Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
КОМПАС СПОЖИВАЧА
ПЕТРО КАЛИТА: «...І ТІЛЬКИ НАМ ДАНО ЗМІНИТЬ
ТОЙ СВІТ, У ЯКОМУ БУДЕМ ЖИТЬ»
15 березня світове суспільство відзначає Всесвітній день прав споживача. Упродовж
багатьох років дбає про задоволення потреб споживачів досконалою продукцією Українська
асоціація якості (УАЯ), яку очолює почесний президент Міжнародної гільдії професіоналів
якості, член Ради Європейської організації якості, володар почесного звання «Людина
якості року-1999» на Планеті Петро КАЛИТА. З ним спілкувався наш кореспондент.
— Петре Яковичу, приємно відзначити, що серед основних здобутків нашої Незалежності
— помітне поліпшення якості вітчизняних товарів. Ще не такі далекі часи, коли
«знаком якості» для нашого споживача було ледь не магічне слово «імпорт». Нині
спостерігається зворотна реакція: вислів «Наше — краще» лунає як переконливий
аргумент.
Розкажіть, коли і як зародився громадський рух за якість у нашій державі,
кому належить ідея створення УАЯ?
— У всіх розвинутих країнах світу одним із пріоритетних державних завдань є сприяння
задоволенню потреб своїх громадян — споживачів продукції й послуг. При цьому,
поряд із захистом прав споживачів, великого значення набуває формування і реалізація
прогресивної національної споживчої політики, що ґрунтується на передбаченні
й орієнтована на випереджальне задоволення споживчого попиту.
Усвідомивши це, ще на початку 1989-го я виступив ініціатором створення професійного
неурядового громадського об'єднання з якості, а наприкінці того ж року було засновано
Українську асоціацію якості — першу таку національну організацію на теренах Радянського
Союзу. Це поклало початок громадському руху за якість не тільки в Україні, а
й згодом на всьому пострадянському просторі. Вже через рік за рекомендацією Науково-технічної
Ради Держстандарту СРСР, на базі Інституту кібернетики Національної академії
наук України за участю УАЯ було створено Міжгалузевий центр якості «ПРИРОСТ»,
який отримав статус головної професійної організації Української асоціації якості.
— Чим вона відрізняється від інших громадських організацій України?
— Тим, що націлена у майбутнє, бо наша мета — формування прогресивної суспільної
думки і політики у сфері якості, надання підприємствам України всебічної допомоги
щодо наближення до європейської досконалості, формування позитивного іміджу та
підвищення конкурентоспроможності, узагальнення і поширення кращої світової й
вітчизняної практики ведення бізнесу. УАЯ є носієм нових знань з питань якості
й досконалості, сприяє формуванню в Україні нової філософії та культури якості,
що відповідають сучасним європейським і світовим тенденціям. Протягом 16 років
УАЯ лишається лідером руху за якість і досконалість в Україні й прагне бути одним
із провідних лідерів такого руху у Центральній і Східній Європі (ЦСЄ).
— Кого об`єднує Українська асоціація якості?
— Нині в УАЯ згуртувалися близько 450 провідних українських підприємств і організацій.
Стрижень асоціації — її суспільні структури, такі як Клуб лідерів якості України.
А організаційно-методичною основою є мережа професійних організацій, які на практиці
реалізують місію і політику УАЯ. Усі вони свого часу виросли з «ПРИРОСТУ», у
період з 1999-го до 2001 року одержали європейську підготовку в рамках українсько-німецького
проекту «УНІКУМ».
— На яких засадах побудована і функціонує УАЯ?
— Асоціація керується такими принципами: орієнтація на загальноприйняті людські
цінності; фінансова незалежність від владних і політичних структур; партнерські
відносини з державними, суспільними і комерційними організаціями; співробітництво
з міжнародними і національними організаціями в сфері якості; співпраця із засобами
масової інформації; завоювання і підтримка лідируючих позицій в Україні та державах
ЦСЄ; активна позиція на ринку послуг у сфері якості й ділової досконалості; випередження
інших аналогічних організацій за рахунок передбачення і швидкого адекватного
реагування на ситуації.
Можна відзначити п'ять ключових етапів формування в Україні за сприяння УАЯ нової
філософії якості, що відбивають основні кроки перетворення української економіки
загалом: це реабілітація поняття «якість» і відновлення в суспільстві розуміння
її важливості для продукції; запровадження стандартів ISO 9000; якість — це не
тільки стандарти, запровадження концепцій Загального управління якістю (TQM)
і Моделі досконалості; якість — не тільки частина бізнесу, а й шлях для виконання
будь-якої діяльності загалом, запровадження інтегрованої системи управління,
якості в державному і суспільному секторах; якість — фундамент сталого розвитку
й основа корпоративної соціальної відповідальності. Узагальнюючим результатом
діяльності УАЯ стала поступова зміна свідомості, філософії й психології лідерів
економіки та підприємництва. Кращі менеджери використовують сучасні філософію
і принципи лідерства в повсякденній практиці. Це особливо важливо для нових малих
і середніх підприємств, створених упродовж останніх років.
— УАЯ не має фінансової підтримки від держави. Проте для діяльності потрібні
кошти...
— З огляду на те, що нас ніхто не фінансував, ми від самого початку були приречені
навчитися самостійно заробляти гроші й інвестувати їх у якість. Інакше хто б
повірив, що ми здатні допомагати іншим підвищувати ефективність бізнесу? Ми інвестували
ці кошти у створення нових робочих місць, опанування нових напрямів діяльності,
навчання і стажування фахівців у престижних закордонних центрах. Для персоналу
побудували офісно-оздоровчий центр. На стадії завершення — сучасний комплекс
«Національний діловий центр «Світ якості України».
— Які ж послуги надають підприємцям УАЯ та її професійні організації?
— Практичну реалізацію своєї політики ми поклали на професійні організації.
Серед послуг, що сприяють підприємствам в удосконалюванні й підвищенні конкурентоспроможності,
такі: навчально-методична допомога з удосконалення систем, менеджменту і підтвердження
відповідності цих систем міжнародним стандартам (консалтинг і сертифікацію провадять
самостійні, незалежні одна від одної організації); оцінювання і визнання рівнів
досконалості підприємств відповідно до Моделі ЕFQМ, у тому числі в рамках Українського
національного конкурсу якості; організація і проведення науково-технічних заходів
щодо якості й менеджменту; видання і поширення науково-технічних, методичних
і довідкових матеріалів з актуальних питань якості тощо.
Наведу лише основні практичні результати нашої роботи за останні п'ять-шість
років. Видано близько 600 сертифікатів EOQ за кваліфікаціями «менеджер» і «аудитор»
з менеджменту якості, екологічного менеджменту і менеджменту безпеки, а також
понад 30 сертифікатів ISTO (Міжнародна організація зі стандартизації тестування),
що підтверджують правильність розуміння фахівцями стандартів ISO 9000:2000. Відповідно
до Моделі EFQM оцінено більше, ніж 250 підприємств і організацій України. 25
підприємств визнано переможцями Українського національного конкурсу якості; два
з них згодом одержали статус фіналіста Європейської нагороди якості, а 18 — сертифікат
EFQM «Визнання досконалості в Європі». Понад тисячу керівників і фахівців пройшли
повний курс навчання у системі EOQ, а загальна кількість прослуханих «людиномодулів»
(модуль — навчання протягом тижня) становила більш як 3000. Близько 250 підприємств
одержали і продовжують одержувати методичну, практичну допомогу з удосконалення
систем менеджменту на засадах стандартів ISO 9000 і 14000, OHSAS 18000, НАССР,
SА 8000, концепцій TQM. Проведено більше, ніж 180 конференцій, семінарів і шкіл
з актуальних питань вдосконалення систем менеджменту якості й підвищення конкурентоспроможності
підприємств, у роботі яких взяли участь понад 14 тис. осіб. Підготовлено, видано
і розповсюджено 50 видань з питань якості загальним накладом понад 120 тис. примірників
тощо. Повторюю, це — лише дещиця наших здобутків.
— Значну популярність має Український національний конкурс якості. Що це за конкурс?
— Це — одна з найвагоміших ініціатив УАЯ. Цей конкурс асоціація започаткувала
1996 року і проводить щороку спільно з УСПП і за підтримки EOQ і ЕFQМ. Конкурс
ґрунтується на концепціях TQM і Моделі досконалості EFQM, передбачає перетворення
компаній у соціально відповідальні й якнайбільше орієнтовані на споживачів. Він,
без перебільшення, став для українських промисловців професійною школою вдосконалення.
А УАЯ за десять років організації конкурсу відпрацювала технології безперервного
вдосконалення та підвищення конкурентоспроможності підприємств, кращі з яких
об'єдналися у Клуб лідерів якості України і вже нині є зразками для наслідування.
До речі, на початку 2006-го оголошено 11-й Український національний конкурс якості.
Заявки на участь у цьому конкурсі ще приймаються.
— Хто ваші партнери в країнах СНД, у Європі й світі?
— Протягом багатьох років УАЯ займає активну позицію у вирішенні проблем якості
на міжнародному рівні. УАЯ є національним представником України в EOQ, національною
партнерською організацією ЕFQМ, партнерською організацією ISTO, базовою організацією
Міжнародної гільдії професіоналів якості (МГПЯ), співзасновником Міжнародної
асоціації якості «СовАсК» (СНД). Серед національних організацій якості європейських
країн найбільш плідна співпраця УАЯ зі Всеросійською організацією якості (ВОЯ),
Латвійською асоціацією якості, Німецьким товариством якості та іншими.
— Які переваги це дає УАЯ та Україні?
— Співпраця з міжнародними професійними організаціями у сфері якості й високий
професіоналізм дали змогу УАЯ одержати низку унікальних повноважень і переваг,
що використовуються в інтересах вітчизняних виробників. Серед них такі: робити
сертифікацію персоналу в системі EOQ; тестувати персонал у системі ISTO; оцінювати
підприємства відповідно до Схеми рівнів досконалості ЕFQМ на рівень «Визнання
досконалості в Європі»; здійснювати акредитацію і сертифікацію в системі Міжнародної
асоціації якості «СовАсК»; перекладати, видавати і поширювати кишенькові довідники
видавництва GOAL/QPC (США) з питань якості й менеджменту тощо. Шість років поспіль
спільно з ЕFQМ, МГПЯ і ВОЯ в останній тиждень червня в Криму (Ялта, Судак) проводяться
заходи Міжнародного проекту «Сузір`я якості», який вважається одним із найкращих
заходів з якості у СНД. У вересні минулого року в Києві разом із EOQ проведено
V Міжнародну конференцію країн Центральної і Східної Європи на тему «Національні
програми якості і Національні нагороди якості — інструменти розвитку рухів за
якість і досконалість», у якій взяли участь понад 350 фахівців із 20 країн.
— Які найближчі акції планує УАЯ?
— Таких акцій чимало, назву основні з них. Нині УАЯ формує українську делегацію
на 50-й ювілейний Конгрес EOQ (Бельгія, 28-31 травня). 16–18 травня цьогоріч
під Києвом (у Пущі-Водиці) проходитиме 6-та Всеукраїнська конференція випробувальних
центрів. Разом із EOQ у липні буде проведено Літній табір для фахівців з якості
(у Звенигороді, що біля Ржищева). У Судаку (АР Крим) 25–30 червня відбудеться
7-й Міжнародний проект «Сузір'я якості-2006». Оголошено 2-й Міжнародний турнір
з якості країн ЦСЄ (за підтримки ЕFQМ).
— Які перспективні проекти Ви плануєте на майбутнє?
— Після вдалої співпраці з Головним управлінням державної служби України щодо
вдосконалення системи управління якістю на засадах ISO 9000, в уряді нині розглядається
питання про поширення набутого досвіду на всі центральні й місцеві органи виконавчої
влади. Сподіваємось, що тут всіх нас чекає велика перспективна робота. Під егідою
EOQ і за сприяння ЄЕК ООН на базі УАЯ почав функціонувати Європейський центр
підтримки рухів за якість. Отже, попереду — методична допомога колегам із країн
Центральної й Східної Європи.
Але до числа найбільш значущих проектів, ініційованих УАЯ останнім часом, можна
віднести загальнонаціональну акцію «Всеукраїнський діловий марафон «Сходження
до вершин європейської досконалості» під гаслом «Досягни європейського визнання».
Проект розраховано на три роки (2006—2008). За цей час передбачається залучити
до процесів удосконалення на засадах концепцій TQM і Моделі ЕFQM не менше, ніж
три тисячі підприємств, 300 із яких мають досягти професійного визнання на європейському
рівні. Вже є рішення Кабінету Міністрів України про внесення цього проекту до
Державної програми підвищення конкурентоспроможності національної економіки.
Істотне місце в реалізації проекту відведено Клубу лідерів якості України.
— Петре Яковичу, Вас знають як людину різнобічну, творчу. Ви — засновник клубу
«Природа і творчість», один із організаторів клубу авторської пісні, ініціатор
низки унікальних організаційних проектів, член Національної спілки журналістів
України і Міжрегіонального союзу письменників України... Як позначається творчість
на Вашій професійній діяльності?
— Для мене творчість — синонім слів «якість» і «досконалість». І це основа конкурентоспроможності.
Нині, в умовах перенасиченого ринку і глобалізації, будь-якій компанії чи й галузі
економіки, щоб утриматися на плаву, потрібно прагнути бути кращими за інших.
Для цього треба далі бачити і точніше передбачати, глибше розумітися у суті явищ
і процесів, швидше генерувати нові ідеї й приймати правильні рішення. І на цій
основі — випереджати, випереджати і ще раз випереджати! Без творчості на сучасному
етапі розвитку це просто немислимо.
— У Вас є такий проблемний вірш — «Ціна неякісності», де Ви акцентуєте увагу
на тому, що не від природи чи якихось незбагненних чинників, а саме від людської
діяльності передовсім залежить кінцевий результат. Справді, ціна неякісності
— це ціна життя...
— Так. Чимало залежить саме від конкретних людей. І найжахливіші трагедії, наприклад,
страшна авіакатастрофа у Скнилові під Львовом, можуть бути наслідком недбалості
лише однієї людини. Саме для того, щоб зменшити ймовірність помилок, у світі
й виникла потреба у створенні систем управління якістю. Я можу розповісти низку
випадків, коли неможливе раптом збувалося. І вже давно усвідомив, що досягнення
мети найбільшою мірою залежить від сили нашої віри й прагнення, чого я бажаю
усім нашим громадянам як у Всесвітній день прав споживача, так і повсякчас.
Розмовляла Лариса ГУЦАЛО
ЩО ВАРТО ЗНАТИ ПРО ЕМУЛЬГАТОРИ
Радимо споживачам, купуючи харчові продукти, звертати увагу на позначення, котрі
можна побачити на упаковці. Тим, хто не ворог своєму здоров’ю, перебуває на дієті,
лікується або страждає на харчову алергію, варто замислитися, чи купувати продукти,
на упаковках яких є позначки про наявність у них емульгатора (Е).
До уваги читачів — список емульгаторів, які використовуються при виготовленні
продовольчих товарів:
Е-102 — небезпечний
Е-103 — заборонений
Е-104 — підозрілий
Е-105 — заборонений
Е-110 — небезпечний
Е-111 — заборонений
Е-120 — небезпечний
Е-121 — заборонений
Е-122 — підозрілий
Е-123 — дуже
небезпечний
Е-124 — небезпечний
Е-125 — заборонений
Е-126 — заборонений
Е-127 — небезпечний
Е-130 — заборонений
Е-131 — ракоутворюючий
Е-141 — підозрілий
Е-142 — ракоутворюючий
Е-150 — підозрілий
Е-152 — заборонений
Е-171 — підозрілий
Е-173 — підозрілий
Е-180 — підозрілий
Е-210 — ракоутворюючий
Е-211 — ракоутворюючий
Е-212 — ракоутворюючий
Е-213 — ракоутворюючий
Е-214 — ракоутворюючий
У-216 — ракоутворюючий
Е-217 — ракоутворюючий
Е-221 — розлад шлунка
Е-222 — розлад шлунка
Е-224 — розлад шлунка
Е-226 — розлад шлунка
Е-230 — шкідливий для шкіри
Е-231 — шкідливий для шкіри
Е-232 — шкідливий для шкіри
Е-238 — шкідливий для шкіри
Е-240 — ракоутворюючий
Е-241 — підозрілий
Е-250 — розлад шлунка
Е-251 — розлад шлунка
Е-311 — висипання
Е-312 — висипання
Е-313 — висипання
Е-320 — підвищений
холестерин
Е-321 — підвищений
холестерин
Е-322 — підвищений
холестерин
Е-330 — ракоутворюючий
Е-338 — розлад шлунка
Е-339 — розлад шлунка
Е-340 — розлад шлунка
Е-341 — розлад шлунка
Е-407 — розлад шлунка
Е-450 — розлад шлунка
Е-461 — розлад шлунка
Е-462 — розлад шлунка
Е-463 — розлад шлунка
Е-465 — розлад шлунка
Е-468 — розлад шлунка
Е-466 — розлад шлунка
Е-477 — підозрілий
також у паперовій версії
читайте:
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».