Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА КРИМІНАЛ
ПІД ЧИЇМ ДАХОМ БУТИ ПОДАТКОВІЙ МІЛІЦІЇ?

Минулого тижня у Верховній Раді було зареєстровано законопроект № 7073, який пропонує ліквідувати податкову міліцію і передати існуючі нині її підрозділи до системи МВС.

Аналогічна пропозиція вже надходила до парламенту восени минулого року — ініціатором був один із депутатів, який брав участь у президентських перегонах. Тоді це можна було пояснити передвиборчим популізмом, але спроба номер два свідчить, що в країні існують сили, зацікавлені у тому, аби підірвати впливовість Державної податкової адміністрації. Тож у ситуації варто розібратися докладно.
Своїм офіційним днем народження податкова міліція може вважати 30 жовтня 1996 року, коли вийшов указ Президента України про те, щоб із системи МВС до структури ДПА передати 4700 штатних одиниць підрозділів боротьби з кримінальним приховуванням прибутків від оподаткування, назвавши їх коротше — «податкова поліція». Ще через півтора року, 6 лютого 1998 р., Верховна Рада схвалила поправки до Закону «Про державну податкову службу в Україні», після чого вона стала називатися не поліцією, а міліцією.
Варто зазначити, що таке рішення не викликало особливого захоплення у тодішнього очільника МВС Юрія Кравченка. Він любив ділитися з громадськістю різними планами і концепціями реформування свого відомства, пояснюючи, чому з його складу варто вивести пожежну службу або медвитверезники, але жодного разу не припускав того, що у нього можуть забрати податкову міліцію.
Дискусії про те, наскільки правильним був цей крок, точилися завжди. Податкова міліція, звичайно, зробила великий внесок у те, щоб навести елементарний лад у фінансовому стані держави і збити хвилю організованої злочинності. Однак існує думка, що перебуваючи у складі МВС, а не ДПА, вона зробила б ще більше.
Зауважимо, що певних світових стандартів із цього питання немає. Кожна держава будує конструкцію виконавчих органів так, як хоче сама. Можна мати одну величезну силову структуру, окремі підрозділи якої курируватимуть певну галузь, обслуговуватимуть те чи інше відомство. А можна при деяких відомствах створювати невеликі вузькоспеціалізовані силові підрозділи. У Російській імперії, наприклад, не лише податкова і митна служби, а й корпус прикордонної стражі входив до складу міністерства фінансів.
Узагалі мистецтво державного управління полягає у такій розстановці кадрів, при якій між відомствами, їхніми підрозділами і конкретними посадовцями існувала б здорова конкуренція, але за кермом державної машини був один шофер. У цьому разі принцип конкуренції цілком дотримано. Конвертаційні центри, як відомо, можуть викривати і СБУ, і МВС, і податкова міліція. Хто завербував інформатора — тому й карти в руки.
Створення конвертаційного центру — це, з точки зору Кримінального кодексу, фіктивне підприємництво, тобто ст. 205, розслідуванням якої, згідно з Кримінально-процесуальним кодексом, займається МВС. Але ж «конверти» найчастіше створюють для замітання слідів іншого злочину — ухилення від сплати податків, а це вже ст. 212 ККУ, підслідна органам податкової міліції. І от для того, щоб підтримувати конкуренцію, законом в означеному випадку передбачено принцип: хто виявив злочин, той його і розслідує.
Приміром, оперативники якогось райвідділу внутрішніх справ викрили фіктивне підприємництво, слідчий порушив кримінальну справу, а її подальше розкручування вивело на замовника, котрий таким чином ухилявся від сплати податків. Подальше розслідування вестиме той самий слідчий.
І навпаки, якщо оперативники податкової міліції викриють ухилення від сплати податків, а його сліди виведуть на низку конвертаційних центрів, то слідство за новими виявленими фактами фіктивного підприємництва вестиме той самий слідчий-податківець.
Тож кожне відомство нібито й займається своєю справою, але іноді їхні інтереси можуть перетинатися. Проте основну кількість найскладніших злочинів і справ розкривають й розслідують працівники податкової міліції.
Тепер стосовно того, що за кермом має бути один шофер. Тобто чому податковій міліції краще перебувати у складі ДПА, а не МВС? Відповідь на це запитання полягає у тому, що у двох відомств різні завдання. Головне завдання податківців — наповнення держбюджету, чим більше, тим краще. Основне завдання МВС — розкриття злочинів. І теж чим більше, тим краще.
Начальникові податкової інспекції району байдуже, скільки злочинів розкриє відділ податкової міліції, котрий його обслуговує. Хоч узагалі жодного. Головне — аби знайшов, у якому «конверті» лежать приховані від оподаткування гроші. Коли оперативники будуть підпорядковані лише йому, то й діятимуть вони тільки в його інтересах, тобто в інтересах наповнення бюджету. А якщо відділ податкової міліції буде підпорядковано місцевому органові внутрішніх справ, то його працівників у будь-який момент можуть послати прочісувати підвали, горища або ловити наркоманів, шахраїв чи повій, бо «горить» план із розкриття злочинів.
Міліцейські генерали добре розуміються на оперативній роботі, тобто залученню до негласної співпраці носіїв корисної для правоохоронців інформації. Але вони не завжди можуть правильно визначити пріоритетність стратегічних завдань фіскальної служби.
Яскравий тому приклад — робота Юрія Кравченка на посаді голови ДПА з грудня 2002-го до червня 2004 року. При ньому податкова міліція енергійно взялася за акциз, тобто за виявлення додаткової й незадекларованої алкогольної продукції, котру у величезній кількості виготовляли на легальних лікеро-горілчаних заводах, однак реалізовували без сплати податку. Слід визнати, що на цій ниві оперативники досягли неабияких успіхів, однак було порушено баланс розподілу сил і засобів, унаслідок чого у занедбаному стані опинилися питання, пов’язані з криміналом навколо податку на додану вартість.
Нічого дивного в цьому немає. Бо міліція ще за часів СРСР «з’їла собаку» на виявленні необлікованої продукції на заводах і фабриках. А для того щоб розібратися у лабіринтах бухгалтерської звітності, міліціонерами повинен керувати досвідчений фінансист.
Через це передача податкової міліції до складу МВС навряд чи принесе користь суспільству і державі.

Юрій КОТНЮК
також у паперовій версії читайте:
  • ЗАТРИМАНО ВБИВЦЮ МИКОЛИ ШКРІБЛЯКА
  • НАЖИЛИСЯ НА СОБАКАХ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».