Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
КУЛЬТУРА
ЗИМОВІ ДЖАЗОВІ ЗУСТРІЧІ
Ледь на сцені залунали перші ноти, відразу виникло відчуття натуральності, справжності.
Та й публіка прийшла така, котру не цікавлять блискітки, конфеті і яскраві обгортки
на естрадних «цукерках».
«Зимові джазові зустрічі» — так називалося дійство.
Місце дії — Школа джазового
й естрадного мистецтва (Київ, Челябінська, 7А). Учасники — цвіт української виконавської
майстерності, зірки джазу різних поколінь. Ведучий — джазовий подвижник, музикант-музикознавець
Петро Полтарев.
У першому відділенні виступали юні джазмени. Щирістю й енергією вони задали напрочуд
задушевний тон і радісний настрій і, схоже, гідно впоралися з випробуванням на
майстерність. «Юніор Біг-Бенд» під керуванням сонячного вусаня Володимира Пашинського
подарував чимало прем'єр знаменитих джазових стандартів, юний піаніст і саксофоністи
в обрамленні витончених оркестровок по черзі дарували імпровізації. Потім юніори
ефектно акомпанували Марині Янкіній і дівочому тріо в складі Марії Міхновецької,
Даші Сичевської, Вікторії Косів. Музичні діаманти посипалися як з рога достатку:
блюзи, спіричуели, регтайми. Юна піаністка — гордість джазової школи Ольга Ґулей
зірвала овацію виконанням п'єс «Mid night Sun» і «Derbu». Зрілим виконанням вразила
вокалістка Юлія Головань, лауреат численних національних конкурсів.
Наприкінці першого відділення до дійства долучилися метри, що поспішали на свої
концерти — саксофоніст Дмитро Александров і піаніст Олександр Саратський.
Кавовий (пригощала компанія «Paradise») антракт затягнувся через потребу спілкування:
прийшло багато знаних людей. «Треба зустрічатися частіше. Музикантам обов'язково
слід спілкуватися. Цим ми живемо...» — раз у раз казав Євген Дергунов своїм учням.
«Зимові джазові вечори», що присвячені саме його пам'яті, знову зібрали друзів
і шанувальників.
П'ять років тому зіграв свою останню ноту талановитий джазовий піаніст, композитор,
аранжувальник Євген Дергунов. Його серце зупинилося на 65-му році життя.
Він народився в 1936 році в сім'ї генерала авіації й драматичної акторки. Від
батьків успадкував любов до ризику (захоплення планеризмом і «забороненим» джазом),
надзвичайну чарівність, фанатичну відданість музиці. Буквально зі шкільної лави
керував естрадними оркестрами. Не обійшлися без його активної участі легендарні
проекти 60–70-х років: джаз-оркестр «Дніпро», оркестр «Зелений вогник», джаз-оркестр
Едді Рознера.
Дергунов стояв біля витоків київської джазової школи. Був одним із засновників
першого в Україні естрадно-джазового відділення в Київському державному музичному
училищі ім. Р. Глієра, де викладав до останнього дня свого життя. Виховав не
одне покоління джазових професіоналів.
У «тусовці» його називали дядечком Женею, серед професіоналів — дідусем українського
джазу й геніальним аранжувальником, у дружньому колі він мав славу вічного двигуна,
сперечальника і трудоголіка, але при цьому був нескінченно доброю і безвідмовною
людиною. Коли відходить музикант, залишається відчуття недограної гами. Не вистачає
цієї останньої ноти — і душа метушиться від дисонансу, ниє і вимагає, щоб мелодія
не замовкала.
Мелодії дядечка Жені не затихають і, дасть Бог, не затихнуть ніколи. Більше двох
тисяч аранжувань, десятки радянських, українських і міжнародних джазових фестивалів,
у тому числі «Jazz Jamboree» (Польща), «Молодіжний джаз-форум» (Болгарія), «Обрії
джазу» (Кривий Ріг), «Джаз Пап-фест» (Ужгород), «Осінній марафон» (Київ), «Дармштадт
джаз-фест» (Німеччина), «Слов'янський базар», «Пісенний вернісаж», «Шлягер року»,
численні Дні культури України в Росії, Польщі, Німеччині тощо — Євгена Олексійовича
вистачало на все. І на всіх. Солдата старої джаз-гвардії на сучасній естраді
не тільки знали й любили — у ньому мали потребу. Його твори й аранжування виконували
оркестри Юрія Силантьєва, Віктора Здоренка, Окремий показовий оркестр ВР України,
біг-бенди Олега Лундстрема, Анатолія Кролла, Костянтина Орбеляна, Марка Резницького,
співали Валентина Купріна й Ніна Матвієнко, Фемі Мустафаєв і Надія Шестак, Катя
Бужинська і Валентина Степова, Ані Лорак й Іван Попович, Павло Дворський та Ірина
Сказіна.
Він не був ні народним, ні заслуженим. Він був улюбленим. За чотири дні до смерті
презентував публіці своє останнє дітище — дівочий вокальний ансамбль «Beauty
Ваnd», якому акомпанував, вирвавшись з лікарні. 22 січня 2001 року він помер.
На столі маестро залишилися нотні аркуші з новими незакінченими партитурами...
За рік по смерті Євгена Дергунова його однодумці відкрили в столиці першу українську
Школу джазового й естрадного мистецтва, котра підхопила і вже п'ять років несе
естафету духовного єднання митців джазу, започатковану дядечком Женею.
...У другому відділенні «Зимових зустрічей» натхненно джемували диксиленд «Хрещатик»,
дуети «Jazz іmpression» — Анатолій Алексаньян (ф-но) й Армен Костандян (дудук);
Ольга Войченко (вокал) і Сергій Капелюшок (гітара); Наталія Лебедєва (ф-но) і
Артем Менделенко (саксофон), тріо «Avamontе», квінтет «Viktoria», «Київ арт-ансамбль»,
біг-бенд «Оболонь» — і багато інших.
Якби міста створювались звуками музики, деякі будинки здавалися б вибудованими
з похмуро-урочистих акордів, інші ж неначе зринали в танці під звуки світлих,
казкових мелодій.
У той вечір виникло світле, казкове місто, жителем котрого є Музикант, що дивився
на нас з портрета променистими й нескінченно добрими очима, спостерігаючи за
натхненним святом співтворчості.
Володимир КОСКІН
також у паперовій версії
читайте:
- НЕПОВТОРНИЙ ШАРМ КЕЙКО МАТСУІ
- МАНДРІВКА У КРАЇНУ КАНЬЙОНІВ
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».