Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2011 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); КРИМІНАЛ
КОМУ ПОТРІБНИЙ НОМЕР «112»

Напередодні чергової сесії Верховної Ради Кабінет Міністрів підкинув народним обранцям ще трішки роботи: минулого тижня в канцелярії парламенту зареєстровано урядовий законопроект «Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером «112».

Усе життя ми з дитинства знали, що пожежників треба викликати за номером «01», міліцію — «02», «швидку допомогу» — «03». Хто уважніший, той ще пам'ятав, що за номером «04» викликають аварійну службу газу. А найкмітливіші знали ще такий ось фокус: якщо ви, наприклад, телефонуєте до міліції за номером «02», а там занадто довго ніхто не піднімає трубку, то треба набрати «швидку» — «03», а вже тамтешній диспетчер швидко з'єднає вас із диспетчером міліцейським. Бо міліціонери з якихось причин можуть певний час не відповідати на звичайні дзвінки від громадян, а от на спеціальний виклик медиків реагують блискавично.
Кілька років тому номери «01», «02», «03» змінилися відповідно на «101», 102», «103», але від цього суттєвих змін не сталося. Як і раніше, лише невелика частка дзвінків на міліцейську спецлінію стосувалася пригод, що належать до компетенції міліції, а решта — усілякі дурниці, на кшталт «Де у Києві вулиця Леніна?», котра уже два десятки років називається вулицею Богдана Хмельницького. Як і раніше, люди знали, кого в яких ситуаціях треба викликати, а якщо раптом і плутали номери «швидкої допомоги» і пожежної охорони, то на тому кінці дроту їм пояснювали, що набирати треба не «101», а «103», або навпаки.
Протягом новітньої епохи у можновладців не раз виникала ідея замінити кілька номерів одним, але вона щоразу натикалася на цілком слушні заперечення опозиції: нагальної потреби в цьому немає, тож навіщо розпорошувати державний бюджет? Невже для того, щоб дати заробіток якійсь «наближеній до імператора» фірмі? Та прийшов час, коли така потреба дійсно може стати нагальною: попереду «Євро-2012».
На проведення фінальної частини чемпіонату до України приїдуть десятки, якщо не сотні тисяч закордонних гостей. І скільки їм не давай волонтерів для супроводження, все одно серед іноземців знайдуться охочі в пошуках пригод зазирнути, а то й залізти в такі закутки, які й місцеві мешканці обходять десятою дорогою. У разі надзвичайної ситуації нетутешнім людям, на відміну від місцевих жителів, напевне важко буде одразу зрозуміти, кого їм кликати на допомогу, тож цілком логічно надати до їхніх послуг єдиний номер. А там уже оператор за допомогою чергового перекладача з'ясує, що сталося і кого саме треба направити на місце пригоди: міліціонерів, медиків, пожежників чи ще когось.
Номер єдиного телефону вирішили іменувати «112». За ним і слід буде дзвонити в разі екстреної ситуації. Екстрена ситуація, за визначенням авторів законопроекту,— це ситуація, що загрожує здоров'ю, життю, майну або навколишньому природному середовищу, громадському порядку, інші небезпечні події. Тобто може бути і напад, і крадіжка, і витік отруйного газу, і масові заворушення. Реагувати на ці напасті мають працівники підрозділів екстреної допомоги населенню — підрозділи аварійно-рятувальних та аварійних служб, правоохоронних органів, центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, служби швидкої медичної допомоги тощо, які працюють у цілодобовому режимі.
Зазначені спецслужби належать до структур різних міністерств і відомств, але законопроект не пропонує об'єднати їх під одним дахом: де, мовляв, були, там нехай і залишаються, однак диспетчерські центри системи «112» мають бути у структурі Міністерства надзвичайних ситуацій. І саме йому буде виявлено «високу довіру» освоювати бюджетні кошти, призначені для створення таких-от центрів. А цих коштів (як випливає з пояснювальної записки за підписом міністра надзвичайних ситуацій Віктора Балоги) нинішнього року передбачено виділити в сумі 40 млн гривень, а наступного, 2012,— аж 461 мільйон.
Отже, ідея, на перший погляд, розумна, проте й вона може наразитися на слушну критику опонентів. Їхній перший аргумент — чи не забагато грошей на один лише місяць мороки? Адже основна частина футбольних уболівальників — молоді здорові хлопці з дуже низькою ймовірністю раптового погіршення здоров'я. Так само вони матимуть дуже низькі шанси стати жертвою пожежі в номері готелю. Отож номери «101» і «103» їм не знадобляться масово. А от імовірність потрапити в ситуації, що належать до компетенції міліції, у них дуже висока, тож неважко припустити, що найбільше навантаження припадатиме саме на спецлінію «102».
З цих міркувань випливає логічне запитання: то, може, краще буде зміцнити саме диспетчерські центри міліції? Обладнати додаткові канали дротового і бездротового зв'язку, укомплектувати персонал додатковими штатними одиницями перекладачів та інших фахівців. А всім гостям футбольного свята втокмачити, що коли знадобиться будь-яка допомога, телефонувати треба на номер «102». Навіть на перший погляд стає зрозуміло, що саме такі заходи обійдуться набагато дешевше, ніж обладнання мережі нових центрів по всій країні. Щоправда, фінансові потоки тоді проходитимуть не через МЧС, а через МВС.
Ну а найбільш незрозумілим пунктом законопроекту є поправки до Закону України «Про телекомунікації», а саме до його ст. 39 — «Обов'язки операторів і провайдерів телекомунікацій».
Їх усього три. Перші дві стосуються суто технічних моментів: надавати безоплатний доступ споживачам до номера «112» і негайно після отримання екстреного виклику від абонента мобільного телефону інформувати про його номер та місцезнаходження. Ці пункти заперечень не викликають. Жартує, наприклад, якийсь хуліган повідомленням про нібито закладену вибухівку — його треба знайти і належним чином покарати.
Зате остання поправка заслуговує на те, аби її процитувати: щомісяця подавати до центрів «112» «інформацію про абонентські номери фіксованого телефонного зв'язку, прізвища, імена, по батькові, найменування та адреси, що містяться в базі даних». З одного боку, таку норму можна вважати цілком слушною, оскільки це сприятиме своєчасному розкриттю злочинів і оперативному реагуванню на екстрені ситуації. З іншого — може бути розцінено як надмірне втручання держави в особисте життя громадян. Але всі погодяться, що до Євро-2012 це не має жодного стосунку, оскільки зарубіжні гості приїдуть в Україну зі своїми мобілками, і фіксованим (тобто дротовим) телефонним зв'язком користуватися не будуть.
Так чи інакше, але на користь саме цієї новації мають бути наведені серйозні аргументи, підкріплені фактами і статистичними даними. А в пояснювальній записці МЧС про це, на жаль, не сказано ні слова.

Юрій КОТНЮК
також у паперовій версії читайте:
  • ХРОНІКА ПРИГОД
  • СВЕКРУХА ЗАМОВИЛА НЕВІСТКУ
  • ВИНАХІДЛИВА ПОЛОНЯНКА

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».