Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Вiвторок Жовтень 14, 2014
ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА
ВІТАЛЬНЯ
ОЛЕНА ЯБЛОНСЬКА МАЛЮЄ ТІЛЬКИ РАДІСТЬ
Олена Нилівна Яблонська — людина-епоха. Майже дев'ять десятиліть вона є активним
учасником унікального за насиченістю глобальними подіями історичного періоду.
Її спостереження набувають особливого значення, тому що вона видатний художник.
Родина Яблонських — це взагалі феноменальне явище в духовно-мистецькому житті
України. Початковим «імпульсом» був батько Ніл Олександрович. Він самовіддано
любив свою справу й прищепив цю любов своїм дітям, став їхнім першим і головним
учителем у мистецтві. Тетяна й Олена посіли визначне місце в живописі, брат Дмитро
— в архітектурі.
До речі, чоловіком Олени Нилівни був видатний живописець Євген Волобуєв, вони
разом прожили понад шістдесят років. Їхні син Женя й донька Наталя також стали
яскравими, самобутніми художниками.
Ось таке сімейство.
...У далекому 1941 році Олена Нилівна закінчила Київський художній інститут.
Та війна зламала творчі плани, довелось евакуюватися в далеку Саратовську область,
де до самого звільнення Києва вона працювала обліковцем.
Але вже в 1943 році з'являються її перші живописні роботи: «Відновлення домни»,
«Звістка про нагороду», «Весна».
У 1944-му Олену Нилівну приймають у Спілку художників. Розпочинається тривалий
період праці у видавництві «Веселка», Яблонська оформлює дитячі книги. Її ілюстрації
оригінально скомпоновані, дуже зрозумілі дітям, а їхнє кольорове рішення виявляє
в авторові талановитого живописця.
Паралельно Олена Нилівна займається педагогічною діяльністю — навчає графіків
і скульпторів.
З початку 1970-х Олена Нилівна присвячує себе станковому живопису. Її образотворчий
талант, що не до кінця знайшов застосування в ілюстраціях, виривається на волю.
Картини Олени Нилівни з'являються майже на всіх виставках, потрапляють до художніх
музеїв країни, в приватні колекції.
Поступово в Яблонської складається своє бачення пейзажного жанру. Від панорамних
картин вона все більше схиляється до зображення локальних куточків природи. Ці
роботи дуже інтимні. Вони ніби портрети кущів, квітів, дерев — кожен із своєю
індивідуальністю, зі своєю історією.
У творах останніх років зазвичай соковитий, насичений колір її палітри набуває
ніжності й легкості. Здається, що Олена Нилівна проникає в саму душу рослини
й зображує її з тонкою мелодійно-гармонійною мальовничістю.
Картини вражають радістю, оптимізмом, відчуттям щастя, справляють феноменальний
ефект — ніби відвідуєш цілющий сонячний ліс, сповнений пташиного щебету, аромату
квітів і свіжості ріки.
— Олено Нилівно, всіх нас у певні моменти наздоганяє фізична й моральна втома.
Бува, приходить художник у майстерню й думає: очі б мої не бачили цей мольберт,
фарби, пензлі...
— Жодного разу в моєму житті такого не було, щоб набридали мольберт, фарби, пензлі.
Наприклад, під час виставок я дуже стомлююся, нервуюся через всілякі організаційні
накладки. І охота до малярства пропадає. Тоді я заходжу в майстерню і просто
відпочиваю очима на своїх роботах, вони мене заспокоюють. Мимоволі беру пензля,
щось підправлю, щось продовжу, захоплююся і... починаю писати. У такий спосіб
я відпочиваю від неприємностей, домашніх справ, утоми, проблем.
— Тобто у Вас з'являється азарт знову працювати?
— Так. Я міркую: зараз лише «крапельку» де-небудь зачеплю. Потім ще «крапельку»
і — пішло-поїхало. Нерідко прискіпливо проходжуся пензлем по старих роботах.
Напередодні останньої виставки, коли виникло природне бажання, щоб усе було якнайкраще,
я вісім картин досить серйозно доопрацювала-поліпшила.
До речі, що вирізняє мої нинішні роботи? Років мені вже багато — 87, енергія
не та, тому великі картини мені освоїти важко, от і пишу на полотнах невеликого
розміру те, що підказують почуття й уява. Так я можу виразитися більш яскраво
й свіжо, ніж якби писала тільки з натури. Я й раніше, коли намагалася писати
тільки з натури, скорялася їй, копіювала. А от завершуючи картину в майстерні,
я згадувала, заради якої ідеї, заради якого образу її розпочинала. Викликаю образ
в собі — і картина стає світлішою, чистішою, виразнішою, і в підсумку, хоч як
це дивно, виходить більш схожою на натуру, ніж була до цього. З'являється своя
натура, своє життя в ній.
Батько нас цілеспрямовано з дитинства готував у художники. (До речі, на моїй
останній виставці демонструвався портрет, котрий я намалювала у дев'ять років).
Він не вчив нас прагматично ремесла, прийомів чи способів, натомість розвивав
наші почуття — почуття простору, почуття матеріальності, почуття радості, почуття
співпереживання, щоб ми могли відбити художній характер зображуваного, щоб людина,
наприклад, була схожа не тільки конструктивно, так би мовити, а за внутрішньою
суттю. Згадую такий випадок: у школі ми з сестрою малювали галерею ударників
навчання. Батько мені каже: «Ну що ти за ніс намалювала? Там же зовсім інший
ніс, бо інший характер». І тоді я стала ліпити ніс, тренуватися, щоб вийшов саме
той характерний ніс.
Батькова метода допомагає мені особливо тепер, коли зір гіршає, але знавці стверджують,
що в моїх останніх «портретах природи» емоційне почуття кольору не тьмяніє, від
них віє свіжістю-молодістю.
— Розкажіть про Вашого батька.
— Ніл Олександрович Яблонський — людина тяжкої й нещасливої долі. Він з родини
священика. Оскільки серед шістьох синів старшим був саме мій батько, Ніл, то
йому призначалося йти служити в церкву. Вступив у духовну семінарію. Коли почалися
події 1905 року, він, вельми демократично налаштований, брав участь у революції.
Із семінарії виключили. Тоді батько вступив до університету в Петербурзі, закінчив
історико-філологічний факультет. Хоча змалку мріяв бути художником, але ця професія
в його оточенні вважалася абсолютно несерйозною. Викладав літературу й історію
в гімназії в Смоленську, пізніше став хранителем картинної галереї. Активно пробивався
до мистецтва, їздив з художниками на етюди. І коли в нього з моєю мамою, Вірою
Георгіївною, було вже троє дітей, надумав їхати в Москву вступати до училища
живопису й ліплення. Мій брат Дмитрик тільки народився, мені було три роки, Тані
— п'ять. Мамі самій довелось нас ростити і заробляти на хліб насущний, бо тато,
ставши студентом, не міг допомагати. Мама шила капелюхи з каракулю, продавала
на базарі, до неї також ходили навчатися французької мови. (Мати була з родини
привілейованих учителів: її батько був інспектором народних училищ, дістав звання,
рівнозначне генеральському, заслужив дворянський чин. Але мама ніколи не хизувалась
дворянством, виконувала практично будь-яку роботу). Будинок був сирий і старий,
дах протікав, і ми всі троє, врешті-решт, занедужали на запалення легень. Перелякана
мама викликала батька з Москви. Навчання довелося кинути. Він став заробляти
гроші тим, що малював портрети з фотокарток. Іноді виходило пречудово. Мене вразив
випадок, коли тато малював портрет чоловіка, від котрого залишилася єдина фотографія
— він був знятий у труні. Але син померлого був дуже на нього схожий. І тато
з фотокартки й живої натури створив надзвичайний портрет-характер.
— Олено Нилівно, Ваші роботи дуже реалістичні, невже модерн, авангард Вас ніколи
не спокушали й не зваблювали?
— Я іноді доходила, як то кажуть, до неординарних художніх засобів, є в мене
й такі роботи. Але в цілому я проповідую реалістичне мистецтво, у яке можу вкрапити
всілякі «ізми». Наприклад, у мене на дачі стоїть білий ослін. У композиції я
зобразила його білою плямою-силуетом, оскільки завжди любила і люблю сонце, відчуваю
світло, це дуже властиво моїй натурі. Подруга мені сказала: «Чому ти не промалювала
смужки на ослоні?» Я їх зробила — зіпсувала роботу. Знову пофарбувала в білий
колір, так і залишила. Начебто абстрактний ослін, але саме такий він — виразніший.
Я часто згадую слова свого чоловіка-художника Євгена Волобуєва: «Найменша зміна
в тоні — світліше, темніше, чи, скажімо, тепліше, холодніше — може призвести
до вирішального поліпшення картини». Я це часто використовую. Замість того, щоб
усе переписувати, торкаю пензлем полотно ледь-ледь з почуттям потрібного простору
і освітлення, і композиція справді організується. Не треба перемазувати старих
робіт, досить делікатно поліпшити їх: десь трошки заспокоїти, десь, навпаки,
збентежити світлом...
До речі, спочатку мій чоловік не сприймав мене як живописця, говорив: «Краще
ілюструй книжки, у тебе це добре виходить». От я й малювала книжки у видавництві
«Веселка» — 20 років. Хотіла дати дітям радість, тим більше, що своїх двійко
росло, я багато робила з них начерків, у книжках зображений і син Женя, і дочка
Наталка, і дочка сестри, Тані Яблонської, Оля. Коли я малювала книжку «Хитрий
лис фарбує ліс», зацікавився чоловік, став допомагати ескізами. А коли почалася
робота над книжкою «Дід Мазай і зайці», він навіть став накидати картину, на
якій Мазай випускає зайців, а вони по весняному вогкому лісу біжать... Але потім
захопився етюдами з натури. Я запитала: «Женю, можна твоїх мазайців оживити?»
А він каже: «Пиши, я не буду закінчувати». І коли я стомлювалася від роботи над
книжками, підходила до полотна: промалювала всіх зайців, мокре листя, таловини,
дерева. Якось до нас зайшов галерейник, каже: «Гарна картина вийшла, давайте
продамо». Продали. Галерейник: «Малюйте ще». Погортав книжки, вибрав картинки,
котрі йому сподобалися. «От, пишіть за ними великі картини». Паралельно я почала
писати маленькі етюди розміром, як дві листівочки. Написала біля трьохсот картинок
з натури у вотчині художників — у Седневі на Чернігівщині. Найбільш вдалі стали
основою великих робіт, картина «Копички» на виставці мала великий успіх, її репродукція
замигтіла в різних виданнях.
Дуже допомогло мені в моїй переорієнтації з книжкової графіки на живопис придбання
маленької дачки. Донька Наталка вчилася, і мені довелося доглядати за її чотиримісячною
Дашею (котрій тепер тридцять років). З дитиною треба було десь гуляти. Чоловік
продав кілька своїх робіт, і на ці гроші ми купили дачку в Осокорках: благенький
будиночок, але гарненький садок. Саме там я полюбила землю, рослини, полюбила
доглядати їх, ростити, дивитися, як вони розцвітають. Вони стали мені рідними.
— Хто тільки не пише природу, але чим пояснити, що всі Ваші без винятку картини
— такі світлі, радісні, оптимістичні?
— Моя найперша велика живописна робота зовсім не про природу, це — «Відновлення
домни». Вона була виставлена на першій воєнній виставці й вражала радісним настроєм.
Мобілізовані сільські дівчата відновлюють домну. Як говорив знаменитий Пластов:
«Усі мертвяків тягнуть, а в Яблонської — радість, оптимізм». Проїжджаючи зруйнованим
Донбасом, я жадібно виглядала хоч «шматочок» чогось радісного, виглядала надію.
Завдяки «Домні» мені звання художника присвоїли, у Спілку прийняли. Але по-справжньому
я себе відчула художником, коли закохалася в землю й рослини. Причому я завжди
воліла писати їх, як вони виростають із землі, ніж усілякі букети й ікебани,
особливо ті, що в приміщенні, де ніби нема, на що обпертися: на сонечко, дощик,
вітер, землю, сніг...
Мені дуже допомогли вірші Тютчева:
Не то, что мните вы, природа,
Не слепок, не бездушный лик,
В ней есть душа, в ней есть свобода,
В ней есть любовь, в ней есть язык.
Ці рядки я прийняла як своє кредо. Я відчуваю життєдайну радість — у квітці,
у листку, у гілці, це стало провідною темою моїх робіт. Хоча я могла б писати
жанрові картини, котрі мені дуже вдавалися, могла б викладати в художньому інституті
й заробляти у видавництвах. Усе це було, але головною стала тема радості-природи.
— А як же життєві драми й трагедії?
— Їх я зазнала чимало. З дитинства в мене був поганий зір. Завдяки доктору-чарівнику
Філатову я побачила світ у всій його красі, каламуть зникла. І ніякі згодом катаклізми
й лиха, що стрясали нашу країну й нашу родину, не змогли викорчувати з мене радості
життя. Чому — не знаю. Природу люблю незмінно, по-дитячому. Мені здається, що
люди її тільки псують, вони неохайно набудували купу небезпечних заводів і атомних
станцій. Сама тільки Чорнобильська катастрофа чого варта: заражено землю і воду!
От, наприклад, батьківщина мого чоловіка — мальовничий Льгов. Там протікає річка
Сейм, колись прозоро-чиста. Навесні вона розливалася по лузі, були чудові городи.
Тепер там купатися не можна, городи пропали, люди в ліс не ходять, місто захиріло.
Сейм тече й по Україні, але викликає в мене почуття сторожкості й гіркоти. Людей,
що так по-варварському, безтурботно знищують природу, я зображувати радісно не
можу. І сумно малювати не хочу, не бажаю свою печаль підмішувати в сонячні фарби,
що проливає на землю Бог.
— А що Вас найбільше надихає?
— Свобода! Можна робити так, як хочеш, ніхто тебе за це не посадить. Батьки мої
ще в двадцятих роках робили невдалі спроби емігрувати. Особливо тато мучився
від усіляких соціалістичних догм і рутини, які оплутували людей на всіх рівнях.
Наприклад, у Луганському технікумі, де він викладав малювання, можна було використовувати
тільки одну «методу»: робити підмальовок чорною і білою фарбою, і тільки тоді
вводити колір.
У мене, звичайно, були свої проблеми. Пам'ятаю, я написала картину «Прибирання
сіна в Седневі». Удалині на горбі видніє містечко й церквиця визирає — красиво
композицію завершує. Але я цю церквицю замазала, не ризикнула, намалювала звичайний
будинок. У чоловіка було кілька осічок. Колись у Москві, наприклад, причепилися
до його картини «Любов». На ній були зображені закохані, що сиділи біля хати,
поруч сокира лежить, горобці стрибають... «Чому всі працюють, а ці сидять? Інших
теж посадіть, нехай буде перекур»,— строго вказали. Чоловік категорично відмовився
що-небудь переробляти, забрав роботу й поїхав. А за його картину «Ленін», на
якій вождь був зображений на тлі розореного Петрограда, взагалі могли розстріляти.
Так що це велике благо — бути вільним, незалежним і ні під кого не підлаштовуватися,
у тому числі під моду й кон'юнктуру.
А нині в юних інші спокуси.
У мене підростають чотири правнуки, один з них, дуже чутливий хлопчик, сказав,
наприклад: «Берізка вся обвішана золотими монетками». Трішечки повернуться, й
одразу зблискують. Приготувався писати цю берізку, приніс акварель і папір. Але
пішов дощ, і бажання згодом пропало. Потім він сказав: «Зима розцвіла білими
квітами». Йому захотілося писати зиму. Вона така радісна, чиста, красива. Але
знову щось завадило. Я, звичайно, намалювала перший сніг.
А тепер захопився комп'ютером. Я запитую доньку: «Данилко малює?». «Ні, возиться
з комп'ютером». Цікавіше йому це. Дуже сумно й шкода, тому що обіцяв бути гарним
художником. Може, одумається ще.
Тільки серцем, а не комп'ютером можна відтворити живу радість, щоб вона, як зелений
лист, утримувала на собі краплю роси і сонячного зайчика.
Спілкувався Володимир КОСКІН
також у паперовій версії
читайте:
назад »»»
Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань – гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню
та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».