Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА КУЛЬТУРА
АНТОЛОГІЯ КОСТЮМІВ БОРОВСЬКОГО
«У мене ніколи не було спокуси проміняти театр на щось інше. Театр — це «хвороба», від якої важко вилікуватися. Мені пощастило від самого початку, тому що тут, у Російській драмі, наприкінці сорокових років, коли я почав працювати, була блискуча трупа — оаза талантів. Тож мене, окрім декорацій, якими я займався, вабили великі особистості, вплив котрих я відчував щодня. Уявіть собі, що ви сидите в театральному буфеті поряд із В. Халатовим, М. Романовим... На якій молодій людині це не позначиться?! Я вже не кажу про тих, із ким мені довелося працювати у сфері суто технічній. У моєму випадку то була усмішка долі».

Так згадував про початок своєї кар'єри на сцені Київського академічного театру російської драми імені Лесі Українки видатний сценограф сучасності Давид Боровський (1934–2006). Традиції і школу київської російської драми Давид Львович не забував, хоч йому випало творити на багатьох сценах Москви, Петербурга, Одеси, на Європейському та Американському континентах. Приємно, що в цьому колективі не забувають знаного митця. Минулої осені тут відбувся фестиваль, присвячений пам'яті Боровського. Створений тоді у фойє простір творчості художника став родзинкою театрального приміщення.
Саме тут днями презентували альбом «Давид Боровський. Костюми». Це — перша частина великої тритомної праці. Як розповіла дружина художника — Марина Боровська, у другому томі будуть зібрані й представлені макети і креслення, а в третьому — записники й фігурки, виготовлені до вистав.
Ті, хто був знайомий із Давидом Боровським, співпрацював із ним, згадували, що робота над костюмами була для нього дуже важливою ланкою у процесі художнього оформлення спектаклю.
— Костюми Боровського є енциклопедією можливостей у цьому напрямі мистецтва; бачимо зібрання різних технік. А найголовніше, що це не тільки костюми, а насамперед люди в костюмах. Скільки начерків людських облич (залежно від виконавця ролі), поз, рук і ніг окремо. Це й урок професійної майстерності, нерозривно пов'язаної з правдою життя,— сказала на презентації театральний критик із Москви Римма Кречетова.
«Видання цього альбому — грандіозна подія для культур Росії та України, — вважає художній керівник — генеральний директор Національного академічного російського драматичного театру імені Лесі Українки Михайло Рєзнікович.— Нині маємо два види театру. Перший — живий, людяний, і другий — раціональний, театр ребусів. Цей альбом розповідає про театр людської душі, засади якого Боровському прищеплював Костянтин Хохлов. А Давид Львович утілював і розвивав їх упродовж життя. Гортаючи сторінки видання, можна побачити костюми, що виражають оригінальну неповторність кожного режисерського задуму. Знаю достеменно, що в 99% випадків лідером у постановці був Давид Боровський, а режисер — підкорявся йому».
Під час презентації Михайло Юрійович сповістив про заснування в Україні нової мистецької премії «Майстер». Протягом року працювало журі, у складі якого, зокрема, кінорежисер Роман Балаян, академік Петро Толочко, диригент Роман Кофман. І одностайним рішенням першу премію «Майстер» присуджено Марині Боровській.
Дружина непересічного сценографа свято береже пам'ять про Давида Львовича, популяризує його мистецьку спадщину. У нашій коротенькій бесіді після презентації Марина Ісааківна розповіла, що художнє оформлення альбому, виданого на кошти родини Боровських та за допомогою одного спонсора, здійснив їхній син — Олександр Боровський. Нині він є головним художником чотирьох московських театрів — МХТ, «Табакерки», Нового театру під керівництвом Сергія Женовача, Театрального центру імені В. Мейєрхольда. Олександр працює також у двох петербурзьких храмах Мельпомени — Олександрінці та Малому драматичному театрі Європи під орудою Льва Додіна.
Символічно, що свій перший спектакль — «Брехня на довгих ногах» Е. де Філіппо і останній — «Дон Кіхот. 1938» за п'єсою М. Булгакова — Давид Боровський оформлював у Київському театрі імені Лесі Українки. «Радію, що після перерви Давид знову з'єднався з цим колективом»,— схвильовано сказала Марина Боровська. Хочеться сподіватися, дух великого сценографа не полишить цих стін і стане для колективу театру оберегом.

Тетяна КРОП
також у паперовій версії читайте:
  • ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ УХВАЛИЛА ЗАКОН «ПРО КУЛЬТУРУ»
  • СЕРІЯ ВИСТАВ НА СПІВОЧОМУ ПОЛІ
  • ГАЛЕРЕЯ НЕТРИВІАЛЬНИХ СКУЛЬПТУР
  • ЛЕГЕНДА ПРО ВОЛОДАРЯ БОРИСФЕНУ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».