Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2013 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); УКРАЇНА І СВІТ
ТАК ВІДРОДЖУЄТЬСЯ «ІМПЕРІЯ»
Турецькі фірми проникають у світ зі своїми товарами. За підтримки і благословення уряду, який досить сильно стимулює економіку. Чи буде Європа і світ пити турецьке пиво, ходити в турецьких штанах і літати Turkish Airlines?

Економічні зміни, започатковані консервативною Партією справедливості і розвитку (ПСР), тривають уже 10 років і дають хороші результати. Реформи ПСР почалися з масштабної приватизації, введення суворої фіскальної дисципліни і узгодження турецького законодавства із законодавством Євросоюзу. Це змусило багатьох людей говорити про турецьке економічне диво.
25% ВВП Туреччина отримує завдяки експорту. І, на відміну від інших країн, зокрема Польщі, це не тільки експорт до країн Євросоюзу, де він дуже залежить від проблем, пов'язаних з євро. Туреччина експортує величезні обсяги товарів на Близький Схід, до Індії та Китаю.
Для того, щоб підтримати підприємців, уряд створює спеціальні економічні зони (їхня діяльність необмежена у часі) і звільняє їх від багатьох податків.
Щоб скоротити бюджетний дефіцит, встановлено високий податок на паливо, і бензин нині коштує 2,5 долара, але завдяки цьому бюджетний дефіцит становить лише 2,6%, а публічний борг — 36,1%.
Більшість фірм перебуває в руках турецького капіталу, а фірми належать до холдингів, створених турецькими родинами, — пояснюють експерти. Турецька держава виростає у справжнього економічного тигра і регіонального лідера.
Усі ці позитиви і переваги не означають, що в Туреччині течуть молочні ріки з кисільними берегами. Слабкістю є, передовсім, залежність від енергетичної сировини, яку країна мусить імпортувати. Звідси постійний дефіцит обігових коштів (у минулому році він становив 84 млрд доларів).
Можливо тому рейтингові агентства довго не хотіли зауважувати потенціал Туреччини. Лише наприкінці вересня 2011 року агенція Standart&Poor's підвищила рейтинг Туреччини до інвестиційного рівня. Але Moody's залишив рейтинг нижче цього рівня.
Треба також зазначити, що промислові анклави зосереджені навколо спеціальних економічних зон. На величезних просторах люди продовжують жити у злиднях, емігруючи «за хлібом» до найбільших міст. Проблемою залишається висока інфляція — 7,3% (кільканадцять років тому сягала 80%) і безробіття на рівні 10,6%.
Туреччина має величезні амбіції, які проявляються у створенні кількох глобальних торговельних марок і масштабних інфраструктурних проектів. Розташування між Сходом і Заходом робить Туреччину важливим пересадочним і пересильним пунктом та воротами до арабських країн, Ірану та Азії. Кілька тижнів тому турецька влада вирішила збудувати за сім мільярдів євро найбільший у світі аеропорт.
За словами турецького міністра транспорту Біналі Йільдіріма, перші літаки зможуть приземлятись уже у 2017 році, а сам аеропорт буде розбудовуватися протягом багатьох наступних років, щоб у 2050-му обслуговувати щорічно 150 мільйонів осіб. Нова інфраструктура створюється у північно-західній частині Стамбула.
Нині однією з найвідоміших марок у світі стали авіалінії Turkish Airlines, які впродовж останніх років двічі здобули титул найкращого перевізника Європи, випереджаючи німецьку Люфтганзу (Lufthansa).
Турецькі авіалінії з 2003 року втричі збільшили флот авіалайнерів, перевозять щороку у чотири рази більше пасажирів і подвоїли кількість маршрутів, на яких літають. Протягом останнього року прибутки фірми зросли аж на 665%. Turkish Airlines хотіла купити кількох європейських перевізників, але на перешкоді стали європейські правила, які забороняють фірмі з-поза ЄС бути власником авіалінії.
Як це стало можливим, що інші національні перевізники мають гігантські проблеми, а Turkish Airlines упевнено пнеться вгору?
«Хочемо мати найпотужнішу мережу сполучень у світі. Протягом кількох років наш товарообіг збільшився, а собівартість значно нижча, ніж у конкурентів. Поєднуємо краще з обох світів — ефективність Заходу і східну гостинність, — і це приносить очікуваний результат. Якщо будемо пропонувати пасажирам дешевші і кращі послуги, завжди оберуть нас», — переконаний голова Turkish Airlines Темель Котіл.
Чимало українців і громадяни Євросоюзу знають рекламу і вироби фірми Beko, але небагато знає, що це турецька фірма. Вона — четверта марка домашньої електроніки і апаратури в Європі, і присутня на 100 різних ринках. Beko продукує не тільки апаратуру для домашнього вжитку, а й телевізори.
Нині загальносвітовою турецькою маркою є пиво Efes. Бровар, який варить це пиво,— сьома за величиною фірма в Туреччині. Він має свої виробництва в Росії та Казахстані, але, на думку знавців, смаком поступається європейським напоям. І так само, як Beko, — в турецьких руках, холдинг, який контролює фірму Anadolu Efes, належить турецьким родинам.
Туреччина віддавна є кравецькою потугою, а знамениті «джинси зі Стамбула» стали елементом поп-культури в багатьох країнах Європи. У Туреччині розташовані швейні виробництва найбільших фірм світу. Утім, поряд з оригінальними продовжує існувати багато підробок — вони продаються вечорами на головних вулицях міста над Босфором.
Але це не зменшує амбіцій Damat Tween, яка хоче стати глобальною елітною маркою. Уже тепер ця мережа має 160 магазинів одягу в Туреччині і 45 — за кордоном. «У червні минулого року мережа наважилася продати 30% акцій групі Investcorp. Ми перебуваємо під враженням того, як Investcorp Gucci перетворював із 1987 року цю італійську марку на світового гіганта вартістю 2,1 млрд дол. «Чому турецька марка не може стати світовою?»,— заявив журналу Istanbul Stock Exchange Magazine Сулейман Оракджоглу, власник марки Damat Tween.
Туреччина стала також величезним постачальником автозапчастин для європейських концернів і виробником машин. Свої запчастини та елементи там виробляють, зокрема, Форд, Рено та Хюндай.
«Нині турецькі фірми експортують автозапчастини навіть у Детройт»,— говорить турецький міністр економіки, який прагне знаходити прості рішення. І подумав: якщо заводи можуть виробляти запчастини та елементи авто для чужих марок, то чому не можуть виробляти повністю турецький автомобіль?
Уряд хоче протягом кількох років запропонувати на Світовому ринку вироблені у Туреччині автомобілі, які стануть продуктом турецької технічної думки. «Що ж, масштабності завдань, які ставить політичне керівництво Туреччини перед бізнесом, можна лише позаздрити.

Євген ПЕТРЕНКО
також у паперовій версії читайте:
  • СВАВІЛЛЯ МОЛОДОГО ВОЖДЯ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».