Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2012 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); ЕКОНОМІКА
СІМ РАЗІВ ВІДМІРЯЙ, А СОБІ — ВІДРІЖ...

Експерти продовжують підбивати підсумки 2011 року. Вони були суперечливими — є досягнення й проблеми. На тлі непоганих макроекономічних показників зростало соціальне напруження. Це пов'язано з тим, що владі довелося ухвалювати низку непопулярних рішень, зокрема підвищувати комунальні тарифи на вимогу МВФ, започатковувати пенсійну реформу.
Стратегічна помилка влади в тому, що вдаючись до непопулярних реформ (до речі, вона сама їх так назвала), вона не вела соціальний діалог із суспільством. Чимало важливих рішень традиційно ухвалювали у закритому режимі.

Непопулярні реформи треба проводити тоді, коли керівництво держави має найбільшу підтримку у суспільстві, а не під час її спаду. Коли з'являються позитивні результати структурних перетворень, довіра людей починає зростати. Не змогли в Україні подолати корупцію, вона гальмує реформи, не дає змоги наповнювати бюджет.
У 2004 році економіка не надто зростала, не було інвестицій, а були суттєві борги з пенсійних виплат. Влада примусила бізнес вийти з «тіні» й платити податки, тоді доходи бюджету зросли вдвічі. Нині ухвалили «правильний» антикорупційний закон, заснований на кращому європейському досвіді, але досягнення від цього нульові. Цьогоріч соціальні протести можуть бути спричинені глобальною економічною кризою, яка може зачепити Україну, й реакцією на результати парламентських виборів.
Минулий рік Україна прожила без кредитів МВФ. Колапсу в економіці не сталося. Хоч саме такий розвиток подій прогнозувало чимало фахівців. Навпаки, вдалось зберегти макроекономічну стабільність. Це свідчить про те, що в країні є внутрішні ресурси, які ще не до кінця вичерпано.
Боргова ситуація в Україні непроста, але набагато краща, ніж у деяких державах Європи. До того ж темпи зростання боргів уповільнилися. Без позик МВФ держава могла б обійтись і цьогоріч. Проте налагоджувати тіснішу співпрацю з Фондом доведеться. Адже треба віддавати старі борги. Нині на це немає коштів. Тож влада змушена буде звертатися до МВФ за відтермінуванням сплати раніше позиченого.
Загалом торік нашій економіці вдалось утриматися на плаву. Вона продемонструвала живучість, незважаючи на кризу, яка досі панує у світі. ВВП зріс на 5%, тобто на більш ніж трильйон гривень. Будівельна галузь додала 16%, побудовано 4 тис. км доріг, два стадіони, відкрито три станції метро. Значні кошти вкладали у модернізацію ЖКГ. Удалось утримати курс гривні, рівень інфляції виявився нижчий, ніж прогнозували. Збільшилася купівельна спроможність населення. Торік громадяни витратили на товари й послуги, відвідування музеїв і концертів, туристичні поїздки значно більше грошей, адже запрацював внутрішній ринок.

Новий кошторис
Минулий рік минув під знаком «газових» переговорів із Росією. Північна сусідка чітко давала зрозуміти, що на відміну від України, її влаштовує стан справ. Тому у газовому питанні не вдалося поставити крапку. Залежність нашої держави від Росії посилилась, а відносини погіршилися. Це сталося не з вини України, а через позицію Росії, яка спочатку примушувала нас вступити до Митного союзу, а тепер демонструє непоступливість у «газових» перемовинах. Недосягнення домовленостей у них не стільки поразка, скільки найменше зло, зазначають експерти.
Цей рік буде щедрий на події. Варто згадати лише про Євро-2012 і парламентські вибори. Фінансувати певні видатки уряд буде за ухваленим дороговказом. У новий рік Україна увійшла з новим кошторисом. Бюджетний процес не можна було ставити в залежність від термінів досягнення газових домовленостей з Росією — такою була спільна позиція глави держави і очільника уряду.
Після консультацій з Президентом прем'єр скликав позачергове засідання Кабміну, на якому урядовці схвалили проект бюджету-2012 і подали до парламенту. Після блискавичного погодження документа профільним комітетом бюджет було ухвалено 250 голосами депутатів, його розглянули буквально за годину. Не голосували «БЮТ–Батьківщина» і комуністи, вони назвали кошторис антисоціальним.
Урядовці запевняють, що за головним фінансовим документом вони продовжать виконання стратегічних завдань та сприятимуть подальшому захисту інтересів громадян. При доопрацюванні проекту бюджету враховано висновки Верховної Ради, пропозиції депутатів, доручення Президента та уряду. Опрацьовано понад 1300 поправок і пропозицій. Отримані зауваження урядовці називають надзвичайно цінними, бо дозволяють удосконалити бюджетну політику, зробити її оптимальною, максимально орієнтованою на потреби громадян.
Під час роботи над проектом головною метою було збереження збалансованості та цілісності бюджету. Ідеологічна основа і пріоритети залишилися незмінними, вони відповідають програмі економічних реформ Президента і стратегічного курсу уряду. Але зміни, що відбулись у світі (уповільнення темпів розвитку світової економіки, загострення боргової кризи в країнах єврозони та США, нові виклики, пов'язані з ціною на енергоносії), змусили уряд відкоригувати прогнозні показники економічного і соціального розвитку. Тож замість поміркованого макропрогнозу ухвалено консервативний. Зростання ВВП знижено з 5 до 3,9%, (до трильйона 500 млрд грн). Уточнений макропрогноз ураховує результати консультацій з представниками світової спільноти.
Україна зберігає помірне зростання ВВП, тоді як темпи зростання європейської економіки загальмовуються. При доопрацюванні кошторису знижено дохідну та видаткову частини. Доходи зведеного бюджету — 424 млрд, на 4,2 млрд менше, ніж у першому читанні. Скорочення відбулося за рахунок змін показників податку на доходи фізосіб, акцизного збору та ПДВ. Порівняно з 2011 роком доходи зведеного бюджету зростуть на 43,4 млрд грн (+11,4%), держбюджету — на 32 млрд (+10,6), місцевих бюджетів — на 11,6 млрд (+14,6%).
Уряд продовжує політику зниження податкового тиску на економіку. Частка податкових надходжень до ВВП зменшиться на 0,5% — до 19,1%. Ключовими факторами, які вплинули на перерозподіл видатків, стали скорочення доходів бюджету на 2,8 млрд грн, збільшення трансфертів Пенсійному фонду на 7,5 млрд, підвищення рівня соціального захисту чорнобильців на 1,8 млрд. Тому для збалансованості бюджету вирішено скоротити капітальні видатки на 9 млрд. Видатки зведеного бюджету — 461,7 млрд грн, що на 3,2 млрд менше, ніж у першому читанні та на 35 млрд більше, ніж у 2011 р.
Урядовці запевняють, що незважаючи на погіршення світової економіки і складність завдань, які треба вирішувати, триває політика підвищення соцстандартів і збільшення соцвидатків. Розмір прожиткового мінімуму зросте на 128 грн, що майже вдвічі більше, ніж темпи зростання цін. На 14% підвищиться рівень мінімальної зарплати, на 25,6% зростуть оклади бюджетників, на 2,9 млрд грн більше порівняно з 2011-м передбачено соцвиплат на допомогу одиноким матерям, інвалідам з дитинства, при народженні, по догляду за дитиною, на дітей-інвалідів.
Планується 20% надбавки до посадового окладу педагогам, медикам, фармацевтам, їм виплачуватимуть допомогу на оздоровлення. Зросте розмір мінімальної пенсії на 10%. На 20–30% збільшаться пенсії інвалідам війни, дітям війни, членам сімей загиблих, померлих учасників війни і бойових дій. Більш ніж удвічі підвищаться пенсії чорнобильцям-ліквідаторам. Уперше розрахунок гарантованих мінімальних пенсійних виплат прив'язано до розміру прожиткового мінімуму і збільшено майже вдвічі.
Багато завдань урядовці обіцяють вирішити у сфері освіти, охорони здоров'я, науки та культури. Кажуть, що суттєву увагу приділятимуть створенню умов для стимулювання розвитку регіонального сектора економіки. Інвестиційний ресурс від надання податкових індульгенцій суб'єктам господарювання становитиме більш ніж 45 млрд грн. На підтримку реального сектора економіки буде спрямовано понад 120 млрд. Не нарощуватимуть і державні борги, позичатимуть на основі ґрунтовних планів. У 2012-му держборг зменшиться до 27,6% ВВП, через рік — до 25,3, а у 2014 р. — до 24,3%. Дефіцит держфінансів передбачено у 37,1 млрд грн (2,5% ВВП).
Величина дефіциту не ляже важким тягарем на фінансову систему країни і не призведе до непередбачуваних витрат. Питома вага місцевих бюджетів в обсязі видатків зведеного бюджету збільшується до 45,4%. Загальний обсяг видатків місцевих бюджетів — 193 млрд грн. Обсяг видатків, що враховується при визначенні міжбюджетних трансфертів,— 116,1 млрд. Загальний ресурс інвестиційного розвитку територій — 14 млрд грн. Місцевому самоврядуванню, керівникам регіонів надано реальні важелі впливу для забезпечення доходів своїх бюджетів. Тож від успішності їхніх дій залежить розвиток міст і сіл, добробут населення.
Урядовці пропонують за результатами виконання бюджету за два місяці дати на реалізацію нацпроектів 1,4 млрд грн. Урахували пропозиції щодо виділення 35 млн грн на створення сучасного інноваційного парку в галузі інформаційних та інших високих технологій. Збільшили видатки на висвітлення діяльності нардепів через ЗМІ, на підтримку газети «Голос України» та журналу «Віче» (4 млн 750 тис грн). Збільшиться перерозподіл субвенцій на придбання медавтотранспорту та обладнання для закладів охорони здоров'я. Додали бюджетам Запорізької області 40 млн, Донецької — 50, Луганської — 40 млн за рахунок зменшення бюджету Харківської області на 130 млн.

Традиційна критика
Несимпатики бюджету розкритикували документ, їх не влаштовують соцстандарти. Особливе обурення викликали Прикінцеві положення Закону про бюджет, які дають можливість урядові в ручному режимі визначати рівень фінансування соціальних видатків, не за законом, а за наявності коштів у скарбниці. Призупиняють дію 13 законів, які стосуються 15 категорій малозабезпечених — пільги чорнобильцям, військовим пенсіонерам, дітям війни, сільським лікарям, ветеранам війни і праці.
Бюджет не враховує індекс соцвиплат, тобто зі зростанням інфляції виплати залишаться на рівні 2011 року. Натомість «регіонали» переконують, що усі соцстандарти будуть витримані. Кошторис хоч і непростий через газовий зашморг, який накинули на країну попередники, але цілком реалістичний для виконання. Якщо ціни на газ буде переглянуто, парламент поліпшить параметри бюджету. Зниження соцвиплат не буде. Нормально, коли уряд регулює соцвидатки, а не інші інстанції залежно від наявності грошей у бюджеті.
Опоненти зауважують, що уряд запланував зростання економіки майже на 4%. Світовий банк і МВФ прогнозують, що економіка зросте максимум на 2,5%. Тож доходи бюджету мінімум на 6 млрд грн «надуті». Єдину правку опозиції враховано в проекті бюджету — скоротити розкрадання бюджету через непрозорі бюджетні гарантії. Спочатку уряд пропонував на це 15 млрд грн, лишили 5 млрд. Але не зазначено, куди спрямують ці гроші.
У влади великий досвід витрачання бюджетних коштів. На Євро-2012 віддали 10 млрд дол. За них можна було побудувати не чотири стадіони і дві дороги, а відбудувати країну. В бюджеті від приватизації планується отримати лише 10 млрд грн. Напевно, держоб'єкти продаватимуть наближеним до влади за копійки. Компаніям, запланованим до приватизації, списали в 2011 р. 24 млрд грн. Ці гроші не надійшли до бюджету і не повернулися платникам податків у вигляді послуг освіти, медицини.
Опозиція запевняє, що грошей на «соціалку» було б більше, якби влада себе любила трохи менше. За два останні роки збільшила витрати на себе на 6 млрд грн, більш ніж на освіту і медицину. На польоти для вищих чиновників чартерами передбачено 188 млн грн. На 400% зростає заповідний фонд спецтериторій, де чиновники займатимуться улюбленою справою — полюванням. На 156% збільшуються видатки на утримання Генпрокуратури, на 154 — на перевезення вищих посадовців, на 148% — на апарат Мінсоцполітики. А на чорнобильські квартири виділено лише 50 млн грн. На 13% зростає дефіцит Пенсійного фонду, а на утримання його апарату йде на мільярд гривень більше. На 137% зростають видатки на внутрішні війська.
Не знайшли підтримки пропозиції комуністів про виділення коштів на виконання судових рішень, ухвалених на користь пенсіонерів. Не виділено 456 млн грн для компенсаційних виплат спадкоємцям померлих, які мали вклади в Ощадбанку. Тож триває політика економії на соціальних програмах. Вона торкнеться майже всіх громадян. Запропонований урядом рівень прожиткового мінімуму зростатиме повільніше, ніж ціни (мінімум +7,7%, ціни +7,9%). Незважаючи на зниження ВВП на 5 млрд, прибутки підприємств планується збільшити на 11 млрд. А фонд оплати праці зменшується на 16 млрд. Тому багаті продовжуватимуть багатіти, а бідні — біднішати.
Бюджет планували, не маючи основ грошово-кредитної політики. За два з половиною місяці не змогли зібрати спільне засідання з НБУ. Дефіцит бюджету Пенсійного фонду — 60 млрд грн. Результатів пенсійної реформи не видно, і держава знову має «вкачувати» до фонду суттєві кошти, а пенсії практично не підвищуються. Всі номенклатурні пенсії залишилися, уряд боїться їх чіпати, а хоче заощаджувати на простих пенсіонерах. Не дбають і про ветеранів, допомога до Дня Перемоги аж 130 грн.
Бюджет-2012 опоненти називають бюджетом наступу на соціальні права, програми і соцсферу. Приміром, на заклади охорони здоров'я Полтавської області виділяють кошти, які забезпечують лише на 63% потреб. Доведеться оптимізувати мережу закладів охорони здоров'я, скорочувати робочі місця. З бюджету зникла програма забезпечення авто інвалідів війни та інвалідів-чорнобильців, черга яких сягає 80 тис. Щороку з бюджету на це виділяли від 80 до 110 млн грн. Мало, але це давало можливість придбати три тисячі машин.

Пільги скнар
Аби бути ближче до народу, депутати вирішили відмовитися від деяких нахапаних пільг. Погодилися не виплачувати колишнім колегам матдопомогу (зарплату працюючого нардепа) на період працевлаштування та 50% зарплати у разі неможливості працевлаштування. Не бачитимуть слуги народу і матдопомоги на оздоровлення (подвійна місячна зарплата).
Не дадуть і 12 місячних окладів при виході на пенсію. Не фінансуватимуть безплатний проїзд у країні раз на рік залізничним, водним, повітряним, автомобільним міжміським транспортом нардепам-пенсіонерам. А також путівки для лікування, поїздки в лікарню, поліклініку та лікування (але пенсіонерам). Скасовується право нардепа у разі дострокового припинення повноважень парламенту на отримання одноразової грошової допомоги в трикратному розмірі місячної зарплати, та на безплатний проїзд і перевезення майна.
Виявляється, нардепи не гребували можливістю безплатно перевозити ручний багаж і не платити за паркування авто. Страхували їхнє дорогоцінне життя і здоров'я за наші гроші. А помічнику-консультантові видавали одноразову допомогу (тримісячну зарплату) при звільненні його і шефа. Слуги народу вирішили відмовитися від грошової компенсації витрат на житло. Проте всі ці пільги призупиняються тільки на рік. Та й чи призупиняться?

Олена КОСЕНКО


також у паперовій версії читайте:

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».