Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
ОСВІТА
ЛІКАР
У ВІЙСЬКОВІЙ ШИНЕЛІ
Українська військово-медична академія (УВМА) — один з перших навчальних і наукових
військових закладів, заснованих за роки після здобуття незалежності. Створення
академії було зумовлене необхідністю побудувати в молодій державі національну
систему підготовки кадрів та освітньо-наукового забезпечення діяльності вітчизняної
військової медицини. Як за короткий час вдалося військово-медичне відділення
при Українському державному медичному університеті перетворити в провідний самостійний
навчальний заклад? Саме з цього питання розпочалася наша розмова з першим заступником
начальника Української військово-медичної академії, кандидатом наук з державного
управління, доцентом, полковником Федором Левченком.
— За тринадцять років існування академії ми підготували та випустили 1130 офіцерів
медичної служби,— зазначив Федір Миколайович.— До речі, військові формування
України охоче беруть наших випускників.
У вищому військово-медичному навчальному закладі слухач усвідомлює положення
військово-медичної доктрини, у нього формується єдине розуміння основних положень
медичних дисциплін, незалежно від місця здобуття додипломної освіти, чого не
відбувається при підготовці військових лікарів у цивільних вищих медичних і фармацевтичному
навчальних закладах.
— Але ж організм у військовослужбовця, який навіть прослужив десятки років, та
цивільної людини, власне, мало чим відрізняються один від одного? Тож і принципи
та методи лікування мають бути схожими.
— З цим погоджуюсь. Проте є проблема в налагодженні системи медичного забезпечення
за екстремальних умов.
У програмах підготовки медичних спеціалістів у системі Міністерства охорони здоров'я
немає специфічних для військового лікаря знань і навичок. Підготовка в них військових
лікарів, а тим більше післядипломна підготовка, призведе до неузгодженості в
розумінні кардинальних положень медичної науки, що неприпустимо для військово-медичної
служби. Наслідки подібного кроку можуть негативно позначитися на результатах
діяльності останньої, а головне — кількості збережених життів захисників Вітчизни.
У зв'язку з цим доцільним є проходження офіцерами медичної служби післядипломної
підготовки в системі військово-медичної освіти й науки.
— Чи правильно я Вас зрозумів, що під час навчання майбутній військовий лікар
має адаптуватися до служби в Збройних силах?
— Так, це можливо тільки у військово-медичному навчальному закладі. У загальному
бюджеті часу для підготовки військового лікаря-спеціаліста в інтернатурі частка
військових, військово-медичних і військово-спеціальних дисциплін становить не
менше 25 відсотків. І тільки у військово-медичному навчальному закладі в слухача
формуються моральна й психологічна готовність до захисту Вітчизни, вірність конституційному
і військовому обов'язку, дисциплінованість і відчуття відповідальності та належності
до Збройних сил України, а також готовність виконувати обов'язки. Військовими
не народжуються — ними стають.
— Звучить переконливо. Проте існують і інші думки щодо підготовки кадрів для
військових медичних установ та закладів.
— Вважаю, що перекласти на плечі Міністерства охорони здоров'я справу підготовки
медиків для Збройних сил України недоцільно. Сама система підготовки військових
лікарів дозволяє на всіх етапах, від добору кандидатів для навчання в Українській
військово-медичній академії до випуску, прищепити їм необхідні риси. Ну і, звичайно,
це — військова «школа життя». Усе це сприяє вихованню відповідальності, службового
обов'язку й милосердя. Особи, не здатні самовіддано виконувати свій обов'язок
перед Батьківщиною, пацієнтами вибувають — ще в процесі навчання. Військовий
медик не тільки дає клятву Гіппократа, а й засвоює кодекс честі офіцера Збройних
сил України.
Незважаючи на досить малу ймовірність широкомасштабних бойових дій, армійські
підрозділи України постійно залучають до міжнародних миротворчих операцій. Військовий
лікар має здійснювати медичне забезпечення в складних умовах мирного й воєнного
часу, в епідемічно небезпечних районах. У цивільних вищих медичних навчальних
закладах немає компетентних в питаннях військової медицини науково-педагогічних
працівників, які знаються на особливостях роботи військових лікарів.
— До речі, як і де готують військові медичні кадри в інших країнах?
— Показовим є досвід Російської Федерації, коли розформування факультету підготовки
військових лікарів для ВПС значно погіршило підготовку відповідних фахівців й
медичне забезпечення галузі в цілому. І уже через сім років після ухвалення радикального
рішення там були створені два військово-медичних інститути та факультети.
— Тобто й цією тезою Ви обґрунтовуєте те, що військових медиків потрібно навчати
і проводити перепідготовку на базі Української військово-медичної академії?
— Висновок очевидний: професійна діяльність військово-медичних фахівців кардинально
відрізняється від професійної діяльності цивільних лікарів. Саме тому медичне
забезпечення Збройних сил України повинне здійснюватись спеціально підготовленими,
професійно досвідченими та тренованими військово-медичними фахівцями. Реалізація
зазначених вимог до підготовки таких фахівців можлива тільки за умов концентрації
знань, умінь, навичок і досвіду в єдиному військово-медичному закладі, котрим
є Українська військово-медична академія. Якщо Україна з якихось причин не зможе
готувати військово-медичних фахівців, то це неминуче призведе не тільки до значного
зниження укомплектованості медичної служби Збройних сил, а й до руйнування військово-медичної
школи, втрати досвіду, накопиченого під час десятків збройних конфліктів та локальних
воєн.
— Не можу не спитати про вартість підготовки слухачів в УВМА та відповідних цивільних
навчальних закладах.
— Українська військово-медична академія, крім підготовки фахівців за кошти відомчого
бюджету, вже має досвід забезпечення власної життєдіяльності з додаткових джерел,
а саме: прямих договорів на навчання, пов'язаних з фізичними і юридичними особами,
зокрема з інших країн; сертифікації фахівців; лікувально-діагностичної роботи.
Лише торік у такий спосіб кафедри УВМА заробили 222 тисячі гривень. Ці кошти
використовуються для удосконалення навчальної бази академії та на видавничу діяльність.
У середньому вартість навчання слухача УВМА становить 34,4 тисячі гривень на
рік. Отже, вартість підготовки фахівця медичного профілю не відрізняється від
вартості підготовки спеціалістів за іншими напрямами.
— Існує точка зору, що військово-медичних фахівців можна готувати у центральних
госпіталях.
— Йдеться про так звану підготовку на робочих місцях. Такий спрощений підхід
до викладацької діяльності не можна вважати прийнятним. Річ у тому, що завдання
госпіталю й вищого навчального закладу значно відрізняються. Також абсолютно
різні завдання стоять перед науково-педагогічними працівниками й перед медичними
працівниками госпіталю. Крім того, невирішеним залишається й питання — хто видаватиме
документ про здобуту освіту. Тому що відповідно до законодавства України перепідготовка
з видачею диплома встановленого зразка з присвоєнням кваліфікації здійснюється
тільки в закладах післядипломної освіти відповідного рівня акредитації.
— Життя не стоїть на місці, отже, будь ласка, про здобутки та плани на перспективу.
— Життя підтвердило важливість і своєчасність отримання Академією власної клінічної
бази. Тільки в умовах клініки можна забезпечити повноцінний навчальний процес,
заснувати власні наукові й навчальні школи. Створення власних клінік академії
не потребує розгортання нових лікувальних підрозділів і відповідних витрат. Відповідно
до положень декларації з медичної освіти Всесвітньої медичної асамблеї, медична
освіта є «процесом безперервного навчання, що починається від моменту вступу
на медичний факультет і закінчується після припинення лікарської практики». Таким
чином, всі лікарі «засуджені» до довічного навчання.
— Чому немало лікарів потребують перепідготовки?
— Відомо, що у військових госпіталях, особливо гарнізонних, має надаватися кваліфікована
медична допомога лікарями-спеціалістами. Як правило, в госпіталі для цього створюють
відповідний медичний кабінет, а для стаціонарного лікування виділяють декілька
профільних ліжок. Справа за малим — потрібен фахівець, але штатним розписом він
не передбачений. Вихід з ситуації — наявний штатний лікар набуває додаткової
спеціальності, або навіть спеціальностей. Де? Звичайно, в УВМА. Це називається
— вторинна спеціалізація.
Колектив академії усвідомлює, що системі військово-медичної освіти й науки не
повинна бути притаманна відомча ізоляція, бо відмова від загальнодержавної політики
й вихід з єдиного освітнього простору неминуче призведуть до невідповідності
систем підготовки, а найголовніше — до зниження професійного рівня фахівців.
Розмову вів Сергій ЧОРНОУС
також у паперовій версії
читайте:
- ВІКНО В ПРИРОДУ
- ВИНАХІДНИКИ
З ШКІЛЬНОЇ ЛАВИ
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».