Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2013 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); ЕКОНОМІКА
МЕНШЕ ЗНАЄШ ПРО БЮДЖЕТ — КРАЩЕ СПИШ

Нещодавно уряд підбив підсумки своєї роботи у першому півріччі. Вони, наголосив Прем'єр Микола Азаров, засвідчують: Україна обрала продуктивну економічну стратегію. Глава уряду відзначив поліпшення зовнішньоекономічного торговельного сальдо, збільшення виробництва сільгосппродукції, зростання соцвиплат.
У проекті бюджету-2014 планується закласти підвищення мінімальної зарплати і прожиткового мінімуму, збільшення видатків на регіони. Глава уряду доручив активізувати роботу над проектом кошторису, аби вчасно подати документ на розгляд парламенту.

Експерти радять детально проаналізувати виконання торішнього і нинішнього бюджетів. Це допомогло б парламенту отримати підтримку, розуміння зацікавлених груп, які турбуються про фінансування важливих програм. І набагато полегшило б процес обговорення та схвалення кошторису.
У Мінфіні наголошують, що 2012 рік був дуже складним через несприятливу зовнішньоекономічну кон'юнктуру, повільне зростання глобальної економіки (3,2% проти прогнозованих 4%). Країни єврозони охопила рецесія (-0,6%), світові ціни на чорні метали знизилися на 11,4%. Але Україні вдалося втримати тенденцію до економічного зростання завдяки проведенню реформ, ініційованих Президентом.
Pеальний ВВП зріс на 0,2%, номінальний — на 8,2% до 1,4 трлн грн. Незважаючи на низьку інфляцію (0,2%), уряд підвищував соцстандарти, зарплата повагомішала на 14,4%. Це найвищий показник за шість років. Позитивна динаміка розвитку і зміцнення банківської системи сприяли відновленню довіри населення до неї та розширенню її ресурсної бази, тож обсяг депозитів зріс на 80,6 млрд грн (+16,4%).
Завдяки ефективній податковій політиці, поліпшенню адміністрування податків дохідна частина бюджету зросла на 10% до 346,1 млрд, загального фонду — на 8,9% до 289,6 млрд. Відшкодування ПДВ збільшилося порівняно на 7,4% (на 3,2 млрд до 46 млрд). В автоматичному режимі відшкодовано 23,2 млрд (50,5%). На кінець 2012 р. не залишилося протермінованих сум у відшкодуванні ПДВ. Торік у рейтингу конкурентоспроможності економік Україна піднялася на дев'ять позицій, у рейтингу легкості ведення бізнесу — на 15, податкових систем — на 16.
На виконання Програми Президента «Заможне суспільство. Конкурентоспроможна економіка. Ефективна держава» та його соцініціатив було забезпечено фінансування підвищених соцпоказників та інвествидатків. Видатки держбюджету збільшилися на 18,7% до 395,7 млрд; загального фонду — на 19,6% до 343,6 млрд. Уряд повністю фінансував підвищені соцвидатки. Касові видатки соцспрямування із загального фонду зросли на 44,3 млрд до 272,8 млрд.
Було відновлено компенсацію знецінених заощаджень і виплачено 4,6 млрд грн. В умовах погіршення зовнішньої кон'юнктури бюджетна політика спрямовувалася на підтримку і розвиток економіки. Капвидатки сягнули 29,5 млрд, на підтримку сільського господарства виділено 6,5 млрд грн, вугільної та інших галузей із видобутку твердого палива — 12,8 млрд, дорожнього господарства — 12,6 млрд, «Нафтогазу» — 19,8 млрд, на проведення Євро-2012 витрачено 6,4 млрд грн.
Крім прямого фінансування уряд надавав суттєву підтримку суб'єктам господарювання податковими пільгами. Торік втрати бюджету від них сягнули 48,7 млрд грн, від митних — 42,9 млрд. На розвиток регіонів з держбюджету до місцевих перерахували трансфертів на 125,8 млрд (+ 32,1%), субвенцій на соцзахист — 43,1 млрд (+на 18,7%). Субвенція на соціально-економічний розвиток окремих територій становила 2,6 млрд. Торік створили Держфонд регіонального розвитку, й мільярд спрямували на соціально-економічний розвиток регіонів.
Минулого року дефіцит бюджету був меншим, ніж у багатьох розвинених країнах (53,4 млрд грн, або 3,8% ВВП), хоча треба було вчасно фінансувати соцвидатки та видатки розвитку в умовах уповільнення розвитку світової економіки. У Японії він сягнув 10% ВВП, у США — 8,7, Іспанії — 7, Франції — 4,7%.
На кінець 2012 р. державний і гарантований державою борг становив 515,5 млрд грн (36,6% ВВП) і був на економічно безпечному рівні, відповідав критеріям, визначеним Бюджетним кодексом,— не вище, ніж 60% ВВП. Завдяки підвищенню ефективності управління фінансами вдалося скоротити на 27,8 млрд держборг, установлений законом про бюджет-2012 та скорегований відповідно до Бюджетного кодексу. Наприкінці 2012 р. держборг становив 399,2 млрд.
Важливим завданням боргової політики було зниження боргового навантаження. На початок 2012 р. середній термін допогашення боргу — 4,1 року, на кінець року — 5,1. Це добрий показник, уряд планує його збільшувати.

Конкретні зауваження
У Комітеті ВР з питань бюджету теж зазначають, що кошторис доводилося виконувати за несприятливої зовнішньоекономічної кон'юнктури. Та вдалося зберегти тенденцію зростання економіки, хоча й не досягли прогнозних макропоказників. Торік ухвалено рекордну кількість — 38 законів про внесення змін до бюджету, якими суттєво збільшено план доходів і видатків. Ці зміни не повною мірою враховували стан економіки та виконання бюджету. Тож слід підвищувати якість планування та затвердження бюджетних показників.
Виконання доходів загального фонду бюджету становило 89,9%. Недоотримано 32,6 млрд внаслідок відхилення реального ВВП та інфляції від прогнозованих показників і збільшення плану доходів. При цьому обсяг переплат податків і зборів збільшився на 2,3 млрд до 21 млрд.
Дефіцит бюджету перевищив затверджений граничний обсяг на 14,6 млрд грн через невиконання плану за доходами у більших обсягах, ніж за видатками. Фінансування дефіциту загального фонду відбулося за рахунок держзапозичень та надходжень від приватизації, використання залишків бюджетних коштів (17,3 млрд), залучення коштів єдиного казначейського рахунку (0,6 млрд).
У комітеті вважають, що треба вживати заходів зі збереження оборотного залишку бюджетних коштів на кінець року в обсязі, необхідному для покриття тимчасових касових розривів на початку нового року та відновлення відповідних коштів єдиного казначейського рахунку.
Видатки із загального фонду становили 95,3% бюджетних призначень (на 16,9 млрд менше плану). Захищені видатки, серед яких переважно соцвидатки, профінансовані майже в повному обсязі. Упродовж останніх років нарощується заборгованість Пенсійного фонду за позиками, наданими за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку. На кінець 2012 р. вона сягнула 49 млрд, тож треба забезпечити збалансованість бюджету ПФ.

Аудиторські висновки
За висновками Рахункової палати, значне збільшення бюджетної заборгованості (кредиторської майже удвічі) стало наслідком неналежного управління бюджетними коштами, зокрема встановлення бюджетних асигнувань за капвидатками на кінець року. Фахівці РП радять упорядкувати виконання платіжних доручень відповідно до взятих бюджетних зобов'язань, забезпечуючи своєчасне проведення платежів, і вжити заходів до погашення кредиторської, дебіторської бюджетної заборгованості, кредиторської заборгованості місцевих бюджетів, яка утворилася на початок року. Також слід посилити контроль за дотриманням фіндисципліни розпорядниками бюджетних коштів, обмежити випадки попередньої оплати товарів, робіт, послуг.
Велика кількість перерозподілів видатків держбюджету вимагає ґрунтовного вивчення підстав і фінансово-економічної доцільності їх проведення, посилення відповідальності головних розпорядників за якість планування бюджетних програм.
РП виявила недоліки у використанні субвенцій на соціально-економічний розвиток окремих територій і коштів Держфонду регіонального розвитку і наголошує, що треба забезпечити дієвий контроль за дотриманням законодавства та раціональним використанням коштів. Одним із головних чинників невиконання бюджету-2012 за доходами і видатками експерти РП називають нижче від прогнозованого зростання економіки.
На жаль, і цьогоріч маємо спад обсягів виробництва товарів і послуг. Погіршилися прогнози МВФ, Світового банку щодо економічного зростання України та її основних торговельних партнерів, отож зростання ВВП на прогнозованому рівні 3,4%, за оцінкою РП, не відповідає реаліям і потребує суттєвих коректив макроекономічних показників бюджету. Значною проблемою є поліпшення інвестиційної привабливості. Про нагальність цього красномовно свідчить торішнє зменшення притоку прямих іноземних інвестицій.
Стримує розвиток економіки й обмежене кредитування. Частину кредитних ресурсів банки спрямовують на придбання облігацій внутрішньої держпозики, які випускають для фінансування дефіциту бюджету. Торік він більш як удвічі перевищив дефіцит 2011 р. і становив 3,8% ВВП. Оскільки фінансування дефіциту, як і в попередні роки, здійснювалося переважно за рахунок держзапозичень, то і держборг зростав більшими темпами, ніж позаторік. На погашення і обслуговування держборгу витрачено 92 млрд грн (6,5% ВВП) і майже 27% видатків загального фонду бюджету. Державний і гарантований державою борг зріс на 9% до 515,5 млрд грн.
Збільшення держборгу і боргового навантаження на бюджет закладає ризики на наступні роки, адже необхідність сплачувати борги призводить до нових запозичень. Збільшує боргові ризики й те, що значна частина позик номінована в інвалюті (64,3%) через розміщення облігацій внутрішньої держпозики, номінованої в доларах та євро, а також зростання до 36,6% ВВП співвідношення державного і гарантованого боргу.
Для запобігання ризиків РП рекомендує уряду визначити граничні боргові параметри всіх можливих зобов'язань держави і критерії ефективності використання позиченого, дотримуватися намірів щодо зменшення бюджетного дефіциту.
Серед причин недовиконання запланованих видатків на 31 млрд експерти РП називають невчасне і неповне проведення казначейством платежів з погашення зобов'язань розпорядників бюджетних коштів, тривале проведення тендерних процедур та розірвання договорів через невиконання умов вчасної оплати за товари, роботи, послуги. Укорінилася практика виділення бюджетних асигнувань у значних обсягах наприкінці року. Тож не використовувалися кошти за бюджетними програмами, і це негативно вплинуло на соціально-економічний розвиток держави.
Збереглася й тенденція зростання залежності виконання місцевих бюджетів і трансферів з держбюджету. Частка трансфертів збільшилася на 2,9% до 55,2, при цьому з трьох до шести зросла кількість областей, в яких вона перевищила 70%.
Торік аудитори РП провели 896 перевірок і виявили бюджетних порушень на 4,8 млрд грн, неефективного використання 8,2 млрд народних грошей. До органів виконавчої влади надіслані висновки з метою усунення порушень та недоліків.

Критичні думки
У опозиціїї склалося враження, що торік бюджетом країни ніхто не керував. Вона не називає позитивом те, що понад 40 млрд недоплачується податками, а 50 млрд ідуть на пільги, тобто бюджет втратив 90 млрд.
Опозиціонерів дивує, що при наявності надходжень до спецфонду місцевих бюджетів видатки на ремонт комунальних доріг, природоохоронні заходи торік не здійснювались у повному обсязі (охорону довкілля профінансували лише на 51%, сільське господарство — 68, культуру — 89, вищу освіту — 93, соцзахист — 84%). Але майже на 100% фінансувалися видатки СБУ, прокуратури, міліції.
Невже створюється держава поліцейського типу, коли всі ресурси йдуть на фінансування правоохоронних, силових органів, які контролюють громадян, а обороноздатність держави, важливі соцнапрямки хронічно недофінансовуються?
Почастішали випадки, коли деякі кандидати в нардепи, особливо від влади, робили яскраві подарунки народу. Ніби за свій кошт. А потім державі, місцевим бюджетам виставляли рахунки, ті оплачували їхню благодійність навіть із відсотками.
Як відомо, держбюджет — не лише видатки на соцпослуги, а й казенні інвестиції. У 2004 р. вони у 2,5 разу переважали соцвидатки, у 2005 р. становили лише 40% соцвидатків. Таке господарювання не має майбутнього, починається гарячкове латання дір, іде розбалансування держбюджету.
Торік сім місяців блокувалися казначейські розрахунки, внаслідок чого не були відкриті нові дитсадки, школи, не профінансовано ремонт доріг. Цьогоріч від січня блокуються перерахунки місцевих бюджетів. Мінфін свідомо завищує доходи місцевих бюджетів і занижує видатки, тож у регіонах матимуть заборгованість із зарплати вже у серпні-вересні.
Торішній бюджет вирізнявся унікальною нереальністю доходів, кажуть в опозиції. Фактичні доходи загального фонду виявилися на 10% (на 33 млрд) меншими, ніж затверджено законом про бюджет. Нестачу коштів покрили звичним, але не досить безпечним способом — нарощуванням боргів (+42,4 млрд). Бюджетна політика повернула в бік нарощування дефіциту і боргів. Перша версія бюджету-2012 передбачала дефіцит 25 млрд, але 38 млрд поліпшень бюджету збільшили нестачу коштів до 38,8 млрд.
Мінфін каже про дефіцит бюджету — 53,4 млрд, за оцінками експертів, 70 млрд (5% ВВП). Торік почастішали явища непроплати бюджетних зобов'язань, невиконання зобов'язань за виконані роботи. Це не що інше, як дефіцит бюджету.
Торік уряд відродив небезпечний метод нарощування боргів — життя з дефіцитом. Бюджет цього року затверджений із зростанням на 9,2% загального фонду. За п'ять місяців маємо зростання на 2,4%, що вчетверо менше. За оцінками експертів, бюджет-2013 не буде виконаний на 20–25 млрд, його дефіцит виявиться в 1,5 разу більшим за затверджений законом.
Чесна, відповідальна перед країною, економікою, людьми політика вимагає секвестру бюджету і закриття лазівок для уникнення оподаткування. Треба зійти з дороги нарощування боргів, припинити затягувати борговий зашморг на шиї українських громадян та економіки.

Олена КОСЕНКО
також у паперовій версії читайте:

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».