Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
МИСТЕЦТВО
МАРІЯ Й ОДАРКА
ТИТАРЕНКО
Галерея «Печерська» на території Києво-Печерської лаври представляє нову персональну
виставку сестер Марії й Одарки Титаренко. Нову — бо понад 70 відсотків творів
глядачі побачать уперше, а персональну — бо
художниці завжди виставляються разом, ніби творять своїм живописом єдину, цілісну
українську симфонію. Хоч мольберти їхні різними голосами співають, а переливи
двоголосся Марії і Одарки — то не переспіви одна одної, не повторення завчених
тем, а свій особистісний вираз явища, події або цілком конкретної сучасної реалії.
Сестри-близнюки народилися в мистецькій родині графіка Анатолія Титаренка й Ельвіри
Титаренко-Кочерженко, яка оживляє розписами натуральний шовк. Здатність кожен
квадратний сантиметр картини робити гарним — це, безперечно, генетично закладений
спогад-згадка про мамині батики. Оця композиційна спіраль, коли починаєш розглядати
картину від краю до її центру, знаходячи дедалі нову красу, або, навпаки, коли
від цілком конкретного, самодостатнього зображення в центрі полотна відступаєш
поглядом до її повного узагальнення, — риса, притаманна обом художницям. І теми
їх цікавлять однакові — передусім Україна й українство в контексті історичному,
а потім — те одвіку світле й радісне, що є незнищенним у нашому народі й донині.
А все ж уважний погляд розрізняє мистецьку манеру сестер-близнят, адже по-різному
«дихають» їхні пензлі, мазок на полотні більш стриманий у Марії і більш пристрасний,
рвійний — в Одарчиних картинах. Кольорова гама — експресивна, яскрава, радісна
ще від дипломних робіт дівчат (а навчалися вони в Українській академії мистецтв
й архітектури в академіка О. Лопухова) — Марійчиної «Іордані» та Одарчиної «Масляної»,—
то світобачення, покликання множити прекрасне в усіх і вся навколо, усуваючи
таким чином зло й темряву.
Їм довелося в юні роки відстоювати своє право на ці яскраві природні кольори,
бо вони — представниці вже іншої, нової епохи, вільні від страху тоталітарної
сталінської доби чи пізніших утисків пост-відлиги. 21 квітня — їхній день народження,
коли найчистіша в своєму оновленні природа святкує радість буття. Тож картини
Марії і Одарки Титаренко, хоча б якої теми торкалися вони — чи то козаки-січовики,
чи з глибини віків чумацькі вози, вантажені сіллю,— завжди оспівують природу
України. Й історичні натюрморти, і сучасне сполучення квітів як самостійних елементів
чи обрамлення в натюрмортах, або ж навіть краєвидах (скажімо, медоносна пасіка
на Марійчиній картині чи біблійні метафоричні лілеї — на Одарчиній),— усе це
приваблює глядача аж до фізичного тяжіння в поле картини.
Існує ще одне пояснення особливо зворушливого ставлення художниць до рослинного
світу: їхній дід, учений-генетик Іван Євменович Кочерженко є одним із засновників
ботанічного саду в Києві, того, який названо ім'ям академіка Гришка. Тож «Луговий
мед» Марії чи «Півонії на тлі китайської ширми» Одарки й чимало інших картин
ніби навіяні художницям видатним дідом.
Є на виставці в галереї «Печерській» кілька уже знакових для творчості сестер
Титаренко картин, що їх художниці не продають ні за які гроші, хоч колекціонери
з Франції, Голландії, інших європейських країн, а не тільки співвітчизники, не
проминають їхніх виставок, щоб поповнити власні зібрання.
Марія і Одарка Титаренко дуже ліричні, їхня молода свіжість у живопису просто
зваблива, і літні люди часто, як у сонці, купаються в благодатному полі деяких
картин.
Мистецтвознавці, що виступали на відкритті, згадували, як мало не з дитинства
Одарка й Марія Титаренко дивували мешканців будинку творчості художників у Седневі,
бо суперничали в працелюбстві із самою Тетяною Яблонською: коли всі спекотного
дня ніжилися біля річки, не відривалися від мольбертів тільки вони утрьох — академік
Тетяна Нилівна Яблонська і молодесенькі сестри Титаренко.
Кажуть, душі самі обирають, де їм народитися на світ. Марія й Одарка обрали і
свою сім'ю, і свою професію, і країну раніше, ніж втілилися: мабуть, це не випадково.
Дівчата сміливо поєднують українські квіти з предметами східних культур, а обрамлюючи
буяння пелюсток українськими будяками, філософськи прозирають у красиве і корисне
поза межами поетичного образу троянд і винограду. Така популярна в постчорнобильській
Україні росторопша знаково відкриває напрям до здоров'я й краси у флористичному
натюрморті.
Часом смутні, часом замріяні дівочі портрети у квітуванні садів — одна з улюблених
тем
художниць, а морські краєвиди Криму обов'язково позначені присутністю людини,—
хай то буде пляж чи кав'яренька десь на набережній.
Ненастирливий заклик радіти щомиті — це нова виставка Марії й Одарки Титаренко
в галереї «Печерській» нашої столиці.
Ганна КОЗАЧЕНКО,
член правління Українського фонду культури
також у паперовій версії
читайте:
- ПОПЕРЕДУ — ДЕНЬ І ЦІЛЕ ЖИТТЯ
- БАРВИ СЛОВА І ПЕНЗЛЯ
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».