільйонів.
Цьогоріч ця динаміка зберігається, проте, за висновками експертів, є перші ознаки насичення й уповільнення зростання ринку. За даними аналітичної агенції «IKS-Consalting», у середині року абонентами мобільного зв’язку були 32 млн людей. За оптимістичними прогнозами, до кінця року кількість користувачів збільшиться до 40 млн. Фактично, це переважна більшість дієздатного населення держави. Прибутки мобільних операторів на цей же час, за оцінками фахівців, можуть зрости до 20 млрд грн. За свою частину такого великого «пирога» готові змагатися все більше компаній.
Новітньою тенденцією нинішньої боротьби за абонентів стане загострення конкуренції та розгортання «тарифних війн» між операторами.
У попередні роки незаперечними лідерами ринку були компанії «Київстар» та UMC. Абонентська база «Київстар» становить понад 15 млн осіб, UMC — 14,5 млн. Ці два титани мобільного ринку донедавна були «законодавцями норм», та тепер ситуація починає швидко змінюватися.

Виклик монополістам
Торік серйозну заявку на частку ринку зробила компанія «Астеліт», яка просуває свій бренд «Life». Нині послугами цієї компанії користуються понад 3,5 млн осіб. У цьому році потужний наступ на український ринок мобільного зв’язку розпочала російська компанія «ВимпелКом», що пропонує дешеві послуги мобільного зв’язку під брендом «Beeline». Отже, монопольному пануванню двох провідних операторів кинуто виклик, і тепер лише від співвідношення ціни і якості послуг залежатиме розвиток ситуації.
Ще одним свідченням розгортання реальної конкурентної боротьби стали сенсаційні експертні висновки, оприлюднені під час засідання «круглого столу» в «Комсомольской правде». Керівник відділу маркетингу мережі з продажу мобільних телефонів «Евросеть» Юлія Пузирьова заявила, що український ринок мобільного зв’язку має значні резерви для розвитку. За її оцінкою, загальна «мобілізація» становить не більше половини потенційних користувачів послугами мобільних операторів. Експерт наголошує: провідні компанії українського ринку, оприлюднюючи звітність про кількість абонентів і запевняючи про майже 70% охоплення ринку, далекі від справжнього стану речей. «Евросеть» на підставі власної методики й досліджень з продажу мобільних телефонів стверджує також, що реальні обсяги зростання абонентської бази вдвічі менші від тих, про які заявляють оператори і деякі аналітичні компанії, зокрема «IKS-Consalting».
Інший аспект статистики про кількість користувачів — це перекриття абонентської бази на ринку, до якої спонукає висока конкуренція. За експертними оцінками, від 20% до 25% користувачів є абонентами одразу кількох операторів, а кількість реальних абонентів, які постійно користуються мобільним зв’язком, становить 15–17 млн. Просто в багатьох людей є кілька мобільних телефонів. Наприклад, провідні компанії видають своїм працівникам мобільні апарати для корпоративного зв’язку, яким вони послуговуються на роботі, а для спілкування з рідними й друзями вони використовують інші сім-картки. Таким чином, кількість активованих сім-карток не може бути тотожною кількості реальних користувачів.
Що ж до загальної кількості мобільних телефонів, то, за підрахунками фахівців мережі «Евросеть», їх в Україні має бути не більш як 25 мільйонів. Проте такі дані в багатьох експертів викликають сумніви, адже щонайменше третина завезених упродовж 10 років до України мобільних телефонів — це «сірий» імпорт або контрабанда, яка ніде не фіксувалася і з якої не стягувалося мито. Інша частина застарілих мобільних апаратів, які вже вийшли з користування, але зберігаються в робочому стані в шухлядах, взагалі не підлягає жодному обліку. Визначити, на якій «трубці» працює сім-картка, неможливо, тому цілком логічно можна припускати, що в багатьох користувачів є по кілька активних і резервних мобільних апаратів.

Конкуренція на користь споживачеві
Багатьох користувачів мобільного зв’язку непокоїть проблема стягнення плати за з’єднання. За всіма ознаками ця послуга є примусовою, її нав’язують споживачеві, бо він не в змозі від неї відмовитися. Запевнення провідних операторів у тому, що підстави для стягнення такої плати є, не втішають абонентів. Чимало активних мобільних користувачів переходять на послуги до оператора, який не бере платні за з’єднання. За умови, що ринок не досяг межі свого максимального наповнення, резерви для приваблення нових абонентів вигідними тарифами стають головним козирем конкурентної боротьби.
Водночас практика безплатного роздавання стартових пакетів під час різноманітних акцій, якою один з операторів намагався залучити абонентську базу у великих містах, на думку фахівців, не виправдала себе. Активно користуються отриманими сім-картками лише кілька відсотків із загалу, а планувалося, що нових абонентів з числа власників безплатних пакетів буде хоча б 30-50 відсотків. Виявилося, що навіть безкоштовний стартовий пакет не є достатнім стимулом за умови високих тарифів та поганого покриття мережею.
Улітку більшість операторів вдалися до гнучкої тарифної політики, маючи на меті розширити мережу лояльних абонентів і залучити якомога більше нових. Експерти прогнозують, що восени стартує нова кампанія конкурентної боротьби між операторами, наслідком якої до новорічних святкових акцій стане або неминуче зменшення вартості однієї хвилини зв’язку до 5–10 центів, або загальне скасування плати за з’єднання. Нині «Київстар» та UMC, які обслуговують значну частину абонентів вітчизняного мобільного ринку, зберігають олімпійський спокій і всіляко підкреслюють, що ні за яких умов не скасують плати за з’єднання, навіть незважаючи на всі намагання Антимонопольного комітету стимулювати цей процес. Але якщо один з двох найбільших операторів порушить цей принцип і зважиться на скасування плати за з’єднання, на ринку розпочнуться справжні якісні зміни, на які давно чекають споживачі.
Про відчутну зміну тарифів на мобільний зв’язок наразі можна лише мріяти, але загострення конкуренції на ринку триватиме, отже, вартість послуг неминуче знижуватиметься. Цього року, крім «Київстар» та UMC над освоєнням нових ринкових ніш активно працювали «Beeline» та «Life». Якщо дві провідні компанії раніше могли без особливих проблем домовитися між собою про особливості роботи на ринку, то зробити це одночасно чотирьом гравцям практично не можливо: менші компанії зацікавлені «перетягнути» клієнтів з більших у свою мережу і тут уже ні про які «джентльменські угоди» не може бути мови. Загроза відпливу абонентів — єдиний реальний важіль, який змушуватиме операторів зменшувати тарифи і скасовувати плату за з’єднання.

Абонент шукає, де краще
Головним арбітром у цій ситуації буде абонент. Якщо тарифи, якість зв’язку та покриття його влаштовують, він не переходитиме до іншого оператора. Але якщо вам запропонують кращі умови, навряд чи ви будете платити більше за поганий зв’язок.
Міністр транспорту та зв’язку Віктор Бондар під час засідання «круглого столу» зазначив, що для вирішення проблеми плати за з’єднання слід знайти баланс інтересів операторів і користувачів. При цьому Мінтраснзв’язку не «примушуватиме операторів зазнавати збитків за всіма напрямами». Водночас Віктор Бондар переконаний, що вже нині варто скасувати плату за з’єднання у випадку, коли абонент не додзвонився. Остаточний висновок з цього приводу, на думку міністра, має зробити Національна комісія регулювання зв’язку.
Що ж до можливої зміни кодів операторів, то, за словами міністра, усі нові будуть восьмизначними, а старі залишаться чинними доти, доки оператори з ними працюватимуть.
До середини року мобільні оператори активно переймали клієнтуру і прибутки оператора фіксованого телефонного зв’язку. Водночас певна стагнація на мобільному ринку й не дуже гнучка тарифна політика стимулювали спілкуватися більше із стаціонарних телефонів, ніж з мобільних. Виняток з правил — місцевості, де просто економічно недоцільно прокладати мережі дротових телефонів.
Один з масштабних проектів бездротового зв’язку незабаром має бути завершений на Одещині. За словами Віктора Бондаря, до кінця вересня на острові Зміїному компанія UMC встановить комунікаційну сталеву вежу заввишки 72 м, яка забезпечить надійний мобільний зв’язок у радіусі 40 км. У Придунайському заповіднику та поблизу нього будуть встановлені три комунікаційні вежі та передавачі, завдяки яким у заплаві Дунаю та на болотистих місцинах рибалки й моряки матимуть хороший зв’язок. Вартість цього проекту — понад п’ять мільонів гривень.

Прибутки і клієнти
Нині майже 80% абонентів мобільного зв’язку користуються передплаченим сервісом, кількість контрактних абонентів має сталу тенденцію до зменшення. Компанії отримують прибуток завдяки масовій прихильності громадян до простих і зручних послуг. Контрактники — це вузький сегмент ринку, представлений переважно корпоративними користувачами. Великі компанії і підприємства за власний кошт оплачують ці послуги, встановлюючи ліміти, тому суттєвого розширення цього сегмента експерти не прогнозують.
Звісно, для операторів має значення не лише кількість абонентів, а й прибуток, який кожен користувач дає компанії. Цей фактор впливає на фінансову стабільність компанії, зростання вартості її акцій й основних активів. Тенденція впродовж двох років свідчить про зменшення прибутку від кожного абонента паралельно із зниженням тарифів. Якщо на початку 2004 року оператори отримували від кожного абонента 13 доларів щомісяця, то наприкінці минулого року сума зменшилася до дев’яти доларів, але завдяки зростанню кількості абонентів компанії збільшили свої прибутки в минулому році майже вдвічі. За певних умов кількість переходить у якість, тому жоден оператор не зацікавлений втрачати абонентів, а готовий за них боротися.

Роман ПІДВИСОЦЬКИЙ
також у паперовій версії читайте:
  • «БОРИСПІЛЬ»: ДВА НОВИХ ТЕРМІНАЛИ?
  • СБ ФІНАНСУЄ В УКРАЇНІ ЕКСПОРТНІ ОПЕРАЦІЇ
  • ПРОДАВЦІ ПРАГНУТЬ ЗДЕШЕВЛЕННЯ ЛІЦЕНЗІЙ
  • ОНОВЛЕНА ГОТІВКА

назад »»»


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».