Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2012 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); КУЛЬТУРА
«ХОВАНЩИНА»: ІНТЕРПРЕТАЦІЯ МАРІЇНСЬКОГО ТЕАТРУ В КИЄВІ
Кожний приїзд знаменитого на весь світ Маріїнського театру з Санкт-Петербурга до столиці України стає подією номер один для її культурного життя. Із захопленням кияни приймали його вистави — балет «Лебедине озеро» П. Чайковського і оперу «Лоенгрін» Р. Вагнера у 1982 році, згодом знову «Лоенгрін», а у 2006-му — останню оперу Р. Вагнера «Парсифаль».

Тож не дивно, що нинішній приїзд до Києва симфонічного оркестру, хору, артистів опери і балету цього славетного театру, котрі під орудою його головного диригента Валерія Гергієва блискуче виконали (вперше в Україні) свою легендарну виставу «Хованщина», викликав справжній ажіотаж серед столичних шанувальників оперного мистецтва.
Створена у 1880 році композитором Модестом Мусоргським опера у п'яти діях «Хованщина», яку автор назвав «народною музичною драмою», остаточно була завершена і оркестрована пізніше Миколою Римським-Корсаковим. Тривалий час цензура забороняла її постановку на сценах імператорських театрів, тому цей твір можна було почути лише в антрепризах і аматорських театрах. Тільки у 1911-му «Хованщина» вперше з'явилася на сцені Маріїнського театру.
В основі сюжету музичної драми — змова стрільців наприкінці ХVІІІ ст., які були постійним військом московських царів. З-поміж дійових осіб опери є реальні історичні особистості — батько і син Хованські, Голіцин, боярин Шакловитий, голова розкольників Досифей. Вільно використовуючи історичний матеріал, композитор масштабно відтворив атмосферу епохи смути і розмежування в суспільстві.
У ХХ ст. Дмитро Шостакович запропонував свій варіант фіналу «Хованщини», ускладнивши музичну мову та посиливши оркестровку. Саме він і був використаний у постановці, яку втілили режисер Леонід Баратов і художник Федір Федоровський ще у 1960 році. Вона і донині у репертуарі театру.
Як зазначив художній керівник-директор і головний диригент Маріїнського театру Валерій Гергієв, за свою багату історію цей театр підготував сотні прем'єр. Однак епохальними стали передовсім фундаментальні твори російської класики, а «Хованщина» у цьому ряду посідає особливе місце. Нинішнє виконання славетної опери М. Мусоргського проходило в межах Московського пасхального фестивалю, художній керівник якого — маестро В. Гергієв.
Чим найбільше вразила столичних меломанів одна із найзнаменитіших вистав одного з кращих оперних театрів світу?
Найперше блискучим зоряним складом виконавців сольних партій, що є визнаними майстрами Маріїнської оперної сцени,— Ольга Бородіна (Марфа), Володимир Галузін (Андрій), Геннадій Беззубенков (Хованський), Михайло Кит (Досифей), Олексій Стеблянко (Голіцин), Едем Умеров (Шакловитий).
Певно, слухачів найбільше вразила виконавиця головної жіночої партії — розкольниці Марфи — Ольга Бородіна своїм багатим за амплітудою, сильним і красивим за тембром звучання голосом, бездоганною технікою вокалу і дивовижним артистизмом. У кожній сцені змінювалися пластика поведінки співачки, манера звучання голосу.
Вистава запам'ятається оригінальною, історично достовірною сценографією і розкішними костюмами виконавців сольних партій, співаків хору і артистів балету. А ще продуманою до тонкощів режисерською концепцією.
Слухачі були підкорені винятковою якістю звучання оркестру, що від самого початку до фінальної сцени зачаровував бездоганною грою, дивовижною узгодженістю всіх груп інструментів. Оркестр повною мірою розкрив багатство музики М. Мусоргського і максимально сприяв кожному солістові сповна продемонструвати свої творчі можливості.
Кожна сцена справляла неабияке враження завдяки гармонійному поєднанню всіх компонентів вистави. Тож не дивно, що слухачі не залишали своїх місць до кінця вистави, яка завершилася опівночі після гучних і тривалих овацій.
«Приїзд до Києва з єдиною виставою у повному складі виконавців з оркестром — це дорогий проект, але ми свідомо вирішили не встановлювати високі ціни на квитки,— зазначив на прес-конференції Валерій Гергієв.— Ми приїхали власним коштом, які заробили під час гастролей і завдяки підтримці спонсорів. Мені приємно приїжджати до вашої столиці й виступати у чудовому залі Національної опери України. Тут особлива атмосфера, яка надихає і сприяє творчій праці».

Сергій ПИРОГОВ
також у паперовій версії читайте:
  • ВІРТУОЗ ІЗ ЧЕХІЇ
  • ДЛЯ СЕРЦЯ Й РОЗУМУ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».