Пам'ять
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик
Понедiлок Вересень 29, 2014

"ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА", архiв новин за 2012 рiк.

ДЕМОКРАТИЧНА УКРАЇНА var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-6198717-6']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА
ДЕРЖСЛУЖБОВЦІ ЗОБОВ'ЯЗАНІ ДЕКЛАРУВАТИ НЕ ЛИШЕ СВОЇ ДОХОДИ, А Й ВИТРАТИ

В Україні з 1 липня 2011 р. є чинним Закон «Про засади запобігання і протидії корупції», однак дві його статті набрали чинності лише на початку нинішнього року. Про те, що це за новації і як вони позначаться на «чистоті» лав державних чиновників, кореспондент Укрінформу розмовляла з головою Національного агентства з питань державної служби В'ячеславом Толковановим.

— Пане В'ячеславе, корупція не є суто українським явищем, вона притаманна мало не кожній країні. Однак експерти вважають, що масштаби цього явища становлять чи не найбільшу загрозу для національної безпеки України.
— Передусім хочу наголосити, що Президент України Віктор Янукович не випадково визначив саме боротьбу з корупцією одним зі стратегічних завдань влади. Справді, високий рівень корупції гальмує економічне зростання, стримує підвищення добробуту людей, робить країну менш привабливою для міжнародного капіталу та світової спільноти.
Упевнений, що реалізація положень Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» безумовно стане дієвим інструментом у боротьбі із цим явищем і наблизить Україну до цивілізованих держав.
— Що б Ви віднесли до основних інновацій цього документа?
— Їх чимало. У ньому значно розширено коло суб'єктів відповідальності за корупційні правопорушення. Разом із особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в тому числі Президентом України, народними депутатами, урядовцями, суддями, до суб'єктів відповідальності віднесено також посадовців — юридичних осіб публічного права, які одержують заробітну плату за рахунок державного чи місцевого бюджету. Зокрема, йдеться про аудиторів, нотаріусів, експертів, арбітражних керуючих, третейських суддів, посадових осіб міжнародних організацій та інших.
Протидіяти корупції закон зобов'язує органи прокуратури, спеціальні підрозділи по боротьбі з організованою злочинністю МВС, податкової міліції, підрозділи по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБУ, Військової служби правопорядку у Збройних силах. А координувати їхню діяльність має Генпрокуратура. Крім того, здійснювати моніторинг реалізації антикорупційної стратегії буде спеціально уповноважений орган з питань антикорупційної політики, який утворюється Президентом України.
— На які функції публічних службовців відтепер накладено табу?
— Їм заборонено неправомірно сприяти фізичним або юридичним особам у господарській діяльності, в одержанні субсидій, субвенцій, дотацій, кредитів, пільг, під час укладання контрактів на закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти. До цього переліку належить і неправомірне сприяння призначенню на посаду тієї чи іншої особи, втручання в діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування або посадових осіб. Не має права також людина, яка перебуває на державній службі, займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю, крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики зі спорту.
Особам, уповноваженим на виконання функцій держави та місцевого самоврядування, заборонено також навіть через інших осіб одержувати дарунки від юридичних та фізичних осіб.
— Тобто жодних презентів дарувати держслужбовцю тепер не можна. А якщо в людини, скажімо, день народження?
— Тут є винятки. До них належать дарунки від близьких, а також інших осіб, але в межах загальновизнаного уявлення про гостинність. При цьому надзвичайно важливою є вартість таких подарунків. Вона не повинна перевищувати 50% мінімальної заробітної плати за один раз або сукупно за рік — більш як одну мінімальну заробітну плату.
— Тож на яку суму має бути зроблено подарунок, щоб не підвести держслужбовця «під статтю»?
— Нагадаю, що Законом «Про Державний бюджет України на 2012 рік» рівень мінімальної зарплати з 1 січня визначений у розмірі 1073 грн, з 1 квітня — 1094 грн, з 1 липня — 1102 грн, з 1 жовтня — 1118 грн, з 1 грудня — 1134 грн.
Отже, впродовж нинішнього року з одного джерела дозволяється одержувати дарунки, сукупна вартість яких не повинна сягати більш ніж 1073 грн. Водночас вартість дарунка (пожертв), одержаного одноразово в період з 1 січня до 31 березня 2012 р., не може перевищувати 536 грн 50 коп., з 1 квітня до 30 червня — 547 грн, з 1 липня до 30 вересня — 551 грн, з 1 жовтня до 30 листопада — 559 грн, у грудні поточного року — 567 грн.
— Крім подарунків, є ще якісь інші застереження?
— Звичайно, до них належить обмеження щодо перебування в безпосередньому підпорядкуванні близьких осіб. Це подружжя, діти, батьки, рідні брати й сестри, дід, баба, онуки, всиновлювачі, всиновлені, а також інші особи, які спільно живуть зі службовцем.
З'явилася й норма, яка випливає з положень Конвенції ООН проти корупції. За звільненим державним службовцем ще протягом року тягнутиметься своєрідний «шлейф відповідальності». Такій особі забороняється укладати трудові договори (контракти) на підприємствах, діяльність яких вона раніше контролювала. Не можна також розголошувати або використовувати у своїх інтересах службову інформацію чи представляти в судах інтереси будь-якої особи, якщо іншою стороною є орган, в якому раніше працював держслужбовець.
— Чимало доводилося чути про так звані спеціальні перевірки. Вони проводитимуться вибірково?
— Про вибірковість тепер уже не йдеться. Спеціальну перевірку обов'язково має пройти кожна особа, яка захоче влаштуватися на держслужбу. До речі, ця вимога стосуватиметься й претендентів на роботу в органах місцевого самоврядування, внутрішніх справ, прокуратури, митної та податкової служби.
— Які саме відомості перевірятимуть?
— Перевірці підлягатимуть відомості щодо судимості, в тому числі й за порушення антикорупційного законодавства, громадянства, доходів, наявності корпоративних прав, освіти, стану здоров'я тощо. Організація проведення спеціальної перевірки покладається на керівника (заступника керівника) органу державної влади, органу місцевого самоврядування, на обіймання посади в якому претендує особа, крім випадків, установлених законом.
До проведення такої перевірки залучаються спеціально уповноважені суб'єкти у сфері протидії корупції, а в разі потреби — інші центральні органи виконавчої влади, представники таких міністерств та відомств, як МВС, Мін'юст, МОЗ, Міносвіти, ДПС, Державна міграційна служба та інші.
Нацдержслужба України відповідно до Указу Президента України «Про обов'язкову спеціальну перевірку відомостей, що подають кандидати на зайняття посад державних службовців» організовує проведення перевірки відомостей, котрі подають кандидати на обіймання посад державних службовців, призначення або погодження призначення на які здійснює Президент України. Тобто йдеться про посади категорій 1 та 2.
Словом, це буде комплексне вивчення інформації про особу, яка бажає стати державним службовцем. При цьому наголошую: проведення перевірки відбуватиметься лише за наявності письмової згоди кандидата.
— Якщо людина заперечуватиме проти такої перевірки, посилаючись на захист приватного життя?
— Будь ласка, це її право. Але в такому разі питання про призначення її на відповідну посаду взагалі не розглядатиметься. Крім того, закон також прямо забороняє призначати на посади осіб, щодо яких спецперевірка виявила недостовірність поданої інформації. До речі, досвід організації таких перевірок у нас є. Протягом останніх років вони проводилися вибірково.
Наголошую, що з 1 січня 2012 р. спецперевірці підлягатимуть усі, хто претендуватиме на посади держслужбовців. Упевнений, це стане одним з найефективніших механізмів протидії корупції і надасть можливість для приходу на державну службу чесних, професійних та досвідчених працівників.
— Закон уніс нові вимоги й щодо декларування. У чому вони полягають?
— Завдяки новому антикорупційному законові відтепер передбачено не тільки щорічне декларування майна та доходів службових осіб, а й декларування їхніх видатків. Тобто держслужбовці зобов'язані подати відомості про витрати, наприклад, під час придбання нерухомості, транспортних засобів тощо. Декларацію за попередній рік публічні службовці подають до 1 квітня за місцем роботи.
Також закон зобов'язує політиків та керівників публікувати свої декларації. Це стосується широкого кола осіб — Президента, нардепів, усіх міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади та їхніх заступників, членів колегіальних органів державної влади, голів місцевих рад, мерів і їхніх заступників.
Варто також зазначити, що в Національній антикорупційній стратегії на 2011–2015 роки серед основних причин виникнення і поширення корупції в Україні першою причиною зазначено недостатній рівень доброчесності окремих осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
— Наскільки суворою є відповідальність за корупційні злочини?
— Відтепер вона значно посилена. Якщо в «старому» законі особи, які порушили антикорупційне законодавство, притягалися лише до адміністративної відповідальності (у вигляді штрафу), то нині передбачається чотири види відповідальності — кримінальна, цивільно-правова, адміністративна та дисциплінарна.
Так, ст.368 Кримінального кодексу передбачає, зокрема, за одержання хабара в особливо великому розмірі службовою особою, яка обіймає особливо відповідальну посаду, — покарання позбавленням волі на строк від восьми до 12 років із позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна. Стаття 369-2 цього кодексу визначає, що одержання неправомірної вигоди за вплив на ухвалення рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави, поєднане з вимаганням такої вигоди, карається позбавленням волі на строк від трьох до восьми років з конфіскацією майна.
Цивільно-правова відповідальність згідно зі ст. 23-26 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» передбачає відшкодування збитків, шкоди, завданих державі, фізичній або юридичній особі внаслідок учинення корупційного правопорушення, конфіскацію коштів та іншого майна, одержаного внаслідок учинення корупційного правопорушення.
Адміністративна відповідальність настає, наприклад, унаслідок порушення встановленої законом заборони щодо одержання дарунка (пожертви). Згідно зі ст.172-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення це тягне за собою накладення штрафу від 850 до 1700 грн з конфіскацією такого дарунка (пожертви). Стаття 172-7 передбачає за неповідомлення особою безпосереднього керівника у випадках, зазначених законом, про наявність конфлікту інтересів накладення штрафу від 170 до 2550 грн.
Щодо дисциплінарної відповідальності, то закон вимагає звільнення корупціонера з обійманої посади. При цьому всі відомості про таких посадовців заноситимуть до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення. Ця база даних формуватиметься Міністерством юстиції України.
Нині ми розпочали активну роз'яснювальну роботу щодо законодавчих запобіжників корупції як серед громадськості, так і державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Адже незнання закону не звільняє від відповідальності за його порушення.
Завдяки запровадженню нового антикорупційного законодавства та Закону «Про державну службу», який набере чинності з наступного року, реформа державної служби втілиться в конкретні справи. У результаті отримаємо модернізовану модель державного управління, а бути держслужбовцем стане не лише відповідально, а й по-справжньому престижно. Зростатиме імідж держави у світі і, що не менш важливо, підвищиться довіра людей до влади.

Наталія АНДРУСЕНКО, Укрінформ
також у паперовій версії читайте:
  • СКІЛЬКИ КОШТУЄ ВІДРО ВОДИ

назад »»»

Використання матеріалів «DUA.com.ua» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на «DUA.com.u».
Всі матеріали, розміщені на цьому сайті з посиланням на агентство «Інтерфакс-Україна», не підлягають подальшому відтворенню та / чи розповсюдженню у будь-якій формі, окрім як з письмового дозволу агентства «Інтерфакс-Україна».