Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2011 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА
ЩОБ МІНІМАЛЬНА ЗАРПЛАТА БУЛА СПРАВЕДЛИВОЮ
У нашій країні багато нарікань на низькі соціальні стандарти, зокрема мінімальної зарплати. Справді, вона має певні вади. Скажімо, у них (стандартах) при визначенні та перегляді мінімальної зарплати орієнтир взято на динаміку середньомісячної зарплати. І вона виконує функцію соціального захисту працюючих від низького рівня заробітної плати. У нас не виконуються міжнародні норми щодо достатнього забезпечення не тільки працівника, а й членів його сім'ї. Тим часом мінімальна заробітна плата має соціально захистити робітника, як це робиться в розвинених країнах. Як це зробити?

НДУ праці і зайнятості населення розробив проект методики розрахунку мінімального рівня заробітної плати, спрямованої на визначення такого її розміру, який має виконувати передусім функцію захисту працівників від низьких заробітних плат, забезпечувати відтворення робочої сили та утримання сімей працівників.
Так, наприклад, пропонується мінімальні потреби працівника визначати з огляду на вартісну величину прожиткового мінімуму для працездатних осіб, яка прогнозується в грудні, що передує року, на який визначається розмір мінімальної заробітної плати. При цьому в ній має враховуватися частка мінімальної потреби працівників на утримання членів їхніх сімей (брати до уваги типову для України сім'ю з трьох осіб — двоє працездатних і дитину). Ця складова має визначатися на основі середньозваженої вартісної величини прожиткового мінімуму для дітей віком до 18 років, яка визначається з огляду на величину прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, і віком від 6 до 18 років та чисельності дітей відповідних соціальних груп з урахуванням, що подружжя утримує дитину в рівних пропорціях. Пропонується враховувати при цьому й трансферти з державного бюджету сім'ям з дітьми.
Важливо також суми мінімальних потреб працівника та складової на утримання дитини збільшувати на величину ставок єдиного внеску на соціальне страхування та податку з доходів фізичних осіб. Мінімальна заробітна плата має становити не менш як 50 відсотків від середньої заробітної плати в економіці країни (в країнах ЄС справедливою вважається норма в розмірі 60 відсотків).
Такий підхід дасть змогу забезпечити достатній рівень мінімальної зарплати, але для цього треба дати нове поняття терміну «мінімальна заробітна плата» (в Україні необхідно відокремити мінімальну зарплату від функції формування тарифної системи, що дасть змогу послабити вплив мінімальної заробітної плати на значне зростання зарплати в деяких видах економіки, де її підвищення є критичним, та забезпечити дієвий захист працівників від низьких заробітних плат). Це пояснюється тим, що на сімейну складову в мінімальній зарплаті не повинна впливати встановлена працівникові тарифна ставка, яка залежить від його кваліфікації та умов праці.
У квітні Міністерство соціальної політики презентувало проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо мінімальних розмірів оплати праці та гарантій їхнього забезпечення). Цей проект дехто критикує, але в ньому поняття терміну «мінімальна заробітна плата» відповідає європейським стандартам.
Документом передбачено запровадити нове поняття «гарантована заробітна плата». Саме воно дасть змогу регулювати зарплату найманих працівників на підприємствах малого і середнього бізнесу, які не застосовують принципи договірного регулювання заробітної плати. Це стосується тих підприємств, які всім без винятку працівникам сплачують мінімальну зарплату (подібні норми існують у країнах ЄС). Щоб викладені тут норми діяли, треба, щоб профспілки активізували свою діяльність у напрямі підвищення мінімальної заробітної плати; підвищити мінімальну заробітну плату разом зі зміною її поняття та складових; внести відповідні зміни до Закону України «Про колективні договори»; запровадити норми державного регулювання захисту праці на підприємствах, де не застосовуються принципи її договірного регулювання, тощо.
Якщо таке законодавство буде впроваджено, це допоможе не тільки поліпшити матеріальне становище осіб і їхніх сімей, які живуть на мінімальну зарплату, а й крок за кроком долати бідність у державі, яка давно стала хронічною хворобою в Україні.
також у паперовій версії читайте:
  • ІЗ СЕЛА— НА ЗАРОБІТКИ
  • ПРЯМІ І НЕПРЯМІ ДОХОДИ
  • ЧИ ЗБЕРЕГЛАСЯ ПЕНСІЯ ЗА ВИСЛУГУ РОКІВ?

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».