Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2013 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА
НЕ ЗГАЯТИ ЧАСУ. ЯКЩО ДИТИНА ВІДСТАЄ В РОЗВИТКУ — НЕГАЙНО ЗВЕРТАЙТЕСЯ ДО ФАХІВЦІВ
Батьки, хоч це видається дивним, нерідко пізніше, ніж інші, помічають відхилення в поведінці своєї дитини. Мати і батько, зазвичай, бачать свою дитину щодня і не завжди реагують на її поведінкові системні вади. Вони звикають до дивакуватостей, примх та індивідуальних особливостей свого чада.

Найчастіше першими відхилення помічають близькі родичі або друзі. Саме вони, спостерігаючи динаміку розвитку дитини збоку, часто першими звертають увагу батьків на якісь нюанси поведінки.
Звичайно, батькам не хочеться вірити в те, що з їх дитиною щось не гаразд. Проте якщо виникають сумніви, щоб зрозуміти, що насправді відбувається, слід звернутися до професіоналів. Краще перестрахуватися, ніж згаяти дорогоцінний час, переконана головний фахівець Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді столиці Лариса Остролуцька.
Те, що незрозуміло батькам, може бути очевидним для фахівця, адже багато процесів розвитку дитини вже досить відомі й вивчені. Важливо розуміти, що тут потрібна не лише медична, а й соціально-педагогічна і соціально-корекційна діагностика.
У кожному місті та районі України є фахівці соціальних служб, які ведуть напрям роботи із сім’ями, дітьми і молоддю з інвалідністю. У багатьох районах існують також центри соціально-психологічної реабілітації для дітей і молоді, завдання яких — допомогти батькам у реабілітації дитини, її соціалізації. Головна їх мета — підготувати дитину до того, щоб вона могла піти вчитися, отримати освіту, професію, щоб не залишалася наодинці, мала друзів, знайшла свої інтереси, реалізувала свій потенціал. Для цього, за словами фахівця, необхідно звернутися до районного Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді за місцем проживання.
«Для звернення до нас зовсім не обов’язково, щоб дитина мала інвалідність. Наші центри так і називаються: для дітей і молоді «з функціональними обмеженнями». До того ж і ця термінологія нині під знаком запитання, тому що не всі визначення звучать цілком коректно. Часто дитина, отримавши допомогу фахівців, вступає до звичайного навчального закладу і стає звичайною дитиною, — пояснює Лариса Остролуцька. — Але нерідко буває і так, коли батьки, не бажаючи своїй дитині оформлювати інвалідність (погодьтеся, будь-якому з батьків змиритися з цим важко), тільки затягують і ускладнюють процес.
Якщо у дитини, наприклад, ДЦП або інше порушення, її все одно рано чи пізно доведеться навчати з цим жити, реабілітовувати, абілітовувати, розвивати для того, щоб вона могла бути більш функціональною. Час не чекає — мозок людини функціонально розвивається до семи років. І тут важливо не прогаяти моменту, а за допомогою фахівців максимально розвинути всі можливості або компенсації дитини, щоб вона надалі могла себе обслуговувати, перебувати в суспільстві, виконувати якісь функції в сім’ї, колективі, мала можливість визначити й розвивати свої таланти, адже творчий потенціал є у кожної дитини. У цій сфері потрібна обов’язкова взаємодія батьків із фахівцями».
Для налагодження взаємодії з батьками, що є обов’язковою умовою успішної роботи, соцслужба проводить не лише консультації фахівців, а й семінари та тренінги, на яких батьки отримують необхідну інформацію щодо правильного виховання дитини, про те, як налагодити взаємини з нею, поліпшити мікроклімат у сім’ї.
У центрі надається чудова можливість батькам поспілкуватися один з одним та обмінятися досвідом. Це також дуже важливий ресурс, тому що батьки, які вже пройшли випробування, з якими на цей час зіткнулися інші батьки, можуть не лише підказати, поділитися досвідом, порадити, до якого конкретного фахівця краще звернутися, а й підтримати морально, підбадьорити, вселити у них сили й упевненість.
Крім того, в соціальній службі можна отримати корисну інформацію про те, які громадські організації (батьківські або для людей з інвалідністю) існують, дізнатися, як установити контакт з іншими державними структурами, де також можна отримати допомогу. Працівники соціальних служб, за згодою батьків, беруть сім’ю на облік і потім її супроводжують. Якщо дитині потрібна допомога фахівців, вона отримує її в Центрі соціально-психологічної реабілітації, де група професіоналів — мультидисциплінарна команда, до якої входять логопеди, корекційні педагоги, соціальні педагоги, психологи, інші фахівці, працює з нею за індивідуальним планом. У кожного фахівця свій підхід до конкретної ситуації, а комплексність дій, у тому числі за участю батьків, дає ефективний результат.
За словами головного фахівця соціальної служби столиці, вкрай важливо не замикатися на своїй проблемі, а йти «у люди». Уже давно помічено: якщо людина з фізичними вадами або дитина з інвалідністю ізольована, не має певного статусу в суспільстві, не взаємодіє з іншими людьми, її психологічний стан тільки погіршується. Це може призводити до вторинної інвалідності, розвитку супутніх хвороб. Тому інтеграція й соціалізація дітей і молоді вкрай важлива.
«Такі заходи, як відвідування театрів, музеїв, екскурсії до міста, які регулярно організовує соціальна служба, окрім ознайомлення з культурною та історичною спадщиною нашого народу, активно сприяють соціалізації. Діти з порушеннями бачать навколишній світ таким, яким він є, а не тільки спостерігають двір із вікна своєї квартири. Культурні заходи вирішують також інші важливі специфічні завдання: діти пересуваються містом, вчаться користуватися громадським транспортом, поводитися в ньому, звикають бути серед людей — так відбувається нормалізація: дитина з інвалідністю розпочинає жити таким самим життям, як і всі інші люди. Головне — у неї зникає страх перед вулицею, адже дитина, яка увесь час сидить вдома, з часом уже боїться вийти за межі своєї квартири.
Важлива і спортивна реабілітація. Спорт — це завжди команда, в якій треба взаємодіяти, один одному допомагати. Тут дитина набуває важливих для себе навичок — почуття товариськості, яке, зазвичай, мало розвинене у середовищі дітей з інвалідністю, тому що часто домінують надомне навчання і гіперпіклування в сім’ї. Помилки виховання можуть призвести лише до негативних наслідків — людина вважає, що їй усі винні, всі зобов’язані. Вона звикає маніпулювати своєю інвалідністю.
Дуже важливо допомогти батькам правильно виховати дитину, щоб, незважаючи на її стан, виростити з неї дорослу самостійну людину, готову брати відповідальність за себе, за своє життя, за близьких їй людей, яка може ставити перед собою цілі, працювати і домагатися результатів. І це цілком можливо, переконана Лариса Остролуцька.

Підготував Олександр КОЗЛОВСЬКИЙ, Укрінформ
також у паперовій версії читайте:
  • НАЛЕЖНО ЗАБЕЗПЕЧИТИ ПРОТЕЗУВАННЯМ ЛЮДЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ ВИМАГАЄ ЗАКОН
  • УКРАЇНА СТАНЕ ЛІДЕРОМ ЗІ ЗРОСТАННЯ РЕАЛЬНОЇ ЗАРПЛАТИ В ЄВРОПІ У 2014 РОЦІ
  • ЦЬОГОРІЧ СОЦІАЛЬНЕ ЖИТЛО ОТРИМАЄ ВП’ЯТЕРО БІЛЬШЕ СИРІТ, НІЖ РАНІШЕ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».