Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
МИСТЕЦТВО
ВАЛЕНТИНА СОВА: «НАДАЮ ПЕРЕВАГУ ВІДПОЧИНКОВІ, ПОЄДНАНОМУ З РОБОТОЮ»
Сцена — її стихія, у якій актриса почувається комфортно, як риба у воді. Тут
їй навіть легше, ніж у реальному житті. Хочете переконатися? Тоді пройдіть трошки
вгору крутим Андріївським узвозом і завітайте в самобутній Київський театр «Колесо»
на виставу за участю Валентини Сови.
Гадаю, яскраві, витончені малюнки кожної її ролі надовго залишаться у вашій пам'яті.
Лицемірна й хитра Белін («Уявно хворий» Ж-Б. Мольєра), заміжня, але обділена
коханням Марія Василівна («Пристрасті дому Г.-П.» за п'єсою Олени Пчілки), іскрометна
й рішуча Емма з однойменної вистави за романом Г. Флобера «Мадам Боварі».
Усі
ці образи є дивовижним синтезом гострохарактерності, гумору, гротеску, загостреного
психологізму актриси. Ну а прізвище Сова в неї не випадкове. Валентина — дочка
незрівнянного українського пересмішника, народного артиста України Андрія Сови
і актриси столичного Театру імені Лесі Українки Галини Жирової. Згадкою про родинні
традиції ми й почали розмову.
— Валентино, Ваше почуття гумору, мабуть, є вродженим — Ви просто не могли його
не успадкувати.
— Атмосфера, яка була в нашій сім'ї, звісно ж, вплинула на мене. Батько мав дуже
гостре почуття гумору, воно було притаманне також матері й брату. Не знаю, якою
мірою мені це передалося, але я завжди ціную в людині почуття гумору і гарне
ставлення до нього. Тому й на чоловіка свого звернула увагу, що він колись писав
дотепні тексти капусників у Молодіжному (нині Молодому ) театрі. Я оцінила іронічний
склад його розуму.
— Ви свою акторську ка-
р'єру починали теж у Молодому театрі?
— Так, це було у 1981-му після того, як закінчила Театральний інститут імені
І. Карпенка-Карого. До 1991 року працювала в Молодому театрі. Потім пішла з групою
акторів до експериментального театру під керівництвом Валерія Більченка. Цей
театр протримався роки 3–4. Згодом Більченко поїхав до Німеччини, і ми з чоловіком,
актором і режисером Володимиром Андреєвим, перейшли до трупи «Колеса».
— І все ж таки природа не завжди відпочиває на дітях видатних людей — Вас вона
наділила талантом і працелюбністю.
— Мене і брата виховували так, щоб ми самі собі заробляли. Не через те, що батьки
були скупими чи стосунки в нас були недобрі. Вони нам просто пояснювали: у житті
може скластися так, що ми будемо залежати лише від себе. Ще студенткою театрального
інституту я брала участь у концертах. Маючи роботу в театрі, паралельно працювала
на радіо, у філармонії. Ніколи не боялася залишитися без роботи (дяка Всевишньому,
що вона в мене є). Намагаюся в цьому плані ні від кого не залежати. Щаслива,
коли є багато роботи.
— Для творчих родин характерні різні стилі виховання: батьки хочуть (або не хочуть),
аби дитина продовжувала їхню справу. А дехто обирає політику невтручання. Як
було у Вашому випадку?
— Батько і мама завжди хотіли, щоб я стала артисткою — інших варіантів у нас
не було. Батьки вважали цю професію найцікавішою, незважаючи на всі її складнощі.
Я змалечку виходила на сцену Театру імені Лесі Українки. У шестирічному віці
зіграла у виставі «Правда і нічого, крім правди» Джона Ріда. Її ставив Георгій
Товстоногов. Він викликав мене і спитав, кого я хочу грати: дівчинку чи хлопчика.
Я відповіла: «Хлопчика». І зіграла його, до того ж розмовляла англійською мовою.
Була у мене роль зі словами й у виставі Михайла Рєзниковича «Хтось мусить». Пощастило
виходити на сцену разом з Адою Роговцевою, Миколою Рушковським. Потім, у класі
8-му чи
9-му, грала у виставі «Птахи нашої молодості» Й. Друце. Виконувала роль по черзі
з професійною артисткою Оксаною Мелешкіною.
— А хто навчав Вас секретів акторської майстерності?
— У театральному інституті я закінчувала курс народного артиста України Анатолія
Георгійовича Решетникова. Другим педагогом був Юрій Пилипович Висоцький (нині
— професор). Дуже вдячна їм за хорошу школу. Вони дали мені професійні знання,
якими користуюся і зараз. Але головним моїм порадником завжди був батько.
— У Вас були довірливі стосунки з ним?
— Дуже. Коли він писав книгу «Дорога до сміху» (вона вийшла ще 1989 року, на
жаль, у скороченому вигляді, тому хочу її перевидати) першими її слухачами були
мама і я — він зважав на наші поради. Коли в театрі в мене якісь події відбувалися,
я теж зверталася до нього. На жаль, останніми роками він хворів і не міг стежити
за моїми сценічними роботами безпосередньо, але дивився записи, фрагменти з вистав,
які я програвала вдома. І міг порадити, як ніхто інший, оскільки ніхто ліпше
за нього не знав моїх можливостей.
— Валентино, що Вам подобається в Театрі «Колесо», а чого бракує?
— Імпонує те, що мені тут довіряють, дають ролі, які стають моїми улюбленими.
Репертуар гарний. А взагалі з віком моє ставлення до театру змінилося.
— У чому ця зміна полягає?
— Я все сприймаю так: якщо працювати на сцені, то тільки над тим, що цікавить.
Не женуся за можливістю грати щовечора — може, вже награлася. Зрозуміла, що є
багато захопливих професій, дотичних до акторської. Наприклад, озвучення фільмів.
Займаюся цим у компанії «Так треба продакшн». Нещодавно я озвучувала у фільмі
«Роккі і його брати» роль, яку грала Ані Жирардо. Мені так цікаво було спостерігати
за її акторською специфікою: як вона говорить, робить паузи, переживає. У якісних
фільмах є можливість попрацювати з хорошими акторами — продублювати чи озвучити
(це різні речі), і я її ціную. Я маю відчути ту актрису, відповідати їй, проте
й свою індивідуальність можу виражати. А ще працюю в Дитячій академії мистецтв.
Пішла туди, коли був вільний час — хотілося спробувати щось нове. І це теж так
захопило! Викладаю акторську майстерність дітям і зрозуміла, що вони можуть зробити
більше від мене, якщо їх навчити. Вони ще цікаві тим, що молоді, ставляться до
багатьох речей інакше, і я дечого в них вчуся. Та є в мене той досвід, якого
вони не набули — його й хочу передати, а отже, розумію свою корисність. Театр
залишився в моєму житті, однак я збагнула, що є ділянки акторської професії,
де реалізувати себе можна принаймні не гірше, ніж у посередній виставі.
— Якісь нові ролі готуєте?
— Мій чоловік — не лише актор, а й режисер. Володя зробив своєрідну інсценівку
«Мертвих душ» М. Гоголя. Ми спробували зіграти в ній вдвох з актрисою Театру
«Колесо» Наталією Надірадзе. Ця робота — на стадії репетицій.
— Ви покажете її в рідному театрі?
— Ні, це певніш за все буде у формі антрепризи.
— У виставі «Емма» мене вразив оригінальний режисерський прийом: образ головної
героїні втілюють три актриси (Ви — одна з них), і кожна виконує свою сценічну
функцію. Чи не важко було грати одну третину характеру?
— Коли працювали над виставою визначали моменти, суголосні внутрішньому станові
кожної виконавиці. Дещо виникало інтуїтивно. У виставі грають дуже талановиті
артистки. Маю на увазі не себе, а колег — Наталію Надірадзе (вона грала в першому
складі «Емми»), Олену Кривду, Марію Грунічеву. Намагаємось показати героїню в
різних іпостасях: закоханість, шалену пристрасть, розчарування, трагізм.
— Це, мабуть, складно?
— Навпаки — простіше, ніж бути з роллю наодинці.
— Я помітила, що Ви любите імпровізувати на сцені.
— Люблю. Хоч не завжди від цього в захваті мої партнери. А я залюбки імпровізую,
і мені подобається, коли це роблять інші актори, коли виникають моменти розгубленості,
хвилювання, і ми перестаємо бути машинами, які твердять завчений текст. Інколи
вистава йде автоматично кілька років, а тут замислюєшся, як відповісти на репліку.
Здатність до імпровізації, але в рамках режисерського задуму — це найвищий ступінь
акторської майстерності. Але іноді імпровізація відбувається врозріз із виставою:
глядацького сміху домагаються за будь-яку ціну. Про такі випадки Станіславський
казав: «Тягнеш ковдру на себе», а мій батько називав це рукою, простягнутою по
сміх.
— Чим захоплюєтесь поза сценою? Знаю Вашу небайдужість до собак.
— У мене вдома живуть дві чудові дворняжки. Якби могла, взяла б іще кілька собак,
але права на таку розкіш не дає метраж моєї квартири.
— Де любите відпочивати?
— Охоче гостюю в брата. Він живе у Відні — працює там перекладачем при МАГАТЕ.
Три роки поспіль їздили з компанією «Так треба продакшн» до Артеку на фестиваль
дитячих фільмів. Живемо в Криму 10 днів, проводимо майстер-класи. Знаходимо час
і для відпочинку, і для спілкування. Я взагалі надаю перевагу відпочинкові, поєднаному
з роботою.
Розмову вела Тетяна КРОП
також у паперовій версії
читайте:
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».