Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
КУЛЬТУРА
КУДИ ПОДІВСЯ ТЕАТР,
або «ВИЖЕНЕМО МУЗУ НА БРУКІВКУ!»?
У часи своїх студіювань у театрі пролетарської культури («Пролеткульті») молодий
початківець Сергій Ейзенштейн зопалу вигукнув: «Виженемо музу на бруківку!».
Це було у 20-х роках минулого століття. Проте режисер вчасно схаменувся й покаявся,
щоб потім вірно та віддано служити Десятій музі — кіно. Вона пробачила Ейзенштейну
цю похибку — його фільм німого періоду «Панцерник «Потьомкін» (1925 р.) на міжнародному
Брюссельському кінофестивалі 1958 року очолив список 12 найкращих фільмів усіх
часів та народів. У тому ж списку й фільм режисера Олександра Довженка «Земля»
(1930р.). Зрозуміло, обидва одержали визнання за високу професійну культуру.
От і доводиться, розповідаючи про безпритульність Державного театру-студії кіноактора,
апелювати до класика світового кіно Ейзенштейна, якому вистачило мужності визнати
абсурдність виклику alma mater. Довженковим же ім'ям названо Національну кіностудію
художніх фільмів. Саме при ній і був створений Державний театр-студія кіноактора,
що узаконено конкретним рішенням Кабінету Міністрів України. Останнє приміщення
театру ще й розташоване було безпосередньо на території Національної кіностудії.
Ось що розповів відновлений на своїй посаді Верховним Судом України директор
Державного театру-студії кіноактора Валерій Свіщев: «Я пропрацював у театрі з
1978 року. Був актором, режисером. Стати його директором мені запропонували в
1995 році, коли театр вже був у критичному стані. Тоді якраз забрали наше приміщення,
що на вулиці Олеся Гончара, де нині театр «Браво», і не було кому навіть вивезти
майно, декорації вистав. У цей час й уклався договір з тогочасним директором
кіностудії імені Довженка Миколою Мащенком. Та, власне, він сам і запропонував
мені посаду директора та художнього керівника колективу. Думаю, таке рішення
було з розрахунку — випливе, мовляв, то й випливе, а як ні, то й грець із ним.
І з театром також... У договорі між нами обумовлювалось, що я за свій кошт розберу
й перевезу все майно театру на кіностудію, де знайдуть місце, щоб нас розмістити.
Так нам віддали «Тонательє». Воно було в жахливому стані. Першочергово ми зробили
капітальний ремонт, реконструкцію приміщення, спорудили сцену... Потім усе це
було знищене незадовго до 25-ї річниці від дня створення театру.
Та от директором кіностудії призначили учня Мащенка — Віктора Приходька. Діяльність
його була дуже короткою, але, на жаль, фатальною... Приходька представляли колективу
студії на нашій сцені. Між іншим, і на мою адресу чимало хорошого говорилось.
Мовляв, знайшовся такий от сміливий директор з артистів і відродив театр. Тепер
наші актори мають свій майданчик і знову ставитимуться вистави. І про духовний
світ говорили-балакали... Аплодували. Буквально наступного дня, перебравши від
Мащенка повноваження, Приходько мене просто звільнив. Сцену й усе, що було збудоване
в залі для глядачів, викинули... І костюми, й реквізит. Само собою зрозуміло
— творчий колектив залишився знову ні з чим. І без майданчика, так натхненно
афішованого».
Дійсно, сцена Державного театру-студії кіноактора при Національній кіностудії
імені О. Довженка була артистам підтримкою. І матеріальною також. Це був шанс
у затяжний період так званого «малокартиння», відчувати себе потрібними для кіно
професійними кадрами. Не варто забувати й про молодих артистів з дипломами, та
без роботи. Як, утім, і режисерів. Є таланти, є й шанувальники. Але є й чиновники,
які здатні навіть за «прекрасну мить» у своєму послужному списку довести, що
«синдромом Герострата» оволоділи надійно. Нема храму Артеміди? Катма, і театр
згодиться.
«Звісно, багато чого змінилось і в управлінській структурі кіно,— каже В. Свіщев.—
Це тільки творчість завжди залишається творчістю. Але от, наприклад, з іменем
директора кіностудії імені Довженка Василя Васильовича Цвіркунова пов'язаний
злет українського кіно. Він був явищем, особистістю. Бо й серцем, і розумом належав
справі. Переконаний, він не дозволив би знищити театр. Навпаки — допомагав би.
Хоч театр-студія кіноактора створилась вже його наступником Альбертом Путінцевим.
Він був і драматургом, людиною тактовною, з повагою ставився до артистів, тому
й у нашому театрі був розквіт. Був успіх, глядачі нас знали. Ходили подивитись
на своїх улюбленців. Скільки було написано тільки про Маргариту Криницину у виставі
«Жінка з квіткою на північ»... Театр-студія був духовним центром акторів. Я вважав
за честь працювати на його сцені. А скільки зробив міністр культури Юрій Олененко,
щоб у 1979 році нам дали приміщення, щоб у нас повірили... Тепер — хоч би не
шкодили. Ясно ж, якісь гроші має виділяти нам держава, але необхідно й самим
заробляти. Виконувати й договір, укладений між керівництвом кіностудії та театром».
Заодно й популяризувати вітчизняних артистів, щоб не забувались ні імена, ні
обличчя. Натомість щоб до відомих додавались нові — молоді. Та й хіба мало в
нашій Україні театрів, збудованих давним-давно (наприклад, тим же Соловцовим),
які ще донині служать і музам, і артистам, режисерам, і глядачам? Має той, хто
вміє берегти.
Сусанна ЧЕРНЕНКО
також у паперовій версії
читайте:
- ЛІД І ПОЛУМ'Я «РАДІОБЕНДУ
ОЛЕКСАНДРА ФОКІНА»
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».