Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
ТЕХНІКА
«РУСЛАНИ»
ВИГРАЛИ
ТЕНДЕР
У «БОЇНГІВ»
Авіаційний науково-технічний комплекс імені О. Антонова з України й група компаній
«Волга-Дніпро» (Росія) разом виграли оголошений НАТО тендер на виконання повітряних
вантажних перевезень, запропонувавши для цього свої потужні транспортні «Руслани»
— літаки
АН-124-100. Після перемоги в конкурсі й пов'язаної з ним презентації програми
розпочалося практичне виконання контракту, котрий, як повідомили нам у прес-службі
АНТК, розраховано на період з 2006-го до 2012 року.
Нагадаємо, що про наміри щодо цього тендеру Північноатлантичний альянс оголосив
ще 2004-го. Необхідність в оренді великовантажних транспортних літаків обумовлювалася
насамперед тим, що країни, які належать до НАТО, беруть участь у різноманітних
гуманітарних і миротворчих місіях, під час яких раз у раз виникає потреба терміново
доправити техніку, продовольство та інші вантажі до різних регіонів нашої планети.
Тож два найбільші у світі експлуатанти могутніх суперваговозів Ан-124-100 — українська
авіакомпанія «Авіалінії Антонова» (яка є структурним підрозділом АНТК) і російська
«Волга-Дніпро» — вирішили об'єднати потенціали, щоб разом взяти участь у «натівському»
тендері.
Головним суперником «Русланів» у цьому змаганні за вельми вигідний контракт був
американський транспортний літак «С-17» виробництва компанії «Боїнг». Проте він
не зміг на рівних конкурувати з «Русланом», оскільки максимальна вантажність
у
«С-17» — 76,7 тонни, тоді як
у Ан-124-100 — 120 тонн (а в
його модифікованого варіанта
Ан-124-100М-150 цей показник становить 150 тонн, тобто майже вдвічі більше, ніж
в американського літака). Переважає «Руслан» і в таких суттєвих параметрах, як
розміри вантажної кабіни та дальність польоту без проміжних посадок. Крім того,
літаки Ан-124-100 неодноразово доводили, що їх можна протягом тривалого часу
експлуатувати в автономному режимі, вдалині від баз обслуговування. А наявність
у «Русланів» власних бортових комплексів для завантажувально-розвантажувальних
операцій дає змогу в разі потреби здійснювати їх на аеродромах, не застосовуючи
наземні технічні засоби.
Великими «плюсами» Ан-124-100 є не тільки унікальні льотно-технічні та високі
економічні показники «Русланів», а й те, що й АНТК, і «Волга-Дніпро» мають достатню
кількість висококваліфікованих екіпажів, сучасні комплекси наземного технічного
обслуговування літаків, відповідний інженерно-технічний персонал, відлагоджені
системи організації повітряних перевезень тощо. До того ж обидві транспортні
авіакомпанії — й українська, і російська — чимало років здійснюють вантажні рейси
світом і набули великого досвіду. Зокрема, літаки «Авіаліній Антонова» тільки
з 2002-го до 2005 року включно доставили в різні куточки планети на замовлення
Північноатлантичного альянсу близько 80 тисяч тонн вантажів (не кажучи вже про
чимало рейсів для інших замовників).
— Ці вагомі аргументи,— говорить керівник прес-служби АНТК Андрій Совенко,— вплинули
на те, що під час тендеру 15 країн з числа тих, які входять до складу НАТО (Велика
Британія, Данія, Іспанія, Канада, Люксембург, Нідерланди, Німеччина, Норвегія,
Польща, Португалія, Словаччина, Словенія, Угорщина, Франція і Чехія) — віддали
перевагу «Русланам», а не «С-17».
Через деякий час після визначення переможця конкурсу в Лейпцигу відбулася церемонія
з цього приводу. Туди прилетіли керівники української та російської організацій,
що виграли тендер НАТО,— генеральний конструктор АНТК Дмитро Ківа й генеральний
директор групи компаній «Волга— Дніпро» Олексій Ісайкін. На презентацію також
прибули представники міністерств оборони країн, що беруть участь у програмі,
офіційні особи НАТО, дипломати. Під час церемонії оголошено, що починається використання
літаків Ан-124-100 в програмі НАТО «SALIS» (ця назва — абревіатура, утворена
першими літерами слів «Strategic Airlift Interim Solution», що перекладається
з англійської як «Стратегічне авіатранспортне тимчасове рішення»).
Тут, мабуть, варто наголосити, що використання й українських, і російських літаків
Ан-124-100 у згаданій «натівській» програмі немає нічого спільного з проблемою
можливого майбутнього вступу нашої країни в Північноатлантичний альянс (навколо
чого в Україні нині схрещуються діаметрально протилежні думки). Адже «SALIS»
є програмою, яка здійснюється на комерційних засадах. Українські «Руслани», що
належать АНТК, і російські літаки цього ж типу, якими володіє «Волга-Дніпро»,
використовуватимуться для вантажних перевезень в інтересах НАТО згідно з контрактом.
Його підписали, з одного боку, NAMSA (NATO Maintenance and Support Agency — Агентство
НАТО з технічного обслуговування і підтримки), а з другого боку — компанія «Ruslan
SALIS GmbH» (вона представляє інтереси двох рівноправних учасників програми —
АНТК імені О. Антонова та групи компаній «Волга-Дніпро»).
Згідно з контрактом до реалізації програми «SALIS» буде залучено шість важких
транспортних літаків Ан-124-100 (три з українського, три — з російського боку).
— Два з цієї шістки «Русланів» постійно базуватимуться в аеропорту Лейпциг—Халле
(вони вже прибули туди),— зазначає заступник генерального конструктора АНТК Олександр
Ківа.— А ще чотири літаки (в обох випадках — паритетно) надаватимуться в розпорядження
замовників на їхню вимогу й вирушатимуть за визначеними маршрутами. Між іншим,
стратегічні повітряні вантажні перевезення, які протягом 2006–2012 років виконуватимуть
за програмою «SALIS» українські та російські «Руслани», здійснюватимуться в інтересах
не лише Північноатлантичного альянсу, а й Європейського Союзу. Так, окрім уже
згадуваних держав — учасниць програми, до неї згодом приєдналася Швеція, яка
не є членом НАТО.
А те, що в роботах, виконуваних за програмою «SALIS», АНТК і «Волга—Дніпро» об'єднали
свої можливості, дало змогу кожному з цих двох партнерів надали в оренду зазначеним
європейським країнам і Канаді — лише частину наявних важких транспортних літаків,
а не весь авіапарк. І в АНТК, і у «Волги—Дніпра» залишилася певна кількість таких
самих «Русланів», щоб можна було виконувати й інші контракти.
— Варто зауважити,— додає Олександр Ківа,— що великий попит на Ан-124-100 у світі
підтверджує доцільність наших, спільних з російськими партнерами планів щодо
відновлення серійного виробництва модернізованих «Русланів»,— об'єднаними зусиллями
підприємств й організацій авіабудівних галузей промисловості України та Росії
з можливим залученням як вітчизняних, так і зарубіжних інвесторів для фінансового
забезпечення відроджуваного промислового випуску таких літаків.
...Перший рейс один із «Русланів» з АНТК здійснив, виконуючи програму «SALIS»,
з Франції до столиці Афганістану.
Вадим ФЕЛЬДМАН
також у паперовій версії
читайте:
- ЯК ЗНАЙШЛИ «ПУД СОЛІ»...
- МЕТАН ЗІ СНІГУ
- ПЕРШИЙ У СВІТІ ПОТЯГ-ГІБРИД
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».