Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2011 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); КРИМІНАЛ
ГАРНІ ПІСНІ ПРО СТАБІЛЬНІСТЬ, або ДАЮТЬ, ЩОБ ЗАБРАТИ

Минулого тижня, а саме 13 вересня 2011 року, набрав чинності закон, яким значно обмежено дію технічного огляду автомобілів, проведення якого було компетенцією органів Державної автомобільної інспекції МВС. Однак у середовищі автомобілістів не вщухають розмови про те, яку ж саме компенсацію придумає собі міліція за втрачені від надання цієї обов'язкової послуги кошти.

Дрівець до вогню, яким роздмухуються різноманітні версії, підкинув начальник відділу автомобільно-технічної служби департаменту ДАІ Василь Рублюк, який розповів, що автоінспекція все одно контролюватиме технічний стан автомобілів, якщо не на майданчиках, то прямо на трасі. Для цього, мовляв, закуповуються 27 пересувних станцій діагностики — по одній на кожний регіон України. Обладнання, зауважив Василь Рублюк, дуже дороге, про загальну його вартість він тактовно промовчав, але обмовився, що лише один стенд для перевірки гальмівної системи коштує 90 тисяч євро. Втім, у різноманітних ЗМІ пройшла інформація, що насправді згадані діагностичні центри вже закуплені, і за них сплачено 13 мільйонів гривень.
З цього логічно випливає, що ДАІ намагається добитися свого не києм, так палицею. Раніше вона, скажімо, заробляла гроші на проведенні техоглядів, а тепер буде зупиняти машини на дорозі, відшуковувати які-небудь недоліки в їхньому технічному стані і, штрафуючи водіїв, як і раніше, загрібати гроші лопатою. Ось така версія була темою дня для багатомільйонної армії автомобілістів, і численні представники правозахисних організацій уже поспішили висловити свої публічні коментарі з приводу можливого розвитку подій.
Як воно буде на ділі, передбачити важко, але ми спробуємо не гадати, а провести своєрідну екскурсію по такому собі «правовому коридору», в межах якого нині можуть діяти працівники міліції.
Отже, у величезному тексті Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» головною родзинкою можна назвати зміни до частини першої ст. 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУАП). Раніше нею була передбачена відповідальність за керування автомобілями, у яких несправні гальмівна система, рульове управління, тягово-зчіпні пристрої, фари та наявні інші технічні несправності, з якими за правилами забороняється їхня експлуатація. До цієї фрази про «інші несправності» ми ще повернемося, а поки що нагадаємо, що, окрім усього вище переліченого у названій нами статті, ще була передбачена відповідальність за керування автомобілем, який не пройшов своєчасно технічного огляду. І за все це можна було отримати від 340 до 425 гривень штрафу.
А ось у новій версії кодексу згадка про несвоєчасно пройдений техогляд зникає. Навіть і цієї маленької поправочки було б досить, аби сім мільйонів водіїв зітхнули з полегшенням. Решта величезного тексту прийнятого у липні закону має порівняно з цим другорядне значення. І справді: уявіть собі, що технічний огляд залишився обов'язковим, а покарання за його непроходження немає ніякого. Який же дурень тоді стане морочити собі голову, якщо все одно: проходив ти техогляд чи не проходив?
На щастя, цього разу законодавець не допустив юридичного нонсенсу, і закон вийшов таким, що комар носа не підточить. Бо у нас частенько буває щось подібне. Ухвалили, скажімо, закон про заборону насильства у сім'ї, а статті за його порушення не запровадили ні до кримінального, ні до адміністративного кодексу. І виявляється, що порушуй собі на здоров'я, тобі за це нічого не буде.
Однак, аби у читача не склалося помилкове враження про те, що техогляд узагалі скасовано, зауважимо, що в частині другій тієї самої ст. 121 КУАП з'явилася згадка про відповідальність за керування транспортом, який підлягає обов'язковому технічному контролю, однак своєчасно його не пройшов. Ідеться про автобуси, вантажівки і легкові автомобілі таксі. За це стягуватиметься той самий штраф — від 340 до 425 грн.
Та повернімося до частини першої. У новій версії КУАП залишився чинним штраф за несправності і гальмівної системи, і рульового управління, і світлових приладів. Так само, як залишилась фраза і про інші технічні несправності. Проте кодекс не регламентує, де саме і за яких обставин працівники ДАІ мають встановлювати наявність або відсутність недоліків машини: чи то на спеціалізованих станціях техобслуговування, чи то прямо на дорозі. Також КУАП не роз'яснює, які саме відхилення від стандартів слід вважати адміністративно караними правопорушеннями.
Для цього існують Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2002 року № 1306. Пункт 31 називається «Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання». Там ви зможете вдосталь начитатися про герметичність пневматичного гальмівного приводу, граничний градус сумарного люфту, залишкову висоту малюнка протектора і ще безліч надзвичайно цікавих речей, аж до зрозумілих усім дзеркал заднього виду і медичних аптечок.
Ми, звичайно, не збираємося перевантажувати увагу читача різноманітними деталями, в яких він, за бажання, може розібратися й сам. Зупинимося на головному: останні корективи до Правил дорожнього руху вносилися 18 червня 2011 року, тобто за 12 днів до того, як Верховна Рада проголосувала за закон про скасування загальнообов'язкового техогляду. І тепер сталося так, що постанова уряду, тобто підзаконний акт, суперечить закону. Наприклад, пунктом 2.9. Правил водієві забороняється керувати машиною без талона про проходження державного технічного огляду, водночас закон звільняє водія від обов'язку його проходити.
З цього витікає логічний висновок про те, що чинність нинішніх Правил дорожнього руху під великим запитанням. Не варто казати, що нині вони юридично зовсім нікчемні, але якщо дійде справа до суду, то у позивача є всі шанси оскаржити їх законність і виграти адміністративний процес.
Ця обставина є дуже актуальною для автомобілістів, котрих змусила понервувати звістка про 27 пересувних станцій діагностики, взятих на озброєння органами Державтоінспекції МВС. Якщо, приміром, вас зупинили, продіагностували вашу машину, встановили, що її технічний стан не відповідає Правилам дорожнього руху і наклали штраф відповідно до ст. 121 КУАП, пам'ятайте — ви можете оскаржити в суді накладене на вас стягнення, і закон буде на вашому боці.

Юрій КОТНЮК
також у паперовій версії читайте:
  • ХРОНІКА ПРИГОД
  • ХАКЕР ЛАЗИВ ПО КИШЕНЯХ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».