РАХУНОК ВІД РАХУНКОВОЇ
АУДИТОРИ ВІДСТОЮЮТЬ ПРАВА ЧОРНОБИЛЬЦІВ
Відзначення Дня вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС збіглося у часі з посиленням соціальної напруженості серед чорнобильців, зростанням їх протистояння із владою, зумовлене її намаганням «урізати» передбачені на законодавчому рівні пільги та скасувати рішення судів, які регулюють підвищення пенсій ліквідаторам.
Чи були об'єктивні підстави для масових акцій протесту, зокрема й у проведенні голодування перед будівлями владних інституцій та пенсійних фондів? Відповідь на це запитання дає проведення Рахунковою палатою аудиту використання коштів державного бюджету в 2009-2010 роках, призначених на компенсацію за шкоду, заподіяну здоров'ю, та допомогу на оздоровлення у разі звільнення з роботи постраждалих унаслідок Чорнобильської катастрофи.
За результатами цього аудиту зроблено висновок, що створена Кабінетом Міністрів України і Мінсоцполітики система виплати компенсацій за шкоду, заподіяну здоров'ю, та допомоги на оздоровлення, у разі звільнення з роботи постраждалих громадян неефективна, ґрунтується на нормативно-правових актах, що не відповідають вимогам Закону України від 28.02.91 р. № 796 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», що спричиняє порушення конституційних прав постраждалих громадян на соціальний захист і створює соціальне напруження серед них.
Це зумовлено тим, що законами про державний бюджет на 2009 і 2010 роки надано право Кабінету Міністрів України встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати.
Невідповідність розмірів компенсаційних виплат і допомоги, встановлених постановами Кабінету Міністрів України розмірам, визначеним цим законом, спричинила численні позови постраждалих громадян до судових органів із вимогами про виплату недоотриманих коштів. Кількість справ і сума коштів на виплату компенсацій за шкоду, заподіяну здоров'ю, та допомогу на оздоровлення, які державі потрібно сплатити за рішеннями судів, стрімко зростають. Станом на 15 червня поточного року зазначена сума досягла 105,9 млн гривень.
Нормативно-правове урегулювання виплати одноразової компенсації за шкоду, заподіяну здоров'ю, та щорічної допомоги на оздоровлення постраждалих громадян недосконале і не забезпечує виконання його норм.
Розміри одноразової компенсації за шкоду, заподіяну здоров'ю, інвалідам-чорнобильцям не переглядали від 1996 року. Так, постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.96 р. № 836 «Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» одноразову компенсацію встановлено в розмірі, що в сто разів нижчий, ніж визначено законом.
Дітям-інвалідам, сім'ям, які втратили годувальника, та батькам померлого розміри одноразової компенсації за шкоду, заподіяну здоров'ю, підвищували у 2007 році згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2007 р. № 649, проте у 2009-му вони були меншими в п'ять разів, а в 2010 р. — у сім разів, ніж розміри, встановлені законом № 796.
Щорічна допомога на оздоровлення постраждалих громадян, визначена постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2005 р. № 562, у 2009 році була в 26–33 рази меншою, ніж розміри, встановлені згаданим законом, а у 2010-му — в 36–45 разів.
Затвердження Законом України від 14.03.2006 р. № 3522 «Загальнодержавної програми подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2006–2010 роки» не змінило ситуації на краще. Основне завдання цієї програми в частині наближення до 2010 року розмірів компенсацій і допомоги за шкоду, заподіяну здоров'ю, до розмірів, визначених згаданим законом, не виконано.
Порядком використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов'язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.09.2005 р. № 936, не визначено механізму призначення та виплати відшкодування втраченого заробітку, а також перевірки нарахування і виплати постраждалим особам допомоги у трикратному розмірі середньомісячної заробітної плати в разі вивільнення працівників у зв'язку з ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємства.
Мінсоцполітики не створено системного, повного та достовірного обліку постраждалих громадян із зазначенням повної інформації щодо нарахування їм компенсаційних виплат.
Станом на 1 січня 2011 р. до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, внесено 83 відсотки загальної чисельності постраждалих громадян. Як наслідок, його дані в процесі бюджетного планування Мінсоцполітики не використовує. Водночас, починаючи від 2004 року, на створення і функціонування цього реєстру Мінсоцполітики неефективно використано 26,1 млн гривень.
Ці та інші чинники вплинули на те, що Мінсоцполітики як головний розпорядник коштів протягом 2009–2010 років не забезпечило обґрунтованого планування видатків на виплату компенсацій за шкоду, заподіяну здоров'ю, та допомоги на оздоровлення, у разі звільнення з роботи постраждалих громадян, що в умовах обмежених фінансових ресурсів, виділених на виконання законодавчо встановлених гарантій цій категорії громадян, призвело до утворення невикористаного залишку бюджетних коштів на суму 1,2 млн грн і повернення його до державного бюджету, незважаючи на постійне зростання обсягів кредиторської заборгованості, яка станом на 1 січня 2011 р. досягла 22,2 млн грн, що є неефективним управлінням бюджетними коштами.
Сума кредиторської заборгованості наприкінці 2009 року становила в середньому 30 відсотків затвердженої річної суми кошторисних призначень, а на кінець 2010 року — 48 відсотків.
Зважаючи на викладене, Рахункова палата запропонувала Кабінету Міністрів України врахувати результати аудиту при формуванні проекту Державного бюджету України на 2012 рік і вдосконаленні нормативно-правового забезпечення соціального захисту постраждалих громадян. Пропозиції щодо врегулювання зазначеної проблеми надіслані також Верховній Раді та Міністерству соціальної політики.
За матеріалами прес-служби Рахункової палати
Р. S. Напередодні Нового року Конституційний Суд ухвалив рішення про те, що Кабмін має право регулювати виплати чорнобильцям, афганцям і дітям війни, виходячи з фінансового ресурсу Пенсійного фонду. КС «роз'яснив», що механізм реалізації прав громадян-пільговиків може бути змінений «через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів із метою збереження балансу в інтересах всього суспільства».
Інакше кажучи, якщо на всіх у скарбниці грошей не вистачить, то держава має право розділити їх так, щоб усім дісталося хоч би потроху, а не одним усе, а іншим — нічого. Водночас нагадаємо: уряд обіцяв чорнобильцям підвищити пенсії вдвічі. Що тепер буде з цими обіцянками, якщо КС дозволив йому їх не виконувати, коли надходження у бюджет будуть меншими, ніж заплановано? Відповіді на це запитання поки немає.
також у паперовій версії читайте:
- ГРІЗНЕ ВІДЛУННЯ КАТАСТРОФИ
назад »»»