Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
УКРАЇНА І СВІТ
ПРИБОРКУВАЧІ «ЕКОНОМІЧНОГО ТИГРА»
Здається трохи дивним, що люди, яких ще зовсім недавно перестали утримувати батьки,
вирішують економічну долю покоління батьків і дідів. У Словаччині ключові реформи,
які мають змінити обличчя держави, підготувала група дуже молодих осіб.
Реальна влада в країні належить навіть не сорокарічним (як то колись було з Тоні
Блером, не тридцятирічним (як екс-прем'єр Чехії Станіслав Гросс), а людям до
тридцяти років. Вони ухвалюють життєво важливі для держави рішення: планують
бюджет, пропонують правову реформу, готують економічні зміни.
Міцна молодь
«Духовним батьком» молоді є віце-прем'єр і міністр фінансів Іван Міклош, якого
ще називають «словацьким Бальцеровичем». Йому вже 46 років, але посадовець здається
набагато молодшим. Люди ж пам'ятають його 30-річним, коли він першим, ще в середині
90-х років, почав говорити про необхідність жорстких перетворень. Міклошу довелось
втілювати реформи, необхідні для вступу до Євросоюзу. Тепер поруч з ним — група
юнаків, чи то пак чоловіків.
Найчастіше кпинять з Мирослава Беблаві, який народився у 1977-му, а вже через
чотири роки після отримання середньої освіти став радником віце-прем'єра Міклоша
й розпочав роботу над зміною пенсійної системи. Старшим від нього є Петер Пажитни,
1976 року народження: в уряд він ввійшов 25-річним, щоб змінити систему охорони
здоров'я. Раніше Міклош запросив у своє міністерство Владіміра Тварожку. Він
був у цій групі найстаршим, у 1999 році йому виповнилось 27 років, і він відразу
став заступником міністра. А з чого тут дивуватись, якщо віце-прем'єром і міністром
юстиції є Даніель Ліпшиц, 1973 року народження?
Міклош у своїй команді скидається на «діда». Але тільки для певної групи, бо
у владі представлено два покоління. Старші — це 65-річний президент і 51-річний
прем'єр: люди стримані й обережні в здійсненні радикальних реформ. Це вони здебільшого
дивляться в очі словакам з екранів телевізорів і з перших шпальт газет.
Рішення, які ухвалює друга, молодша група, часто проходять непоміченими і рідко
викликають дискусії та привертають увагу операторів. Але, власне, саме ця група
створює стратегію, як реформувати країну на багато років наперед. Молодих політиків
рідко можна побачити на екранах, частіше — на шпальтах газет, але хіба що на
економічних сторінках. Прості громадяни ще їх плутають: хто відповідає «за лікарів»,
а хто «за пенсії». Якщо вони роблять кар'єру, то відразу міжнародну: Пажитни
став у Празі головним експертом правиці, яка хоче реформувати чеську систему
охорони здоров'я за словацьким зразком. Його колеги часто бувають гостями міжнародних
конференцій, виступають як експерти у світових економічних часописах.
Це не випадково, бо реформи останніх років у Словаччині, які втілювала ця група
молодих, примусили заговорити про країну. У Братиславі часто повторюють: «Раніше
мало хто знав, де взагалі знаходиться Словаччина, нас плутали з Словенією. Тепер
про це нема й мови».
Владімір Тварожка, заступник міністра, відповідальний за бюджет, зауважив неочікуваний
маркетинговий ефект: після статей у провідних спеціалізованих часописах почали
приїжджати люди з-за кордону й розпитувати про словацькі реформи. Так молоді
політики прислужились позитивному іміджу країни.
Такого ефекту вдалось досягти, з одного боку, завдяки тому, що втілювані проекти
є дуже сучасними, ніби переписаними з найновіших підручників з економіки, а з
другого — їх запровадили «в пакеті», тобто одночасно.
«Перероблена» країна
Схоже на те, що задумані теоретиками сміливі реформи можна реалізовувати в «лабораторних»
умовах невеликих країн. Відомо, що у світових дискусіях щодо пенсійної системи
згадуються не Німеччина чи Велика Британія, а Чилі, хоча це не найбільша й не
найбагатша країна. У подібній ситуації нині перебуває Словаччина. Наприклад,
під час дискусії на чеському телебаченні між лідерами опозиції і панівної коаліції
слово Словаччина пролунало 22 рази.
Такий міжнародний резонанс збігається з духом реформ. Експерти самі визнають,
що «струс» першого січня 2004 року, коли розпочались реформи, був не тільки виходом
з комунізму, а й радикальною відповіддю на глобалізацію і явища, які її супроводжують.
Наприклад, охорона здоров'я потерпала не лише від традиційних «хвороб» посткомуністичного
світу. Справа була й у тім, що все більше громадян, завдяки легкості пересування,
працювали за кордоном і соціальні внески платили на Заході, а лікуватись повертались
додому, бо тут було дешевше. І це тільки один з прикладів сучасних соціальних
проблем.
Нововведення «перевернули» п'ять напрямів: податки, охорону здоров'я, пенсійну
систему, соціальне забезпечення й освіту. Найспокійніше відбулась реформа системи
освіти, подібна до тої, що вже кілька років триває в Польщі. Більше емоцій і
зацікавленості викликали податки. Нині у всій країні діє один 19-відсотковий
податок. Ліквідовано більшість пільг, яких налічувалося сотні. Систему настільки
спростили, що малі фірми дедалі частіше відмовляються від послуг бухгалтерів,
до цього часу незамінних. З іншого боку, дехто нарікає, що спрощення призвело
до збільшення податків, а отже, й цін на деякі товари і послуги, наприклад товари
повсякденного вжитку і книжкову продукцію.
Пенсійна реформа ґрунтується на індивідуальних рахунках і викликає певну тривогу.
Але вона не стосувалась нинішніх пенсіонерів, її наслідки відчують лише наступні
покоління.
Радикальнішою і відчутнішою стала реформа соціального забезпечення. Тут більшість
змін означала просто скорочення витрат: підтримку для безробітних зменшено, до
того ж для отримання допомоги з безробіття потрібно виконувати визначені громадські
роботи. Усе спрямоване на те, щоб власна активність була вигіднішою, ніж пасивне
очікування на державну допомогу. Ця зміна розпочиналася болісно, бо в Словаччині
живе кілька тисяч ромів, яким притаманна своєрідна культура безробіття, де стиль
життя залежить від соціальної допомоги. На сході країни з початком реформ багато
сімей залишилось без засобів до існування, що викликало кількаденні заворушення.
Через те швидко була зроблена корекція реформ і відтоді протести не повторювались.
Обтяжливими для громадян стали зміни в системі охорони здоров'я. Щоправда, введено
невисоку плату за відвідування лікаря — 20 крон, тобто три гривні, і 50 крон,
або приблизно вісім гривень, за день перебування в шпиталі. Але для пенсіонерів
це чимала платня, кожен з них тепер задумається перед тим, як йти до лікаря.
Така сама справа і з лікарняним: коротші, до 10 днів, працівнику виплачують тепер
не страхувальники, а працедавці. У малих фірмах і невеликих населених пунктах
це спричинило зниження короткотермінових захворювань (у масштабі держави на третину),
бо власнику, наприклад автомайстерні, легше перевірити, чи його механік насправді
лежить з грипом удома, чи вдає хворого, аби зайнятися власними справами.
Новий закон передбачив ще радикальніший крок: у разі звичайних захворювань, як,
наприклад, грип чи застуда, кожен мусить платити з власної кишені. Заощаджені
таким чином гроші держава призначатиме на лікування важких випадків, за які ніхто
не в змозі заплатити сам. Проте ця новація поки що залишається на папері. Навіть
молоді радикали з Братислави не наважилися впровадити їх, бо розуміють, що до
червневих виборів не можна ризикувати, пропонуючи непопулярні кроки, що негативно
сприймаються в суспільстві.
Бо це Батьківщина
Беблаві вважає, що реформи справді непопулярні, але одночасно існує вірогідність
повернення до попереднього стану є дуже невеликою. Усе вказує на те, що словаки
розуміють необхідність змін, хоча погоджуються на це з важким серцем. Дивуватися
з цього не доводиться: люди нарікають, що несподівано отримують менше грошей
або мусять більше працювати за ті самі гроші.
Проте Владімір Тварожка рекомендує обережно оцінювати наслідки й суспільне сприйняття
перетворення, бо вони тривають лише два роки, тож немає об'єктивного аналізу,
який грунтувався б на кількарічних показниках. Безумовно, молодий вік реформаторів
має свої плюси і мінуси. Частина суспільства вважає, що серйозні справи опинились
в руках невідповідальних осіб без необхідного життєвого досвіду. Але інші, навпаки,
цінують те, що в молодих більше енергії й менше упереджень.
Беблаві дуже не подобається питання, чи 23-річний студент може розумітися на
проблемах пенсіонерів. Він відповідає: «А що людина після п'ятдесяти може знати
про проблеми молодих сімей, які не мають грошей, життєвого досвіду й знайомств?».
Він також відкидає поширену думку, що держава потрапила в руки радикальних технократів,
сповнених ультраліберальних ідей. Напевно, віце-прем'єр Міклош хотів би закликати
до цієї праці фахівців з подібною освітою, але досвідченіших, проте таких людей
не було. Кожна молода людина спілкується з батьками й знайомими з більшим життєвим
досвідом, і це дозволяє їй дослухатися до проблем інших поколінь.
Беблаві вчився і працював у Великій Британії і США, він має багато пропозицій
з-за кордону, але його цікавить лише його країна. Він розуміє, що реформування
пенсійної системи у Британії набагато цікавіше, але душею не сприймає цього,
бо, як він каже, «Батьківщина — це Батьківщина».
За матеріалами закордонних джерел підготував Євген ПЕТРЕНКО
також у паперовій версії
читайте:
- ПАТРІОТИЗМ
КОНСОЛІДУВАВ
КОНГРЕС
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».