ЧИ ЗАГРАЄ «НОВЕ» ВИНО У «СТАРИХ» МІХАХ?
Співробітники Інституту соціології НАНУ та Інституту педагогіки НАПНУ провели дослідження щодо світогляду та соціально-психологічного самопочуття цьогорічних випускників шкіл, а нині одинадцятикласників. Усього було опитано 1013 випускників і 1066 учителів старших класів. Співкерівники проекту — доктор педагогічних наук Наталія Лавриченко та доктор соціологічних наук Олена Злобіна.
І.
Виявляється, сучасні одинадцятикласники, хоч і дивляться у майбутнє з великим і подекуди нічим не виправданим оптимізмом, усе-таки планують покладатися у житті на старі традиції, серед яких — наявність багатих і впливових родичів, здатність іноді йти в обхід закону. Тому навряд чи буде у суспільства «рожеве» майбутнє.
Отже, молодь вступає в своє майбутнє з великим оптимізмом (майже 60% опитаних, тоді як загалом у країні цей показник не досягає 30%), із надією та впевненістю (майже 40% опитаних, тоді як в Україні загалом лише 10%). Відчуття радості в уявленні про власне майбутнє притаманне 40% випускників, тоді як загалом серед дорослих таких тільки 4%. Якщо з-поміж дорослих задоволеність від життя відчуває лише 2,5%, то серед випускників — 27,5 відсотка.
Проте 30% випускників усе ж відчувають тривогу щодо завтрашнього дня, а 20% старшокласників переживають розгубленість. Проте песимістів з-поміж них лише 3%, а безвихідь відчуває 6%. Можна сказати, що більшість випускників уявляє доросле життя як цікаву та незвідану «країну мрій». Достатність можливостей, якими юнь могла б скористатися, відчувають 30% молодих людей, тоді як серед їхніх учителів про це заявили тільки дев'ять відсотків.
Більшість випускників пишається тим, що вони є громадянами України (60%), не гордиться 15%. Таку ж позицію займають і вчителі. Водночас іти на певні жертви заради держави готові лише 3% і серед випускників, і наставників. Переважна більшість випускників (78%) і вчителів (83%) вважає, що держава має більше піклуватися про людей. Готові виявляти ініціативу та самі дбати про себе 12% випускників і 11% учителів. Тобто наявним є факт: випускники «ступають по слідах» системи радянського патерналізму з його механізмами державницьких опіки та контролю.
ІІ.
Серед життєвих планів у молоді на першому місці — створити сім'ю (59%), знайти цікаву роботу (44), здобути гарну освіту (40%). Дещо несподівано в опитуванні на вищі позиції вийшла успішна кар'єра у суспільно-політичній та бізнесовій сферах (31%). Про неї мріють більше, ніж про досягнення високого рівня матеріального добробуту. 12% випускників включили до життєвих пріоритетів намір виїхати жити та працювати за кордон.
Характерно, що лише 0,3% опитаних учнів обирають як майбутню професійну спеціалізацію робітничі професії, 0,6 — планують працювати у сільському господарстві та 1,7% — у сфері обслуговування. Більшість учнів віддає перевагу наукам (природничим — 25%, суспільно-політичним — 16, гуманітарним — 14%). Бізнесом, менеджментом планують займатися 11%, творчі професії приваблюють 10%. Інженерна справа притягує 7% випускників. Не визначилися з професією 4% опитаних.
Найбільше на професійний вибір впливають поради батьків, родичів, настанови вчителів та інтернет, роль якого для учнів вища за інші ЗМІ (соціологи дослідили, що третина випускників шукає у всесвітній мережі відповіді на всі свої проблеми «за життя»). Інтернетом користуються майже 90% випускників і 85% учителів, тоді як у середньому у країні інтернетом охоплено тільки 36% населення.
Цікаво, що 12% школярів відвідують сайти державних структур і активно спілкуються на форумах цих сайтів, а 10% звертаються до офіційних, владних, навчальних і громадських міжнародних структур через їхні сайти. Майже половина випускників зазначає, що на їхній професійний вибір впливають інтернет-ресурси та соціальні мережі.
Якби сучасним випускникам несподівано поталанило отримати значну кількість грошей, вони вклали б їх у солідну справу або заснували власний бізнес (64%); трохи менше таких, хто витратив би ці гроші на власний будинок, автомобіль, дорогі речі (58%). На третьому місці за значущістю — здобуття гарної освіти у престижних ВНЗ в Україні чи за кордоном, у яку вклали б гроші 40,8%. 27% учнів спрямували б більшу частину коштів до банку.
ІІІ.
Найдієвішим ресурсом, який сприяє досягненню людиною високого становища у нашій країні, учні вважають наявність впливових родичів (44%). Друге місце за значущістю — високий інтелект та здібності (42%). Далі — уміння іноді йти в обхід закону (36%), заможні батьки. Лише на п'ятому місці гарна освіта (35%).
Для досягнення успіху в розвинутих країнах Заходу, на думку юних, потрібно мати високий інтелект, здібності (за це висловилися 61%), гарну освіту (59), знання іноземних мов (43), чесність, принциповість (33%).
Водночас останнє місце серед чеснот успіху посідають прагнення і вміння робити добро, вихованість та гарні манери. Вчителі вважають, що для успіху в кар'єрі у нашій країні потрібні впливові родичі, родина з високим соціальним статусом, інтелект, уміння йти в обхід закону, і лише сьоме місце у цьому рейтингу посідає добра освіта.
Найвагомішими життєвими цінностями випускники вважають міцне здоров'я, сім'ю, добробут майбутніх дітей. Порівняно з учителями їхні вихованці вище оцінюють важливість підприємницької ініціативи та участі у громадському й політичному житті. Натомість для них менш важливі такі державницькі цінності, як незалежність України, її демократичний розвиток, національно-культурне відродження.
Щодо здоров'я, то 49% випускників оцінюють свій стан як добрий і 15% — як дуже добрий. 31% вважають стан свого здоров'я як задовільний, 3 — як поганий і 1% — як дуже поганий. 25% учнів відповіли, що мають одне хронічне захворювання, а 6% — кілька хронічних захворювань. Головну причину, що заважає випускникам дотримуватися здорового способу життя, більшість вбачає у власних лінощах, браку сили волі та самоконтролю (72) і у бажанні «жити на повну», без обмежень (57%).
Більшість (62%) вважає, що головним чином на їхнє здоров'я впливає стиль життя. Курять 14% сімнадцятирічних школярів, уживають слабоалкогольні напої щомісяця 42% (6% — кілька разів на тиждень), вино, шампанське — 22, міцні алкогольні напої — 8%. Особисто знайомі з кількома учнями, котрі вживають наркотики, 20% школярів і ще 9% знають принаймні одного такого ровесника.
Якби школярам запропонували обрати додаткові предмети для навчання, то безумовну першість набрав би предмет «Основи психології» (54%). Значна частина школярів обрала б автосправу (36%) і правознавство (32%).
Випускники невдовзі залишать шкільні стіни. Реальне життя внесе суттєві корективи у їхні цінності та сподівання. Залишаться у школах учителі, які, до речі, бажають, щоб їхні діти не повторили їхню кар'єру (тільки 11% учителів воліли б, щоб їхні діти успадкували фах). Спільною проблемою для випускників і вчителів є така — пора перестати експлуатувати цінності радянського та пострадянського суспільства, слід покладатися на себе і активно протистояти труднощам.
Яна ЛАДОМСЬКА
також у паперовій версії читайте:
- МІСТО, ДЕ НАЙКРАЩЕ ЖИВЕТЬСЯ СТУДЕНТАМ
- ЗАПИТУВАЛИ— ВІДПОВІДАЄМО
- ШКОЛЯРКА ВІДКРИЛА НОВУ ВИБУХОВУ
назад »»»