Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ЕКОНОМІКА
ПОДАТКОВИЙ РАЙ ЧИ ЗАШМОРГ ДЛЯ БІЗНЕСУ?

Податковий кодекс, робота над яким тривала в Україні понад десять років, схоже, виходить на фінішну пряму. Кабмін схвалив його новий проект, урахувавши пропозиції інвесторів та підприємців, висловлені під час всенародного обговорення, запевняють урядовці. Загалом таких пропозицій, які треба було привести до єдиного знаменника, надійшло кілька тисяч. Розібратися з ними було непросто, адже деякі відображали діаметрально протилежні погляди на одне й те саме питання.

Багато пропозицій стосувалося спрощеної системи оподаткування, зокрема обґрунтування розрахунків граничних обсягів доходів, урахування витрат на медичне страхування працівників у витратній графі, удосконалення правил обчислення податкових різниць бухгалтерського обліку. Пропонували врегулювати проблему вирішення конфлікту між платниками податків і контролюючими органами, унормувати терміни перевірок (вони мають бути безболісними для підприємців).
Урядовці запевняють, що в проекті ПК ураховано основні врівноважуючі інтереси зацікавлених сторін. Багато хто з цим не погоджується. Опозиція стверджує, що влада, особливо в регіонах, «фільтрувала» охочих долучитися до обговорення ПК. Запрошувала тих представників бізнесу, яких готова була чути, які погоджувалися говорити лише про позитив.

Реформа — на часі
Потреба в докорінному реформуванні податкового законодавства назріла давно. Нині воно не задовольняє ані підприємців, ані державних мужів. Перші вважають, що платять забагато, інші нарікають на дірки у бюджеті, які нічим латати. Оподаткування у нас залишається єдиною сферою права, де майже відсутня системність. Визначення податків як економічно-правової категорії міститься у трьох законах. Права контролюючих органів і платників регулюються десятьма законами. Частина податкових норм значиться у підзаконних актах, які взагалі не стосуються сфери оподаткування. Окремі податки і збори регулюють декрети Кабміну, ухвалені десять років тому, деякі закони втратили сенс.
Головна мета ухвалення ПК — щоб податкова система нарешті ґрунтувалася на системному документі, який часто не змінюватиметься, аби платники податків і держава працювали за єдиними правилами. Це сприятиме залученню інвесторів, адже вони готові працювати тоді, коли можуть прогнозувати розвиток ситуації. ПК має стати реальним правовим механізмом стимулювання та переваг, що забезпечить рівність прав адміністраторів податків та їхніх платників.
Податковий кодекс створить найкращі в Європі умови для ведення бізнесу, запевняє глава уряду Микола Азаров. Це економічна конституція країни, оптимальний документ для революційних перетворень, коли шлях до цивілізації второвано квитанціями про сплату податків. Суспільство потребує такого Податкового кодексу, який би зробив бізнес і державу партнерами, а не ворогами. Особливістю ПК є зменшення кількості податків та їхніх розмірів. Ним спрощено податкову систему, зменшено фіскальне навантаження на платників податків, створено однакові умови для всіх учасників ринку і рівноправні відносини між суб'єктами господарювання та державою. Це дасть змогу отримати ресурси для поліпшення добробуту людей. Податковий кодекс створить нові мотивації для розвитку економіки та бізнесу.
За рахунок податкової реформи уряд має намір протягом наступних двох років збільшити зарплату бюджетникам. ПК передбачає значне розширення економічної свободи для платників податків і руйнує модель податкового адміністрування. Концепція оподаткування кардинально змінюється, запевняють урядовці. Кількість загальнодержавних податків зменшується від 29 до 19, місцевих — від 14 до чотирьох. Ставка податку на прибуток знижується на 6% з наступного року, а з 2014-го — щороку на 1% до 16 відсотків.
На десять років звільняють від оподаткування податком на прибуток підприємства легкої промисловості, готельні послуги, судно- і літакобудування. З 2014 року до 17% зменшиться ПДВ. Наступного року від ПДВ звільняють операції з брухтом, зерновими культурами, лісом. Малому бізнесові надають канікули з податку на прибуток на п'ять років. Спрощують умови для започаткування власного бізнесу.
Важливою особливістю ПК урядовці називають стимули для інноваційно-інвестиційного розвитку. Адже передбачається звільнення від податку частини прибутку, що спрямовується на оновлення виробництва, запроваджується норма прискореної амортизації.
За ставкою 5% оподатковуватимуть доходи від депозитів, що перевищують 200 тис. грн. Якщо щомісячні доходи громадян перевищують десять мінімальних зарплат, із них братимуть 17% податку, з менших — 15%. Крім того, 15% оподатковуватимуть суми пенсій і щомісячного довічного утримання, що перевищують максимальну базу нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове соцстрахування.
Заможні платитимуть податок на нерухомість. За нульовою ставкою оподатковуватимуть житло до 100 кв. м у місті й до 200 кв. м у селі. Якщо у міському помешканні зареєстровано дві особи, у сільському — п'ять, за «0» ставкою оподатковуватимуть по 40 кв. м на кожну. По 10 грн братимуть за кожен надлишковий квадрат. Залишається збір на підприємницьку діяльність, за місце паркування транспорту і туристичний збір.
Урядовці вважають, що Податковий кодекс відчутно вдарить по «тіньовій» економіці. Через рік-півтора «тіньовий обіг» у нашій економіці наблизиться до європейських стандартів.
Кабмін розраховує на те, що парламент ухвалить ПК до кінця жовтня і на його основі бюджет-2011 буде підготовлено до кінця листопада. Це дасть змогу на початку наступного року ухвалити місцеві бюджети.
Звичайно, законопроект потребує додаткового удосконалення з урахуванням того, що вже стартував бюджетний процес. Тож Верховна Рада повинна активно попрацювати над ПК, аби країна якнайшвидше отримала документ, що має для економіки стратегічне значення. В кінцевій редакції ПК має бути збалансованим законом, що ґрунтується на зауваженнях галузевих, громадських організацій, міністерств, депутатів, профільних комітетів, аби він улаштовував усі фракції й політичні сили.

Підводні камені
Експерти зазначають, що нинішній проект ПК є компромісом між потребами держави і бажанням бізнесу. Водночас висловлюють занепокоєння тим, що у процесі ухвалення його у парламенті, де сильні позиції бізнесу, цей баланс може бути порушено.
Податковий кодекс розділив українців на тих, хто «за» і тих, хто «проти» податкових змін. І навряд чи зможе їх примирити. Цей документ ухвалити буде нелегко, адже податкові зміни стосуються кожного громадянина. Одна річ — якісь віртуальні бюджетні мільярди, інша — власні сотні. Дехто з депутатів у момент натискування парламентської кнопки може про це згадати. Уряд сподівається, що цього не станеться. Скажімо, теза про те, що ПК створює найпривабливіші умови для ведення бізнесу, спрацює непогано. А запевнення в тому, що ухвалення кодексу дозволить до 2012 року підвищити зарплату бюджетникам у 1,5 раза, переконає тих, хто вагається.
Податковий кодекс не став кращий, зауважують опозиціонери і чимало експертів, його норми неадекватні, незрозумілі, нічого конструктивного у ньому немає. З цим категорично не погоджується уряд. Але ж і Президент багатозначно пообіцяв, що заветує непопулярний ПК, попередивши прем'єра і деяких урядовців, що не варто сподіватися проштовхнути через парламент документ, який не сприйматиме суспільство.
Багато експертів зазначає, що цей проект є найгіршим варіантом із усіх попередніх. Якщо перший мав суттєві недоліки, другий був дещо кращий, то третій — найгірший, передусім для малого бізнесу. Згідно з ним майже зникають малі підприємства, а в них працює 2 млн 150 тис. людей. Урядовці вважають, що переведення малого бізнесу на загальну систему оподаткування (з ПДВ, податком на прибуток) збільшить доходи бюджету.
Проте існує й інша точка зору. За таких умов чимало малих підприємств закриють або вони підуть у «тінь». Малі підприємці-фізособи не зможуть працювати як юрособи, бо ведення податкового і бухгалтерського обліку вимагатиме багато часу і грошей. Суттєвий негатив для них — збільшення єдиного податку до 600 грн плюс пенсійний збір (200 грн), а також скорочення кількості працюючих із десяти до двох. Це не найкраща ідея, переконують експерти, адже в більшості країн малий бізнес створюють для того, аби збільшити кількість робочих місць. В Україні, навпаки, таку можливість буде обмежено.
Не додає оптимізму і зменшення обсягу обороту для спрощенців з 500 тис. грн до 300 тис. Спрощену систему було створено у 1997–1998 рр., відтоді максимум обороту (500 тис. на рік) знецінився через інфляцію. Тож його треба збільшувати.
Зі спрощеної системи цілковито зникають юрособи-підприємці, вилучають з неї й велику кількість видів діяльності. Раніше «спрощенкою» забороняли користуватися тим, хто продавав підакцизну продукцію (горілку, цигарки). Тепер список значно розширився. А бухгалтери й консультанти взагалі «зависли в повітрі» — їх немає у заборонному й дозвільному списку спрощенців. До того ж у ПК не визначено, за яким механізмом у 2011-му переводитимуть нинішніх платників єдиного податку на загальну систему оподаткування.
Запровадження податку на депозити експерти підтримують, але з певними застереженнями. І радять паралельно знижувати податок на зарплату, аби трудові доходи оподатковували за меншою ставкою, ніж нетрудові.
Система стягування податку на нерухомість, на думку експертів, проста, але несправедлива. Адже квартира на 80 кв. м у центрі столиці може коштувати набагато більше, ніж помешкання на 120–130 квадратів на околиці Тернополя чи Миколаєва. В Німеччині, де ефективно діє такий податок, його розмір залежить не тільки від метражу житла, а й від його розташування, часу побудови. Існує складна система коефіцієнтів його визначення.
У ПК зазначається, що добросовісним платникам податків автоматично відшкодовуватимуть ПДВ, але немає визначення добросовісності. Незрозуміло також, як податковий облік пов'язуватиметься з бухгалтерським.
Хоча у новому ПК поменшало акцентів на безглуздому адмініструванні, але вони ще є. Не стикуються положення, за якими послаблення фіскального тиску має супроводжуватися посиленням штрафних санкцій.
Хоч як парадоксально, але розкритикований попередній проект ПК виявився кращий і більш виважений, ніж його наступник, роблять висновок експерти і підприємці. Новий проект не став результатом всенародного обговорення. Приміром, бізнес навряд чи міг пропонувати скорочення спрощеної системи оподаткування.
Підприємці відзначають нерівноправність відносин між державою, контролюючими органами і платниками податків. Адже податковим органам надають великі повноваження, але вони не несуть реальної відповідальності. В ПК не виписано прозорі процедури — що за чим і як має бути. Дуже багато відсилочних норм, яких не повинно бути, як і підзаконних актів. Усі правила мають бути зазначені у ПК. До того ж порядок проведення перевірок, складення документів, пов'язаних із ними, пропонується затверджувати контролюючим органам.
Податковий кодекс не забезпечить амбітних планів, задекларованих Президентом України, переконані підприємці. Податкові канікули з податку на прибуток для деяких галузей економіки — ефемерні. Адже прибутку у них немає, як і критеріїв надання пільг. Для бізнесу цей кодекс не принесе полегшення. Не йдеться у ньому і про соціальний захист підприємців. У Німеччині неоподатковуваний мінімум на рік на одну особу — більш ніж п'ять тисяч євро, в Україні — 17 грн на місяць.
Зменшення ставки податку на прибуток підприємств експерти оцінюють схвально. Проте зауважують, що й після реформ податкового законодавства Україна матиме вищу його ставку, ніж у інших державах. Зокрема, в Ірландії вона становить 12%, Словаччині та Австрії — 14%. А ось оподаткування депозитів призведе до подорожчання кредитів, вважають банкіри.

Позитив
Уряд має намір застосувати систему оподаткування для перерозподілу доходів від багатих до бідних, зазначають симпатики ПК. Адже запроваджуються дві ставки оподаткування доходів фізичних осіб, податок на нерухомість, оподаткування суттєвих депозитних доходів. Систему оподаткування застосовуватимуть як інструмент стимулювання інвестицій. У ПК закладено додаткові норми пільгового оподаткування, звільняють від оподаткування інвестиції в основний і людський капітал.
Це прогресивно, цього потребує економіка. Раніше система оподаткування була однакова для всіх незалежно від рівня доходів. Зараз багаті сплачуватимуть більше податків, які надходитимуть до бюджету для фінансування соціальних виплат менш забезпеченим людям.
Але навіть симпатиків непокоїть, що у ПК багато пільг. Це загрожує місцевим бюджетам. Зокрема, звільняють від оподаткування податком на прибуток новостворені підприємства (це може криміналізувати бізнес), запроваджують спрощену систему для сімейного бізнесу, запропоновано прискорену норму амортизації для 16 видів основних фондів, податковий кредит у разі іпотеки, звільняють від оподаткування певні галузі економіки (без зазначення критеріїв для цього).
Податковий кодекс не пронизаний наскрізь фіскальною ідеологією. Це спроба запровадити додаткові стимули для економіки і забезпечити надходження до бюджету за рахунок розширення бази оподаткування. У ПК уряд гармонізує вітчизняну систему оподаткування з європейською. Це треба робити, якщо Україна хоче стати асоційованим членом ЄС, а у майбутньому вступити до Євросоюзу.
Уряд бере на себе всю відповідальність і ризики від реалізації ПК. Протягом шести місяців після набрання чинності цим документом штрафні санкції до порушників ПК не застосовуватимуть. Цю норму передбачено у перехідних і прикінцевих положеннях документа.

Олена КОСЕНКО
також у паперовій версії читайте:

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».