Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
МИСТЕЦТВО
ТРИПТИХ ПРО ПОДІЇ В УКРАЇНСЬКІЙ КІНЕМАТОГРАФІЇ
Гість з минулого
У Будинку кіно відбувся вечір, присвячений фільмам нашого талановитого кінорежисера
Бориса Івченка. Йому виповнилося б 65 років. Однак уже 16 з них — тільки фільми
репрезентують майстра. Щоправда, вітчизняний кінематограф знає двох режисерів
Івченків. Батька — знаного режисера періоду радянського кіно — Віктора Іларіоновича
та його сина Бориса.
Обидва гідно працювали в кінематографічній площині, були явищем, але в творчому
розумінні — неоднорідним, хоч батько й навчав сина режисури на кінофакультеті
Театрального інституту імені Івана Карпенка-Карого. У сукупності то був «зоряний»
курс, звідки вийшло ціле суцвіття режисерів та акторів кіно. Досить сказати,
що саме там Борис потоваришував з Іваном Миколайчуком, Бориславом Брондуковим,
які, починаючи з його першого дипломного фільму «Анничка», мали ролі в подальших
картинах Б. Івченка. Сама ж «Анничка» стала призером тоді ще зовсім молодого
й не міжнародного, а вітчизняного кінофестивалю «Молодість».
Наважився режисер — після надзвичайно популярної в просторі СРСР французької
версії «Чаклунки» за повістю Олександра Купріна «Олеся», де знімалась стильна
Марина Владі — на власну екранізацію цього твору. Його «Олеся» — органічна таємнича
сутність магій та чарувань незбагненого поліського краю мавок.
Цікаво, що Борису Івченку — людині міста — вдавалось залучати природу, обов'язково
запрошуючи її на роль у своїх фільмах не як «натуру для зйомок», а як живу героїню.
Це добре простежується і в дивовижній кіномістерії «Пропала грамота» за повістю
Миколи Гоголя, фільмі, дуже покромсаному ще совєтською ідеологічною цензурою.
Мабуть, за фантасмагоричність образного мислення режисера. Ще б пак — козаки
фамільярно поводяться з царицею, чаклують на грамоті й співпрацюють з чортом.
Що за гумор такий з русалками і без страху? Не лізе у жодні ворота.
Безперебійна боротьба за своє кіно, інтриги, пов'язані з іменем впливового батька,
підточили здоров'я Івченка-сина. Народжений у рік початку Другої світової війни
— 1941-ому, він у 1990-му пішов від нас.
Прем'єра в березні
Художній фільм «Створення любові» — це спільний міжнародний кінопроект України,
Молдови, Росії, Румунії, США та Ізраїлю за повістю Якова Тіхмана «Мотл-Шотхен».
Режисер-постановник молдаванин Валеріу Жерегі. Є надія, що ця людяна драматична
кінострічка потрапить до українського кінопрокату.
Сюжет розгортається у 30–50-х роках минулого століття у реальному й донині маленькому
містечку Зіньків на Хмельниччині, де й відбувалися зйомки фільму. Тільки в часи
заявленої подорожі в минуле містечка навіть
на карті не було. От і жили там мирно, разом вирішуючи свої проблеми, люди різних
народів, які ходили кожен до церкви своєї конфесії. А захищала цей мікросвіт
стара поруйнована турецька фортеця. І все було добре, доки не з'явився такий
собі «сірий чоловік» у військовій формі. Він ходив і все щось занотовував у
зошит.
Незабаром за наслідками цих записів «продразверстка» на порожніх підводах приїхала.
Потрусили, пограбували — і потяглися перевантажені вози назад та й зникли за
узвишшям. Оговтались люди — і знову живуть, закохуються, одружуються, дітей народжують.
Дарма й знати, що влада вже «засвітила» містечко й мешканців, значить, поволі
заповзає і «новий» порядок. Однак з узвичаєною народною дипломатією, яка складалась
віками, не так-то й просто розправитись. Та починається війна — і молодих чоловіків
мобілізують на фронт. У селі з'являються фашисти в чорних мундирах СС — за своєю
кривавою жертвою. Розстріляно й родину головного героя фільму — зіньківського
упорядника шлюбів, всюди бажаного свата Мотла (артист Саша Демидов, Ізраїль).
Сам він повертається з фронту, а зустріти його нема кому. Однак односельці не
дають Мотлові пропасти з туги. Ось уже вічний одинак Турок, колоритно зіграний
Олександром Панкратовим-Чорним (Росія), який врятував від смерті немовля, просить
пошукати для синочка майбутньої нареченої... Яскраві, характерні образи у фільмі
створили українські артисти Любов Богдан та Ігор Слободськой.
Отже, міжнародна кіноспівдружність плідно потрудилась, щоб відновити незаплямоване
обличчя стражденної і доброї до всіх своїх дітей Неньки України.
Проект на завтра
Короткометражний ігровий фільм «Маленьке життя» поки що перебуває лише в процесі
зйомок на Одеській кіностудії. І є режисерським дебютом письменника Олександра
Жовни. За його творами вже знято режисером Ярославом Лупієм (Одеська кіностудія)
фільми «Партитура на могильному камені» та «Секонд хенд», а Романом Балояном
— стрічку «Ніч світла». Це розповідь про хлопчика-сироту Пилипка, який, щоб вижити,
стає ченцем у монастирі. Драматичні події цієї історії відбуваються в ХІХ столітті.
Можливо, тому й вчувається в тональності сюжету мінорний відгомін мотивів Івана
Нечуя-Левицького й Марка Вовчка. Натуру знімали на Кіровоградщині в містечку
Новомиргород. Там і знайшли виконавця провідної ролі — школярика другого класу
Кирилка Сосніцького.
Проект підтримують Міністерство культури і туризму України, Національна спілка
кінематографістів та сучасні меценати, які прагнуть у нашій державі відновити
потрібні культурологічній політиці традиції. Про це варто сказати хоча б тому,
що цього разу підтримку фільму надав добродій Георгій Дігам, чий дід свого часу
теж був артистом театру.
Сусанна ЧЕРНЕНКО
також у паперовій версії
читайте:
- ФАРБА, КОЛІР І ДУША
- НА КОНЦЕРТИ ЗАПРОШУЮТЬ «ПРЕМ'ЄРИ СЕЗОНУ»
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».