Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2010 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА ПРОБЛЕМА
«НІКОТИНОВЕ ЛОБІ» СТАВИТЬ НА «РЕЗЕРВІСТІВ»
Не так давно Верховна Рада заборонила курити в громадських місцях. Хоча цей закон у нас існує тільки на папері, проте він свідчить, на чиєму боці справедливість. На часі більш рішучі заходи. У парламенті зареєстровано законопроект про повну заборону реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів. Цілковиту його підтримку висловили представники відомств і громадських організацій. До того ж існує рамкова Конвенція Всесвітньої організації охорони здоров’я, яку Україна ратифікувала ще в 2006 році. Згідно зі ст. 13 цієї конвенції наша країна зобов’язана до 2011-го ухвалити закон про повну заборону реклами куріння. Виконання цього документа ухвалено Кабміном.

Однак «нікотинове лобі» не збирається складати зброю. А воювати є за що. За інформацією завідувача відділу контролю Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ Костянтина Красовського, у тютюнової індустрії при всій її потужності останнім часом виникла суттєва проблема — у країні щороку 300 тис. осіб полишає курити. За даними дослідження, 9 відсотків дорослого населення — це колишні щоденні курці. Україна вже не очолює першість щодо цієї шкідливої звички, а перебуває на четвертому місці, поділяючи його з Російською Федерацією. Попереду — Албанія, Боснія і Герцеговина та Греція.
Є ще один сумний для обох сторін барикади факт. В Україні щороку помирає приблизно 750 тис. людей. Оскільки десь третина з них курила, це означає, що ще 250 тис. курців зникає з ринку щороку. Отже, проста арифметика доводить: принаймні для того щоб не втратити свої прибутки, виробникам нікотинової смерті потрібно залучати до своїх лав понад 550 тис. нових споживачів щороку. А де їх узяти? Звісно, серед дітей та підлітків. Бо відомо, якщо людина не почала курити до 20 років, вона зазвичай уже й не почне.
Фахівці стверджують: потужним засобом залучення молоді до вживання тютюну є реклама. Чи матиме результат її заборона? Досвід зарубіжних країн доводить, що так. Приміром, у Норвегії, країні, яка першою в 1975 році цілковито заборонила рекламу тютюну, упродовж п’яти років споживання цигарок зменшилося на 9–16 відсотків. Особливо стрімке зниження спостерігалося серед дітей 13–15 років — категорії, котра сприймає за «чисту монету» рекламні маніпуляції.
Яка ситуація в Україні? За підрахунками медиків, якщо ситуація кардинально не зміниться, зі ста хлопчиків, котрим нині виповнилося шістнадцять, 40 не доживуть до шістдесяти (для порівняння: в Європі тільки десятеро). З-поміж 45-літніх здоровими вважають менш ніж два відсотки. Тоді як у Європі цей показник 30–40 відсотків. Тривалість життя в Україні на 10–14 (здорового, повноцінного — на 15–20) років є меншою, ніж у середньому в Європі. Одним із основних чинників передчасної смерті є тютюн, визнає Всесвітня організація охорони здоров’я. Цю статистику повідомив голова Національної ради з питань охорони здоров’я Микола Поліщук. Він також навів красномовне порівняння: «В Україні від СНІДу щодня помирає семеро осіб (за рік — 2550). Щодня від хвороб, спричинених курінням, помирає 300. За рік ця цифра сягає 110000 осіб».
Серед авторів законопроекту — народний депутат України Леся Оробець, вона зазначила, що хоча існує багато способів боротьби з курінням і запровадження здорового способу життя, але якщо звести їх лише до дієвих і радикальних, залишається три основні — ті, що суттєво і швидко впливають на рівень споживання тютюнових виробів у суспільстві. По-перше, це заборона куріння в громадських місцях і штрафи (законодавчо це вже зроблено). По-друге, підвищення акцизів і відповідно підняття цін на тютюнові вироби (перевірений світовим досвідом фактор, що суттєво впливає на мотивацію людей кидати курити). По-третє, потрібна повна заборона тютюнової реклами.
Проте слід усвідомити й те, що жодні законодавчі ініціативи, висока ціна і заборона на рекламу не матимуть успіху, якщо ми не зробимо свій свідомий вибір. Урешті-решт ніхто не змусить людину курити, ніякий рекламіст, якщо вона твердо вирішить не піддаватися його впливу.
Отже, остаточне рішення — зберігати своє здоров’я чи втрачати його, збагачуючи тютюнових магнатів,— за нами.

Олександр КОЗЛОВСЬКИЙ, Укрінформ
також у паперовій версії читайте:
  • ЩОБ НЕ БОЛІЛА ДУША НАЦІЇ
  • КОЛИ ВІДКЛАДАТИ НЕ МОЖНА...

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».