Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
МИСТЕЦТВО
«ЛЮДЕЙ ТРЕБА
ЗУСТРІЧАТИ З УСМІШКОЮ»
Мабуть-таки, заслужений артист України Євген Шах народився в сорочці. Ні, він
не є володарем великих сум грошей (у гривнях та валюті), фешенебельних вілл на
Канарах та розкішних лімузинів. Просто ця людина знайшла себе. І незмінно зберігає
позитивне ставлення до життя.
Щойно цей актор, відомий своїми ролями у Національному академічному драматичному
театрі імені Івана Франка (а також у кіно, на радіо й телебаченні), переступив
60-річну межу. І в його памяті, ніби в калейдоскопі, прокручується мозаїка пройдених
шляхів.
Щастило Євгену Михайловичу на зустрічі з добрими людьми. Усе почалося ще в
середній школі його рідного міста Куликів на Львівщині (того самого, де народився
й Богдан Ступка). Маленький Геник дуже полюбляв жарти. Бувало, кине якусь репліку
— і весь клас засміється. Помітивши гумористичний хист учня, вчителька української
мови й завуч Марія Семенівна запропонувала застосувати його на сцені. «А я
й на сцену вийду», — бадьоро відповів Євген. І дотримав слова — взяв участь
у районній олімпіаді з мови та літератури, прочитавши рекомендовані Марією
Семенівною поему Т. Шевченка «Сон» та байку С. Олійника «Ледаренчиха». Результат
перевершив сподівання — перше місце. І це була лише перша усмішка Фортуни.
Незабаром до Куликова приїхала комісія, що відбирала талановитих дітей з сільської
місцевості на навчання до львівських музичних шкіл. Покликали на прослуховування
Геника, який у той час затято грав у футбол. У супроводі баяна він заспівав:
День за днем ідуть роки,
Зірка волі на знамені,
Та ніхто в усі віки
Не забуде ймення Ленін
Після перевірок на ритміку й сольфеджіо у хлопця виявили ще й музичні здібності.
А побачивши пухкі пальці, дійшли висновку, що найкраще йому буде вчитися грати
на кларнеті. Зі вступу до музичної школи почалося львівське життя Євгена. Оскільки
матері — Ганні Михайлівні — важко було щодня відвозити сина до обласного центру
(за 12 кілометрів) та привозити додому, хлопця прийняли до львівської школи-інтернату
№ 1, що вважалася тоді зразково-показовою. Може, й став би Євген Михайлович
музикантом, але... невідомо які шляхи привели його до міського Палацу піонерів,
де працював драматичний гурток. Там викладав Роман Віктюк — і цим усе сказано.
Хлопець потрапив у полон незбагненного світу сцени, таємниці якого поступово
розкривав обдарований режисер і педагог. І навіть нині, після 43-х років роботи
в театрі з багатьма першорядними митцями, Євген Михайлович не знаходить для
Віктюка іншого слова, ніж «геній». І додає: «Хоч би що там про нього казали».
Роман Григорович підтримував своїх учнів не лише творчо, а й суто по-людськи.
Коли режисера запросили до Києва й він почав викладати в студіях при столичному
ТЮГові й Театрі імені І. Франка, він не забув про львівських студійців. Один
з них — Євген Шах — якось зателефонував учителеві й почув, що в студії при
Театрі імені І. Франка — недобір. «Приїжджай»,— лаконічно промовив Роман Григорович.
Але ж до вступу треба було підготуватися. І знову поталанило з наставниками.
У стислий термін знання абітурієнта збагатили Ася Павлівна Бурштейн (одна з
засновників першого у світі дитячого театру) і молодий актор Львівського академічного
українського драматичного театру імені М. Заньковецької Віталій Розстальний.
Знову — прибуття в незнайоме місто, цього разу — українську столицю. І ще один
успішний старт: Євген Шах — у лавах студійців уславленого франківського колективу.
— Студія — це чудова форма навчання,— говорить актор,— адже ми мали можливість
бачити великих акторів і режисерів, які були нашими викладачами, не тільки
на заняттях, а й на репетиціях, у виставах — і все це в одному приміщенні.
Ми постійно «варилися» у творчому «казані».
— А в Театрі імені І. Франка, напевно, було в кого повчитися?
— Та ще й як! Які корифеї тут працювали — Анатолій Скибенко, Володимир Лизогуб,
Костянтин Степанков, Аркадій Гашинський, Ольга Кусенко, Наталія Ужвій, Євген
Пономаренко, Михайло Задніпровський, Микола Яковченко... А тепер скільки чудових
акторів! І в кожного з них також є чого повчитися — і в Богдана Ступки, Анатолія
Хостікоєва, Богдана Бенюка, Володимира Коляди, Олега Шаварського — цей перелік
можна продовжувати (боюся когось не назвати й образити).
— А який, на Вашу думку, секрет мирного співіснування в театрі?
— Секрет вічний — треба любити й поважати людей, як самого себе. І розуміти.
У театрі обов'язково мають бути любов і взаєморозуміння. Кожен артист — індивідуальність.
Творча атмосфера потребує належних стосунків актора й режисера. Коли між ними
виникає ота невловима іскорка, тоді народжується гарна вистава.
— З якими ж режисерами у Вас з'являлася іскорка?
— З Володимиром Скляренком, Сергієм Данченком, Володимиром Оглобліним, Дмитром
Алексідзе. З білоруським режисером Валерієм Раєвським, який ставив у нашому
театрі «Павлінку», а я в цій виставі грав роль Тимоша.
— Євгене Михайловичу, практично всі Ваші герої — Степан («Тев’є-Тевель»), Іван
Бездомний («Майстер і Маргарита»), Омелько («Мартин Боруля»), Отець Ферапонт
(«Брати Карамазови») та інші — добрі, симпатичні люди. Іноді Ви дивитесь на
них трохи лукаво, проте поганими рисами не наділяєте.
— Але, відверто кажучи, мені б дуже хотілося зіграти негативну роль. Негативні
персонажі для актора цікавіші, опукліші. Недавно пройшов кінопроби на роль
наглядача у фільмі (за твором Юліана Семенова) про, так би мовити, трудові
будні радянського КДБ. Мене затвердили на цю негативну роль, але зйомки ще
не почалися.
— Ваше природне почуття гумору — гідне захоплення. У житті, мабуть. допомагає?
— Без гумору не проживеш. Ось, приміром, всім знайома ситуація — в автобусі
люди з клунками, тиснуться. Бабуся кричить: «Що ви мені на ногу наступили?
Молодь, чого не встанете?» У цей момент необхідно знайти якесь влучне слово,
щоб розрядити обстановку. Я вже декілька разів це робив — і люди сміялися.
Люди нині наелектризовані: не вистачає того, іншого. Тому їм треба нести позитив.
Якщо запитують: «Як справи?», слід відповідати: «Добре», навіть якщо у вас
не все гаразд. Навіщо перекладати свій негатив на іншу людину? Дайте їй позитив
або зовсім нічого не кажіть. А ще краще — усміхнутися, людей треба зустрічати
з усмішкою. Анекдот, дотепний жарт — це акумулятор для мене й співрозмовника.
Адже усмішка — це справжня панацея. Ніщо не можна порівняти з нею за позитивним
впливом на організм.
— Гадаю, Вам неабиякого оптимізму додають і Ваші численні хобі, зокрема, баскетбол,
колекціонування картин...
— Дуже люблю картини, хоч немає куди їх вішати: маю маленьку квартиру з низькими
стелями. Люблю сісти в задумі й подивитися на картини. Я вивчав історію живопису
і знаю: то особливий світ. Збираю картини, близькі мені за духом, психологічним
станом. Можна назбирати будь-що — без відповідної аури, навіювання. А я ж хочу,
щоб робота несла певну енергетику. До вподоби мені й риболовля, збирання грибів
— у дитинстві я був обділений лісом, а тепер у нас з'явилася хатинка під Києвом.
Залюбки слухаю музику, дивлюсь балет. Коли вже старший робишся, хочеться піти
у філармонію, і ми з дружиною ходимо час від часу. Хороша книжка теж не завадить,
зокрема поезія.
— Кого з поетів можете назвати улюбленими?
— Обожнюю Шевченка. Надзвичайно люблю поезію Ліни Костенко, Бориса Олійника,
Івана Драча, Ганни Чубач, Юрія Андруховича, а з класиків — Чехова, Достоєвського,
Гоголя. Сучасних письменників менше читаю. Не поділяю поглядів Олеся Бузини
— неприємно вразило те, що він написав про Шевченка. Розумію, хоч кожен має
право на слово, думку. Можна знайти дуже багато, може, не зовсім позитивних
для людей моментів, але чи є сенс їх витягувати на світ Божий? І не тому, що
ці люди — ідоли. А тому, що їхній позитив важить набагато більше. Звичайно,
то справа смаку, але я б цього на широкий загал не виносив. От знайти б, скільки
наша нація дала світові непересічних особистостей, скільки, наприклад, російських
поетів мають українське коріння. Хотів би звернутися до дослідників: знаходьте
щось хороше, чого ми не знаємо про видатних людей.
— Хотілося б, щоб Ви розповіли про своє чи не найбільше захоплення — приготування
їжі. Воно досить нетрадиційне для чоловіків.
— Мені це передалося генетично — від мами. Вона могла приготувати смачну страву
майже з нічого. Її часто запрошували на весілля бути господинею. Згадую такі
її фірмові страви, як кишка з бульби (картоплі), цибульники, розсів (тісто
на свят-вечір). Коли маю час, люблю й сам готувати. Згадуючи мамині рецепти.
Наприклад, мамочка радила: щоб деруни виходили пухкенькі, додавати в тісто
трошки соди. У мене є багато спецій, але вживаючи їх, обов'язково дотримуюся
певних норм: якщо сказано п'ять грамів, то й не треба більше, бо буде несмачно.
Коли роблю, скажімо, котлети, додаю спеції, щоб вони доповнили м’ясо, а не
перебили його, і неодмінно — картопельки, перекрученої на м’ясорубці. І ще
памятайте — котлети мають бути з м’яса, а не з хліба, але булочки слід додати.
Фарш готовий — а тоді починайте ворожити.
— Зрозуміло, що до їжі Ви ставитесь серйозно.
— Аякже! Це ж здоров’я. Люблю поїсти, бо в дитинстві нерідко доводилось голодувати.
Розмовляла Тетяна КРОП
також у паперовій версії
читайте:
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».