Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
ДУХОВНІСТЬ
ЯК УЗЯТИ УЧАСТЬ У СОТВОРЕННІ СВІТУ
«Раз, два, три, чотири, п'ять — починаєм чари гнать!» — каже чорнявій паняночці
молодий чоловік в солом'яному брилі та вишитій сорочці. Та посміхається і простягує
йому долоню, яку він намазує мокрою глиною, запитуючи: «Що відчуваєте?» — «Таке
враження, що беру участь у сотворенні світу»,— відповідає жінка. Вона теж одягнута
в народний одяг — однострій підмайстра. Цю одежу й цю роль може приміряти будь-хто
з охочих отримати урок гончарського мистецтва.
Гончарська психотерапія, або все починається
з відчуттів
Гончар Іван Панков з Волині в теплу погоду щотижня буває в Музеї народної архітектури
та побуту України в селі Пирогово на околиці Києва. Привозить туди свої вироби
з глини, працює з гончарним кругом і дає уроки мистецтва, які ще можна назвати
арт-терапією. «Надзвичайні відчуття та задоволення протягом 5–25 хвилин (за-лежно
від стану підмайстра)! Повна релаксація! Рекомендується усім, хто ще не пробував
(особливо дітям і вагітним жінкам, паняночкам та всім, хто ще не знайшов улюбленої
справи)! Не рекомендується людям після відвідування «Шинка», «Кулішні» та «Ярівців»
— написано на заляпаному глиною папері. Як кажуть самі майстри цієї справи, слово
«гончар» походить від слів «горна» і «чарування» — тобто той, що гарно чарує.
У свою глину пан Іван додає позитивної енергії Вітру, Сонця, Дощу та Вогню. Монотонне
обертання його гончарного круга розслабляє, і з кожним обертом виникає відчуття,
що ти потрапляєш у світ автентичного мистецтва. Буденні справи й проблеми кудись
відходять і здаються крихітними порівняно з Вічним. Радість, захоплення, бажання
виліпити найчудесніший у світі глечик переповнюють душу і, щоб вони не «повихлюпувались»,
учні старанно вкладають їх у мокру глину.
Щоб підмайстер краще зосередився на процесі, Іван постійно з ним про щось говорить.
Наприклад, коли той разом з майстром водить рукою по мокрій глині, Іван запитує
про відчуття. Якщо це — жінка, вона одразу зашаріється, пирскне сміхом і не спішить
розповідати про свої емоції. Зазираючи їй у вічі, гончар запитує вдруге. Жінка
зізнається, що їй приємно торкатися глини, з якої от-от «народиться» підсвічник
(зазвичай, жіноцтво ліпить саме їх). Почасти гончар працює з дітьми. О, ці юні
створіння, не те, що дорослі,— вони з охотою розповідають про улюблені (і не
дуже) уроки, оцінки, учителів, без вагань віддаючи свою душу й руки веселому
і доброму майстрові. Адже такої «гри», як створення глечика на справжньому гончарському
колі, батьки десь інде ні за які гроші не куплять. І дітлахам байдуже, що мокра
глина потрапила на щоки, чоло, ноги.
А з представниками своєї статі, у котрих пальці й долоні «грубші», розмова —
чоловіча. «Коли я запитував у чоловіків про відчуття, люди навколо починали сміятися,
і я перестав», — каже Іван. Тому гончар зосереджує увагу сильної статі на техніці
процесу, переконуючи, що «викрутити» глиняну пляшку не так важко, як здається
на перший погляд. Іван запевняє, що в них обов'язково житиме добрий джин і виконуватиме
бажання. Проте тільки нематеріальні. «Процес творчості не може бути механічним,—
каже він.— Людина має ліпити насамперед своїми емоціями, ніби зсередини».
Самоусвідомлення
«Коли є натхнення, не думаєш про техніку. «Воно» в тобі всередині сидить, і ти
твориш», — каже Іван. «Воно» — це сім'я, море, музей, природа, люди...
Творчий шлях Івана-гончара розпочався в липні 1993 року. Відслуживши строкову
службу, юнак повернувся до Луцька й почав міркувати, як далі будувати своє життя?
Чим заробляти на хліб? Яку професію обрати? — «Мабуть, безплатно робитиму гарні
тротуари на благо рідного міста»,— жартома казав друзям. Тоді один з них запропонував
влаштуватися на роботу в міліцію і навчатися в міліцейському вузі, а другий порадив
відвідати гончарну майстерню. Іван подався в обидва місця. Влаштувався на роботу
до слідчого ізолятора, згодом — вступив на заочне відділення юридичного факультету
до прикарпатської філії Київської національної академії внутрішніх справ України.
А в гончарській майстерні під час першої спроби зліпити горщик Іван заснув —
його заколисав гончарський круг. Згодом гончарство зацікавило, стало його хобі.
І йшов би він життям двома дорогами, якби не одна жінка. Готуючи репортаж про
гончарське мистецтво, журналіст з Нового каналу Ірина Мельникова поцікавилась
в Івана: «Що вам дає робота в міліції, а що — праця в майстерні?» Іван чесно
відповів журналістці на її непросте запитання, і... через три дні назавжди попрощався
з міліцейською кар'єрою, обравши шлях гончара. Не ми обираємо свою професію,
а вона — нас.
Свої вироби Іван обпалює за давньою технологією — дровами. Чому саме дровами,
а не електрикою чи газом, як це робиться на сучасний лад? — цікавлюся я. Адже
так зручніше. Гончар відповідає: «Чим відрізняється хліб, спечений господинею
в домашній печі, від хліба, що спекли на заводі? Смаком, ароматом і чимось невловимим,
але відчутним душею. Чим більше власних зусиль вкладає людина в роботу, тим кращим
стає результат»,— пояснює Іван. Його гончарна продукція обпалюється у власноруч
зробленій земляній печі. Випал виробів триває добу.
Спілка, у якій творить Іван Панков, називається «Дайте спокій». «Така назва з'явилася
внаслідок ігнорування гончарів чиновниками «дореволюційної» влади,— пояснює Іван.
— Тепер дуже рекламують і багато виробляють одноразового посуду, пластикової
продукції. Натомість гончарство — мистецтво, яке споконвіку притаманне українській
культурі,— залишається поза увагою. Андріївський узвіз перетворився на базар,
де можна купити все: починаючи від солдатської каски й закінчуючи окулярами від
сонця. А раніше туди з'їжджалися майстри, художники та митці з усієї України».
Проте нині є певний поступ. Ігнорування гончарського мистецтва як частини національної
культури поступово почало змінюватися зацікавленням з боку влади. У травні минулого
року до Пирогово приїздили члени колишнього уряду і Юлія Тимошенко власноруч
зліпила симпатичний підсвічник. Зі слів Івана, його та інших майстрів-гончарів
почали запрошувати до участі в різних національних мистецьких проектах, як-от
«Країна мрій», а також у закордонних заходах. У лютому 2005 року в столиці Чехії
відбулася виставка «Holiday World-2005»— найбільша в Східній Європі. Туди з'їхалися
представники 2500 фірм з 46 країн. Україна вперше стала партнером форуму — й
отримала гран-прі за найкращу експозицію. До складу української делегації був
запрошений Іван Панков разом зі своїм гончарським кругом. До Івана стояла черга
відві-дувачів виставки.
Не міняйте світ Божий
на світ віртуальний
«Щоб знайти себе в житті, слід перепробувати якомога більше професій. Одразу
нічого не буває»,— переконаний Іван Панков. На його думку, нинішня система освіти
надає пріоритет точним і гуманітарним наукам, залишаючи без уваги уроки праці
й формування необхідних у житті навичок. «У школі я кілька років вивчав алгебру,
тригонометрію, хімію, але ці знання не згодилися,— наводить приклад Іван. — Натомість
плавати і їздити на велосипеді я навчився за три дні й досі пам'ятаю, як це робиться».
Гончару дуже подобаються вальдорфські школи, які спершу виникли у Швейцарії,
але нині є й в Україні. Їхня програма допомагає розвинутись художнім талантам
дитини, багато випускників обирають собі професію, пов'язану з мистецтвом. На
відміну від вальдорфських, школярі державних шкіл формуються під постійним оцінюванням
своїх досягнень з боку педагогів. Це формує характер людини, впливає на її майбутнє,
а також певною мірою позбавляє свободи вибору й творчості. Найголовнішим результатом
навчання у вальдорфській школі є те, що кожна дитина розвивається, як особистість.
Вона здатна до самостійної критичної оцінки своїх дій, рішень, поглядів.
Спілкуючись з дітьми, Іван дізнався, що в Україні є школи, де немає уроків праці.
«Їх замінили інформатикою, комп'ютерами, помінявши світ Божий на світ віртуальний,—
скрушно говорить гончар. — Віртуальні ігри так засмоктують бідолашного учня,
що вночі, у момент засинання, у нього перед червоними від утоми очима — картини
баталій монстрів з героєм-воїном. Та краще нехай дитина піде до ткалі, коваля,
вишивальниці!» І справді, якби всі ми обирали нав'язувані ззовні професії, ми
стали б подібними до воїнів з віртуального світу. На думку Івана, справжнє життя
— це насамперед свіже повітря, як, приміром, у Пирогові, і робота, яка подобається
й приносить задоволення.
...Залишається згадати про добре заняття гончара й почати «чарівно жити», сотворюючи
власний, ні на що не подібний світ.
Ольга ЖИЛА
також у паперовій версії
читайте:
- СЕМИРІЧНИЙ ХЛОПЧИК МОЖЕ СТАТИ СВЯТИМ
- ВІРШ ДЛЯ МАТУСІ
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».