Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2013 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); СУСПІЛЬСТВО
В УКРАЇНІ ПРИЙНЯТО ПЕРШИЙ СТАНДАРТ ПО ПРОВЕДЕННЮ СПОЖИВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
Про це повідомив кореспондента Укрінформу президент Всеукраїнської громадської організації «Українська асоціація споживачів», член Координаційної ради при Кабінеті Міністрів України з питань якості і безпеки життя людини Олег Самчишин.

Зокрема, експерт прокоментував, чому це так важливо для споживачів і нагально для ринку України. «Справа в тому, що від експертного висновку, який видається на продукцію з недоліками (дефектами), повністю залежить виплата компенсації споживачеві та її розмір у разі придбання ним такої продукції»,— пояснив Самчишин.
Так, за його словами, в разі придбання неякісного товару, споживач має право вимагати від продавця: пропорційного зменшення покупної ціни, безоплатного усунення недоліків у товарі або відшкодування витрат на їх усунення. А якщо недоліки є істотними — вимагати від продавця: розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми, вимагати заміну товару на такий же товар або аналогічний.
Керівник асоціації споживачів також розтлумачив, що таке «істотний недолік» і як з ним «боротися». Згідно із законом, істотним є недолік, який робить неможливим використання товару відповідно до його цільового призначення і виник з вини виробника (продавця). Також істотним є недолік, якщо після його усунення він проявляється знову, з незалежних від споживача причин, і при цьому має хоча б одну з трьох наведених ознак: узагалі не може бути усунутий; його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів; робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором, відзначив Самчишин.
Водночас експерт акцентує увагу на тому, що виконання зазначених вимог можливе, якщо у висновку експертизи на товар з недоліками буде вказано, що недолік у товару виник з вини виробника (продавця). Тому споживачам слід пам’ятати: у разі, коли необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець (виробник) зобов’язаний організувати проведення експертизи продукції у триденний строк від моменту одержання від споживача письмової згоди. Експертизу згідно із законом проводять за рахунок продавця. Отже, певною мірою, дотримання цих прав споживача залежить від експертного висновку на товар, пояснює спеціаліст.
«Цілком природно, виникають запитання: де саме і за чиєї ініціативи проводити експертизу товару з недоліками? Щодо останнього, тут є два варіанти: проводити експертизу за ініціативи продавця (виробника) чи за ініціативи споживача. Зокрема, ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів» вказує лише на один випадок, коли експертизу проводить продавець (виробник) за згодою покупця і за рахунок продавця (виробника). Але закон не забороняє проводити експертизу за ініціативи споживача самим споживачем. Щоправда, власним коштом»,— говорить Самчишин. Враховуючи, що багато експертних центрів, куди часто направляється продавцем (виробником) товар з недоліками, перебувають у безпосередній чи непрямій залежності від виробника (продавця).
Приміром, так звані сервісні центри. «Я б особисто радив проводити споживчу експертизу товару з недоліками самим споживачем. Особливо, коли йдеться про дорогі товари — автомобіль, холодильник, телевізор тощо. Адже це максимально гарантуватиме, що експертний висновок споживчої експертизи буде незалежним. І більша ймовірність того, що будуть збережені ваші гроші. Якщо ви скористаєтеся першим варіантом і будете проводити експертизу товару з недоліками за ініціативи продавця (виробника) і за вашою згодою, є велика ймовірність того, що експертний висновок буде не на вашу користь... Така природа ринку»,— пояснив експерт.
Зокрема, фахівець радить, до яких експертних установ краще звертатися споживачеві за допомогою. «Я би порадив експертні установи, що відповідатимуть, як мінімум, чотирьом критеріям. Ці установи мають бути однаково незалежними від споживача і від виробника (продавця). Повинні мати підготовлений для проведення споживчих експертиз персонал і обладнання. Слід з’ясувати, чи є в установи право на проведення споживчої експертизи (у статуті, в стандарті підприємства тощо). Також експертна установа має забезпечувати високу точність експертних вимірювань»,— зазначив Самчишин.
Поки що, на його думку, за цим стандартом працюватиме державне підприємство Укрметртестстандарт Мінекономрозвитку України. А в перспективі — колишні центри стандартизації, сертифікації та метрології Мінекономрозвитку України, що є в кожному обласному центрі України, резюмував Олег Самчишин.
Зазначений стандарт (Стандарт організацій України, Кодекс захисту прав споживачів — СОУ КЗПС 74.9-02568182-0012012) прийнятий до виконання та відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», Закону України «Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу» та Директиви Європарламенту і Ради ЄС від 25 травня 1999 року про деякі аспекти продажу споживчих товарів і пов’язаних з ними гарантій.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

[an error occurred while processing this directive]
також у паперовій версії читайте:
  • ЦЕ СТОСУЄТЬСЯ КОЖНОГО
  • У ФОКУСІ ЗАРУБІЖНИХ ЗМІ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».