Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2012 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА
ЩОБ РИЗИКИ НЕ ЗАВАДИЛИ ГОЛОВНОМУ

В Україні, як відомо, має діяти трирівнева система пенсійного забезпечення. Нинішня пенсійна реформа торкнулася першого пенсійного рівня — солідарної пенсійної системи. Сяк-так діє третій пенсійний рівень — недержавне пенсійне забезпечення. Щоб завершити пенсійну реформу, треба впровадити другий рівень — накопичувальну систему загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.

Згідно із законодавством, цей рівень має бути впроваджений, коли Пенсійний фонд перестане бути дефіцитним, коли буде набуто достатній досвід недержавного пенсійного забезпечення.
Нині лунають голоси, в тому числі й представників виконавчої влади, щодо можливості та необхідності забезпечити впровадження його вже з наступного року. Лунають і більш помірковані: намічаючи плани впровадження другого пенсійного рівня, треба думати й про те, щоб не постраждала солідарна система, коли з неї вилучать частину коштів. А для цього слід потурбуватися про те, як збільшити надходження до ПФУ.
Адже що виходить? Учасниками другого пенсійного рівня мають стати особи, яким на момент її запровадження виповнилося не більш як 35 років. За окремими розрахунками, у 2013 році сплачувати внески до другого рівня буде близько 6,5 млн працівників, а в наступні роки їх кількість зростатиме. Обсяг коштів, що надходитимуть першого року, становитиме 3,6 млрд грн. І щороку ця сума зростатиме. А ці ж кошти треба вилучити із солідарної системи. Перші виплати з другого рівня відбудуться лише через 25 років.
Виходить, упродовж цього часу видатки із солідарної системи не тільки не зменшуватимуться, а збільшуватимуться.
Водночас накопичувальні системи дуже залежні від економічних ризиків: рівня інфляції, ставки інвестиційного доходу, стабільності фондового ринку тощо. Накопичувальна система може працювати ефективно лише за умови низького рівня інфляції.
Інформація для роздумів: унаслідок світової економічної кризи у 2008 році накопичувальні системи багатьох країн зазнали значних втрат пенсійних активів — їх вартість знизилася на 20–40 відсотків. Отож в інших країнах, за словами старшого міжнародного радника з питань пенсійної реформи Проекту USAIP Грега Мактаггарта, розробляються додаткові заходи для збереження накопичень.
До того ж, як у будь-якій пенсійній системі, рівності й тут не може бути. Учасники другого пенсійного рівня з низькими доходами отримають менше, ніж учасники з високими доходами. Інваліди, які працюють, ті, що були довго безробітними, жінки, які виховували дітей, не зможуть накопичити грошей для отримання пристойних виплат. Тим-то збільшуватимуться витрати з державного бюджету на їх соціальну підтримку.
Понад 100 недержавних пенсійних фондів, що діють в Україні, об'єднують лише 0,5 млн осіб. Чому так мало? Через низьку заробітну плату, нерегулярність її виплат, високий рівень безробіття, недовіру людей до накопичувальних систем (люди пам'ятають, як їх ошукали щодо заощаджень минулих років).
Що робити в такій ситуації?
Експерт Володимир Максимчук вважає, що слід на високому рівні провести організаційні заходи на стартовому етапі запровадження другого пенсійного рівня, щоб не припуститися помилок і щодо збереження коштів, і щодо їх інвестування, адміністрування, управління, нагляду та контролювання в цій системі. Адже завдання другого рівня — посилення соціального захисту працівників, коли вони виходитимуть на пенсію. І це — головне. У разі ж неправильного інвестування та неефективної роботи регулятивної системи можна втратити значну кількість накопичень, як було в Чилі.
Отож, по-перше, слід зважено підійти до строку запровадження другого рівня, створити комплексну систему гарантування збереження накопичень, їх грамотного інвестування. Держава має забезпечити реалізацію в повному обсязі права громадян на частину пенсії, яка сформована з внесків до накопичувальної системи. Бо було ж декларовано, що людина одержить за цей рахунок, так би мовити, додаткову пенсію.
І останнє. На думку експертів, ніякі реформи не допоможуть, якщо не буде проведено реформи в системі оплати праці.
також у паперовій версії читайте:
  • ЗАПИТУВАЛИ— ВІДПОВІДАЄМО
  • ПОЧАЛИСЯ ПЕРШІ ВИПЛАТИ
  • ЧОМУ ПУТІВОК НЕ ВИСТАЧАЄ?

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».