НЕМА РАЮ НА ЗЕМЛІ...
Трагедія зовсім юної дівчини, побитої і зґвалтованої, а потім викинутої на вулицю, подіяла на Індію, як потужний вибуховий механізм. Окрема трагедія зруйнувала райський міф 90-х, старанно підтримуваний індійським урядом і міністерством туризму. Вона показала страшні дані, які свідчать про поширеність подібних злочинів — у середньому кожні 20 хвилин в Індії відбувається зґвалтування.
Обережно на Тадж-Махалі
Ні ті явища, ні знання про них не є новими і досі не відлякували туристів, але ніколи вони раніше настільки не привертали міжнародної уваги. Уперше також самі індуси визнали, що дискримінація жінок і насильство над ними є фактом. Тисячі громадян протестували проти загальмованості політиків, корумпованої і неефективної поліції, а також проти суддів, які надто неохоче судять винних.
Індійська влада, досвідчена в ігноруванні громадської думки, такої потужної реакції не могла залишити без відповіді — було запроваджено жорсткіші покарання для ґвалтівників (більшість фігурантів отримала смертну кару, хоча її рідко виконують на берегах Гангу), а на всіх поліцейських дільницях у Делі чергуватиме, щонайменше, одна жінка-поліцейський, щоб потерпілі із заявами про зґвалтування не боялися про це повідомляти.
Але це, однак, не втішило ані критиків, ані не полегшило ситуації. Кількість закордонних туристів, які приїжджають до Індії, зменшилася на 25%. У першому кварталі 2013-го на береги Гангу приїхало на 35% менше туристок, ніж упродовж того самого періоду минулого року. За весь 2012 рік індійська туристична галузь заробила приблизно 18 мільярдів доларів. У цьому році результат значно гірший.
У всьому світі мільярд людей щороку перетинає міжнародні кордони, а туристична галузь дає 9% глобального ВВП. Акурат на момент, коли туризм нині розвивається на повну силу, а вітчизна Ганді, Боллівуду і Камасутри багато років вважалась однією з найцікавіших і найбезпечніших азіатських держав, Індія втрачає магнетичну привабливість.
Навесні жертвою групового насильства стала 39-річна швейцарка, яка разом із чоловіком подорожувала Індією на велосипеді. Вони затрималися на ніч дорогою до Тадж-Махалу — вражаючого мавзолею, який називають ще пам'ятником коханню і архітектурним дивом світу. На них напало семеро чоловіків. Жінка була зґвалтована на очах побитого і зв'язаного чоловіка.
Улітку до групового зґвалтування дійшло також у Мумбаї, який вважався найбезпечнішим містом в Індії: на цей раз жертвою стала 22-річна фотограф. Медіа щоденно повідомляють про випадки насильства відносно жінок та про стрибок у статистиці — все більше скривджених наважуються відверто заявляти про злочини поліції.
Екстремальне враження
Драматичні повідомлення медіа давно вже вражаюче суперечать образу, створеному завдяки піар-кампаніям, які популяризували уявлення про Індію як країну, чиї суспільні проблеми не становлять загрози для іноземців, а навпаки — дозволяють їм отримати неповторні враження.
Індія має серед туристів марку особливої країни — від 60-х років ХХ ст. і хвилі «Нова країна» стала однією з обов'язкових цілей для людей, які подорожують з рюкзаками і мінімумом грошей у кишені (backpacker). Притягальною є сила легендарної індуської духовності, центрів медитації та йоги, вражаючих святинь і палаців, врешті — природи. Але вони також вважаються місцем для винятково відважних, досвідчених «глобтротерів», які мають досвід «спокійніших» азіатських вражень від перебування в Таїланді, В'єтнамі чи Камбоджі.
Індія — країна екстремальних вражень, пов'язаних не тільки з багатою культурою, кухнею чи пейзажами, а й також з перенаселеними містами, браком інфраструктури, повсюдними проявами нужденності та всіма проблемами і труднощами щоденного життя, які шукачам пригод можуть ці неповторні враження забезпечити. Усе це багато років формувало існуючий у світі своєрідний культ Індії. Країна стала метою не тільки відпускного відпочинку, а й подорожей, які гарантують, можливо, хоч і не легкі, але вагомі відкриття та порівняння.
Прекрасною ілюстрацією такої пропозиції є міжнародна компанія Incredible India («Неймовірна Індія»), яка, в тому числі за допомогою телероликів, кілька років просуває унікальний імідж країни. Героями компанії стали закордонні туристи, які переживають зустрічі з дикими звірами, несподіваними звичаями та віруваннями. Приголомшені багатством вражень, туристи пишуть на поштових картках лише два слова — назву компанії, котра символізує неможливість описати враження словами.
Відколи на початку 90-х вільноринкова Індія, завдяки реформам, започаткованим нині правлячим прем'єром Манмоханом Сінгхом, приєдналася до глобальної економіки, важливим елементом її міжнародного розвитку став туризм. Зацікавлення країною росло разом з підйомом економіки. Бізнесменів і туристів супроводжувало переконання, що країна швидко наближається до Заходу, хоча ще донедавна асоціювалася з убогістю, застарілими аеропортами й відсутністю комфортних готелів.
Уже понад 20 років з Індії надходять позитивні повідомлення — про все більшу кількість закордонних інвестицій, про відкриті представництва міжнародних гігантів, молоде і все краще освічене населення чи про вибухоподібне зростання технологічного потенціалу, зокрема в Науковому містечку під Бангалором. Світова криза зупинила цей тренд. І хоча перші зміни — менша кількість закордонних туристів і сповільнення економіки — було видно вже у 2010 році, лише зараз вони проявляються з усією силою.
Мафія в Гоа
Сподівання на Індію виявилися дещо перебільшеними. Модернізація країни — економічна чи звичаєва — здійснюється повільніше, ніж очікувалося. Відхід багатьох закордонних інвесторів розкрив слабкості тамтешньої економіки — її залежність від міжнародної фінансової підтримки і відсутність політичної волі правителів до продовження реформ. У недавньому виступі прем'єр Сінгх поклав відповідальність за ослаблення рупії і всієї економіки на можновладців у США та Європі. Але місцеві критики вважають, що це сталося через відсутність у нього політичної сміливості для проведення необхідних реформ.
Правляча коаліція на чолі з партією Індійський національний конгрес зосередилася на популістських рішеннях, які мають гарантувати їй перемогу на наступних виборах у 2014 році. Останніми днями парламент підтримав урядову програму додаткового фінансування продуктів харчування для найбідніших, яка збільшить річні витрати держави на 23 мільярди доларів, а на думку численних скептиків стане такою ж неефективною, як десятки інших урядових програм.
Подібно до індійської економіки, тамтешній туризм, залежний від зовнішніх трендів, на місцевому рівні діє неефективно. Це добре відображають проблеми, з якими зіткнувся приморський штат Гоа,— досі перлина в короні азіатських пляжів. Він багато років пропонував туристам відпочинок і розваги за копійки. Гоа відомий красивими бамбуковими хатинками на піску, морепродуктами, нічними розвагами, дешевим пивом і наркотиками. Він став анклавом звичаєвого лібералізму — в інших приморських місцевостях не можна загоряти в бікіні, вживати алкоголь чи наркотики.
Усе це стало прокляттям Гоа — нині штату, забитого незаможними туристами, де панує мафія, яка гендлює землею і наркотиками. На пляжах стало неспокійно і небезпечно — там також відбуваються зґвалтування, напади, туристів б'ють і обкрадають. Подорожуючі залишають тут не такі гроші, як хотілося б, а також гори неприбраного сміття при дорогах.
Уряд штату поставив перед собою амбітну мету — усунення так званих бюджетних туристів і залучення заможних. Звідси загострення: заборона вживання алкоголю на пляжах, ліквідація барів із танцівницями, контроль поліції на знаменитих вечірках з електронною музикою під зірками.
Слон конкурує
Щоб звабити багатих європейців, треба збудувати дорогі готелі, дороги і збільшити безпеку. Наразі є сучасний аеропорт і типові для Індії проблеми — непорозуміння між поліцією і владою, корупційні зв'язки, що гальмують зміни.
Індія нині стоїть перед загрозою призупинення розвитку багатьох інших галузей економіки. Аналітики вказують, що рупія наближається до межі, за якою мусить початися дефляція. Найбільша демократія світу нагадує слона, який, незважаючи на велику силу, тяжко топчеться на місці.
Тим часом менші сусіди не сплять. Слідом за компанією Incredible India рушили регіональні конкуренти. Світові туристи нині так само добре знають гасло Malaysia truly Asia («Малайзія — справжня Азія») чи Remarkable Indonesia («Надзвичайна Індонезія»). Там також чекають пляжі — чисті і безпечніші, до яких легше доїхати і долетіти. А також міста — може з менш екзотичним колоритом, але з меншими побутовими проблемами.
Вартість подорожі, можливо, й більша, але це добра інформація для південноазіатських економік, які притягують туристів з більшими вимогами і товстішими гаманцями. Для шукачів незвичайних вражень відкрилися нові недорогі напрямки — туристи відвідують нині Бірму чи Камбоджу, а також Центральну Азію і Монголію. Спраглі вражень споживачі глобального туризму шукають свіжість і новизну. Індія це все раптово втратила.
Петро ПЕТРІВ
також у паперовій версії читайте:
- ВІЧНІ ВІЙНИ БЕЗ ПЕРЕМОЖЦІВ
назад »»»