Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
СУСПІЛЬСТВО
ПЛАНИ ПАРТІЇ — НЕ ДЛЯ НАРОДУ...
ВИЯВЛЯЄТЬСЯ, ПРОГРАМИ ПИШУТЬ ДЛЯ ЦВК, А НЕ ДЛЯ ВИБОРЦІВ
«У програмі партії можливі зміни. Стежте за нашою політикою відразу ж після виборів»
(із свіжих політжартів).
У розпал нинішніх передвиборних баталій в аналітичній періодиці не раз доводилось
читати нарікання експертів на брак стратегічного планування у країні. Здається,
на підтримку виборців мають розраховувати політичні сили, які запропонують суспільству
кращу стратегію розбудови. І в цьому контексті дещо дивним виявився порядок денний
більшості партійних і об'єднувальних форумів, де головною стала процедура узгодження
персоналій виборчого списку, а замість програм затверджувалися хіба що декларації
про наміри. Як відверто зізнались у приватній розмові ідеологи одного зі штабів,
через організаційну заклопотаність перших тижнів, коли вже часу було обмаль з
огляду на передбачені законом терміни, до ЦВК був надісланий своєрідний дайджест
із попередніх програм багатьох партій, деяких законопроектів і галузевих програм...
Логіка боротьби за серце й розум виборця, а тим паче арсенал методів впливу на
нього дещо відрізняється від плану дій та майбутньої тактики партії чи коаліції,
що перемогла на виборах. Політтехнологи разом із іміджмейкерами не дрімають,
і зорієнтовують людей здебільшого не на програми, а на ефектні акції й гасла.
Тут важко не погодитись з одним із чинних політиків і учасників виборчих перегонів,
котрий днями зауважив, що «26 березня відбудуться вибори, а не відкриття науково-практичної
конференції з порядком денним «Як нам краще облаштувати Україну» і те, що зараз
відбувається на наших вулицях і майданах, а також у ефірі й пресі, можна назвати
«спробою краще продати товар».
Що ж, він має рацію: у цьому разі товаром є партії та їхні списки. Крім цього,
варто згадати і такий технологічний прийом пропаганди, коли замість серйозної
розмови про реальні способи вирішення справді існуючих економічних і соціальних
проблем, відбувається підміна проблематики, а на порядок денний виносять теми,
для врегулювання яких потрібні зусилля фахівців, а не лише побажання пересічних
громадян. Приміром, тема міжнародних, міжетнічних або міжконфесійних відносин.
Тут кожен, як і у футболі, вважає себе компетентним...
Візьмемо хоча б питання співпраці з Північноатлантичним оборонним альянсом. Одна
із соціологічних служб нещодавно зробила дослідження стосовно обізнаності наших
співвітчизників із історією та нинішньою діяльністю
НАТО. На запитання: «Скільки ж воєн вела ця організація протягом свого існування?»
лише один відсоток респондентів дав правильну відповідь. Не обізнані виборці
й зі співпрацею Російської Федерації з НАТО (хоча за деякими параметрами вона
навіть тісніша, ніж українські контакти з Брюсселем). Але це до слова. Просто
під час виборів чимало привидів «холодної війни» реанімуються.
Виходячи з тенденції, що спостерігається в агіткампанії багатьох учасників виборчих
перегонів (замість пропозиції суспільству позитивних рішень, наголос робиться
на негативі, а звідси й гасла у стилі «ганьба»!), іноді складається враження,
що вони готові до походу за «теплими місцями» у парламенті, але зовсім не готові
взяти владу у свої руки (разом із нею й відповідальність за долю країни). Що
ж, перебування в амплуа «вічного революціонера» (у цьому разі, скоріше, опозиціонера)
— зручна позиція для завоювання симпатій електорату, але не завжди конструктивна...
Або, як пам'ятаємо, у радянські часи економічні й соціальні проблеми правляча
партія пояснювала тимчасовими труднощами, а загальний добробут обіцяла у перспективних
планах, що викликало в людей алергію на обіцянки, котра, мабуть, збереглася і
донині. Ймовірно, відштовхуючись від цього факту, виборчі штаби роблять свою
агітпродукцію з проекцією на день нинішній та вчорашній... Приміром, правляча
політична сила «Наша Україна» акцентує увагу на досягненнях нової влади, а опозиційні
Партія регіонів і блок «Не так!» — на її прорахунках, хоча у реальному житті
має місце і те, й інше. Шкода, що тенденційний (надто райдужний чи відверто похмурий)
погляд у цьому разі домінує над об'єктивним і що у розмові з виборцем більшості
учасникам перегонів бракує стратегічного підходу до вирішення проблем. Тож громадська
кампанія «Усвідомлений вибір-2006» має на меті започаткувати демократичну традицію
вибору не лише харизматичних лідерів. Нещодавно вона підписала з низкою громадських
організацій декларацію, метою якої є ґрунтовний моніторинг програм партій. Причому
аналізу піддаватиметься і попередня законодавча діяльність депутатів від партій
(участь у розробленні законопроектів і голосування за них на пленарних засіданнях
Ради). Заплановано, що постійну ревізію реалізації планів майбутньої правлячої
коаліції ці громадські організації проводитимуть і після виборів. Кампанія висвітлюватиме
програми учасників виборчих перегонів у сферах політики цін і податків, виведення
зарплати з «тіні»; подолання бідності, соціальний захист і пенсійна політика;
середньої освіти та рівного доступу до вищої освіти; доступу до якісного медичного
обслуговування; доступу до справедливого правосуддя; комунального сектора тощо.
«Ми впевнені, що ініціатива «Усвідомлений вибір-2006» не обмежиться лише парламентськими
виборами цього року. На наше спільне переконання, такий моніторинг на всіх рівнях
— національному, регіональному, місцевому — має стати частиною повсякденної й
постійної діяльності громадських організацій. Становлення такої практики є запорукою
розбудови потужного та впливового громадянського суспільства у нашій країні»,—
йдеться в Декларації. Варто зауважити, що перші спроби подібного моніторингу
ця громадська компанія почала робити на практиці, проводячи тематичні дискусії
з широкого кола проблем. Присутність експертів робить їх цікавими, щоправда,
колеги з телеканалів, висвітлюючи цю роботу, обмежуються, зазвичай, коротеньким
інформаційним повідомленням, із вкрапленням до тексту ведучих однієї-двох ефектних
цитат. Природно, закони інформаційного жанру диктують свої умови, але якби добре
прорекламувати, скажімо, хоча б півгодинний звіт із таких дебатів і подати його
у форматі аналітичної телепрограми, високий глядацький рейтинг був би гарантований.
Звичайно, керівництво телеканалів зрозуміти можна: вибори — той рідкісний випадок,
коли гроші самі пливуть до каси. Мабуть, виходячи з цього, деякі телеканали встановили
непідйомні для більшості учасників виборів тарифи ефірного часу, тому у передвиборних
ток-шоу бачимо ми одні й ті самі обличчя. Задля справедливості варто зауважити
— в основному обличчя політиків, які мають шанс одержати депутатські мандати
з рук голови ЦВК пана Давидовича. Для інших, обмежених фінансовим, медійним і
кадровим ресурсом, головне, напевно, олімпійський принцип участі, а не перемоги,
що згодом дасть змогу, «засвітившись» на політичному Олімпі, увійти до більш
потужних команд, або «накачати м'язи» для майбутніх виборчих баталій.
Олександр ВОРОНІН
також у паперовій версії
читайте:
- НА ОДНОГО ОМЕЛЬЧЕНКА
МЕНШЕ...
- ЮРІЙ ЄХАНУРОВ ЗАСПОКОЇВ ІНВЕСТОРІВ
- ПАРТІЯ РЕГІОНІВ ЗБИРАЄТЬСЯ
ПЕРЕБУДОВУВАТИ
- РОЛЬ УКРАЇНСЬКОГО ЖІНОЦТВА У ТВОРЕННІ СУЧАСНОЇ ІСТОРІЇ
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».