Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
КУЛЬТУРА
ДРУГА БАТЬКІВЩИНА ТУРКІВ-МЕСХЕТИНЦІВ
Саме так називають село Глинське Зіньківського району, де в дев'яності роки минулого
століття поселилися люди, котрі не святкують Різдва Христового, а відзначають
мусульманське релігійне свято Рамадан, не споживають свинини, але готують справжній
плов. Наречену синові вибирає його мати і дбає про придане, щоб у неї було побільше
золотих прикрас і була вона добре зодягнена. І в останню путь проводжають інакше,
ніж велять християнські звичаї й обряди.
Йдеться, звісно, не про всіх жителів Глинська, а про шістнадцять родин, що представляють
народ, який у 1944 році був позбавлений праотчої землі — грузинської Месхетії.
Тоді турки знайшли прихисток в Узбекистані, а в 1988-му знову стали біженцями
— внаслідок націоналістичних кровопролить. Довелось залишати, здавалось би, вже
рідну Сирдар'їнську область і відправлятись у невідомий край.
Софія й Алім прибули до Більська з крихітним Сабіром на руках. Уже тут з'явились
на світ ще два хлопчики. І досі старші члени родини пригадують жахливий день,
коли вони раптом позбулися батьківщини і надії на майбутнє. Жили вони у гарному
будинку на міській околиці, мали достаток і авторитет у земляків. Чоловік працював
на будівництві, дружина займалася вихованням сина. Якось уночі озброєні камінням
і ножами місцеві націоналісти вдерлися до хати. Кричали: «Узбекистан — для узбеків!»
і трощили все, що траплялось. Для чоловіків тоді головним було врятувати дружин
і дітей. Втікали через вікна, залишаючи все добро, ховалися на городах, кукурудзяних
полях.
Через кілька днів жінок і дітей відправили у безпечне місце — до Азербайджану.
Ще через п'ять днів направлені російським урядом курсанти втихомирили заколотників,
чоловіки повернулися додому й побачили, що все в оселях розграбовано, потрощено.
Тож спродали те, що залишилось, і заходилися просити у влади дозволу на виїзд.
Алім розшукав свою дружину в Баку, вона поселилась там у сестри. Розраховувати
на втішну перспективу із житлом ніяк було, саме «поплив» до Азербайджану люд
із Карабаху. Виручили солдати-узбеки, які служили в Полтаві й повідомили, що
в українських селах легко можна знайти притулок, є і житло, і робота. Одна за
одною сім'ї турків-месхетинців почали перебиратися до Глинського. Непросто було
звикати до нового оточення, нової землі. Та й жителі Глинська не одразу звикли
до «квартирантів».
Проблемно виявилось з роботою. Дипломований інженер Алім спочатку пас громадську
худобу. Інші чоловіки влаштувалися трактористами, фуражирами, різноробочими.
Деяким жінкам знайшлася робота на фермах — доярками чи свинарками. Головне —
мали дах над головою.
Місцеві селяни потроху почали звикати до турецької мови, декому вона сподобалась
за милозвучність. На український лад переінакшили й незвичні імена турків: Альфія
стала Аллою, Джосим — Жорою, Нурзія — Тетяною, Сабрія — Шурою, Вахтіяр — Борисом.
Невдовзі Аліму доручили очолювати ферму. Жінки-тваринниці, було, не нахваляться
ним: не послухати такого керівника — неможливо.
Турки швидко навчилися господарювати на полтавській землі. Кожній сім'ї було
виділено по вісімдесят соток городу. Дехто спеціалізується на вирощуванні цибулі.
У кожному дворі — доглянута живність, порядок на обійсті, лад у хаті.
Дорослішають діти, ще народжується малеча. В селі турки відсвяткували десять
весіль. Діти в школі навчаються українською. Вдома заняття продовжуються: батьки
влаштовують синам і донькам уроки турецької. Чужі звичаї тут поважають, а своїх
не цураються. Одне слово, як казав Сковорода, «де згода в сімействі — там мир,
тишина, щасливі там люди, весела сторона».
Петро ЖАБОТИНСЬКИЙ,
Полтавська область
також у паперовій версії
читайте:
- ХОЧ ПО-СЕРБСЬКОМУ, ХОЧ ПО-КИТАЙСЬКОМУ
- «В РОКОТАННІ,
РИДАННІ БАНДУР»
- ДУМКИ ПЕРЕД
ПРОБУДЖЕННЯМ
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».