Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
НАУКА
АНТАРКТИЧНИЙ ЮВІЛЕЙ ТА ЕКСПЕДИЦІЙНІ БУДНІ
У п’ятницю, 20 січня 2006 року, у Києві відбудуться урочисті проводи 11-ї української
антарктичної експедиції. За традицією церемонія відбуватиметься спочатку біля
пам’ятника Михайлу Грушевському, а потім у приміщенні Національного антарктичного
наукового центру.
Курс —
на острів Галіндез
21 січня розпочнеться багатотисячокілометрова повітряна подорож, у яку учасники
експедиції вирушать рейсовими літаками з міжнародного аеропорту «Бориспіль» до
Південної Америки — у Сантьяго-де-Чилі. А з чилійської столиці лайнер місцевої
авіакомпанії доправить українських дослідників до портового міста Пунта-Аренас,
що на крайньому півдні цієї країни — на березі Магелланової протоки.
Там повітряний етап подорожі зміниться морським — учасники експедиції разом з
вантажем (спорядженням, продуктами харчування, запасами дизельного пального для
антарктичної станції «Академік Вернадський») зійдуть на борт перуанського науково-дослідного
судна «Гумбольт», яке 23 січня візьме курс через вельми широку — понад тисячу
кілометрів — і надзвичайно бурхливу протоку Дрейка, котра, з’єднуючи Тихий й
Атлантичний океани, відокремлює Південну Америку від Антарктиди.
Використання цього судна для доставки нашої експедиції а Антарктиду та у зворотному
напрямку стало можливим завдяки угоді про співпрацю, укладеній торік між Національним
антарктичним науковим центром України та відповідним відомством Перу.
«Гумбольт» час від часу доправляє перуанських науковців на один з антарктичних
островів — Кінг Джордж (інша його назва — Ватерлоо). Там функціонують кілька
станцій різних країн: польська — «Арктовський», чилійська — «Пресиденте Фрей»,
китайська — «Велика стіна», уругвайська — «Артігас», корейська — «Кім Се Йон»,
бразильська — «Команданте Феррас», аргентинська — «Хубані». А ще — перуанська,
яка має назву «Мачу Пікчу» (за найменням відомого центру старовинної цивілізації
південноамериканських індіанців-інків, що міститься на території сучасного Перу.
Ця арктична станція діє сезонно — лише влітку. Отож 30 місць на своєму судні
перуанці надали українським колегам.
Вийшовши з чилійського порту Пунта-Аренас, «Гумбольт» спочатку зайде на згадану
перуанську станцію «Мачу Пікчу», після чого вирушить далі на південь — до архіпелагу
Аргентинських островів трохи західніше від узбережжя Антарктичного півострова.
На одному з них — острові Галіндез і «прописана» українська антарктична станція
«Академік Вернадський». Сюди судно має прибути 26 січня. Там уже очікують на
зміну тринадцять зимівників з 10-ї експедиції на чолі з начальником станції —
метеорологом з Одеси Віктором Ситовим, які тепер закінчують свою річну вахту.
...Упродовж кількох попередніх років доправлення українських експедицій в Антарктику
й звідти здійснювалася через порт Ашуая, що на крайньому півдні Аргентини — на
одному з островів Вогненної Землі. Нині обрано інший шлях, де пунктом пересадки
з авіаційного транспорту на морський став чилійський порт Пунта-Аренас. У зв’язку
з цим я поцікавився в директора Національного антарктичного наукового центру
Валерія Литвинова, чим зумовлена зміна в маршруті.
— Справа в тому,— пояснив Валерій Аркадійович, що таким чином ми отримали змогу
потрапити в Антарктиду під час тамтешнього літа — в січні. А раніше нам вдавалося
зробити це тільки наприкінці лютого чи на початку березня, коли в той регіон
приходить осінь з її вельми несприятливими погодними умовами та нерідко складною
льодовою ситуацією в протоках між островами Аргентинського архіпелагу. За попереднього
(аргентинського) варіанта маршруту ми не мали можливості замовляти судно на січень
(у розпал сезону розцінки тут дуже високі, а ми маємо вельми скромне бюджетне
фінансування). Транспортування ж на перуанському «Гумбольті» обійдеться нам істотно
дешевше. І головне — ми сягнемо мети подорожі в ліпший період, ніж це було досі.
До того ж «Гумбольт» — судно, як я вже казав, науково-дослідне, завдяки чому,
на відміну від суто транспортного «Ушуая», матимемо всі можливості для проведення
певних морських дослідницьких робіт. Усі ці вагомі плюси в сукупності переважили
єдиний мінус: якщо на аргентинському судні «Ушуая» в наше розпорядження надавали
45 місць, то на «Гумбольті» — дещо менше (30), через що довелося скоротити чисельність
сезонних дослідних загонів.
На зимівлю —
через добір
— Старту 11-ї експедиції,— веде далі Валерій Литвинов, передувала ретельна підготовка,
що тривала протягом кількох місяців. Спочатку претенденти на участь у цій експедиції
зібралися в Києві, де ретельно обстежили їхній стан здоров’я. Потім для фахівців
був призначений ознайомчо-тренувальний збір, під час якого майбутні полярники
мали перевірити психологічну сумісність й налагодити взаємини в колективі зимівників
(спостереження здійснював професор-психолог з Харкова Віктор Сухоруков). Цей
контрольний збір влаштували в Центрі спеціального контролю Національного космічного
агентства України, що в містечку Макарів-1. До речі, співробітники центру НКАУ,
які опанували наявну в них сучасну високочутливу сейсмічно дослідницьку апаратуру,
уже протягом кількох років беруть участь в українських антарктичних експедиціях
(у тому числі й у зимівлях там).
Чисельність зимівників на станції «Академік Вернадський» в 11-й експедиції —
14 фахівців (науковці, технічний персонал, кухар, лікар). З них четверо мають
чималий досвід зимування в Антарктиді. Зокрема, електрик Валентин Вишневський
з Києва вирушає в країну пінгвінів учетверте. Наступна зимівля буде третьою для
метеоролога з Криму Юрія Глібіна (його цьогоріч призначено начальником станції),
для системного механіка з Полтавщини Віктора Омельченка та для геофізика Андрія
Залізовського — харків’янина з радіоастрономічного інституту НАН України. Інші
десять учасників отримають в 11-й експедиції як мовиться, перше антарктичне хрещення.
На станцію «Академік Вернадський» вирушать ще близько десяти різних за фахом
науковців, які братимуть участь у сезонних дослідженнях. Одні (мікробіологи,
магнітометри) працюватимуть на острові Галіндез і, можливо, на деяких сусідніх
з ним островах, інші (вчені з Інституту геофізики та Інституту геологічних наук
НАНУ), поки здійснюватиметься перезмінка, вирушать на «Гумбольті» в морську подорож
довкола архіпелагу Аргентинських островів, де за допомогою спеціальних трубок
підніматимуть проби донних відкладень та вестимуть інші геофізичні дослідження.
До експедиції залучено також фахівця-будівельника — киянина Анатолія Главацького,
він перевірить технічний стан різних споруд на станції. Досвідчений антарктик
Микола Маковей з Кривого Рогу (він чотири рази брав участь у подібних радянських
експедиціях) здійснюватиме операції з перекачування доставленого для станції
дизельного палива із судна в спеціальні баки, що розміщені на острові. Про своє
бажання взяти участь у нашій експедиції заявили троє зарубіжних учених — геолог
з Росії та двоє екологів-іспанців. Координуватимуть увесь комплекс робіт під
час 11-ї української експедиції два заступники директора Національного антарктичного
наукового центру — Володимир Ващенко (опікується науково-технічним забезпеченням)
та Сергій Кремньов (займатиметься логістикою — вирішуватиме проблеми фрахтування
судна, закупівлі необхідних харчових продуктів, спорядження тощо). Зимівники,
які вже відпрацювали свій термін, повернуться до Києва приблизно 17 лютого.
Свято — з прицілом на перспективу
Останній день цьогорічного перебування на нашій станції попередньої зміни (6
лютого) буде ознаменовано не лише обов’язковими процедурами формального характеру,
а й святом. Перша кругла дата — це все-таки маленький ювілей. Рівно десять років
тому — 6 лютого 1996 р.— англійські колеги, які доти були господарами цієї станції
на острові Галіндез (вона тоді називалася «Фарадей»), спустили з її флагштока
британський прапор, а учасники першої української антарктичної експедиції підняли
натомість синьо-жовте знамено нашої держави й дали станції ім’я видатного українського
вченого Володимира Вернадського. Слід зазначити, що цій події передували складні
перипетії. Тоді українські вчені — ентузіасти нашого приєднання до числа держав,
що регулярно здійснюють дослідження в Антарктиді, мусили не тільки вирішувати
з колегами з Британської антарктичної служби цілий комплекс формальних питань
(ми взяли зобов’язання не припиняти їхніх магнітометричних, іоносферних та метеорологічних
спостережень й ділитися отриманою інформацією з англійцями), але й тут, в Україні
мусили переконати місцевих керівників різного рівня (аж до найвищих), що така
станція дуже потрібна Україні.
— За десять років, що минули відтоді,— розповідає Валерій Литвинов,— українські
вчені здійснили в Антарктиді чимало різноманітних фундаментальних і прикладних
досліджень — з метеорології, геофізики, біології, геології, фізики атмосфери,
іоносфери, озоносфери, з гляціології, медицини та інших наук. Ці дослідження
не лише принесли нові наукові знання, але й мають багато точок практичного застосування
— як нині, так і в майбутньому. Це, зокрема, вивчення морських біоресурсів та
вияв корисних копалин у регіоні, прогнозування погоди й можливих кліматичних
змін, дослідження поведінки людського організму в складних природних умовах тощо.
Найважливішим підсумком цих десяти років є те, що Україна, попри всі її економічні
негаразди, стала-таки антарктичною державою, була прийнята до співтовариства
країн, котрі є повноправними членами міжнародного Договору про Антарктику.
На поточний рік, як повідомив авторові цих рядків Валерій Аркадійович, у держбюджеті
виділено на антарктичні роботи 9,9 мільйона гривень. Це дещо більше, ніж асигновано
торік (у 2005-му держава виділила 7,7 млн грн). Утім, і ціни відтоді значно зросли
— і на пальне, і на продукти харчування.
— До того ж,— каже Валерій Литвинов,— певна частка коштів з бюджетного фінансування
цьогоріч буде потрібна для виготовлення нового металевого паливного бака, спорудженого
ще англійцями. Нині він потребує заміни. На підставі проекту ми оголосимо тендер,
переможець якого й виготовить такий екологічно безпечний, надійний резервуар
для нашої антарктичної станції. Досі відчутною залишається проблема невчасного
фінансування робіт, які Україна виконує в Антарктиці — кошти Мінфін і державна
скарбниця надсилають «порціями» протягом року, тоді як вони найбільше потрібні
на самому початку року — для оплати авіаквитків, фрахтування судна та іншого
(того, без чого експедиція не здійснена). Найліпше було б ці кошти отримувати
в грудні. Проте, згідно з чинним законодавством, це неможливо. Нині, щоб не зірвати
підготовки до антарктичного відрядження, взяли півмільйонний кредит в «Укрексімбанку».
Звісно, було б ще ліпше, якби в розпорядженні дослідників було спеціалізоване
наукове судно, здатне працювати в умовах суворого регіону. 2–3 місяці таке судно
льодового класу використовувалося б для робіт в Антарктиці, а решту часу працювало
б у наукових експедиціях у Чорному чи Середземному морях, а також (як це, скажімо,
роблять росіяни) виконувало б туристичні рейси й таким чином заробляло кошти,
необхідні для антарктичних досліджень й утримання судна.
Вадим ФЕЛЬДМАН
також у паперовій версії
читайте:
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».