Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2011 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); ЕКОНОМІКА
ПОДАТКОВЕ «ПЕРЕЗАВАНТАЖЕННЯ»

Як відомо, реформи проводять не від хорошого життя, а коли вже допекло і жити далі за старими правилами неможливо. Про необхідність податкової реформи говорили майже 20 років, від слів до діла влада наважилася перейти лише торік, ухваливши Податковий кодекс. До того часу податкове законодавство активно латали, зміни вносили аж 474 рази, зокрема до закону про ПДВ — 149 разів, про податок на прибуток — 142.

Нині маємо кодифіковане податкове законодавство майже з 30 законами, у тому числі про ПДВ, податок на прибуток підприємств, доходи фізичних осіб, рентні платежі, місцеві податки і збори. Проте, як довела практика, Податковий кодекс виявився недосконалим і потребує змін. Його розробники виправдовуються, мовляв, ПК ухвалювали у напруженій політичній ситуації, що спонукала до швидкого ухвалення рішень.
Якби системний документ не ухвалили торік, цьогоріч не вдалося б цього зробити, бо починається новий політичний сезон. Мовляв, ідеальних законів не буває, лише практика підказує, наскільки ефективно вони працюють і як їх удосконалити.
У період незакінченої фінансово-економічної кризи влада вдалася до сміливих заходів — знизила податки, нагадують симпатики ПК. Так, податок на прибуток цьогоріч підприємства платитимуть 23% замість торішніх 25%, наступного року віддаватимуть до бюджету 21%, у 2013-му — 19%, а у 2014 р. — 16%. Такий рівень податків прийнятний для бізнесу, до того ж найнижчий у Європі. ПДВ зменшується на 3% — від 20 до 17%. Скоротилась і кількість загальнодержавних податків — від 29 до 19, а місцевих — 14 до чотирьох, у тому числі скасовано транспортний збір (бюджет утратить 800 млн грн), ринковий збір (-600 млн грн).
Податковий кодекс звільнив від податку на прибуток підприємства легкої промисловості, судно- і літакобудування, готельний бізнес. Податкові преференції надано підприємствам, задіяним у підготовці до Євро-2012, для сільгоспвиробників запроваджено спеціальний режим сплати ПДВ через спецрахунки. Найбільше дискусій серед фахівців, громадськості й бізнесу викликали норми ПК, що стосуються малого бізнесу, зокрема спрощеної системи оподаткування.
Чимало експертів і представників владних структур переконана: якби норми оподаткування малого бізнесу були прописані в окремому законі, як пропонували підприємці, суспільство б позитивно сприйняло податкову реформу. Проте шанс утратили і ПК викликав незадоволення й протести підприємців. Вони вимагали не тільки змін до ПК, збереження спрощеної системи оподаткування, а й підвищення соціальних виплат, ухвалення низки соціальних законів.
Урядові спрощення
Майже за півроку чинності ПК уряд помітив у своєму дітищі огріхи, проти яких протестували представники малого і середнього бізнесу, і вирішив кардинально змінити документ у частині, що стосується спрощеної системи ведення бізнесу. Урядові зміни до ПК спростять систему оподаткування, обліку та звітності дрібних підприємців, запевняють високопосадовці.
До речі, передбачалося, що законопроект щодо змін до ПК у розділі про «спрощенку» уряд мав підготувати до 15 січня. А розроблений опозицією аналогічний документ покривається пилом у парламенті ще від березня. До робочої групи Кабміну надійшло 518 поправок і пропозицій до ПК, у тому числі від Європейської бізнес-асоціації, Асоціації роботодавців.
Зміни до Податкового кодексу уряд вирішив унести серйозні. Зокрема, залишити чотири категорії «спрощенців». Три — для фізичних осіб і одну — для юридичних. Перша категорія — фізособи з доходом, який не перевищує 15 мінімальних зарплат (141600 грн) на рік і які не використовують працю найманих трудівників. Аби працювати на єдиному податку, вони мають займатися роздрібною торгівлею на ринках, наданням побутових послуг (ремонт взуття, одягу, фотопослуги та ін.), а також ремісницькою діяльністю.
Що мається на увазі під ремісництвом, не уточнюється. Ставка податку для таких осіб установлюється у розмірі від одного до 10% мінімальної зарплати (максимум — 94 грн на місяць).
Друга категорія — фізичні особи, які здійснюють виробництво і продаж товарів, надають послуги іншим «спрощенцям», займаються ресторанною діяльністю і у яких працює до десяти осіб, а обсяг доходів не перевищує тисячу «мінімалок» (944 тис. грн) на рік. Їм доведеться платити податок у розмірі 20% мінімальної зарплати (максимально 188 грн на місяць). Третя категорія — фізичні особи, у яких обсяг доходів не перевищує дві тисячі «мінімалок» (1888 тис. грн) на рік, а кількість найманих працівників — десятеро осіб. Податок для них становитиме 3% (і окремо ПДВ) або 5% (ПДВ ураховується в єдиному податку) доходу. Тобто фізособам-«спрощенцям» влада хоче дозволити ставати платниками ПДВ, чого раніше не було.
Четверта категорія — юридичні особи з річним доходом не більш ніж п'ять тисяч мінімальних зарплат (4,7 млн грн) і кількістю працівників до 50 осіб. Їх оподаткування ідентичне тому, що передбачене для третьої категорії «спрощенців».
Уряд, розуміючи, що перехідний період непростий, пообіцяв не стягувати штрафи за несплату соціального внеску у 2010 році. А підприємці-інваліди та пенсіонери, за задумом уряду, зможуть взагалі не сплачувати єдиний соціальний внесок. Підприємцям-фізособам, які здійснюють самостійний несистемний продаж товарів, буде дозволено купувати короткотермінове свідоцтво строком на 15 днів. Вони зможуть платити знижений податок із розрахунку 1% мінімальної зарплати (9,44 грн за день). Головне, щоб сумарна вартість проданих ними в цей період товарів не перевищувала 25 «мінімалок» (23600 грн).
Передбачаються норми щодо підтримки власного виробництва. Для тих, хто реалізуватиме свою продукцію, ставки єдиного податку зменшуються вдвічі. Свідоцтво на підприємництво видаватимуть довічно. Підприємці з невеликим обсягом обороту (до 150 тис. грн на рік) звітуватимуть про свою діяльність раз на рік.
Парламентський комітет з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики пропонує повернутися до практики надання контролюючими органами узагальнюючих податкових консультацій (до комітету надійшло понад мільйон звернень, які треба узагальнити). Запропоновано також спростити порядок надання податкових консультацій електронним методом із застосуванням електронного підпису; упорядкувати процедуру оскарження недійсних договорів. Нині податкова служба часто практикує визнання договорів недійсними і застосовує певні санкції до підприємців.
Комітет пропонує внести до ПК низку норм щодо питань, пов'язаних із наданням відповідної інформації податковим органам на їх запит, бо одну й ту саму інформацію часто запитують різні податкові служби. Передбачається надати можливість використання міжнародних стандартів бухгалтерського обліку при визначенні податкових зобов'язань.
Через запровадження двох ставок податку на доходи фізичних осіб (15 і 17%) запропоновано механізм перерахунку сум податку, сплаченого протягом року, виходячи із середньомісячної суми доходу. Це дасть змогу запровадити справедливий рівень оподаткування громадян, запевняють у комітеті.
Члени комітету пропонують удосконалити оподаткування операцій з цінними паперами і блок питань, пов'язаних із оподаткуванням банківської системи; посилити вимоги щодо застосування порядку окремих пільг. Запропоновано з 1 січня 2012 року спростити оподаткування при реалізації нової продукції. Внести зміни до єдиного соціального внеску — у пільговому режимі сплачувати внески суб'єктам, що працюють на спрощеній системі оподаткування. Є шанс перейти на щорічну замість щоквартальної звітність щодо податку на прибуток.
За і проти
Депутати неоднозначно сприймають урядові пропозиції щодо змін в оподаткуванні. Одні підтримують, інші говорять, що нові норми надто ліберальні. Експерти зазначають, що урядові пропозиції знімають майже всі гострі питання, проти ухвалення яких протестували представники малого і середнього бізнесу. Влада зрозуміла, що ПК знищує малий і середній бізнес і бюджет не буде наповнюватися грішми від його діяльності. Частина таких підприємств закривається, частина піде в «тінь», люди, які були самозайнятими, стануть безробітними. Вже на початку року почала різко скорочуватися кількість нових підприємств малого бізнесу і збільшуватися число тих, що закриваються.
Опозиціонери кажуть, що урядові зміни до ПК на 70% повторюють норми їхнього законопроекту. Проте це не так важливо, аби тільки економіка отримала розумні законодавчі норми щодо спрощеної системи оподаткування. Адже найбільший удар по економіці нанесла норма ПК, що вступила в дію після 1 квітня і заборонила відносити на затрати ті витрати, які юрособи отримували при купівлі товарів і послуг у фізосіб, котрі працюють на спрощеній системі оподаткування.
Експерти вважають, що для бізнесу, якому буде дозволено працювати на спрощеній системі оподаткування, треба збільшити граничні розміри річного доходу. Якщо не встановити ці межі на розумному значенні, бізнес буде плодити суб'єкти підприємницької діяльності, аби обходити обмеження.
Податкова реформа має сприяти розвитку вітчизняної економіки, адже всі країни прагнуть отримати конкурентні переваги за рахунок податкової системи. Найсуттєвішою проблемою української податкової системи є нечіткість законодавства, неточність деталей і процедур, двоякість норм, заявив на міжнародній конференції «Податкова реформа: перезавантаження» віце-прем'єр, міністр соціальної політики Сергій Тігіпко.
Нечітко виписані норми щодо автоматичного повернення ПДВ дозволяють податковій службі хитрувати. Недорозвинуте законодавство, що стосується цінних паперів, не врегульовані операції з хеджування, операції репо. У платників податків немає впевненості, що закони завжди будуть трактуватися і застосовуватися однозначно і послідовно. Часто в різних регіонах через відсутність єдиної законодавчої бази законодавчі норми трактують по-різному.
Після ухвалення ПК у бізнесу не було часу, аби адаптувати свою діяльність до нових податкових норм. До того ж в Україні платники податків не захищені законодавчо. Нещодавно чимало підприємців не могла здати податкову звітність. І зараз вони бояться, що ситуація може повторитися. Неефективність податкової системи виявляється і в дискримінаційному регулюванні інвестиційних операцій. Діє подвійне оподаткування доходів спільної діяльності, включаються в оподатковуваний дохід безвідсоткові позики. Нечітко прописані правила оподаткування операцій з об'єктами прав інтелектуальної власності.
У нашій країні, на думку С. Тігіпка, велике податкове навантаження на фізичних осіб з низьким і середнім рівнем доходів. У фізосіб, які займаються підприємницькою діяльністю і працюють за загальною системою оподаткування, немає можливості амортизаційних списань. До того ж в Україні не досить ефективний механізм боротьби з ухиленням від оподаткування. Відсутні дієві й прогресивні правила контролю трансфертного ціноутворення. А це великі втрати. За рахунок вирішення цього питання можна було б значно знизити податкове навантаження.
Урядовець звертає увагу, що в системі контролю доходів фізичних осіб не передбачений облік джерел фінансування їхніх реальних витрат (особливо великих). Унікальна система склалася зі спрощеною системою оподаткування, вважає віце-прем'єр. У жодній країні такої системи немає. Цю проблему треба розумно вирішувати. В країні багато підприємців звикло працювати за спрощеною системою і не готові переходити до складнішої. Це веде до конфлікту інтересів. Адже бізнес, який працює за загальною системою оподаткування, перебуває у дискримінаційній ситуації.
В Україні хаотична і неефективна система пільг. Часто влада користується принципом — бюджет нічого не втратить, якщо дати певній галузі пільги, адже від неї не надходить коштів від податку на прибуток, бо прибутків немає. Такого не має бути, вважає С. Тігіпко. У наших платників податків низька мотивація до сплати податків. У країні обтяжлива, не завжди адекватна система санкцій за порушення податкового законодавства. Вимагає змін і система адміністрування податків. Влада весь час налаштовує систему оподаткування на те, щоб знаходити несумлінних платників. У результаті Україна посідає 175-те місце у світових рейтингах за часом адміністрування податків і 181-ше — з простоти їх адміністрування. Від цього потерпають ті, хто хоче добросовісно працювати і сплачувати податки.
У нашій країні неефективна й судова система, зазначає урядовець, процвітає корупція, за рахунок якої наші підприємці намагаються вигравати судові процеси. Вітчизняний бізнес пристосувався до корупції й використовує її у боротьбі з податковою службою. Для іноземних інвесторів така практика неприпустима і відлякує їх від України.
С. Тігіпко визнає, що у багатьох працівників податкової служби низький рівень юридичної, економічної, фінансової кваліфікації, відсутні навички економічного аналізу, вони слабо володіють стандартами бухгалтерського обліку, особливо міжнародного.
Податкова служба в Україні неекономна. Часто на адміністрування податків витрачається більше коштів, аніж приносять до бюджету зібрані податки. Податківці вдаються до численних перевірок замість того, аби застосовувати методи ризикоорієнтованого контролю і перевіряти недобросовісних платників податків. Значить у податковій службі надто багато працівників, яким нічим зайнятись, окрім перевірок.
Сергій Тігіпко вважає, що треба запроваджувати податок на нерухомість, а також повноцінну систему контролю трансфертного ціноутворення, переходити від жорсткого нормативного регулювання до оперативного реагування податкової системи на зміну економічної ситуації. Інакше ми весь час стримуватимемо розвиток бізнесу.

Олена КОСЕНКО


також у паперовій версії читайте:

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».