Головна
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
Головні новини
За пенсіями до ПФ звернулося 64 тис.переселенців У зв’язку з переїздом через воєнні дії на ... (12 Жов 2014)
Добра воля Не­що­дав­но бу­ли ... (12 Жов 2014)
Як Москва сама себе висікла 7 сеп­ня уряд Ро­сії на ... (12 Жов 2014)
Турецький Кіссінджер іде вгору Ре­джеп Та­йп Е­до­ган ... (12 Жов 2014)
Союз держав-ізгоїв У Мос­кві дня­ми ... (12 Жов 2014)
Активізація дипломатичних маневрів навколо Ураїни Чергове загострення військово-політичного ... (12 Жов 2014)
План Путіна Пе­зи­дент о­сії ... (12 Жов 2014)
Штайнмаєр вважає Порошенка й Путіна відповідальними за ... Міністр закордонних справ Німеччини ... (12 Жов 2014)
УКРАЇНА – НАТО Учо­ра в Уель­сі ... (12 Жов 2014)
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ВІЙСЬКО
«ДОРОЖНЯ КАРТА» ДЛЯ ВМС УКРАЇНИ
У нинішньому році всерйоз узялися за забезпечення розвитку Військово-морських сил України. Вважається, що офіційний старт діям у цьому напрямі був даний торік, коли Президент України побував на флагмані Військово-морських сил «Гетьмані Сагайдачному».

Саме тоді Віктор Ющенко заявив: «Ми домовилися, що буде представлена «дорожня карта» про те, що потрібно зробити в найближчі п’ять років для того, аби ВМС мали сучасне оснащення і нові державні замовлення, котрі стосуються як самих кораблів, так і нових видів озброєння». Після цього він дав доручення щодо розвитку вітчизняного флоту на 2006–2011 роки.

Час не чекає
Якщо говорити про стан справ в українських ВМС, то, як раніше зазначив командувач ВМС ЗС України віце-адмірал Ігор Князь, через відсутність «Національної програми розвитку суднобудування» і «Національної програми військового кораблебудування», а також пріоритетного фінансування створення і розвитку морського озброєння і техніки, не мають можливості функціонувати в повному обсязі суднобудівний і судноремонтний комплекси України. Це призвело до морального старіння суден і значного відставання в розвитку морського потенціалу держави.
Утім, Держпрограмою розвитку ЗС України на 2006–2011 роки передбачено витратити 73,4 мільярда гривень. З них більше 15 мільярдів — на розвиток озброєння, бойової техніки. А уже з цієї суми близько 12 мільярдів — на закупівлю нових і модернізацію існуючих зразків. На розвиток ВМС ЗС України передбачено 8,4 мільярда гривень. Для прикладу: лише на відновлення фрегата «Гетьман Сагайдачний» (із доставкою в док для ремонту вузлів і систем) виділяється близько 20 мільйонів гривень.
До речі, не краща ситуація складалася і у морських прикордонників. Адже до 2010 року Україна могла залишитися без патрульних катерів. Про це на одній з нарад у Раді міністрів Криму заявляв генеральний директор Феодосійської суднобудівної компанії «Море» Борис Козлов. За його словами, через п’ять років українським «зеленим беретам» ні на чому було б охороняти державний кордон. Він пояснив, що останній корабель середнього класу типу «Гриф» був побудований 1992 року. Термін служби таких катерів — 15 років. «У 2007 році за всіма нормами, що існують нині на флоті, ці кораблі мають бути списані й порізані на металобрухт»,— уточнив генеральний директор ФСК «Море».

Довідка.
До 2015 року передбачалося зі складу ВМС вивести 24 кораблі і катери, подальше утримання яких було недоцільне. Замість них бойовий склад вітчизняних ВМС мають поповнити 12 нових кораблів і катерів і 5 інших модернізованих суден. Надалі для ефективного виконання навчально-бойових завдань планується сконцентруватися на багатофункціональних кораблях класів «фрегат», «корвет», ракетних катерах, тральщиках.

Проект «Блискавка»
Раніше на період до 2015 року на розвиток ВМС передбачалося витратити 6 мільярдів гривень (понад 1 млрд дол.). Реально ж усі попередні роки виділялися лише невеликі кошти на «косметичну» підтримку кораблів. Та й корабельна «косметика» вкрай недешева. Наприклад, за словами командувача ВМС ЗСУ віце-адмірала Ігоря Князя, мінімальне утримання корвета «Луцьк» обходилося в 1–1,5 млн грн на рік. А вартість його нового аналога — близько 600 млн грн.
Наразі запроваджується програма відновлення технічної готовності ВМС на 2006–2011 роки. Для її виконання протягом п’яти років із держбюджету уряд виділяє 805 мільйонів гривень. Із них 10 мільйонів — на остаточну розробку і будівництво нових бойових кораблів класу «корвет».
До програми державного розвитку ЗСУ на 2006–2011 роки не потрапили підводні човни (їх, за підрахунками фахівців, треба три), десантні кораблі як наступальна зброя і і допоміжний флот. Розроблено проекти корветів: «Пахар-С» — ЦКБ «Шхуна» (Київ), «Міраж», «Мистраль-1500Т» (для закордонного замовника) і «Гайдук-21» — Казенний дослідно-проектний центр кораблебудування (Миколаїв). Останній, через застосування елементів «стелс-технологій», нині називають кораблем-невидимкою.
У стадії закінчення — розробка корвета, створеного на базі проекту 1241 «Блискавка». Фахівці Казенного дослідно-проектного центру кораблебудування, що займаються його розробкою, доводять бойовий корабель «до розуму» з урахуванням вимог фахівців ВМС.
Українська «Блискавка» — бойовий корабель, створений із застосуванням останніх досягнень «стелс-технологій», що відповідає усім сучасним вимогам до бойових кораблів такого типу і передбачає базування на ньому гелікоптерів. До речі, новий корвет призначений не лише для «службового користування», а й пропозиції на міжнародному ринку озброєнь. Корвет-невидимка приблизно на 60 відсотків буде укомплектований українським устаткуванням, у тому числі засобами зв’язку, радіоелектроніки і гідроакустики. Крім того, у питаннях оснащення озброєнням планується співпраця з іншими країнами. Приблизна вартість побудови такого корабля — 75–120 млн дол., що на порядок менша від ціни іноземних аналогів.

Довідка.
Нині на озброєнні українських ВМС знаходиться (за різними даними) 32 бойових кораблі, а також 54 допоміжних суден і катерів. За кількістю кораблі і катерів ВМС ЗС України в басейні Чорного й Азовського морів посідає четверте місце після Росії (280 кораблів і катерів), Туреччини (200) і Румунії (119). Забезпеченість флоту кораблями становить 1/3 потреби (а 60% морських суден не придатні до плавання. Тому виникла потреба в якісному відновленні бойового флоту.

«Тернопіль» — на іспитах
За роки незалежності Україні вдалося добудувати і ввести в експлуатацію чотири кораблі: фрегат «Гетьман Сагайдачний», корвет «Луцьк», корабель керування «Славутич» і десантний корабель на повітряній подушці «Донецьк». У різній стадії готовності на заводах знаходяться корвети «Львів» і «Луганськ».
А от «Тернопіль» нарешті добудували в Києві на ЗАТ «Ленінська кузня». На це пішло майже чотирнадцять років (його проект 1124 «Альбатрос» був розроблений ще в 1970-х роках). Взагалі цей корабель був спущений на воду в березні 2002 року, але на ходові іспити вийшов лише у вересні 2005 року. На київській верфі був спущений на воду і корвет «Луцьк». Одначе він на 95% був зібраний ще в Радянському Союзі.
Цей бойовий корабель — наочне підтвердження того, що Україна володіє унікальним кораблебудівним потенціалом, але втілювати задум конструкторів у метал заважає, як завжди, нестача грошей. Проте із маловитратного (значить і «занедбаного») виду Збройних сил вітчизняні ВМС перемістилися на перші місця в рейтингу національних оборонних пріоритетів. Це означає, що відродження військово-морської могутності України має позитивну динаміку.

Довідка.
Водотоннажність «Тернополя» — близько 1200 т, довжина і ширина — відповідно 70 і 10 м. Екіпаж — 90 осіб. Озброєння — зенітно-ракетний комплекс, протичовнові засоби, що складаються з торпед і глибинних бомб, а також 76-міліметрової артилерійської установки і 36-міліметрового арткомплексу.
Корабель використовуватиметься в акваторії Чорного моря.

Володимир КНИШ

також у паперовій версії читайте:
  • НА ВЛАСНИЙ РОЗСУД
  • ВІД РЕФОРМУВАННЯ ДО РОЗВИТКУ

назад »»»


Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».