ЯК ЗДОБУТИ ОСВІТУ І НЕ ВТРАТИТИ ЗДОРОВ’Я?
На жаль, за всієї нашої любові до дітей і турботи про їхнє здоров’я ми вже до першого класу приводимо до 30 відсотків хворих дітей, а до десятого залишається тільки 10 відсотків цілком здорових. У чому ж справа? Ми, звичайно, не можемо повністю захистити їх від контакту з мікробами. Адже школа з її великою кількістю дітей, що тісно контактують між собою, є основним джерелом більшості застудних та інфекційних захворювань, якими впродовж навчального року заражаються і хворіють діти. Ось тому питання їхнього здоров’я у школі актуальні не один рік. Чому вони тут часто хворіють? Які головні причини недуг? Як зберегти здоров’я дитини? Про це ми розпитали Ірину Хоменко, доцента кафедри гігієни дітей і підлітків НМАПО імені П. Шупика.
— Загартовуванням, зарядкою, здоровим способом життя не можна запобігти дитячим хворобам на сто відсотків. Кожна дитина зустрічається у своєму житті (особливо в школі) з величезною кількістю мікробів. І доти, доки до більшості з них в організмі не буде вироблений імунітет, інфекційні хвороби, на жаль,— неминучість. Проте і тоді є велика вірогідність того, що знайдеться мікроб, захисту від якого у дитини немає. Тому вони часто хворіють.
— Які інфекції найчастіше уражають школярів?
— ГРЗ, грип, стрептококова ангіна, вітрянка, краснуха, педикульоз (особливо в початковій школі), кон’юнктивіт. Загальний життєвий тонус дитини, а також загальний рівень її здоров’я багато в чому визначаються рівнем енерговитрат і навантаженням на всі основні системи. Проте звичайна дитина в школі більшу частину часу перебуває в стані стресу (невропатологи стверджують, що «двійка», поставлена ручкою червоного кольору, еквівалентна серцевому нападу). Школяр постійно відчуває колосальне навантаження на нервову систему і організм загалом.
Щоденні стреси, пов’язані з негативними оцінками, завданнями додому, контрольними, опитуванням і часто з непідготовленістю до школи (у першокласників) викликають неврози, перевтому, проблеми з хребтом, короткозорість, гастрит, хронічні респіраторні захворювання. Цей список можна продовжувати.
— Чому багато батьків робить основний упор на навчання, забуваючи про здоров’я дитини? Хіба малюк, замучений постійними хворобами, може вчитися на «відмінно»?
— Здоров’я — не просто відсутність хвороб, це стан повного душевного, фізичного і соціального благополуччя. Саме тому мені хотілося б виділити головні причини шкільних хвороб. Це невідповідність шкільних програм віковим і функціональним особливостям дітей; недотримання елементарних гігієнічних вимог; надмірна інтенсифікація (прискорений темп і збільшений обсяг навантаження) навчального процесу; невиправдано ранній старт дошкільної освіти; недостатня обізнаність учителів у питаннях охорони здоров’я дітей; недостатня грамотність батьків у таких важливих питаннях, як формування, збереження і зміцнення здоров’я дітей.
— Як тоді зберегти здоров’я учня?
— Ми не здатні сховати свою дитину від шкідливих бактерій, але можемо навчити її уникати (по можливості) контакту з ними! Для цього треба не так багато. Передусім повноцінний 9-годинний сон, який може творити дива і зробити імунітет дитини міцним і стійким. Малюки з постійним дефіцитом сну частіше хворіють, гірше розвиваються фізично і розумово, частіше мають негативні реакції на щеплення. А чого варті телевізори і комп’ютери в їхніх спальнях!
Здорове харчування. Годуйте дитину повноцінним здоровим сніданком, якщо хочете, щоб вона добре вчилася, була активною на уроках, уважнішою у виконанні різних завдань і навіть слухнянішою. Не слід недооцінювати сніданки! Адже вітаміни, засвоєні з ними, стимулюють імунітет дитини і значно підвищують його опірність простудним захворюванням.
Про гігієну. Банальне миття рук, полоскання ротової й носової порожнини допоможуть позбутися шкідливих бактерій. Але робити все це треба правильно: щоб вимити руки, їх слід милити не менш як 20–30 секунд. Навчіть дитину мити руки з милом після вулиці, перед їдою, після користування туалетом. Забезпечте її вологими антибактеріальними серветками (благо цивілізації), щоб вона могла протерти ними руки в школі за потреби.
Звичайно ж, заняття фізкультурою. Всі без винятку розуміють, як важливо займатися спортом, робити зарядку, вести активний спосіб життя і загартовувати свій організм, але робити це, само собою, лінь. Як наслідок — малорухливий спосіб життя стає нормою існування дітей і дорослих. Навіть коли дитина через свою активність рухається багато, її рухи одноманітні й залучають не всі групи м’язів. У результаті — проблеми зі здоров’ям, стійкі труднощі в навчанні (проблема концентрації уваги і пам’яті, запам’ятовування матеріалу і непосидючість на уроках, острах відповіді біля дошки). Адже дитині достатньо 10 хвилин активно порухатися (зарядка, танці, біг), щоб результат не змусив себе чекати. Робіть вправи разом із нею, допомагайте їй і хваліть — для неї це важливо.
— Часто бачимо, що шкільний рюкзак або ранець несуть першокласникам дідусі-бабусі. Що це, надмірне чадолюбство або підручники-зошити непідйомні для малюків?
— Забитий повністю підручниками і зошитами шкільний ранець, рюкзак або портфель змушує страждати передовсім хребет школяра. Запам’ятайте, вага ранця має бути не більш ніж 10–15 відсотків ваги дитини. Тобто якщо школяр важить 30 кг, то його портфель має бути не важчий за три-чотири кілограми.
Усе це разом зі щепленнями, комплексами вітамінів, своєчасними відвідуваннями лікарів (окуліст, педіатр, хірург та ін.), постійним тісним контактом зі школою (медсестра, психолог, класний керівник) збереже здоров’я дитини.
І найголовніше: виховуйте своє чадо в дусі любові й поваги до свого здоров’я, показуйте гідний приклад.
Розпитував Ярослав ШЛАПАК, Укрінформ
також у паперовій версії читайте:
- ДО ДИТСАДКА— ЧЕРЕЗ ІНТЕРНЕТ
- ПОТУРБУЙТЕСЯ ПРО ВАКЦИНАЦІЮ!
- УРОК ФІЗКУЛЬТУРИ— БЕЗ ОЦІНКИ
- ЩО РОБИТЬ НАС ЩАСЛИВИМИ?
- УСЕ У ВАС БУДЕ ДОБРЕ!
- РОСІЙСЬКЕ ТБ: ТАБУ НА ШКІДЛИВУ ЛЕКСИКУ
назад »»»