Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
ВІТАЛЬНЯ
ІНЕССА ХОЛОД: «Я ВСЕ ЖИТТЯ ОПУСКАЮСЬ НА ЗЕМЛЮ, ЩОБ ПОБАЧИТИ НЕБО»
Попри суворе прізвище Інесса Холод — гаряча емоційна білявка, певно, з роду принцес
— сонячно-вродлива, струнка, весела. Мабуть, такими є всі балерини, адже вона
з хореографічної теми ніколи не вистрибувала: ще недавно була солісткою Національної
опери України ім. Тараса Шевченка, тепер виховує балетних діточок і дам-танцівниць.
При цьому сама має синочка і доньку та є берегинею сімейного щастя.
Окрім інших хороших якостей (приміром, у ній поєднуються компромісність і терплячість
з мужністю), Інесса Холод просотана оптимізмом, задьористістю, молодістю, недарма
вона усіх своїх колег, знайомих жінок і вихованок (від п'яти до сімдесяти років)
називає дівчатами.
— Інессо, активний вік балерини, на жаль, нетривалий...
— Я сама закінчу цю фразу. Так, нетривалий, але це — спосіб життя до останку.
Якщо носії інших професій можуть кардинально змінювати курс (інженери стають
продавцями, а офіціанти — кінозірками), то балерини зазвичай залишаються в душі
назавжди балеринами і їхня подальша діяльність триває в тому ж ключі.
— Як усе починалося?
— Я ще застала той час, коли по телебаченню показували балет і видавали красивий
журнал «Радянський балет». А тут ще й посприяв фільм «Анна Павлова»...
Мене зачаровувала казковість і легкість балерин, я порівнювала їх з черницями
у тому розумінні, що вони мені здавалися неземними не тільки на сцені, а й у
житті. Тато, звичайно, іноді жартома говорив: «Чи ти б так змогла?» Одного разу
(мені було років шість) я пройшла на одних пальчиках по кімнаті з кутка в куток
(я не здогадувалась, що балерини це роблять у спеціальному взутті — на пуантах).
Це мені ще більше додало бажання, я — до мами: «Віддай мене в балет». Причому
я хотіла не як-небудь, а щоб усе відбувалося красиво, на сцені.
Десятилітньою мене привезли з Борисполя у хореографічне училище, там мої амбіції
відразу пригасли: «Дівчинко, у тебе не вистачає даних»,— пролунав вердикт. Як?!
Мені здавалося, що життя закінчилось, попереду більше нічого не існує. Я вчепилась
у маму, почала наполягати: «Мамо, я тебе прошу, мамо». І вона — умовляла педагогів:
«Допоможіть, не знаю, що робити. Врятуйте дитину». Врешті, мене прийняли. Болюча
фраза «Дівчинко, у тебе немає даних», певно, стала великим стимулом: я працювала
більше, ніж інші. Незабаром у класі говорили: «Вгамуйся. Чого ти? У тебе найкращі
дані».
Якщо чесно, я дивуюсь тій маленькій Інессі. Зазвичай дітей змушують. Я ж сама
летіла на ті килимки, тягла ручки і ніжки до болю... Не все виявилося небесним
і легким. Була праця до знемоги. Загалом в училищі все складалося добре, навіть
стражденні схуднення я пройшла благополучно, хоча деякі дівчата поплатилися за
те, що набрали зайві кілограми.
— Тобто кожного на фінішній прямій чекала лотерея? Хоч би якою ти була талановитою,
але якщо зріст і вага «зірвалися», юну балерину відбраковували?
— Так, причому нещадно. Не важливо, чого ти досягла, якщо товста — до побачення.
Що поробиш, такий закон жанру,— і партнерові «корову» носити важко, і глядачеві
спостерігати таке не вельми приємно. Тут ще додається такий нюанс: упродовж восьми
років акцент робиться на спеціалізовану хореографічну програму, а загальноосвітні
предмети — домішок. Раптом дитині кажуть: «Все, до побачення». Що при цьому відбувається?
Трагедія. Куди іти? Дівчата почувалися покинутими.
Нам часто в репетиційному залі казали: «Умри, але зроби». Я думала: «Навіщо ж
тоді робити, якщо вмреш?» (сміється). Нікого нічого не цікавило і не хвилювало,
крім того, що ти на сцені маєш добре станцювати. Показати результат, як у спорті,
напевно.
— Як розвивалися події після училища?
— Я двічі побралася: з Русланом й з Національним театром опери і балету. Чоловік
мав технічну освіту, більше того, він балет не сприймав, одразу ж мені сказав:
«Я одружився з людиною, а не з балериною».
У театрі мене одразу ввели у «Лебедине озеро» П. Чайковського. Балерини, що були
старші, відреагували вороже: тільки-но прийшла, а вже «Танець маленьких лебедів»
виконує. А я була «сирою» в закулісному спілкуванні, побоювалася кривих поглядів
й інтриг. Напевно, якби з боку чоловіка була моральна підтримка, я б цю смугу
перешкод пройшла простіше.
Як будь-яка молода балерина, я чимало танцювала в масовках, згодом почали вимальовуватися
гарні сольні партії: у балеті «Кармен-сюїта» я танцювала тютюнницю, у «Жізелі»
— па-де-де, у «Ромео і Джульєтті» — «Ранковий танок».
Якось мене запросили в Словацький національний театр опери і балету в місті Кошице
— на сольні партії. Я відразу почала з головної ролі в «Жізелі». Глядачі прийняли
прем'єру на «ура», серед публіки були і драматичні актори, вони піднялися на
сцену зі сльозами й квітами.
— До речі, тамтешня публіка відрізняється від нашої?
— Так. І не тільки в Словаччині, це відзначають усі мої колеги. Найскладніше
танцювати саме перед українським глядачем. Він більш вимогливий, вдумливий, уважний,
емоційний. Ти розумієш, що своєму глядачеві тебе треба більше. А в Словаччині
все простіше, полегшено. Та моя закваска не дозволяла робити щось упівсили, шкодувати
себе. Я, наприклад, серйозно поставилася до сцени божевілля в «Жізелі». Чимало
балерин, до речі, спеціально відвідують психіатричні лікарні, щоб знати, як ліпити
образ. Я вирішила сама придумати. Дівчата з кордебалету казали: «Інессо, ти хоч
поясни, як будеш божеволіти, щоб нам не так страшно було». Я відповіла: «Мені
саме цього і треба. Божевільна жінка — непередбачувана. Тому я нічого не пояснюватиму,
ви реагуйте по ходу дії, так буде природніше, ніж завчено повертатися ліворуч
або праворуч. Це ж гра!».
Це я розповідаю до того, що вживатися у вистави і виходити з них мені було надто
складно, я розуміла: так мене надовго не вистачить. З великою білою заздрістю
дивилася на балерин зі сталевими нервами, які перед спектаклем могли по крамницях
ходити, а після закінчення вистави швидко переключалися на щось стороннє. У мене
так не виходило. Я увесь час переживала, аналізувала
помилки.
— Якби в театрах була посада психолога, скільки талантів не згоріло б...
— Слушна думка. Попри все, кар'єра складалась чудово, до мене шанобливо зверталися
«пані професорка», оскільки я ще викладала у консерваторії. Я вже танцювала у
«Сильфіді», «Лускунчику», «Лебединому озері», у «Вулиці» (сучасна хореографія)
І ось нова віха — головна роль у «Кармен-сюїті». Я від природи світловолоса,
тому мусила перефарбуватися в чорний колір, аби глядач мене сприймав циганкою.
Репетиції йдуть повним ходом, і раптом одного разу я падаю. Дивно, але до мене
ніхто навіть не підійшов. Я лежу і не розумію: спина, хребет, нога... що зі мною?
Пекла тільки одна думка: «Чи станцюю Кармен?». До прем'єри залишалося трохи.
Я ледь-ледь піднялась і зашкутильгала в гримувальню, і знову ніхто руку не подав.
Мене охопив жах, я себе відчула механізмом, який зламався і нікому не потрібен.
Нога розпухла, стала величезною. Мене відвезли до лікарні. Там першою моєю фразою
було: «Я танцюватиму?» Лікар усміхнувся: «Розслабтеся. Раніше, ніж через півроку
нога не діятиме». І от я лежу в лікарні, ніхто не телефонує, не запитує: «Як
ти себе почуваєш?»
— У Словаччині Ви були зовсім одна?
— Так, одна. Руслан приїжджав спочатку, сказав: «Інессо, я не можу перебувати
поруч постійно. Ти приходиш з театру — танцюєш, ідеш — танцюєш. Я почуваю себе
зайвим. Коли зрозумієш, що готова жити з родиною, будь ласка, приїжджай».
Травма спровокувала прискорене осмислення ситуації. Я втішала себе: «Подумаєш,
я встигла спробувати балету, тепер у мене в житті буде ще не одна чудова мить».
Балерина ніколи не зможе насититися сценою, вона намагається якомога більше продовжити
відчуття польоту й овацій. Приміром, Майя Плісецька не хоче залишати сцену, це
як обов'язок, як наркотик. Я вагалася. Якось, видужуючи, гуляла вулицями. Вуличний
музикант, після того як я кинула гроші, раптом на напівфразі обірвав якусь мелодію
і заграв на скрипці тему з «Кармен». Я була вражена, це була містика. І знову
в мені все перевернулося. Але травмована нога погано слухалася, і я, нарешті,
зважилася: «Досить. Хочу додому». На мене чекали чоловік і маленький син. У театрі
заперечили: «Навіщо їхати? Дурниця. Через місяць-два ти видужаєш». Але мене ніщо
не могло спинити. У 2000 році я повернулася в Київ.
Проте я почала розуміти: «Яке це щастя мати чоловіка, дитину. Можна й у цьому
себе знаходити. Є щось неправильне в тому, коли професія ніби «закреслює» дітей».
Я із задоволенням почала ліпити вареники, варити борщ, створювати затишок у оселі.
Звичайно, багато хто мене запитував: «Чому ти в театр не ходиш?» Я відповідала:
«Не хочу». Це була неправда, я розуміла, що, відвідуючи вистави як глядач, краятиму
собі серце. Свекор мені сказав: «Інессо, підкачало здоров'я, з ким не буває,
то піди в театр на адміністративну посаду». Я категорично заперечувала: «Як?
Я не зможу. Вони бігтимуть на сцену в костюмах,
а я стоятиму з журналом і щось записуватиму».
Після народження доньки (синові зараз вісім років, а доні — 3) набрала ваги,
погладшала. Сиджу і виправдовую себе: «Набридло сидіти на дієтах, подумаєш, буду
як усі, он скільки жінок величезних, мов баржі» (сміється). Який балет? Сім'я,
діти!». Раптом мені телефонує Євген Чернов, відомий танцівник, що працює в Туреччині,
я з ним певний час танцювала. Він періодично приїжджає в Київ і дає великі концерти
в престижних залах. Женя каже: «Інессо, у мене має бути концерт у Палаці «Україна».
Треба станцювати». Я йому відповідаю: «Ти мене ще не бачив. Інеса вже квадратна
тітонька». Та він наполіг на зустрічі. Очі в нього стали круглими, але Чернов
швидко опанував себе і сказав: «Я знаю твій характер. Ти для сцени зробиш усе».
Я прийшла додому, ручкою повела, ніжку витягнула, у дзеркало глянула і... як
розлютилася: «Як ти могла себе так розпустити, це просто жах»! Я розстелила килим
і, не шкодуючи себе, почала займатися.
Без кінця бігала до тримісячної доньки, але завзято приводила себе у форму. Вийшло
так, що у Чернова з виставою щось не склеїлося, зате я знову перетворилася на
Дюймовочку. Тим часом знайомі дівчата мене просили: «Ми хочемо в тебе брати уроки,
попрацюй з нами». Одне слово, у клубі «Ліра» я стала займатися з дитячою і дорослою
групами.
Звичайно, чималу роль зіграло те, що при зустрічах зі своїми подругами-колегами
я чула всякі захоплюючі гастрольні історії. Я сумувала: мені нема що розповісти.
Хоча, звичайно, сім'я, дітки — це чудово, ні в кого з подруг цього нема! Але
все одно не хочеться бути тільки королевою кухні».
— І Ви закрутилися-завертілися на новій ниві?
— Робота мене буквально піднесла, тепер я реально можу допомогти іншим людям.
Нерідко приходять двадцятилітні й бачать, що старші жінки виглядають значно ліпше.
Шістдесятирічні енергійні, мов м'ячики, а ці — не зігнутися, не розігнутися.
І виникає паніка: «Як же так? Я — розчепіра, а вона — ягідка». І починають працювати.
Я займаюсь з дівчатами за трьома напрямами. Це — комплекс вправ для корекції
постави і фігури. Багато хто ремствує: «Важко. Хіба я зможу в мої-то роки?».
Я кажу: «Зможете. Нам усім тут тільки по 15 років, тому все виходить». Згодом
я чую: «Інессо, подивися, мені треба цілком гардероб змінювати. Я зменшилася
наполовину».
У мене, до речі, займаються медики, лікарі. Вони констатують, що вага, постава
нормалізуються, усі види сколіозів і остеохондрозів зникають. Горезвісні целюліти
перетворюються в гладку пружність м'язів. Але я завжди дівчатам пояснюю: «Ви
не думайте, що в залі автоматично позбудетеся усіх проблем. Мають бути правильне
харчування, нормальний спосіб життя. Якщо ви лежите на дивані, а потім дві години
тренуєтеся і знову лягаєте, напихаючись тістечками, то справа марна».
Другий напрям — основи класичного танцю. Без класики — нікуди. Люди стають до
балетного станка, про який раніше і гадки не мали, і виконують професійні рухи:
пліє, батман, тандю, повний екзерсис тощо.
Є такий вислів: рухи танцівника, як збільшувальне скло, через яке можна побачити
його характер. От так і я бачу людину, ледь вона починає робити перші рухи. Хто
— завзято і терпляче, а хто сердито вигукує: «Навіщо мені ці муки? Де мої речі,
я побігла». Нам так не вистачає в житті терпіння!
Третій напрям — іспанський танець фламенко (його, до речі, захотіли розучувати
всі). Але трапилась «смішна» історія. На перше заняття прийшло багато людей.
На друге — половина. На третє — ще менше. Я запитую: «Дівчата, що ж таке?» Відповідають:
«Ой, Інессо, це мізками треба ворушити, запам'ятовувати куди руки, куди ноги...»
Нічого, ми з фламенко ще виступимо на сцені. Тим паче, що для декого сцена —
мрія дитинства, і в клубі вони можуть відчути себе артистами, тому ми, як діти,
граємося в театр, у нас є костюми. Це ніби адреналін.
Моя мета не тільки в тім, щоб дівчата вивчили рухи і якось станцювали. Ні, кожен
рух треба відшліфувати, щоб це було красиво. Я завжди, до речі, боялася на сцені
виглядати смішною — недотепною, незграбною, вайлуватою, аби не викликати смішки.
І ще таке: я чимало розповідаю, пояснюю, мотивую, адже голі рухи — це не одухотворена
механіка.
У принципі кожен має свою мету. Хтось приходить схуднути і зміцніти, у когось
є потреба в спілкуванні, комусь хочеться потанцювати, а іншим — розважитися і
втекти від побутових і життєвих проблем. Для мене ж людська подяка слугує головною
нагородою.
— Цікаво, Ваш чоловік досі байдужий до хореографії? Як він ставиться до вашої
нової іпостасі?
— Спокійно й позитивно. Він бачить, що я приходжу жива для родини, тобто не занурена
в черговий образ. Іноді я кажу: «Руслане, я поставила новий танець, сідай, подивися...
Він дивиться, щось радить. Раніше таке було неможливе, він би одразу сказав:
«Та не хочу я це дивитися». А тепер: «Знаєш, непогано, мені подобається». Дивно,
але ми стали ближчі, напевно, для взаєморозуміння просто треба мати час.
Я з дитинства мріяла-літала. Ви знаєте, це так важко — опуститися на землю. Зате
небо тепер стало більш зрозумілим і рідним. Небо очей, почуттів, думок. Зоряне
небо.
Володимир КОСКІН
також у паперовій версії
читайте:
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».